המסך המפוצל

גולשים מגיבים: קרטמן

ה"מסך המפוצל" מפרסם תגובות קוראים נבחרות

מאת: המערכת

פורסם: 15-07-2001
0 תגובות
אריק קרטמן - הזוית שלי / אילן (zafod) פיקס
בתגובה לכתבה על קרטמן שהתפרסמה בדמותון.
הערה: כתבה זו מכילה ספויילרים.

כשטריי פארקר ומאט סטון, היוצרים הספק גאונים ספק שיכורים-מטורפים של סאות`פארק המציאו את אריק ת`אודור "fat ass" קרטמן, הם חשבו על בן אדם מסוים. לא מישהו שאנחנו מכירים, מישהו שהם מכירים. איזה "חבר" ילדות כזה שהאופי שלו פשוט נורא התאים לסרט המצויר הזה שהם עבדו עליו.

בעצם, כל אחד מאיתנו מכיר איזשהו קרטמן בין האנשים מסביב. זה הילד החוצפן שמקלל והולך לבכות לאמא, הטיפוס המתנשא שחושב שהוא הכי טוב בהכל ומפגין חוסר התחשבות מוחלט בצרכי הסביבה, כל זמן שאין לו אינטרס בעניין. מן ילד קטן נפשית ובוגר שכלית שהאינטליגנציה שלו מסתתרת טוב טוב מאחורי האופי הנוראי שלו. לא מישהו שהייתם רוצים להיות חברים שלו, אבל עמוק בפנים אתם יודעים שכשהוא יגדל הוא יהיה גדול יותר, מוצלח יותר, וחזק יותר מכם.

כן, למרות הגיל הצעיר והכישלון בלימודים לעומת סטן וקייל, קרטמן הוא הבחור הכי חכם בסדרה. המוח שלו לא מפסיק לתכמן ולהתעסק בכל מיני דברים שילדים רגילים בכלל לא היו נכנסים אליהם. הוא מרגיש שכל העולם צוחק עליו בגלל שהוא שמן ולפעמים נראה טיפש. גם בגלל הילד הקטן שהוא מתאמץ להסתיר ועוד סיבות שונות. אבל מבחינתו, screw them. אני יותר מוצלח והם יראו את זה.

רעיון אישי שלי אומר שקרטמן הוא ממוצא גרמני. וזה לא רק בגלל שאמא שלו מככבת בסרטי פורנו חוץ מברחוב בלילות. בפרק chef aid בו ניסו הילדים להתרים כספים לשף ולהציל אותו מהכלא, הוא רקד את "ריקוד הילד הגרמני" דווקא והוכיח שוב שעל הבמה הוא המוכשר ביותר בין הילדים.

בפרק ליל כל הקדושים הוא התחפש דווקא להיטלר. אמא עזרה. בית הספר זועזע מהרעיון והראה לו קלטת על אדולף היטלר, הוא רק קיבל השראה מהכוח שהאדם הזה החזיק בו וההשפעה שהיתה לו על כל מי שהלך אחריו. מאחר שהוא לא למד אף פעם את הסיפור המלא ולמה בעצם צריך לשנוא את הרודן, היטלר נראה לו כמודל חיקוי חיובי למי שרוצה להגיע למעלה. בעצם, מאחר ולא היתה לי היכרות אישית עם היטלר המקורי, אני לא אהיה מופתע אם הוא היה עונה על הפרופיל של קרטמן כשהיה בן 8 - 10.

אני אגב לא אומר בזה שקרטמן הוא רשע כמו היטלר ובעל פוטנציאל להפוך להיטלר שני, הוא רשע בלי קשר לזה, אבל במפתיע זה היה דווקא קייל (כן, היהודי) שהעלה פעם את הרעיון להעביר את כל האנשים העניים (ראה קני) לשכונות סגורות ובכך לפתור הרבה בעיות כלכליות וחברתיות. לפעמים הרעיונות האיומים ביותר עולים דווקא אצל מי שהכי פחות ציפת ממנו.



פרקים שונים מראים את השמן כבחור מוכשר שיכול לעשות מה שהוא רק רוצה:

בפרק אחד הוא מצליח להכנס לפרסומת בטלוויזיה.
בפרק אחר הוא משליט סדר בעיירה כשהוא מחליף את השוטר המקומי האידיוט.
הוא העלה את הרעיון ליצור הכלאה בין פיל לחזיר, יוזמה מבורחת שתפתור ללא-יהודים שבינינו את בעיית ארוחת הבוקר לשנים הקרובות.
הוא מוצא את הדרך בג`ונגל כשהמדריכה וכל הילדים הולכים לאיבוד.
הוא גורם לכל כדור הארץ לחרבן במכנסיים,
הוא תופס פיקוד על חצי עיר כשהמבוגרים נעלמים,
הוא מזהה את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בדת קיצונית בדרכו להגיע למטרה האולטימטיבית של חייו, עשרה מיליון דולר.
באותו נושא הוא גם מצליח להקים להקת בנים מוצלחת יחסית.
הוא מוביל את הילדים לתוך מאפית פיית השיניים במה שהתחיל כניסיון לאסוף מספיק כסף לקניית sega dreamcast.
הוא מוביל את הילדים בנסיון הכמעט מוצלח לחזור לכיתה ג` אחרי הבהלה שעוררה בהם כיתה ד.
הוא מבריח ממתקים למחנה ההרזיה אליו נשלח ועושה בכך כסף יפה מאוד.
הוא הורס לחלוטין את חייו של ילד מבוגר ממנו, כשאחרי כמה נסיונות נקמה כושלים קרטמן מבשל את התוכנית המרושעת ביותר שמתבצעת בהצלחה מושלמת.

במבט ראשון אולי קשה לראות למה כולם כל כך אוהבים את קרטמן. הרי הוא מסמל בן אדם שבחיים רובנו היינו מעדיפים להתרחק ממנו חברתית. הסיבה שהוא בולט מעל שאר הילדים, אפילו על סטן וקייל, שיוצרי הסדרה ביססו את דמויותיהם על עצמם, היא כי הוא הדמות העמוקה ביותר. הוא בולט בשטח. יש עליו יותר חומר רקע מאשר על כל דמות אחרת והוא מזמן עבר את הבחור ההוא שעליו ביססו טריי ומאט את הסרטון הקטן לפני 5 שנים שהתחיל את טירוף סאות`פארק.

ובעוד איזה שבעים שנה, כשקייל יהיה עורך דין מצליח וסטן מדען לענייני כדור הארץ או משהו כזה, הם יבואו לבקר את אריק קרטמן בבית אבות לסלבריטיז. שם, עם שכנה מצד שמאל שעונה לשם ליסה סימפסון, ושכן מצד ימין שעונה לשם דקסטר, הוא יקבל את חבריו המפסידנים בצחקוק קטן והם יזכרו ביחד בימים בהם קני מת. ושוב לאף אחד לא יהיה ספק מי הכוכב האמיתי.