המסך המפוצל

אנג`ל - רומנטיקן או פדופיל? (2)

דרת`-זיו מעלה שאלות נוספות בעניין הפרש הגילאים בין באפי לאנג`ל, ומביא נקודת מבט אחרת על הנושא

מאת: darth-ziv

פורסם: 22-02-2003
194 תגובות
עובדה: כשאנג'ל רואה לראשונה את באפי הוא ערפד בן 240 (או בן 26 אם תבחרו להתעלם משנותיו כערפד) ובאפי היא נערה בת 15.

שאלה: האם העניין שהוא מביע בה הופך אותו לפדופיל?
תשובה: כן!

כתבתה של Slayeret, "אנג'ל - רומנטיקן או פדופיל", נכתבה בעקבות דיון בפורום "באפי-אנג'ל", בו נשאל האם העניין שהביע אנג'ל בבאפי בפעם הראשונה שראה אותה, ולאחר מכן כשנפגשו, מעיד על כך שהוא פדופיל. בכתבתה, הגיעה Slayeret למסקנה שלא מדובר בפדופיליה כלל, אך אני הייתי רוצה להביא את הצד השני של הדיון.

באפי בגיל 15 לא היתה מי שהיא היום. לא הקוטלת הכל יכולה, לא הגיבורה הגדולה, לא האדם המנוסה שהיא היום. היא היתה בת 15 צעירה, זכה, תמימה, בלי שום ניסיון, ילדה...

אנג'ל הוא בחור מבוגר בעל ניסיון חיים עשיר, ממש לא תמים (הבחור היה הולל שיכור, שרק בילה בבתי בושת ומסבאות - "Just keep your ladies warm". רומנטיקן זה לא עושה ממנו).

נכון, אנג'ל ובאפי חיכו כמה שנים עד למימוש אהבתם (אחרת היה הערפד מוצא עצמו משופד על יתד בידיה של ג'ויס המודאגת), אבל עד אז, הבחורה שבה הוא התאהב היתה נערה לא מעוצבת נפשית, מנטלית ופיזית. העובדה ששרה מישל גלר שיחקה את התפקיד של באפי בת ה-15 אך נראתה מבוגרת יותר, כפי שהיתה, לא אומר לרגע שבאפי עצמה היתה מפותחת כבחורה בת 20 כבר בגיל 15.

קחו למשל את הפרק "המשאלה". באותו עולם מקביל אנו רואים שאנג'ל נסע מייד אחרי המפגש הראשון עם באפי לחכות לה בסאנידייל, ונלכד בשבי. כשהיא באה לשחרר אותו ניתן ממש לראות כמה הבחור נפל חזק. אז את מי הוא אהב בדיוק? את באפי הגיבורה? (היא לא קיימת בעולם זה), את באפי בעלת האישיות המלבבת? (באפי בעולם הזה הזכירה יותר את פיית'). לא נראה לי. אנג'ל אהב את באפי - באפי הקטנה שלו, נערת בית הספר שדמתה יותר לקורדיליה מאשר לבאפי.



לפי טענתה של Slayeret: "ואז הגיעה נקודת המפנה בחייו. הוא נשלח לצפות בבאפי. כשהוא רואה אותה בפעם הראשונה הוא לא רואה ילדה, הוא לא רואה גיל. הוא רואה מישהי אנושית ופשוט מתאהב בה. נפשו נקשרת בנפשה, וכפי שנטען בפורום, הוא מוצא את עצמו נמשך אליה".

כל זה טוב ויפה, ובכל זאת, מי מאתנו לא היה רץ לעבר בחור בן 26 להפגין אלימות ראויה לשמה כאשר הוא צופה בבתו / אחותו הקטנה בת ה-15 מבעד לשערי בית הספר או לתוך ביתנו הקט... אז כמובן, שאל תוך בית ספרה הוא הובא במיוחד, אך אל תוך ביתה? ואלו היו הדוגמאות שהראו לנו בקטע הקצר בפרק. אין סיבה להאמין שזה היה חד פעמי. ונשאלת השאלה, איזה בחור נורמלי, גם אם רוצה הוא לעזור לילדה לקבל את גורלה, עושה זאת ע"י מעקב והשקפה דרך חלונה? התשובה - אנג'לוס.

כן, לא טעיתי בשם. ופה אני אכנס לטענה הקשה ביותר. ידוע שכל ערפד מביא איתו הרבה מתוך האנושיות שלו: התאווה ללמוד ולקרוא - הערפד הנבון היחיד שראינו בעונה שניה; טירוף תמים במקרה של דרוסילה; רגשות אנושיים ורומנטיקה במקרה של ספייק (יש יגידו חוסר בטחון המוסווה תחת דמות הערפד שמנסה להיות בשליטה על רגשותיו, אבל זה אינו מקום לדיון על וויליאם דה בלאדי אופול פואט), ועוד. מה אנחנו מקבלים אצל אנג'לוס? אובססיה. ברור שכל אחד מהם קיבל איזשהו עיוות ונטייה לאלימות, אבל בבסיס אלה התכונות שלהם. אנג'ל בעצמו הודה שהוא עוקב אחרי באפי (ונעזוב את "כדי לעזור לה". הבחור עקב אחרי החברה שלו כדי לגלות דברים על בית הספר שלה. לא יודע מה אתכם, אבל, "תגידי, באפי, מה חדש בכיתה שלך?" היה יכול להיות הרבה יותר במקום). התכונה הזו טבועה באופי שלו והוא לא יכול לשנות אותו.

אם תטענו בפניי שאנג'ל עצמו אינו כזה, ואנג'לוס הוא בעל התכונות השליליות, אזכיר לכם שמדובר באותו אדם. הנשמה הינה תסביך דוקטור ג'קל ומיסטר הייד. כשהשד שולט בעניינים, תכונות האופי של אנג'ל באות לידי ביטוי באופן שלילי, אבל כשהוא טוב הוא עדיין חולק אותן (התוספת היחידה של השד היא קמצוץ אלימות ותאוות דם). אנג'ל, לעומת זאת, כשהוא מאבד את נשמתו הוא הופך למפלצת פסיכופטית (המוות של ג'ני הוא עדיין הכי נורא בסדרה, והדרך בה דואג אנג'לוס שהכל שיהיה מושלם, כדי להכאיב לג'יילס יותר, שמה אותו כמה רמות מעל הפסיכופת המצוי). הוא נהנה מהמעקב, הוא זקוק לו, זה חלק ממנו. הצד האפל הזה של אנג'ל לא נעלם רק כי יש לו נשמה. העובדה הפשוטה היא שהוא עוקב אחרי ילדה צעירה בת 15. חישבו עד כמה זה חולני. אז אולי זה רע רק כשהוא רע. נכון, זה מסוכן רק כשהוא רע. אבל זה נורמלי?

נטענה הטענה שהפרש הגילאים מעורר בנו חוסר נוחות, ואף עורר חוסר נוחות אצל ג'ויס, אך אין מקום לחששות כאלה במערכת היחסים הזו, מכיוון שהם נמצאים באותו מישור, והניסיון שלו הינו שווה ערך, אם לא פחות, לשלה. התשובה: זה ברור שזה לא מרגיש נוח. לאיזה הורה יהיה נוח עם הבדל כה משמעותי בין גילו של מחזר לבין גילה של ביתם הקטנה והלא מנוסה? (ולא, להרביץ לערפדים בכל לילה לא עושה נערה צעירה בשלה למערכת יחסים עם אדם מבוגר). באפי אינה מנוסה כמו אנג'ל. הוא אדם בוגר עם ניסיון חיים עשיר. היא ילדה שנקלעה ל"צרות", שבמהלכן היא נאלצת להחטיף הרבה ולחטוף לא פחות. זה לא עושה את באפי של אז לאדם בוגר (שלא כמו באפי של עונה 4 שהתבגרה במהלכה, או של עונה 5 בה היא בוגרת ושקולה). הסיבה שהמוח שלנו מאפשר לנו לראות את הזוג יחד בלי לקבל אזהרה בראש (שבאה במעומעם כשאנחנו חושבים על הבדלי הגילאים), היא שהדמות באפי משוחקת, כמו רוב הנערות בטלוויזיה, ע"י שחקנית שגילה הוא יותר מעשרים והיא אדם בוגר לחלוטין. נסו לשים את הנערה בת ה-15 הממוצעת במקומה. למשל, מישל טכטנברג, שמגלמת בעונה 5 את דון בת 15 וזהו גם גילה. לא עבד? נסו לשים במקום באפי את עצמכן בגיל הזה / את אחותכם / את אחותו של חבר. האם אתם שומעים בראש איסור גדול ומאיים?



נטען שלא ניתן להתעלם מהחלק הפנטסטי של הסדרה, שזהו עדיין עולם של ערפדים, מפלצות וקוטלות והחוקים שתופסים שם, לא תופסים במציאות שלנו. שאם נייחס משמעות אמיתית לכל פרט של העולם ההוא, נוכל לומר שבאפי היא נקרופילית; היא הרי שכבה עם גופה. לעניין הנקרופילית אני ארשה לעצמי לא להגיב. זה כמו להגיד שזאנדר, ששכב עם שדה לשעבר, הוא חבר כת, או שווילו חובבת אנשים שעירים. זה ברור שהאנשים ב"באפי" מנהלים מערכות יחסים עם בני זוג מעולמות שונים ועל כן איני מחשיב את אנג'ל לבן 200 ואת אניה לבת 1200, אלא משתמש לצורך העניין בגיל האנושי. לא שזה משנה את העובדה ועושה את הקשר ביניהם בסדר. הגיל האנושי של אנג'ל היה גבוה מדי יחסית לשל באפי (פער של 11 שנים, כשהיא נערת בית ספר).

Slayeret כתבה: "אך אין לשכוח את הכוונה שעומדת מאחורי הדברים. האם מישהו סבור ברצינות שליוצרי באפי הייתה כוונה להמשיל את מערכת היחסים של באפי ואנג'ל למערכת יחסים פדופילית? אני לא."

כן רצו בסדרה להמחיש לנו מערכת יחסים עם אדם מבוגר וניתן לראות זאת בפרקים שונים (ג'ויס רואה שם מערכת יחסים בין נערת תיכון ובחור בן 26, לא בחור בגיל מתקדם ומופלג. הפעם היחידה שהגיל האמיתי של אנג'ל "עשה בעיות" היה מול ריילי, כשבאפי אמרה "הוא זקן. אמנם לא כמו החבר הקודם שלי..." ולכן טענת הפנטסיה אינה תופסת פה).
פדופיל אינו אדם שרק נמשך מינית לילדים... אלא גם רומנטית. אדם בעל עניין בילדים שאינו נכלל בתחום החיבה והרגש ההורי שאנשים מרגישים לצאצאים (כשם שכל יונק בטבע מקבל דחף להגן על צאצאים של בני מינו).

"באפי" אינה באה להראות מערכת יחסים בין אדם זקן לנערה צעירה, לא על זה הכותבים חשבו. "באפי" מראה זוג שיש לו הבדלי גילאים משמעותיים וזה אכן עובר אצל אנשים מסוימים רק כי זה "באפי".

אסיים את דברי ואומר שאני כן רואה פה משהו שחורג מגבולות הטעם הטוב. אין פה שום דבר יפה, אלא אם כן, כמובן, מסתכלים על זה מתוך ראיה סלקטיבית במקום עניינית. אנג'ל לא יכול להיות דוגמה לרומנטיקה (ואני בתור רומנטיקן רואה את זה אישית בתור משהו פסול), ואין שם שום "אהבה טהורה". אולי אם אנג'ל היה פשוט נמצא שם לעזור לה ומוצא עצמו מתאהב בה בגיל 18, לא הייתי פוסל אותו מהר, אבל כשמדובר בילדה... אני רק יכול להציע לכם לחכות ליום שבו תהיו הורים. פתאום ג'ויס תראה כדמות חיובית מאוד.