המסך המפוצל

קשה להיות פרקליט

"הפרקליטים", אולי הסדרה הטובה ביותר שאתם לא רואים, לא עושה את החיים קלים. היא מרגשת, כואבת ונותנת המון חומר למחשבה

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 22-10-2002
4 תגובות
"הפרקליטים" היא סדרה מעצבנת. לא שהיא גרועה, חלילה, ההיפך הוא הנכון. "הפרקליטים" היא סדרה מעצבנת כי הכל שם הולך נורא קשה. מוציאים לצופה את המיץ עד שהוא מקבל רגע אחד של אושר. ובזו גדולתה של "הפרקליטים". המקרים המובאים בסדרה, גורמים בדרך כלל לרגשות אמפתיה כלפי הלקוחות אותם מייצגים בובי ושותפיו. הלקוחות של "הפרקליטים" הם לרוב ה"טובים". אבל מה עם ה"רעים"?

כי כמעט שאין "רעים" אמיתיים בסדרה. כולם, גם נציגי המדינה, התובעים במשפט הרצח שפתח את העונה, גם הסניגורים של הצד השני במשפט נגד המשרד לאיכות הסביבה ואפילו עורכת הדין שעמדה מול ג'ימי שהגן על הנערה ההרה שהואשמה בצריכת קראק, פעלו מתוך אינטרסים שאפשר להגדירם כ"טובים".



קחו לדוגמא את הלן. ברגע שהיא גילתה שריצ'רד, שותפה, סייע במתן עדות שקר, עדות שלמעשה הביאה את ההרשעה, היא ניגשה אל בובי ופעלה כדי לבטל את פסק הדין. או התובעת במשפט של ג'ניפר, זו שהואשמה בצריכת קראק, שכל מה שהיא רצתה היה להגן על התינוק. אפילו עורכי הדין שהגנו על הגוף הגדול והשנוא, זה אותו תבעו בני הזוג ששלושת ילדיהם נפגעו כתוצאה מרשלנות של אותו גוף, התגלו בסופו של דבר כאנשים לא ממש "רעים", כשגרמו לקולגות של השופט אולדריץ' להכריע נגדו.

אפילו את השופט אולדריץ', שלכאורה יכול להיכנס בצורה מכובדת לתפקיד האיש הרע, אפשר להצדיק במידה מסויימת. אין מה לעשות. כבוד השופט באמת חושב שהסכום שנקבע - 72 מיליון דולר - הוא מגוחך. הוא באמת חושב שאין שום בסיס לתביעה. הוא באמת מאמין בצדקת מעשיו.

הדברים נכונים גם במקרה של ריצ'רד. הוא באמת מאמין שהאדם אותו הוא תובע רצח את אשתו. הוא באמת מאמין שהעדות המכריעה לא היתה עדות שקר. מבחינתו, הכעס שלו על הלן, שתקעה לו סכין בגב, מוצדק לחלוטין.



לעיתים נדמה שהגיבורים הראשיים בסדרה פועלים ממניעים לא טהורים, כמו ג'ימי, שלא סיפר לג'ניפר שלתביעה השניה נגדה, אין ממש סיכוי, או בובי, שמנע מסקוט וואלאס להעיד, כי היה בטוח בניצחונו וטעה טעות מרה. אבל, בסופו של דבר, גם הם פועלים ממקום "טוב". גם הם בעצם רוצים לעזור ללקוחות שלהם, גם אם לא תמיד בהצלחה יתרה.

וכשאין את מי להאשים, הכאב גדול יותר.

וזו בדיוק הסיבה ש"הפרקליטים" היא סדרה מעצבנת. היא מעצבנת כי שום דבר לא בא בקלות. הקתרזיס, גם אם הוא מגיע, עושה את זה בחוסר חשק ובמנות קטנות, קטנות מדי. דומה שמאזן הניצחונות מול ההפסדים, בניגוד לסדרות פרקליטים אחרות, נוטה חזק לרעת הפרקליטים "שלנו". "הפרקליטים" חוטפים מכות בזו אחר זו, משופט שמפחית סכום, דרך אישום ברצח וכלה בנערה הרה, שגורמת לתינוקה נזק. פעם מנצחים, אבל בדרך מפסיקים להפסיד שבע פעמים.

זו סדרה לא קלה לצפייה. היא לא מספקת פתרונות קלים למצבים קשים. היא כואבת לעיתים, מרגשת תמיד ונותנת המון חומר למחשבה.

כמו החיים עצמם.





העונה החמישית של "הפרקליטים", ימי רביעי, 00:10, ערוץ 2.