המסך המפוצל

איך הכל התחיל - חלק ג`

רשת FOX היא כבר לא הרשת הקטנה, ולמעשה כיום היא אחת מארבע הרשתות הגדולות באמריקה. מי הן הרשתות הקטנות והחדשות? בואו תכירו

מאת: assafTV

פורסם: 25-09-2002
7 תגובות
קטנות קטנות, אבל עדיין רשתות

אל ארבע רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב הצטרפו במחצית השנייה של שנות התשעים שלוש רשתות חדשות: WB, UPN ו-PAX. למעשה, ישנן עוד ארבע רשתות ארציות קטנות הפונות בעיקר לקהל נוצרי ומשדרות בהתאם סדרות "נקיות", "לכל המשפחה" ו"בעלות מידות וערכים אנושיים", אך רוב לוח המשדרים הוא רכש של סדרות וסרטים, ומדי פעם גם הפקות מקוריות - הכל בהתאם לחוקי הנצרות כמובן.

הרשת הקטנה והצעירה יותר היא PAX. "פאקס" השייכת ל"פקסון קומיוניקיישן" (שאגב, ל-NBC יש אחוזים קטנים בה), נמצאת בבעלותו של איש העסקים לואל "באד" פקסון. לחברת "פקסון" יש את המספר הגדול ביותר של תחנות טלוויזיה עצמאיות בארה"ב המכסות כמעט 86% מהמדינה, ובאוגוסט 1998 הוקמה רשת PAX אשר משתמשת בתשתית של התחנות הנ"ל כדי להעביר את שידוריה.

פקסון, אף הוא דתי-נוצרי, שידר בתחילת דרכה של הרשת בעיקר שידורים חוזרים של "מגע של מלאכים" וסדרות דומות. העונה, בפעם הראשונה, הם מעלים חומר מקורי שגם הוא, לא לדאוג, נטול קללות ואלימות יתרה. מלא ב"ערכים משפחתיים חיוביים". ת'נק יו ג'יזס!

רשת PAX זוכה לרייטינג ממוצע שנע סביב האחוז, ובד"כ בארה"ב כשמתייחסים לרשתות הקטנות, מתייחסים ל-UPN ול-WB.

ב-16 בינואר 1995 עלתה על מסכי הטלוויזיה בארה"ב הסדרה החדשה מבית היוצר של "מסע בין כוכבים" - "וויאג'ר". אלא שלא מדובר פה רק בציון צאצא חדש לסאגה הג'ין רודנברית, אלא גם בתאריך השקה של רשת חדשה, UPN, United Paramount Network.



בתור הרשת הקטנה יותר, נאבקת UPN קשות על אחוזי הרייטינג, ובתחילת דרכה, אולי כדי לנכס לעצמה נישה משלה, פנו רבות מתוכניותיה לקהל אפרו-אמריקני עם סדרות כמו "מואישה".

אבל במטרה למשוך את הקהל האטרקטיבי למפרסמים - צעירים, בעיקר גברים - החלה הרשת לשדר תחרויות WWF שזכו לקיתונות של בוז מצד המבקרים, אבל הביאו רייטינג נאה יחסית. בעונה הקודמת ריכזה UPN את מאמציה מול קהל חובבי המד"ב מצד אחד עם "אנטרפרייז", המילה האחרונה ביקום ה"סטאר-טרקי", ואל מול הצעירים חובבי "באפי" שנחטפה לה מ-WB.

לפני כשנתיים רכש קונצרן "ויאקום", הבעלים של אולפני "פארמאונט" (הבעלים של UPN) את רשת CBS. ובכך בעצם, משתייכות כל הרשתות, חוץ מרשת NBC, לתאגידי בידור אשר משתמשים ברשתות כזרוע הפצה להפקותיהם. רשת NBC שייכת לקונצרן הענק "ג'נרל אלקטריק" אשר אולי לא מתמחה בבידור אבל עדיין יודע לנהל עסק - בשנת 2001/2 הציגה רשת NBC רווחים גבוהים למרות המיתון, ולמרות הרווחים הקטנים למדי או ההפסדים שהציגו רשתות אחרות.

רשת WB הוקמה חמישה ימים לפני UPN - ב-11.1.1995, וכמו רשת FOX בזמנו שעטה אף היא לעברו של הקהל הצעיר. בתחילה פנתה לארון ספלינג, אשר שנים קודם לכן זעזע את עולם הבידור בכך ש"ערק" מהפקות לרשת גדולה לרשת קטנה (FOX) והנה הוא עושה זאת שוב. ואם רשת FOX נהנתה מ"בברלי הילס" ו"מלרוז פלייס" אז למה ש-WB לא תקבל איזה "סופר-סופ" משל עצמה? כך באה לעולם "סוואנה" שלמרות היותה סופ משובחת לא החזיקה יותר משתי עונות. אבל הרומן בין ספלינג לרשת הצעירה לא נגמר והיהודי הקשיש הנפיק סדרה חדשה - המלאכיות של צ'ארלי של סוף המילניום - "מכושפות".




הנוער הוא המלך! סדרות עמוסות הורמונים הועמסו על לוח השידורים, מקוטלת ערפדים בעיירה בקליפורניה ועד חבורת מתבגרים בעיירה ציורית אשר נהנים ללהג עצמם למוות ליד ה"קריק". להיות צעיר לנצח ו"פופיולר" זה אין. להיות מבוגר זה אאוט. עד כדי כך אאוט שאחת מהכותבות של "פליסיטי", עוד צעירה, זייפה את גילה ואמרה לכולם שהיא זאטוטה בת 19 למרות שכבר מזמן חצתה את השלושים. ברגע שגילו זאת היא מיד פוטרה. "זה בגלל שהיא שיקרה". כן, בטח.

ועל זה בונה הרשת. קהל של נערות בת 12 עד 17 הפך בשנים האחרונות לקהל נחשק מאד על-ידי המפרסמים והסדרות. ואם הן יכולות להביא גם את אמא - שהרי מי בעצם באמת מחליט בבית לאן הולך הכסף - אל הטלוויזיה, אז בכלל סבבה. באמת במקרה יש לנו סדרה על אמא ובת מה-זה מגניבות. כולנו לורליי.

רשת WB, כפי שאפשר אולי להבין משמה, שייכת לאולפני "האחים וורנר", אשר מהווים חלק מקונצרן "AOL - טיים וורנר", קונצרן המדיה הגדול בעולם. חטיבת הפקות הטלוויזיה של אולפני "האחים וורנר" נחשבת לפורה ביותר בהוליווד ומנפיקה להיטי ענק כמו "חברים" ו"אי.אר". כמובן שאולפני "האחים וורנר" מוכרים את תוצרתן גם לעצמם, כביכול. ברשת WB משודרת "בנות גילמור", עוד סדרה שהופקה ע"י האולפנים.

הכתבה הבאה: הכבלים.