המסך המפוצל

סכפ``ש באפי: מיקוח, חלק א`

בעקבות פתיחת העונה השישית בסטאר וורלד, "יאללה דג" מגיש לכם את סיכום הפרק השבועי ב"באפי". שובם של הסכפ"שים

מאת: שלמקו GRAS

פורסם: 11-05-2003
68 תגובות
בסוף העונה הקודמת הלכה באפי מבלי שוב. הסקוביז, פגועים מעזיבתה, מנסים לשמור על עסקים כרגיל, בלי שהשדים שמסביבם ידעו שאין קוטלת בעיר (מה שיחזיר את סאנידייל לשנת 1996). הם מפטרלים בבית הקברות, רודפים אחרי ערפדים, ומושכים אותם אל תחליף הקוטלת: זהה כמעט בכל פרט, חוץ מכך שחידודי הלשון שלה לא מושחזים מספיק. והיא גם ג'ינג'ית.

כך מתחילה העונה השלישית של באפי, בפרק "אן". וכך גם מתחילה העונה השישית של באפי. ישנם מספר שינויים, כמובן. את אוז של "אן" החליפו ג'יילס וספייק, אניה הצטרפה לזאנדר וטארה לווילו, ואילו ווילו השתדרגה מתפקיד הקוטלת-לכאורה לתפקיד הגנרל שמשגיח על שדה הקרב, אבל למרות שהסקוביז של עונה 6 משופרים כמעט בכל מידה של קטילה לעומת עונה 3, הבעיה נשארת: בלי באפי, באפי האמיתית, כל ערפד בינוני מהווה בעיה משמעותית. חייבים להחזיר את באפי.



חלקו הראשון של הפרק "מיקוח", המסתיים בחזרתה של באפי לחיים, עוסק בהתמודדותם של כל אחד מהסקוביז עם חסרונה. בחודשים שמאז מותה הספיקה עוצמת האבל לדעוך, וכל אחד מהסקוביז מתמודד בצורה שונה.

ספייק, שאהב את באפי עד מותה וגם אחריו (ועכשיו, כשהיא מתה, הוא לא מוכן לשמוע את בת דמותה הרובוטית ממחזרת את הצהרות האהבה אליו שתוכנתו בבסיסה), משקיע את מלוא מרצו בביצוע עבודתה של הקוטלת, בתור הלוחם החזק ביותר, וכמו כן הוא מגן על דון, השריד האחרון לבנות סאמרס. דון, לעומת זאת, מצליחה להתמודד היטב עם אובדן אחותה, מספר חודשים אחרי שאיבדה גם את אמה, בין השאר מכיוון שעכשיו היא נערה רגילה, סופסוף, בלי הסכנה שמתלווה לעובדת היותה המפתח. גם אם דון סובלת ממותה של באפי, שהקריבה את חייה למענה, היא לא מראה את זה, ורק בלילה כשכולם ישנים, היא מתגנבת לחדר בו שוכבת הבאפי-בוט, ומעמידה פנים שזו עדיין אחותה החיה.

ג'יילס מגלה פתאום שמקומו כבר אינו בסאנידייל. צופה, אחרי הכל, צריך קוטלת לצפות בה. גם כאשר ג'יילס לא היה הצופה הרשמי של באפי (מ"חסרת ישע" ועד "נקודת ביקורת"), היא עדיין באה אליו לעזרה ולתמיכה. אבל עכשיו, כאשר באפי מתה, לכאורה אין לו מה לעשות בסאנידייל. כשקוטלת מתה, תפקידו של הצופה נגמר. לכאורה - כי ג'יילס, שהיה דמות אב לבאפי, היה גם הדמות הבוגרת והסמכותית לשאר הסקוביז, אולם הכאב על אובדן הקוטלת שלו הינו כוח מניע מספיק בשביל להחזיר אותו ללונדון (זה, והסדרה "ריפר" שהיתה אמורה להצטלם באותו זמן באנגליה). לג'יילס יש רק עוד עבודה אחת שמחזיקה אותו בסאנידייל - חנות הקסמים שבבעלותו. הפתרון המתבקש יהיה להשאיר את החנות בידיה של אניה, שהוכיחה כבר שהיא יכולה להסתדר עם ניהולה, כל עוד מישהו אחר יהיה אחראי לשירות הלקוחות. גם אניה מודעת לכך, ומצפה בכיליון עיניים לזמן שבו תהיה השליטה הבלתי-מעורערת של קופסת הקסמים. אך ג'יילס דוחה שוב ושוב את נסיעתו, מתקשה לעזוב את העיר שבה בנה חיים (פחות או יותר, כמו שהזכיר לו ספייק בשורה שצונזרה:
"Cup of tea, cup of tea, almost got shagged, cup of tea.") במשך חמש השנים האחרונות. התוצאה המתקבלת היא עימות מתוח וילדותי כמעט בין ג'יילס לאניה, כאשר זאנדר נאלץ להרגיע את אניה מפעם לפעם. גם זאנדר לא עובר בשקט את מותה של באפי, ודוחה פעם אחרי פעם את הכרזת האירוסים שלו ושל אניה בפני החבורה, בתואנה שעדיין מוקדם מדי.

האחרונה מהסקוביז שמנסה להתמודד עם מותה של באפי היא ווילו (כאשר טארה, לפחות בפרק הזה, משמשת כלא יותר מאשר קול נוסף של ווילו). ווילו, שקיבלה את תפקידה של באפי כמפקדת הסקוביז, נוקטת ביותר משיטות סבילות להתמודדות עם מות הקוטלת. המעשה הראשון, והפשוט יותר, הוא תיקונה של הבאפי-בוט ותכנותה מחדש (ומה שהופך את ווילו, מלבד להיותה מכשפה וחנונית, גם למהנדסת חומרה ותוכנה), כך שתשמש כיסוי לכך שאין קוטלת בעיר. הצעד המשמעותי יותר הוא תכנון קסם שיחזיר את באפי לחיים, תחת ההנחה שבאפי נמצאת במימד שאול.



הבאפי-בוט, מלבד תפקידה כמסך עשן על חוסר הקוטלת, מהווה גם את המרכיב הקומי העיקרי בפרק הנוכחי, כאשר אליה מצטרפים גם הערות ומצבים הומוריסטיים הקשורים לדמויות הקומיות הרגילות - אניה, זאנדר (האיש עם הכלי) וספייק. ההומור של הבאפי-בוט נובע מכך שאופן ההתנהגות הצפוי שלה הוא בלתי צפוי לחלוטין. הערות מכניות וטיפשיות שלה באסיפת ההורים הופכות לדיונים רציניים להחריד; תקלות מכניות בה גוררות תגובות משעשעות, והניגוד בין כך שהבאפי-בוט רואה את עצמה כקוטלת אך היא בעלת היכולות של רובוט יוצר קרבות קומיים מהרגיל. אך באותה מידה שחוסר המושלמות של הבאפי-בוט יוצר רגעים קומיים, הוא גם אחראי לצרות שנופלות על הסקוביז: ערפד שגילה את טיבעה האמיתי ואף הצליח לברוח מביא על סאנידייל (שמזמן לא היתה בה מהומה טובה) חבורה של שדי גיהינום ממונעים, והכלל הבסיסי של איתור ווילו וחזרה אליה לצורך כל תיקון, הוא זה שאחראי לקטיעתו של כישוף החזרה לחיים באמצעו.

כישוף ההחזרה לחיים הוא הציר העלילתי השני של הפרק, בנוסף לבאפי-בוט כהסוואה למותה של באפי. במהלך הסדרה, ראינו כמה דרכים שונות להעלות אדם מהמתים - למשל על ידי מסיכת מוות ("מסיבת האנשים המתים"), כישוף שנערך אחרי המוות כשהכוכבים מסתדרים בסדר מסויים (כמו ב"כלומניק") או בעזרת ביצת שד ("לנצח"). אבל כל השיטות האלו יצרו זומבים, מתים חיים, יצורים פגומים. את באפי אי אפשר להחזיר פגומה, באפי חייבת לחזור כקוטלת חיה ונושמת, ולכן גם הכישוף דורש הקרבה גדולה. החל מהקרבה כספית בשביל למצוא את הכד של אוזיריס (גם בפרק "לנצח" ניתן לשמוע התייחסות לאוזיריס במהלך החזרתה לחיים של ג'ויס), התנאים המיוחדים לביצוע הכישוף (שעובד במקרה של מוות בלתי טבעי בלבד), ויותר מהכל - ההשפעה שיש לכישוף על המבצע. ווילו, שדעתה היתה נחושה להחזיר את באפי לחיים ויהי מה, מקריבה יותר מדבר אחד במהלך ההכנות לכישוף והטלתו: החל מהסבל הפיזי שעובר עליה כמבחן, וכלה במחיר הנפשי הגבוה של התעסקות עם כשפים אפלים (מה שהתחיל למשל בקרב על גלורי אחרי הפגיעה בטארה, ולא הפסיק כאן), והשיא - הריגת הבמבי, חיים מול חיים, רצח התמימות, באופן אכזרי ביותר, בסתר, ובניגוד לכל מה שאנחנו חושבים על ווילו.



ג'יילס טס לו ללונדון. ספייק שומר על דון. קרב לא מוצלח בין באפי-בוט לערפד תועה גרר אל סאנידייל כנופיות שדים שמטילות את מוראן על העיר. ביער, מול הקבר של באפי, ווילו צועקת את מילות הקסם "Here lies the warrior of the people, let her cross over!" (תחינה לאלוהי רשת השידור, שיאפשרו לקיים קרוס-אוברים בין באפי לאנג'ל, לאחר שבעונה זאת באפי עברה לרשת שונה וליום שידור שונה). ופתאום, השדים תוקפים את ווילו, מרסקים את הכד של אוזיריס, מפרידים בין טארה ואניה לזאנדר ו-ווילו (שסחוטה לחלוטין עקב הכישוף), לבין הבאפי-בוט, ולבין הקבר של באפי, שם הכישוף כנראה עבד, וגופתה המרקיבה של באפי קורמת עור ובשר. הפרק מסתיים במבט האימה על פניה של באפי, מבולבלת ומפוחדת בתוך ארון הקבורה שלה. סוף חלק א'.

נקודות למחשבה:

המפלצת שטארה מעניקה לג'יילס בשדה התעופה היא מודל של מפלצת הגרר-ארג שמופיעה בסוף הפרקים של Mutant Enemy. טארה אפילו עושה את הקול המתאים. שמועות שרצו באינטרנט לפני פתיחת העונה אמרו שהמפלצת הזאת תהיה הרע הראשי של העונה השישית.



סאנידייל ממשיכה להתפתח: מה שהיה עיירה קטנה עם תיכון ומועדון ריקודים אחד בתחילת עונה 1, סיפחה אליה בין השאר נמל (עונה 2), אוניברסיטה (עונה 4), ועכשיו גם שדה תעופה קטן.

לאורך כל הפרק אנו רואים את המאמצים שהושקעו בהסוואת מותה של באפי, אבל באמצע היער, במקום בו כל שד וערפד יכול לשוטט, ניצב הקבר שלה, עם מצבה יפה והכיתוב הבלתי משתמע לשני פנים "הצילה את העולם. הרבה."

הצינזור השבועי של סטאר וורלד:

נשיקה בין ווילו לטארה לפני ארוחת הבוקר, ווילו וטארה מחובקות במיטה בלילה (לפני שדון הולכת לחדר של באפיבוט), ועוד כמה גילויי חיבה ביניהן בחנות הקסמים.

עקב עריכה שונה של צמד הפרקים, יש הבדלים בין הגרסאות שמסתובבות ברשת ובין מה ששודר. אבל דווקא בזה סטאר לא אשמים.