המסך המפוצל

אז למה אני שונא את הכבלים?

assafTV מתחבט בשאלה מדוע, בעצם, הוא מעדיף את הלווין עשרות מונים על הכבלים

מאת: assafTV

פורסם: 11-05-2003
103 תגובות
בתור מכור גאה לטלוויזיה, יש לי מנוי הן לכבלים והן ללווין. דבר לא זול ובהחלט לא לכל אחד אבל ה"עבודה", אתם יודעים, מחייבת. אם מישהו ישאל אותי איזו חברה עדיפה עלי ובאיזו פלטפורמה אני צופה ברוב הזמן, הוא יגלה שהממיר הדיגיטלי של הכבלים מעלה אבק בעוד מספרי הערוצים ע"ג השלט של הלווין כבר נמחקו מרוב שימוש.

החלטתי שהעניין שווה חקירה: למה אני בעצם לא סובל את הכבלים ונמנע ככל האפשר מצפייה בערוציהם? האם זה בגלל שהם מונופול ששדד (ושודד) את כספינו במשך למעלה מעשור? יתכן, אבל מצד שני אין לשכוח שמאחורי YES עומדת "בזק", מונופול דורסני אף יותר מהכבלים. האם זה בגלל הסרטים? גם לא. הכבלים הסדירו מחדש את החוזים עם האולפנים הגדולים (מלבד "וורנר") ושוברי קופות מתחילים לטפטף לערוצי "סינמה". לא יזיק להם פרוגרמינג טוב יותר, אבל המצב פחות גרוע מבעבר.

וכך המשכתי לי בחיפוש אחר סיבה הגיונית עד שכבר כמעט התייאשתי. "אולי אין סיבה? אולי אני סתם מלכלך?" הרהרתי לעצמי "וואלה, יש לי רעיון! אעביר לכבלים, אבדוק בדיוק מה יש להם להציע ואז אגבש את עמדתי". אז לקחתי את השלט של הכבלים, ניערתי ממנו את האבק, כיוונתי לעבר הממיר ו... נזכרתי למה אני לא סובל את הכבלים:

אי אפשר לזפזפ.

כן. זו הסיבה. קטנה, אך חשובה. אי אפשר לזפזפ בכבלים הדיגיטליים! לוקח - ומדדתי את זה - חמש שניות תמימות עד שעובר ערוץ (שלוש וחצי שניות עד שהתמונה מופיעה, שניה וחצי נוספת לקול).

כאשר התחברנו לראשונה לכבלים, אי אז לפני עשור וקצת, התחברנו ל"ערוצי זהב". לאחר מכן עברנו מקום מגורים וחברת הכבלים "תבל" היתה ספק הטלוויזיה שלנו. למי שלא יודע, נספר שכבר אז, בעידן האנלוגי, ש-YES היתה "כן" באנגלית ותו לא, חברת "תבל" הצפינה את שידוריה וכל מנוי הזדקק לממיר. פיענוח ההצפנה ע"י הממיר לקח שבריר שניה ולקח לנו זמן להתרגל לזפזופ האיטי יותר בהשוואה ל"ערוצי זהב". כמה שנים מאוחר יותר, חברת YES נכנסה לשוק ושוב היה צריך להתרגל לאיטיות מסוימת בזפזופ. אלא שהמפענח של YES מעביר ערוצים בפחות משניה, שזה מהיר פי חמש מהממיר של "תבל" (ו"מתב". את הדיגיטלי של "ערוצי זהב" טרם יצא לי לבדוק).

חלק גדול ממהות הצפייה בטלויזיה הינו הזפזופ. עשרות ערוצים חולפים ביעף לנגד עיניך, כאילו שכל העולם נמצא שם לבחירתך.

ב"תבל דיגיטל" אין זפזופ. מעבירים ערוץ? מחכים. מעבירים הרבה ערוצים? לכו תעשו סיבוב מסביב לבלוק, כשתחזרו אולי הממיר יגיע לערוץ אותו רציתם. ברוב המקרים - הוא לא. מה שגורם לי לחשוב שאחוזי הצפייה הגבוהים של ערוץ 2 איננה באשמת משפחות ה"פיפל מיטר" דווקא. הם פשוט התייאשו מלזפזפ ונתקעו על ערוץ 2. ושאף אחד לא יעיז להעביר ערוץ כי מי יודע מתי נוכל להחזיר לערוץ 2? שמישהו יבדוק את הרייטינג של ערוץ ההדרכה. בליינד 30 אחוז.

זה לא מסתכם רק בזה. יחד עם ה"דיגיטל" קיבלנו כל מיני פיצ'פקעס נחמדים כמו לוח שידורים דיגיטלי, תזכורות וכד'.

ב-YES לחיצה על לחיץ "GUIDE" תביא אתכם מיידית ללוח השידורים. אתם צופים בערוץ מספר 1 בממיר ורוצים לדעת מה יש בערוץ 200? כמה לחיצות מהירות והלוח מכוון על ערוץ 200 (שזה, אגב, ערוץ "ויוה פלטינה", מה שגורם לי לתהות למה אתם בכלל רוצים לדעת מה משודר בו, אבל בגלל שזו רק דוגמה, אני אחליק את העניין).

מי שמעוניין בתזכורת לתוכנית, יכול, באותה קלות ומהירות, ללחוץ על שם התוכנית והתוכנית תכנס לרשימת התוכניות המוזמנות. כמה דקות (בהתאם למה שקבעתם) לפני התוכנית, תעלה התזכורת בחלקו התחתון של המסך והיא תיעלם עם תחילת התוכנית. ובכבלים? התזכורת מופיעה 90 שניות בלבד לפני התוכנית. אני מניח - ומקווה, שזה מספיק לרוב האנשים. אישית, אני אוהב לדעת שיש לי כמה דקות להכין קלטת, אוכל, שתייה ושאר ירקות. אבל זה אני. אבל בואו נניח שאתם לא בבית והזמנתם תוכנית אותה אתם מקליטים. אצל מנויי YES שקופית התזכורת נעלמת עם תחילת התוכנית. ובכבלים? השקופית מופיעה במרכז המסך ואלא אם מישהו ילחץ לאישור או לביטול היא לא תיעלם! יצאתם מהבית והקלטתם את באפי? אתם תקבלו את באפי עם שקופית ענקית במרכז המסך. לחצו ESC לביטול. עכשיו אני יודע מאיפה בא רעיון המפלצות להוגי קמפיין ESC.

ועוד לא דיברנו על החלפת פס הקול והתרגום שנעשית בקלות כל כך בלווין (וכמעט לא קיימת בכבלים). לדוגמה: ערוץ ההיסטוריה. בלווין כל מה שדוברי ברוסית צריכים לעשות זה ללחוץ על כפתור והנה! יש תרגום ברוסית. הכבלים מקצים לערוץ שני ערוצים. אחד עם תרגום בעברית. שני עם תרגום ברוסית. כלומר אם בא אליכם סוכן של הכבלים ואומר שלהם יש 300 ערוצים, תבררו כמה מהם משודרים במקביל גם ברוסית, טורקית ופולינזית.

אני כבר רואה את התגובות. "אוי אתה קטנוני" יגידו חלק. "נכון, אבל מה אתה מחדש?" יגידו אחרים. נכון. אני קטנוני. נכון. זה לא חדש.

אבל במחשבה שניה: אני לא קטנוני! אני רוצה לצפות בטלוויזיה כמו שצריך! עובדה שב-YES הכל עובד בצורה חלקה ובמהירות. חלק גדול מהדבר הזה שנקרא "טלוויזיה" זה אריזה מפתה. ב-YES האריזה מפתה. "כיף" לשחק עם השלט והתפריטים. אני יכול לחשוב על הרבה דברים לומר על הממשק של הכבלים. "כיף" איננו אחד מהם. "עינוי סיני" יענה, אולי, על התיאור. אם כי ייתכן שאני עושה עוול לסינים.

אני כבר התייאשתי מלצפות בסדרות של "וורנר" בעשור הקרוב בכבלים. את העונה השישית של "באפי" סביר מאד להניח שאראה פעמיים בסטאר וורלד לפני שפריים אחד ממנה ישודר ב"ביפ". אני יודע שיצפאן עוד ימשיך בכבלים ושוברי הקופות של "סינמה"? חדשים נכון לשנת 1998. אבל רבאק! אל תקחו ממנו את הזפזופ!