המסך המפוצל

"אנו קוטעים את השידור"

לזכייניות התקשורת בישראל יש עמדה ברורה בנוגע לדרך הפעולה בשעת פיגוע. לכולן, חוץ מלטלעד

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 10-08-2001
0 תגובות
ימים של פיגועים הם ימים קשים למדינת ישראל, אין ספק בכך. במיוחד כשמדובר בהרוגים רבים. במיוחד כשמדובר בנערים ובילדים. הנוהל הוא קבוע, פחות או יותר. אתה עסוק בעניינך, חצי אוזן בגלגל"צ, המצעד הלועזי הרשמי של ישראל ברקע, ואז, איפה שהוא בין המקום ה- 14 לשיר מהעבר, אתה שומע מבזק מיוחד מחדר החדשות של גלי צה"ל. אתה מסתכל על השעון, רואה שהשעה 14:30, ובתור מאזין קבוע פחות-או-יותר של גלגל"צ, אתה מבין שמשהו לא בסדר.

הכל כל כך רגיל, כולם כל כך מתורגלים, הרוטינה הזאת כל כך מוכרת. נורא מוכרת.

ב"יס" ובכבלים יש עמדה ברורה בנוגע לדרך הפעולה בשעת פיגוע. הלווין משדרים כרגיל, כולל קומדיות, דרמות וסרטי מלחמה. שום התייחסות לאירועים, שום סטייה מהתכנון המקורי. אפילו הקומדיה "דאג" שודרה בערוץ 3, ערוץ שבו בוטלו הקומדיות המשותפות עם הכבלים (לארי סנדרס וסיינפלד למשל). הכבלים מסננים קומדיות, ומשדרים במקומן שידורים חוזרים של פרקים בסדרות דרמה.

בשני הערוצים המרכזיים עוברים, כמובן, למתכונת של משדרי חדשות ואקטואליה, אבל דומה, שבכל פעם מחדש, יש אצל ערוץ 2, ובמקרה של אתמול אצל טלעד, איזו אי-בהירות. אף אחד לא ממש יודע מה ישודר בצורה רגילה ומה לא.

חברת החדשות של הערוץ השני שידרה מרגע הפיגוע ועד השעה 23:00 מהדורות חדשות מיוחדות ותוכנית מיוחדת, משותפת עם טלעד, של אמנון לוי. למעט הפסקה אחת. בשעה 18:00 שודרה בטלעד סדרת הנוער "פופיולר" (צעירים לנצח). שתי בעיות יש עם ההחלטה הזאת. האחת, פופיולר היא לא רק דרמה. היא דרמה עם נופך קומי. וככזאת, אין לה מקום באחד משני הערוצים המרכזיים במדינה, פחות מארבע שעות לאחר פיגוע רצחני במרכז ירושלים. הבעיה השניה היא שהסדרה נועדה לשידור בשעה 19:00. אבל אז כבר חזרו לאולפן החדשות. אדם שעוקב אחרי הסדרה, וכאלה יש, מסתבר, לא מעט, עלול היה להפסיד את הפרק החדש ששודר בשעה הלא נכונה, וסביר להניח שפרק זה לא ישודר שנית בזמן הקרוב.

טעות אסטרטגית קשה של טלעד.




אנקדוטה קטנה בהקשר הזה: כאילו כדי להוסיף חטא על פשע בטלעד, יצאו במהלך פופיולר להפסקת פרומואים קצרה ומטופשת, כהרגלם, כאשר אחד מהם דיבר על "הערב בטלעד: ארמגדון" והתייחס לסרט שישודר במוצאי שבת.

עוד טעות של טלעד היתה באי-הודעה מסודרת על המשך לוח המשדרים. כך לא יכול היה אדם שעוקב אחרי כל פרקי "להתחיל מחדש" אלא להידבק לשידורי הערוץ במטרה לא לפספס. שקופית אחת קטנה שתרוץ בסביבות השעה 22:10 על המסך, דבר שנורא אוהבים לעשות בערוץ, שתסביר שהערב לא ישודר פרק בסדרה, היתה יכולה לפתור את העניין בצורה סבירה.

ונקודת אור אחת: הסדרות "תיקים באפלה" ו"טווין פיקס" שודרו במועדן המקורי. לא הוקדמו במספר דקות, לא נדחו בשעתיים. בדיוק כפי שצריך. למרות שיהיו כאלה שיחשבו שאין מקום גם לשדר סדרות מתח ביום שכזה.

והערה קטנה: בלוח המשדרים של הלווין מיהרו לדווח על השינויים בלוח המשדרים. את לוח השידורים הנכון של ערוץ 3 היה אפשר ללמוד מהממיר המתוחכם של "יס", אך בערוצים 1,2 הסתפקו ב"שינויים בלוח המשדרים". גם כאן, מן הסתם, האשמה היא באנשי רוממה ובאנשי הערוץ השני ולא באנשי הלווין.

אכן, רואים ערוץ 2, רואים שזה טלעד.