המסך המפוצל

הקליפים הכי מופרעים - חלק ראשון

דובי שרגא מגיש: עשרת הקליפים הכי מופרעים שאפשר לראות ב- MTV. חלק ראשון

מאת: דובי שרגא

פורסם: 09-08-2001
0 תגובות
עכשיו, אחרי ש- MTV סיכמו 20 שנה ראשונות שלהם כמלכי עולם הוידאו-קליפים על כל הסניפים שלהם באירופה ואסיה, זה זמן טוב לחנוך את טור הקליפים של TVE. במסגרת הזו ננסה להסב את תשומת לבכם בעיקר לקליפים אחרים, מקוריים, משונים, שמוקרנים בעיקר בשעות לא שגרתיות בשל חריגותם, אבל נישאר גם עם היד על הדופק בכל מה שקשור לעולם הקליפים הפופולריים של שעות היום. אדגיש שכל מה שנכתב במסגרת טור זה משקף את דעתי ואת דעתי בלבד, כך שאם יש לכם השגות, טענות וכו`, אתם מוזמנים להפנות אותם לכפתור ה"תגובות" שנמצא בתחתית עמוד זה, או בפורומים.

וכפתיח אציג לכם 10 דוגמאות: קליפים הזויים, מטורפים, צבעוניים, מקוריים ויצירתיים שבולטים בנוף התעשייה. אלה קליפים שכדאי לכם להתעכב עליהם אם תיתקלו בהם במקרה באחד מערוצי המוסיקה.





אז מה יש לנו כאן? לילה באזור מפוקפק בלונדון. בחור צעיר יוצא לבילוי אופייני בעיר שכולל: אלכוהול, אלימות, הקאות, ביקור במועדון חשפנות (עם עירום נשי מלא), נהיגה פרועה... הבנתם את הרעיון. בקליפ הזה החליטו הפרודיג`י והבמאי של הקליפ ג`ונס אקרלונד (שאחראי גם ל “Ray of Light” של מדונה ול ”My Favorite Game” של הקרדיגנז) ללכת עד הסוף, והם עשו את זה כשכל מה שמתואר לעיל מוצג מנקודת המבט של הגיבור, אותו "בליין" בריטי חרמן ושיכור. בליווי המוסיקה הייחודית של הפרודיג`י הופך הקליפ לחגיגה של זוויות צילום הזויות ורצף מדהים של תמונות שמסתיים בסוף מפתיע (שלא נגלה פה כמובן).





אנחנו עדיין בלונדון, באזור מגורים. אישה זקנה ותמימה מטיילת עם כלבה הזקן והתמים, והוא, כהרגלו, מרים רגלו ומסמן טריטוריה. הוא עושה את זה על טלוויזיה שזרוקה בערמה של זבל, והטלוויזיה מתחילה להראות סימני חיים. הכלב משתולל ונובח, ובמסך נראה פרצופו של יצור די מפחיד, שאומר בקול מרטיט: "אני רוצה את הנשמה שלך, אני אוכל את הנשמה שלך". משום מקום מגיחה חבורה של ילדים, אבל הילדים האלה לא נורמלים, כי לכולם יש את הפנים המחייכות של ריצ`רד די ג`יימס, הלא הוא אפקס טווין, חיוך שגורם לסיוטים להרבה אנשים. כריס קאנינגהם (שעיצב את המפלצות ב"הנוסע השמיני 3" וביים בין השאר את "Frozen" של מדונה) עשה בקליפ הזה מין פרודיה על סרטי אימה. אך רבים מתקשים להפריד בין הפרודיה למה שהם רואים, ולכן הקליפ הזה, שהוא בעצם די משעשע בעיקרו, עלול להרתיע אתכם בפעם הראשונה. בכל מקרה מדובר כאן ביצירת מופת, שהפכה את קאנינגהם לבמאי מבוקש, והגבירה את הפופולריות של רב-אמן המוסיקה האלקטרונית אפקס טווין.





עוד קליפ שהוא חוויה לעיניים ולאוזניים. הקליפ הזה שהיה הסינגל הראשון מהאלבום השני של גארבג`, נראה כמו חלום או סיוט. הוא מחליף במהירות מקומות התרחשות, צבעים ודמויות משונות, כמו איש עם מנורה במקום ראש, אישה במדי צבא שמכניסה את כף רגלה לתוך הפה, בחורה מעורטלת למחצה שנראית כאילו היא לא יודעת לאן היא הולכת, וילדים בלונדיניים עם עיניים מפחידות, סטייל "כפר הארורים". לקליפ הזה, שהוא רכבת הרים של הזיות, יש פירושים רבים בשל ריבוי הדימויים והרעיונות שבו, הנה דוגמא.





עוד קליפ של אפקס טווין שעשה קאנינגהם, והפעם השניים משתלחים בעולם ההיפ-הופ (עם קריצה קטנה למייקל ג`קסון). גם הקליפ הזה עשוי להדיר שינה מעיניכם, והפעם כי פרצופו של האפקס הודבק על פרצופיהן של דוגמניות שופעות חזה. בקליפ המלא שאורכו עשר דקות, נוסעים ברחובות לוס-אנג`לס שטופת השמש שני צעירים אפרו-אמריקנים כשהם משוחחים על רצונם להשיג בחורה ולבצע בה את זממם, בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים. הם פוגשים בשתי עלמות חן ומתפתחת ביניהם שיחה שבה הבחורה צוחקת על הבחור והוא לא מבין על מה היא צוחקת. בנקודה הזו פוגעת לימוזינה ארוכה (כמו זו של פיטר גבריאל ב Steam) במכוניתם של הבנים, וממנה מגיח פרצופו של האפקס, שפורץ החוצה בריקוד סוער סטייל "שחור או לבן". הקליפ הזה מגדיר מחדש את המושג "Dance Video" ונותן את הקונטרה הכ"כ מתבקשת לקליפים הנוסחתיים של הראפר עם כל הבחורות המצודדות בביקיני שמסביבו.





מישל גונדרי הוא במאי בעל גישה מאוד ייחודית לעיצוב האומנותי בקליפים שלו, דבר שאפשר לראות בבירור בששת הקליפים שביים לביורק. בקליפ הזה, דייב גרוהל ו"אהובתו" (המגולמת ע"י מתופף הלהקה טיילור הוקינס) חולמים ביחד שהם נמצאים במסיבה באייטיז. גרוהל, בלבוש פאנקיסט, מתרגז כהוגן שמגיעים בריונים להציק לחברה שלו, ואז גדלה ידו של גיבורנו לממדים על-אנושיים וכך הוא מסלק את הבריונים, שנופלים ומתאיידים לתוך הרצפה. בחדר ליד הם מגלים טלפון ענקי שמצלצל, ואז גרוהל מתעורר כשהוא מבין שהצלצול בוקע מהטלפון שלידו. הוא עונה, וזו אישתו שקוראת לעזרה, מתוך החלום שלה. הוא מנסה להעיר אותה אך כשהוא רואה שזה לא עוזר, הוא מתאמץ להירדם שוב כדי להיכנס לחלום שלה, כדי להציל אותה שוב מאותם בריונים. כל האירועים האלה מלווים באפקטים יצירתיים שממחישים היטב את תחושת החלום.