המסך המפוצל

מלחמת 2 ב-10

המלחמה האמיתית היא לאו דווקא זו המתקרבת בעירק, אלא מלחמת החדשות בין חברת החדשות הותיקה של ערוץ 2 לבין זו הצעירה של ערוץ 10

מאת: יוני להב

פורסם: 16-03-2003
21 תגובות
מלחמת 2 ב-10 (1)
כותרות העיתונים סופרות את הימים עד לתחילת המלחמה, אבל האמת היא שהמלחמה מתרחשת כאן כבר למעלה מחודש. מדובר במלחמת החדשות בין חברת החדשות הותיקה יחסית של ערוץ 2, לבין זו הצעירה של ערוץ 10.

תזכורת: חברת החדשות של ערוץ 2 החלה את דרכה עם עליית הערוץ לאוויר, בנובמבר 93', ותוך כשנה עקפה מהדורת החדשות שלה את "מדורת השבט" של הערוץ הראשון, הלא היא "מבט". מאז מובילה המהדורה את טבלאות הרייטינג, באופן כמעט קבוע. ערוץ 10 עלה לאוויר בינואר 2002, וקיבל את שירותי החדשות שלו מחברת "חדשות ישראל". נסיונו להתחרות בחדשות 2 נכשל, ולכן הקימו שם את חדשות 10, חברת החדשות העצמאית של הערוץ, שעלתה לשידור בשבוע הבחירות, בשלהי ינואר האחרון. מאז ניטשת בין שתי חברות החדשות תחרות עזה, על המסך, בשלטי החוצות, בפנקסי הצ'קים, ואיפה לא.

חדשות 10 מנסות להוות אלטרנטיבה לחדשות 2. לכן המיתוג שלהן הוא "חדשות מסוג אחר", וכחלק מכך בונים שם על כתבים צעירים, ולאו דווקא מנוסים, שינסו לאתר סקופים ושחיתויות, ועל פורמטים לא שגרתיים, וביניהם מהדורה בת 45 דקות וסטנדאפיסט בתור מגיש תחזית מזג האוויר. הפרדוקס הוא שקשה להיות "אחרת" מחדשות 2, כשהמגישים שלך הם מיקי ויעקב, לשעבר צמד מגישי חדשות 2, שמזוהים אולי יותר מכל עם הערוץ השני, ובין הפרשנים והכתבים שלך ניתן למצוא בין היתר את עימנואל רוזן וציפי ברנד, גם הם פליטי חדשות 2. כדי לפתור את הפרדוקס הזה משחקים בערוץ 10 משחק כפול: מצד אחד מנסים להיות שונים בתכנים ובפורמט, ומצד שני, משתמשים במיקי ויעקב כעוגן מרכזי, תחת הסלוגן, "אנשי החדשות שלך". בפועל, כמהדורה אלטרנטיבית, היה ראוי לשם את יעקב לבד, כדי להשיג בידול מהמהדורה המתחרה של הערוץ השני, שבנוייה על צמד - גבר ואישה. בפועל, המטרה של מיקי ויעקב כצמד היא למשוך את הצופים להתנסות ראשונית, ומכאן, כך מקווים בערוץ, האייטמים שיביאו הכתבים הרעבים יגררו את הצפיה החוזרת של בקרב הצופים. בהקשר הזה, שימו לב איך ערוץ 10 מציג את מיקי ויעקב: הם זיהו את נקודות החולשה של חדשות 2, שהן חוסר הכימיה בין גדי ויונית, והקרירות שהם משדרים. לכן בחדשות 10 עובדים חזק על החיבור בין מיקי ויעקב - במהדורה עצמה הם יושבים קרוב קרוב אחד ליד השני, ובפרסומות בעיתונים ובשלטי החוצות, ניתן לראות אותם עומדים צמודים אחד לשני, כשמיקי (לובשת לבן) שמה יד על יעקב (לובש שחור), וטבעת הנישואין שלה בולטת מאוד. כלומר עובדים שם חזק על הזוגיות והחיבור בין המגישים, מה שיוצר סינרגיה, שאותה אין למתחרים מערוץ 2.

את נקודת התורפה השנייה של חדשות 2 - הקרירות של גדי ויונית, מנצלים בחדשות 10 על ידי הפקת מהדורה מאוד בלתי פורמלית - בניגוד לגדי ויונית שיושבים זקופים, ומשדרים סמכותיות רבה, המהדורה של חדשות 10 נראית לעיתים כמו תוכניות הבוקר: מיקי ויעקב פולטים הערות שונות בקשר לאייטמים, מביעים את דעותיהם על ידי עוויות פנים ותנועות גוף, ומנהלים "יחסי פלרטוט" עם הפרשנים והכתבים באולפן.
בחדשות ערוץ 2 מנסים לשדר "עסקים כרגיל", אבל כנראה שהם די מודאגים מהמתחרים החדשים, ולכן הם יצאו בקמפיין "יש על מי לסמוך", שמציג את המותגים (מגישים, כתבים ופרשנים) החזקים שלהם. חדשות 2, שבעבר נלחמו ב"מבט", נעשות כיום דומות לה יותר ויותר, מבחינת המיתוג, ומנסות להיות "מהדורת השבט" החדשה, זו עם "המנהיגים" עתירי החשיבות והידע - תותחים כמו רוני דניאל, אהוד יערי, אילנה דיין ושות'. (אגב, שימו לב למקבץ החדשות הטובות שמציגים בפרסומת של חדשות 2 - "פריצת דרך מדינית...", "מדובר ביחידת עילית...", "בלשכת ראש הממשלה מביעים שביעות רצון...", וכמובן "צפוי הרבה גשם...". כנראה שחיים שם בבועה, ולא שמים לב למה שמתרחש בחוץ. הרבה יותר מתאים היה "מדובר בפיגוע התאבדות...", "30,000 מובטלים חדשים..." ו-"ממחר, שרב כבד..."). המלחמה במפרץ מתקרבת, ואמורה להיות קצרה. המלחמה על החדשות כבר ניטשת, אבל את תוצאותיה יהיה ניתן לראות רק בטווח הארוך.

מלחמת 2 ב-10 (2)
אגב חדשות 2 ו-10, שימו לב למהדורת החדשות של שני הערוצים לאחר הפיגוע בחיפה. לאחר שנדמה היה שאין יותר מה לחדש בתחום סיקור הפיגועים, ניתן היה להבחין השבוע בכמה חידושים: קודם כל, בתיאום מפתיע, נשלחו שתי ה-"מלכות", מיקי יונית, על מנת לשדר מהשטח. מה זה נותן? לא ברור. מה שכן, ברור מאוד שמיקי, האישה ששווה מיליון, לא היתה מרוצה כל כך מלעמוד בלילה הקר של חיפה ולראיין עדי ראייה כאילו היתה כרמל לוצטי. חדשות 10 לא הסתפקו בכך ויצרו שיחזור ממוחשב וגרפי של מסלול האוטובוס: הנה הוא יוצא מהתחנה המרכזית, נוסע לו ברחובות חיפה, מתחיל לעלות על הכרמל, והופ, מתפוצץ. היה אפשר להסתדר בלי. אבל זה מראה לכם עד כמה מנסים שם לגלות טריקים וגימיקים חדשים, שיבדלו אותם מהמתחרים של ערוץ 2, וימשכו אליהם עוד צופים.

ערוץ 1
ומה קורה בערוץ הראשון במהלך המלחמה הניטשת בין חדשות 2 ו-10? שום דבר חדש, חוץ מזה שהחבר'ה ברוממה ממשיכים לנטוש את הערוץ, כאילו היה רחוב ברמת גן במלחמת המפרץ. מהדורת החדשות שלו בנויה רק על תכנים, הטאלנטים שעוד נשארו שם לא ממש אטרקטיביים, והלוק הכללי כלל לא משהו. בכלל ניתן לשקול להעביר את המהדורה לערוץ 3, בצמוד ל-"מופע שנות ה-70" (בקרוב בערוץ).

מילה טובה
לערוץ 10 על רכישת "24". באמת, כל הכבוד.

מילה רעה
לערוץ 10, על ההתעללות השיטתית בצופי "סיינפלד". לא יתכן שהתוכנית, שמהווה עוגן טלוויזיוני מפולח ביותר, תהפוך לשק האגרוף של קברניטי הערוץ, שמזיזים אותה משעה לשעה, ומשאירים את הצופים הנאמנים מאוכזבים (ומקללים). "סיינפלד" החלה את דרכה באחת עשרה וחצי בלילה, ירדה לאחת עשרה, מיד לאחר "שי ודרור" - רצועה מצויינת, וכעת נבעטה לאחר חדשות חצות, וביום שלישי, פעמיים כי טוב, נדחקה לחצות ועשרים. "סיינפלד" הייתה צריכה להיות משודרת בעשר בלילה, וסביבה צריכה הייתה להיבנות רצועה קבועה ואטרקטיבית. תחשבו על רצועה שמתחילה ב-"24", ממשיכה ב-"שי ודרור" ונגמרת ב"סיינפלד". רצועה כזו הייתה גוררת רייטינג רב וצופים נאמנים. אבל בערוץ 10 פספסו פעמיים: גם העיפו את "סיינפלד" לשעה מאוחרת, וגם הפכו את "שי ודרור" מתוכנית יומית לשבועית. ככה לא בונים חומה.

ומילה אחרונה
לפרסומת של טויוטה קורולה. האבא שם אומר לבנו, שיום אחד, כל זה יהיה שלו, ונשאלת השאלה מה הילד יעשה עם טויוטה קורולה מודל 2003 בעוד 30 שנה? היא תהיה אז די ענתיקה, לא?