המסך המפוצל

הממיר 21/9/14

ילדי האנרכיה, המלוק גרוב, הסקס של מאסטרס ועוד

מאת: המערכת

פורסם: 20-09-2014
5 תגובות


8.5 ילדי האנרכיה, עונה 6 פרק 13 (פרק סיום העונה)
בעבר העליתי לא אחת על הצג את חוסר שביעות רצוני מהתבנית העונתית הקבועה של "ילדי האנרכיה", והנטייה שלה לאי יציבות. עונה 6 מסתיימת, לראשונה מאז העונה השנייה, כשהיא מעולה בדיוק כפי שהייתה בפרק הראשון ולכל אורכה.

קשה לי לכתוב על כל ההתרחשויות בפרק, על השעה הראשונה שהובילה לאירוע המדמם והטראגי. כל מה שקדם להריגתה של טארה (ומותו של רוזוולט, כתוצאה מכך) הוא כאין וכאפס לעומת 15 הדקות האחרונות. בכל עונה קורט סאטר מנסה להעלות את גובה ההימור, והפעם הצליח לו: ארבע דמויות קבועות איבדו את חייהן. אה, כן, וגם העלילה הייתה לא רעה בכלל.

כמו בתום העונה הרביעית, רגע לפני הסיום המחריד, הייתי מוכן לקבל כבר עכשיו את סוף הסדרה: ג'קס מסגיר את עצמו לטובת טארה, הילדים והמועדון; מעשה הירואי אחרון של אדם שחטא יותר מדי, מתקן את כל העוול שעשה למען אהוביו. מכיוון שהעונה השביעית תוכננה לפני זמן רב, קשה לדעת מה היה קורה לסדרה כשהדמות הראשית נמצאת בכלא ובחוץ מתחוללת מלחמה שהוא אחראי לה. חששתי לגורלה של טארה לפני מספר שבועות, אולי כי תשים קץ לחייה כמוצא אחרון; ואילו טארה חשבה שגורלה תם כשג'קס מצא אותה, אולם הוא עשה בדיוק את המהלך שלא ניתן היה לחזות מראש: הפשרה הלא אלימה שתושיע את כל סובביו.


© 2014 FX Networks, LLC All Rights Reserved

אם בעונה הזו העימות העתיק בין ג'קס לקליי הסתיים במותו של האדם שהיה ראוי לכך מאז שנולד, היריבות בין טארה לג'מה הסתיימה גם היא, לרעתה של הרופאה לשעבר. האיחוד המרגש בין ג'קס לטארה היה אמור להיות סימן לכך ששום דבר לא יכול להסתיים בסוף שמח, לא בעולם של "ילדי האנרכיה". ג'קס מותיר אחריו שובל של צמיגים חרוכים וגופות מבותרות, מתמודד עם המפלצת שהוא לעומת רצונו העז להיות איש המשפחה. דריסת היונה הלבנה הייתה סימבוליות שנדחפה לנו לפנים, אבל דימוי מאוד מדויק. איפה שג'קס לא יהיה בעונה הבאה, מופלל ברצח כפול שלא ביצע או אב חד-הורי שמנסה להשכין שלום ברחובות, הוא יאלץ להתמודד עם הקורבן האישי הכי גדול למסלול שבחר לנסוע בו – אהבת חייו.

- לא ניתן לדעת מה יהיה עם ג'וס בעונה הבאה, כשג'קס יודע על בגידתו והורה לצ'יבס ובובי לטפל בו אחת ולתמיד כשינהלו את המועדון בהיעדרו. עם הצלתה של ג'מה ממאסר והעלמת הראיות, הוא עשוי להשתמש בה ככרטיס היציאה שלו מהתסבוכת.
- אז הבת של ההומלסית עובדת בחנות הגלידה של סאמקרו כדי לכסות על הנזק שעשתה. ואימא שלה הופיעה גם היא בסוף הפרק, כשג'וס זרק לפח את הראיות מזירת הרצח.
- נירו בטח ידע שג'מה לא תנטוש את משפחתה ותברח אתו, אבל בגלל הפרידה ביניהם הוא החליט לבחור בחייו הישנים ולצדד באלוורז ולין. כתוצאה מהפרידה ובשילוב כל הבלגאן מסביבה, ג'מה השתכרה ועשתה את מה שעשתה. אם רק הייתה עונה לטלפון…
- המהלך של אלוורז, הריגת אנשיו של מארקס, היה צפוי מרחוק. ככל שג'קס, סאמקרו וטיילר התרחקו מהמקום, ראיתי את זה מתקרב. צ'יבס ובובי כבר היו מעודכנים כשג'קס סיפר להם על הסגרתו לרשויות, והם הסתירו את המידע ממנו כדי לא להעמיס עליו מטען נוסף.
- סאטר טוען שהוא תכנן את המוות של טארה, בלי לדעת איך זה יקרה בדיוק, עוד מהעונה השנייה. לדבריו, הוא ידע שהיא צריכה למות לפני העונה האחרונה. לא היה עדיף לעשות זאת לפני התספורת המכוערת? (האמת היא שאחרי שירדתי עליה בפרק הראשון לעונה, התספורת התחבבה עליי עם הזמן. בהחלט לא נוראית כמו הפאה של פטרסון.)
(תומר סויקר מבלוג קפה + טלוויזיה)

8.5 המלוק גרוב, עונה 2 פרק 9
"אנשים לא משתנים", הייתה המנטרה הקבועה של דמותו של ד"ר האוס, אבל מה עם ערפדים ואנשי זאב? היהפוך נמר חברבורותיו? לפעמים נדמה לי שבסדרות, הרבה יותר מאשר בסרטים, מגבילים את יכולת ההשתנות של הדמויות הקבועות, שכן אם רוצים לשמור את הצופים שאהבו את הדמויות כמו שהן, קשה לתת להן להשתנות באמת בלי לדעת איך הדבר ישפיע לאורך זמן על צופי הסדרה. היה אפשר להניח כי הפרק הנוכחי של המלוק גרוב מונע שינויים מוחלטים מגיבוריו, בשל חוסר הרצון (המובן) לשנות את מהות הסדרה, אולם היה בו בפרק קשר חזק בין שינוי למוות שהתבטא בעלילות של כל כך הרבה דמויות, שהפך לדעתי את עניין ההימנעות משינוי ליותר מסתם כלי להארכת הסדרה.

הדבר בלט ביותר בעלילתו של רומן. רומן הערפדי עובר שורת תהליכים רפואיים לא ברורים כשהשורה התחתונה היא שאם הוא יסיים את הטיפול האחרון שמוצע לו בפרק הוא כבר לא יהיה ערפד, אך אם הוא יפסיק את התהליך הוא לעולם לא יוכל להיפטר מהצימאון לדם. אולם הוא אינו יודע שהרופאה האניגמטית הרוסייה מחבלת בעצם בטיפול שלו (בהסכמת אמו), ובעצם גורמת לכך שסיום הטיפול שלו, ובחירתו בהשתנות יקבעו את מותו. למזלו, ברגע שבו הוא בוחר לוותר על ה"גאולה" שלו, כדי להציל את בתו, הוא מציל את חייו.


© 1997-2014 Netflix, Inc.

הדברים חזרו על עצמם בעלילותיהן של שלי ואוליביה. אצל שלי הדברים ברורים מראש, אם היא רוצה להפסיק להסתובב בעולם בגוף מפלצתי, עליה להשלים את התהליך ולהרוג את אותו הגוף, אחרי שתודעתה כבר עברה לגוף אחר שגם שם התבצע רצח. ובאופן דומה, הבחירה של אוליביה להשתנות ולחיות את שארית חייה כיצור בעל מצפון, הבוחר באושר המשפחתי על פני חיי הנצח, עומדת להיתקל בנחישות של נורמן לסיים את חייה, ושוב היא תצטרך לבחור בין השינוי לבין החיים.

גם לפיטר שהפך מאדם לזאב שלא בזמן הירח המלא, נאמר שאם הוא יבחר להמשיך להשתנות, הוא לא יוכל לחזור יותר להיות מי שהוא. גם במקרה שלו, הוא בחר להמשיך עם המצב הקיים כדי להציל את נפשו ואת התינוקת באותו רגע, ומי שהיה אחראי על השינוי שהוא היה צריך לעבור מצא את מותו. למזלו הוא עצמו הצליח להיוולד מחדש בעזרתו של רומן.

יש משהו שמיד מעורר הזדהות ברצון להגן על תינוקת חסרת הגנה, והיה בזה משהו שמיד מציב את פיטר, רומן ומירנדה בצד של הטובים למול חובשי המסכות שרואים באותה תינוקת את מקור כל הרוע שבעולם, כך שאני לא בטוחה איך אני עם העובדה שמתברר שהתינוקת של רומן יודעת להגן על עצמה יפה מאוד בכוחותיה היא, ואין לי מושג כיצד הם עומדים לסיים את העונה בפרק הבא, אני רק מקווה שימשיך להיות מעניין כמו בפרקים האחרונים. (אורלי)  

8.5 הסקס של מאסטרס, עונה 2 פרק 9
המחשבה הראשונה שחלפה בראשי בפרק הייתה שד"ר לויד מאדן הוא באמת מטפל מעולה, הוא קלט שווירג'יניה אינה מחוברת לסיפור שסיפרה לו, הוא נתן לה עצות טובות, ובהמשך הוא אף הצליח בסופו של דבר לגרום לה להבין עד כמה בהכחשה עצמית היא חיה, כשהוא אפילו לא יודע מי היא.

היכולת להכחיש לעצמך את סיפור חייך היה הבסיס של הפרק. אם בשבוע שעבר לא אהבתי את העובדה שפתאום הקריצו לביל דמות של אח שהוא התכחש לו לאורך שנים, כי זה נראה לי מן חיקוי מיותר לעלילה שהתרחשה בסדרה תקופתית אחרת, הפעם העלילה השתלבה יפה בהקבלת היחסים בינו לאחיו, והאופן השונה שכל אחד זוכר את קורות העבר, ליחסים בין ברברה לבין אחיה, שהיו בהם גילוי עריות ואשמה, אך כל אחד נושא את זיכרונות האשמה אחרת.


Copyright, Showtime, LLC All rights reserved © 2014 Sony Pictures Television Inc. All Rights Reserved.  

אני מודה שבסוף הפרק שבו מאסטרס נאחז בהכחשות, הוא כל כך עיצבן אותי, שכשהוא חשף את האין אונות שלו, כדי להמשיך במערכת יחסיו, מבלי להרגיש אשמה בבגידה, אמרתי לעצמי שהוא פשוט אלוף בלתחמן את המצפון שלו. אני יכולה רק לקוות שווירג'יניה לא תיפול בעיקום המציאות שלו, אך אין לי ציפיות גבוהות ממנה. חבל שהיא לא יכולה להמשיך לקחת את הטיפול עבורה כשהיא מספרת את כל האמת לגבי מערכות היחסים שלה. (אורלי)

8.5 הוחלפו בלידתן, עונה 3 פרק 15
"אי אפשר שלא לאהוב את קתרין החדשה", נאמר במהלך הפרק על האופן שבו היא הצטרפה לפרויקט האמנות הספק חוקי של ביי, ואף הצליחה לעזור לכולם לחמוק מהאבטחה במקום. אני חשבתי שלא הייתה לי שום בעיה עם קתרין הישנה. הבעיה היחידה הייתה עם קתרין של תחילת העונה שהייתה שרויה בדיכאון לא מוסבר, ולא מתאים לדמות.

בכל מקרה קתרין החדשה או הישנה לא הייתה הנושא הפרק, אלא דווקא הדרך שבה מתמודדים עם כישלון ועם הפחד מכישלון, כששני כישלונות מתבלטים מעל השאר: כשלונה של ביי, שלא הצליחה להתקבל לאוניברסיטה בה רצתה, וכישלונו של אנג'לו שנאלץ להכריז על פשיטת הרגל של מסעדתו, אחרי שורה של כישלונות אחרים בחייו. ביי בתמיכת המשפחה הצליחה "להחזיר את האור" ולהעלות את המיצג שלה המדמה את אורות הצפון, או זוהר הקוטב, אולם אנג'לו שתפקד על תקן התומך עבור דפני ורג'ינה, "הודח" מתפקידו זה על ידי רג'ינה שלא הייתה מודעת לכישלונו האחרון אותו חשף רק בפני דפני אחרי שהיא מצאה ראיות לכך בכוחות עצמה, וסיים את הפרק בבית החולים לאחר תאונה במה שנראה כצעדים הראשונים במה שמקובל לכנות "הליכה אל האור".

הטריק של שיחת טלפון שמודיעה על תאונה שהנפגעים בה מתבררים רק בסופו, הוא טריק ידוע ולא ממש מוערך, והפעם הוא הצליח גם לייצר מתח (בכל העלילה המערבת את האקדח) אך גם להסיר מתח מחלק מהסיטואציות כיוון שהיה ברור למשל שתאונות לא יקרו בכל מקום שבו קתרין נמצאת, כיוון שהיא חזרה בשלום הביתה לקבל את הדיווח.


© 2013 Disney Enterprises, Inc. All rights reserved. © ABC Family  

אני מודה שתהיתי לאורך הפרק אם יהיה לסדרה את האומץ להשתמש באקדח ככלי התאונה, כדי ליצור את המסר המתנגד לאחזקת כלי נשק בבית, אולם בסדרה בחרו רק להסתפק בקלף החרשות כדי להעביר את מסר הסכנה מאחזקת אקדחים בתחומי הבית, ולסיים את הסיטואציה בשלום, כשהפגיעה האמיתית הגיעה דווקא מדבריה של רג'ינה שלא הבינה את מידת הפגיעה שבדבריה בשל העובדה שלא ידעה על תחושת הכישלון של אנג'לו, ועל כישלונו האחרון.
בסה"כ למרות ההתמקדות בעניין הכישלון, או אולי בגללה, הפרק דווקא הצליח להעביר לא מעט רגעים יפים. (אורלי)

8.5 מקום בלב, עונה 1 פרק 6
אם משהו ברור בסדרה הזו, זו העובדה שהיא מתמקדת בנשים חזקות, בתקופה שהמודעות לזכויות הנשים (ומיעוטים אחרים) קטנה מאוד. הפרק זה בלט מאוד ביחס של הנשים והגברים בפרק לתופעת האלימות כנגד נשים.

מסתבר שברט, שהיכה בשבוע שעבר את ז'ינו החבר של אנה, נוטה להכות גם את חברתו ההרה איב, ואיש חוץ משרה אדמס ובנה הבכור של איב לא חושב שיש בכך משהו רע. כששרה יוצאת להגנתה של איב ומעמידה את ברט במקומו, יש לא מעט נשים שמתקשות לתמוך בה ורואות בה מישהי שחרגה ממקומה. ביניהן אף אחותה של איב, וכמובן גם אליזבת' אמו של ג'ורג' וסבתו של ג'יימס, שאולי שמחה להטיל בשרה דופי, לא משנה מה תעשה, אך גם בהחלט נראית מאמינה בכך שאיב ראויה למכות כיוון שחרגה מהמסגרת בכך שנכנסה להריון מחוץ לנישואין, ולא משנה העובדה שהמכה בה, אשם לא פחות ממנה באותה תוצאה.

זה מעניין כיוון שברור שאליזבת' היא אישה חזקה שלא הייתה סובלת התעללות בה אפילו יום אחד, אולם ניכר שהיא שואבת את כוחה בעיקר מהעניין המעמדי. השימוש שהיא עושה ביתרונות שמעמדה מספק לה, יחד עם הסודות שהיא יודעת להשתמש בהם לטובתה, כך שכל חריגה מהמעמד, כל אדם שלכאורה לא יודע את מקומו מערער באופן כלשהו על מעמדה היא, ולכן שרה מצליחה לגרום לה להרגיש מעורערת בהמון רמות.

בסופו של דבר כתוצר של התקופה המאבק של שרה באלימות של ברט אינה נושאת פרי, עד שהיא אינה מקבלת את הגיבוי של ג'ורג' שלזכותו אפשר לזקוף הן את עובדת היותו גבר, והן את העובדה שהוא בעל מעמד גבוה באזור.

ג'יימס, שהפרק היה הפרק הראשון בסדרה שבו הוא הודה במשיכתו לגברים, ובאהבתו לאחיה של אשתו אוליביה, למרות שהיה ברור כבר מהפרק הראשון שהסוד שהוא מסתיר קשור להעדפותיו המיניות, מצטייר עד כה כדמות חלשת אופי שפונה לסבתא כדי שתנקה אחריה. נכון שהנסיבות של אותה תקופה היו רחוקות מאידיאליות עבורו, וקשה שלא לרחם עליו, אך הוא עדיין נושא באחריות על העובדה שהוא בחר לאמלל אנשים נוספים עמו מבלי לשתף אותם בסיבת האומללות. והאופן שבו אוליביה התעמתה עם סבתו היה מהנה כל כך לצפייה דווקא בגלל שאוליביה קלעה בדבריה: "אני אמשיך לכבד את העובדה שזה הבית שלך, אבל אותך כאדם אני כבר לא אכבד", למקום ממנו אליזבת' שואבת את כוחה. השיר שליווה את הפרק הוסיף רבות להנאה ממנו. (אורלי)


בשולי הממיר

הסדרה "הרודן" חודשה לעונה שנייה בת 13 פרקים.




רוצים לכתוב לממיר הבא? צרו קשר: editor@tve.co.il