המסך המפוצל

איך הכל התחיל - חלק ב`

איל התקשורת האוסטרלי רו?פ??רט מרדוק מרעיד את עולם הטלוויזיה בארה"ב. תגידו שלום לרשת החדשה: FOX

מאת: assafTV

פורסם: 18-09-2002
4 תגובות
האוסטרלים באים! האוסטרלים באים!

1985. שוק הטלוויזיה בארה"ב עמוס בשלל ערוצים. שלוש הרשתות הגדולות נאבקות בתחרות מול ערוצי הכבלים שהחלו לפרוח, דבר שהוביל לירידה, לראשונה מזה שנים, בהכנסותיהן. כדי להתמודד עם הירידה בהכנסות מפטרות הרשתות עובדים, מקצצות בתקציבים ונפטרות מתחנות. וכאילו המצב לא גרוע מספיק עבורן הן מגלות מתחרה חדשה מתחת לאפן.

שנה קודם ב-1984, רופרט מרדוק רכש מחצית מאולפני הקולנוע "פוקס המאה ה-20". ב-1985 הוא רכש את המחצית השנייה. רכישת האולפנים העניקה לו גישה לספריית סרטים עשירה וכן לסדרות מצליחות שהופקו ע"י האולפנים ("מ.א.ש", "פרקליטי אל איי").




מאגר התכנים איפשר למרדוק להפעיל את תוכניתו: הקמת רשת טלוויזיה חדשה. באוקטובר 1985 רכש מרדוק 6 תחנות טלוויזיה עצמאיות ברחבי ארה"ב אשר יחד הגיעו לכ-20 אחוזים מהאוכלוסיה. אלו היוו את הבסיס לרשת FOX (או בעצם FBS: FOX Broadcasting system). כדי לצמצם הוצאות, לא שידרה הרשת תוכניות בוקר או אופרות סבון ושעות ה"פריים-טיים" שלה היו מצומצמות יותר.

תוכניותיה של רשת FOX פנו לקהל צעיר, שאהב להיות עם היד על הדופק ולהתעדכן בטרנד האחרון. FOX הביאה תוכניות חצופות, לא-שמרניות ובוטות, ההפך הגמור ממה ששודר עד כה בשלוש הרשתות הגדולות וה"מהוגנות". רשת FOX מתחה עד כמה שניתן את הגבול של מה מותר לומר ולהראות בטלוויזיה והצהיבה את המסך בתוכניות ריאליטי כמו "שוטרים", ועוד.

אחד הסיפורים האירוניים יותר שייך ל"נשואים פלוס". הסדרה שזכתה בימיה הראשונים לאחוזי צפייה נמוכים, קיבלה לפתע דחיפה רצינית כלפי מעלה כשעקרת בית משיקגו (מסעודה משדרות חוצלארצית) ערכה קמפיין להורדת הסדרה שפגעה, לדבריה, ברגשותיה. פתאום אנשים חיפשו איפה אפשר לצפות בסדרה הזאת. קהל שלם של צופים שלא ידע בכלל מה זה FOX נחשף הן לסדרה והן לרשת וכך הפך אותה לסיפור הצלחה.



סדרות נוספות אשר נולדו ברשת: "המופע של טרייסי אולמן", "משפחת סימפסון" (שנולדה אצל טרייסי אולמן), "רחוב ג'אמפ 21", "פרקר לואיס", "תיקים באפלה", וכמובן, המיקוד המפורסם בעולם: 90210.

הרשתות מאד לא אהבו את המתחרה החדשה וניסו להתנכל לה בכל דרך. רשת NBC אף הובילה מאבק בתלונה ל-FCC (רשות התקשורת הפדרלית) בטענה שמרדוק אינו אזרח אמריקני ולפיכך אסור לו להיות הבעלים של רשת אמריקנית. מרדוק העיד שהוא קיבל אזרחות אמריקנית זמן קצר לפני הקמת הרשת (מה שלא ממש משנה - חברת NEWS בבעלותו שהיא בעלת המניות העיקרית ברשת, הינה אוסטרלית) אולם בסופו של דבר, החליטו חוקרי ה-FCC שבעלותו של רופרט מרדוק על רשת FOX היא לגיטימית.

רשת FOX גם רכשה את הזכויות לשידורי ליגת הפוטבול הלאומית
(NFL), מהלך שתרם להגדלת העניין בה. קהל הצופים של FOX אולי לא היה גדול במספרים אבסולוטיים אבל הוא היה קהל ממוקד, של צעירים, בדיוק הקהל שהמפרסמים מחפשים. כך ביססה רשת FOX את מעמדה.

לאנקדוטה הבאה לא מצאתי מסמך "רשמי" אך החלטתי בכל זאת להביא אותה, תשפטו בעצמכם: כאמור, רשת NBC הובילה את המאבק מול רופרט מרדוק ורשת FOX ושיא המאבק הינו החקירה שנפתחה ע"י ה-FCC. במקביל, רשת NBC בשיתוף עם ה"נשיונל ג'יאוגרפיק" היו בהכנות אחרונות להשקת ערוץ הטלוויזיה של ה"נשיונל ג'יאוגרפיק" באסיה. אלא מה? הלוויין של NBC שהיה אמור להעביר את השידורים לאזור התפוצץ בשיגור והרשת נקלעה למבוכה רבה: היא מחוייבת להעלות את הערוץ אך אין לה לוויין להעביר את השידורים. הלוויין היחיד באיזור שהיה בו מקום פנוי להחכרה היה שייך ל...רופרט מרדוק. איך היו אומרים ב"סיינפלד"? יאדה יאדה יאדה ערוץ ה"נשיונל ג'יאוגרפיק" עלה לאוויר כמתוכנן - על הלוויין של מרדוק - והתביעה של ה-FCC כאמור העלתה שהוא יכול להמשיך ולהחזיק ברשת FOX.

הכתבה הבאה: הרשתות הקטנות.