המסך המפוצל

העולם האמיתי

דווקא עכשיו, כשהרעש סביב תוכניות הריאליטי שכך, אפשר למצוא את הפנינים שבתוך הזבל. שבע סיבות לראות את "העולם האמיתי"

מאת: מישהי עם ניק מתחכם

פורסם: 19-11-2002
11 תגובות
שבע סיבות לראות את "MTV - העולם האמיתי"
דווקא עכשיו, כשהרעש סביב טרנד תוכניות הריאליטי שכך, אפשר להסתכל מקרוב ולמצוא את הפנינים שבתוך הזבל. מסתבר שמול כל הגרסאות המשופרות והחיקויים, דווקא "העולם האמיתי" (The Real World), התוכנית הותיקה של MTV, שבעשר שנותיה הספיקה להפוך לחלק מסדר היום האמריקאי לפחות כמו קורנפלקס וחלב, שומרת על רעננות ועל הכיפיות הסליזית שהיתה היתרון הגדול של תוכניות כאלה מלכתחילה.

בכל עונה של "העולם האמיתי" משתתפת קבוצה של שבעה צעירים משני המינים, לרוב בסביבות גיל עשרים, לרוב חטובים ופוטוגניים. המפיקים שוכרים עבור השבעה דירה גדולה מפוארת, כל פעם בעיר אחרת; נותנים להם עבודות במקומות כמו חברת תקליטים או חוף הים; ועוקבים אחרי מעלליהם במשך עשרים וארבע שעות ביממה.



אז מה בכל העניין הזה יגרום לכם להדליק את הטלוויזיה?

1. הטיפוסים.
מספרים שפעם, בעונות הראשונות של התוכנית, הליהוק היה מבוסס על בחירת אנשים בעלי תחומי עניין מקוריים ומגוונים. נניח. מה שבטוח הוא שבינתיים המפיקים החליטו לוותר על אמונה זו ברוח האדם, ולבחור משתתפים על פי טיפוסים ברורים, שמבטיחים מידה מסויימת של ניצוצות במשך העונה העתידה לבוא.

כך, למשל, כמעט בכל עונה יופיע הומו מול הומופוב, שחור או שחורה אסרטיביים ורהוטים מול גזען מעיירה שכוחת-אל בדרום ארה"ב, אנורקטית אחת לכל הפחות, וכן בחורה שהשאירה בן-זוג בבית ומבטיחה לשמור לו אמונים מול קזנובה שמבטיח להשכיח ממנה את התחייבויותיה הקודמות. תישארו. יהיה כיף.

2. הריבים.
מן הסתם יש מריבות קולניות - הרי כל הליהוק היה מתוכנן למטרה זו. למרבה המזל, העריכה התזזיתית לא משאירה הרבה מקום למחשבה עמוקה על שורשי העימותים הללו. "את כלבה אגוצנטרית!" צועק אחד. "אתה בריון מחורבן!" צועקת שותפתו. מישהו זורק על מישהו כוס מים, וקאט: עוברים לדרמה הבאה. רגע, שניה, מה קרה? מי התחיל בויכוח? לא ברור, וטוב שכך: רגשותיהם של המשתתפים בתוכנית עמוקים כשכבת המייק-אפ שעל פניהם.



3. הסקס.
נודה באמת: לא בכל עונה יש מספיק סקס. אבל לרוב, המשתתפים שהגיעו לתוכנית מודעים לציפיות של הצופים, ועושים כמיטב יכולתם לספק את הסחורה (או שהם סתם רעבים למין בצורה בלתי רגילה? גם אופציה). בכל אופן, גם אם המצלמות לא תמיד מצליחות לתפוס את הזוג באמצע הלילה, עדיין נחמד לראות התגפפות של זוג יפהפה כמו כריס (עונה 11, שיקגו) וחברו קורט.

4. הזוגות.
גם הזוגות שלא מספקים סצינות פורנו רך, מספקים לפחות בסיס נרחב לרכילות. הדרך הראויה לעקוב אחרי מערכת יחסים של זוג ב"העולם האמיתי" היא לקחת דוגמה מצופי כדורגל, ולהחליט מראש את איזה מבני הזוג אנו אוהדים. לאחר מכן ניתן להתווכח עד חורמה עם שותפיכם לצפיה - או, במקרה שאין לכם כאלה, להתווכח בפורומים באינטרנט - האם לורי רדפה אחרי קווין באופן אובססיבי (עונה 10, ניו יורק) או שקווין הוביל את לורי באף כי הוא נהנה מתשומת הלב.

5. השקרים.
אלמנט קומי מוצלח במיוחד בתוכנית זו נובע ישירות מאופיים של המשתתפים, והוא - ההזדמנויות הרבות שהם מספקים לצופים לתפוס אותם בשקרים בוטים ומביכים. זכורה טוניה (גם היא מעונת שיקגו) שסיפרה בפרק אחד, בוכיה, על כך שהיא לא יודעת את שמה של אמה הביולוגית, ובמשנהו סיפרה שהיא גודלה על ידי אמה הביולוגית עד גיל 12. סובלת מאמנזיה קלה, טוניה?

6. הבושות.
בנוסף לשקרים, ניתן לתפוס את המשתתפים היקרים בהמצאת שיחות שלא היו מעולם, הפיכת זבוב לפיל כדי לתפוס עוד זמן יקר מול המצלמה, נסיונות פתטיים להסתיר מבן-הזוג את הבגידה בו (והוא ממילא יראה את הבגידה בצבעים חיים בטלוויזיה עם תום הצילומים, אז... מה הפואנטה?), תחבול תחבולות מסובכות עד אימה אך ורק כדי להבריז עוד יום אחד מהעבודה, והדובדבן שבקצפת - שפה מבולבלת שגורמת לדובר להיראות כאידיוט דובר-ג'יבריש, דווקא כשהוא מנסה ליצור רגע דרמטי בוידוי על אהבתו הנצחית לחברתו לשעבר.



בקיצור, אף פעם לא הרגשתם כל כך חכמים ובעלי כבוד עצמי כמו שתרגישו אחרי צפיה בכמה פרקים של "העולם האמיתי".

7. ההזדהות.
למרות כל הכתוב למעלה, וכתוצאה מחולשה נפשית לא-ברורה, המוכרת היטב לצופי אופרות סבון, סביר להניח שתתאהבו באחד מהמשתתפים. זאת למרות שהוא לא פחות מטורף מהשאר (כלומר, הוא אולי נראה יותר שפוי, אבל אל תשכחו שבכל זאת, השתתפות ב"העולם האמיתי" נראתה לו כמו משהו הגיוני לעשות). לאחר מכן תשמחו לעקוב אחריו למשך שאר העונה, להחזיק אצבעות כשהוא יוצא לדייט, להתרעם כשזורקים עליו כלי-מטבח (מוטיב ספרותי חוזר בתוכנית זו), ולהסביר לכל מי שמעוניין לשמוע למה פאדיחה כזו או אחרת לא היתה אשמתו בכלל ומשום בחינה שהיא. דרך אגב, לידיעתכם, קארי משיקגו התנהגה למופת לאורך העונה והתסבוכת עם קייל החזיר היתה כולה באשמתו.

לסיכום, אין ספק שמדובר בתוכנית מומלצת, שמשלבת סיטקום מוצלח עם אופרת סבון, ומספקת כר נרחב לסרקזם. הציניים מבינינו ימהרו לומר שהכל מבויים; לדעתי תוכנית מבויימת לא היתה מאפשרת עונה משעממת כמו עונה 10, אבל מעבר לזה - גם אם הכל מבויים, למי אכפת?



נסיים בקריאה נרגשת למנהלי ערוץ YTV בלוויין, המשדר מספר עונות של "העולם האמיתי" (והכתוביות הן חובה לצופים ישראליים, מכיוון שכמוזכר למעלה, הדיבור של שבעת המופלאים לא תמיד ברור ולא תמיד דומה לאנגלית) - הביאו לנו את עונה 12! לפי הדיווחים, זו תהיה אחת מהעונות הפחות שפויות,שמתרחשת בלאס-וגאס, בהשתתפות ברין רקדנית הגו-גו הדו-מינית, בחורה חובבת סקס בשם טרישל בתפקיד כפול של האנורקטית והדרומית הנבערת, ובתפקיד זו שתבגוד בבן-זוגה תוך פרק וחצי - נסיכה העונה לשם אירולן. כולי ציפיה, dude.





"העולם האמיתי", ימים ראשון עד חמישי, YTV בלווין בשעה 00:30. חמשת פרקי השבוע ברצף: ביום שישי בשעה 16:30 ובשבת בשעה 14:30.