המסך המפוצל

סכפ``ש אנג`ל: העסק הזה עם החזיונות

פרק שני: That Vision Thing

מאת: שלמקו GRAS

פורסם: 24-05-2003
10 תגובות
רוב הפרקים ב"באפי" מתאפיינים בכך שיש להם מספר רבדים: הסיפור שעל פני השטח, וביחד איתו סיפור שמתחתיו, אנלוגיה או מטאפורה לחיים האמיתיים. אין פרק שאותו אי אפשר לנתח או לחקור את מניעי הדמויות שמשתקפות בו. גם "אנג'ל", סדרת הבת, מאופיינת ברבדים רבים שנשזרים בכל פרק. אבל לפעמים, מגיע פרק כמו "העסק הזה עם החזיונות", שאין לו רבדים מתחת לפני השטח, בדיוק כפי שנהוג לחשוב על הדמות המרכזית בו - קורדיליה. הפרק סובב סביב עלילה מותחת, נראה שהוא פותח פתח לאירועים שונים שיקרו בהמשך העונה, אבל בסופו של דבר - מה שרואים הוא מה שיש. וזה מספיק.

זמן מה עבר מאז האירועים שהתרחשו ב"הלמות לב" (כפי שניתן להסיק מהדיון בתקופה נטולת החזיונות של קורדי), אך החדשות לגבי חזרתה של באפי לחיים לא הגיעו עדיין ללוס אנג'לס, ובאותה מידה יכול להיות שעדיין לא קרו (מכיוון ש"באפי" עברה לערוץ אחר, לא טורחים לשמור על התאמה בין זמני ההתרחשות של הפרקים המקבילים בין שתי הסדרות). מצבה של פרד השתפר קלות - אמנם היא עדיין שבויה בהרגלים שהושרשו בחמש השנים בפייליאה, כמו אכילה בעזרת האצבעות והתחבאות מתחת לשולחנות יציבים, אך היא כבר יוצאת מחדר המלון שלה ואפילו מהמלון עצמו. למרות שעדיין לא ראינו לקוחות משלמים שנכנסים למלון, ב"אנג'ל חקירות" ממשיכים לתפקד. ולורן "המנחה" נותן הופעת אורח.

אבל כל הפרטים האלו הם משניים לעיקר הפרק. ועיקר הפרק, כמו ששמו מלמד, הוא העסק הזה עם החזיונות. יותר ויותר נראה שכאשר קורדיליה קיבלה את נטל החזיונות מדויל לפני מותו, היא קיבלה דבר שהיא לא יכולה למעשה להתמודד איתו. בפרק הקודם ראינו את המחיר שהחזיונות גובים ממנה: כאבי ראש משתקים, תלות בתרופות משככות כאבים, וסבל שלא יתואר - "כאילו פתחו לי את הראש ומילאו אותו לבה לוהטת", כפי שהיא מתארת את החוויה. אבל החזיונות הם משהו שעל קורדיליה לשאת כחלק מתפקידה בצוות שמציל את העולם, התפקיד של "לאסי" של אנג'ל - זו שמראה לו לאיזה כיוון לפנות, והיכן נמצאים כל אותם אנשים שזקוקים לעזרתו.

כשהחזיונות מתחילים לקבל ביטוי פיסי, והסבל שהם גורמים לה מקבל תוספת משמעותית, התגובה הראשונה של קורדיליה היא להסתיר את העניין. גם אם היא לא מבינה את זה, יותר מהכל היא פוחדת לאבד את זה. פעמים רבות בעבר כבר ראינו כמה חשובים החזיונות לקורדיליה, וכיצד היא רואה את תפקידה כ"חוזה" ושליחה של ה-PTB כדבר החשוב ביותר שהיא עושה עם החיים שלה. ועם זאת, למרות שמה שקורה לה נראה כמו בגידה של הכוחות בה ובשליחות שלה, היא עדיין לא מוכנה לוותר על זה. לא לפני שהסבל הופך להיות ללא-נשוא.



כמובן, שמסתבר שה-PTB לא הפנו גבם לקורדיליה, והחזיונות נשלחו למעשה על-ידי וולפרם והארט. לעורכי הדין המרושעים יש תוכניות לגבי אנג'ל, והם לא מהססים להשתמש בכל אמצעי כדי לממש אותן. בעונה הקודמת תפסה ליילה מורגן את מקומו של לינדזי כשהוא עזב, והפכה לראש אגף הפרויקטים המיוחדים של וולפרם והארט. בעונה הנוכחית, תופס גאווין פארק (שהוצג בעונה הקודמת) את מקומו לצידה, ולא נראה שהוא יכול להתחרות בה ברמות הרשע ושיטות הפעולה. השיטות שבהן הוא משתמש נראות מגוחכות - גאווין תוקף את "אנג'ל חקירות" בעזרת ניירת, ומדווח על הפרות תקני בנייה של המלון - אבל למעשה, שום דבר שוולפרם והארט ניסו לזרוק על אנג'ל לא עזר, ואפילו הבאתה של דרלה נכשלה. גאווין פשוט זורק על אנג'ל את מה שהוא מכיר הכי טוב - בירוקרטיה - ומקווה שמשהו יידבק.

ליילה, לעומתו, זורקת על "אנג'ל חקירות" משהו קצת יותר רציני - חזיונות מהגיהינום. בעזרת מכשף חסר גולגולת (שהיה עשוי בצורה נוראית, לדעתי), מושתלים חזיונות-דמה במוחה של קורדיליה. לשליחת החזיונות יש שתי מטרות: המטרה העיקרית היא לתחמן את אנג'ל כך שישיג מרכיבי קסם הדרושים לוולפרם והארט, ובסופו של דבר ישחרר את הבחור שהם צריכים מכלא האש שלו. זו לא הפעם הראשונה שבה וולפרם והארט מתמרנים את אנג'ל לעשות עבורם עבודה מסוימת, אבל זאת אחת הפעמים הבולטות ביותר, בעיקר בגלל אכזריות הדרך, וההשפעה שיש לה על קורדיליה. המטרה השנייה של החזיונות היא הרתעה: לחזיונות המיוחדים שוולפרם והארט שולחים לקורדי יש השפעה פיזית עליה, מעבר לכאב הראש, והיא סובלת מהחזיונות כאילו הייתה נוכחת בהם בעצמה. ליילה טוענת שזוהי תופעת לוואי, אבל ממתי ליילה אומרת את כל האמת לאנג'ל? וולפרם והארט, וליילה באופן ספציפי, שולחים בכך אזהרה לאנג'ל: אנחנו יכולים להשפיע על החברים שלך אם לא תעשה מה שאנחנו רוצים.



מיותר לציין, שאנג'ל לא לוקח את האיום בשקט, ומאיים מצדו על ליילה: אם תנסי להגיע אלי דרך החברים שלי, אני אפגע בך (למרות שהציטוט המדויק מתייחס רק לקורדיליה, אין סיבה לחשוב - מצד ליילה ומצד הצופים - שלא מדובר בכל אחד מחברי אנג'ל חקירות. אנג`ל מתייחס לקורדיליה באופן ספציפי מכיוון שהיא זאת שנפגעה עכשיו, ומכיוון שמבין החבורה היא זאת שצריכה הכי הרבה הגנה כעת, בגלל העסק הזה עם החזיונות).

הפרק הזה מתאר עוד שלב במלחמה שבין אנג'ל חקירות לבין וולפרם והארט, עקיצות הדדיות וקטלניות שנועדו, לפני הכל, לייאש את הצד השני. לוולפרם והארט אסור לפגוע באנג'ל, כי הוא צריך למלא חלק מרכזי באפוקליפסה, ואילו אנג'ל לא יכול לפגוע בוולפרם והארט, כי מקור כוחם עמוק מכדי שהוא יוכל לעקור אותו. ליילה, כתמיד, לא מעריכה נכונה את כוחה על אנג'ל, וחושבת שהיא תוכל לתמרן אותו לעשות את העבודה השחורה בשבילה. אנג`ל לא מגיב כל כך טוב.

החזיונות שוולפרם והארט השתילו בראשה של קורדיליה אולי היו מזויפים, אבל הם עדיין מסבים את תשומת הלב לבעיה המקורית של קורדיליה - המחיר שהחזיונות האמיתיים גובים ממנה. למרות שהפרק מתמקד בקורדיליה, תפקידה בו הוא סביל כמעט לחלוטין - היא העלמה במצוקה, הבחורה שסובלת, ואילו אנג'ל הוא האביר במכונית עם הגג הנפתח שמציל אותה. אפשר לומר שבפרק זה, אנג'ל משמש כאביר לשלוש הבחורות שמופיעות בו: הוא האביר שמציל את קורדיליה, הוא האביר שבו התאהבה פרד אחרי שהציל אותה, והוא האביר שנלחם בדרקון ששמו ליילה. ווסלי וגאן נמצאים בפרק הזה ברקע לחלוטין, ואילו המסרים שבפרק נמצאים כולם על פני השטח, או יותר נכון - בלתי משמעותיים.



לאירועים שקרו בפרק הזה יש סיכוי להיות בעייתיים בהמשך. כדי להציל את קורדיליה, אנג'ל בחר להיכנע הפעם לרצונות של אויביו, ושיחרר מהכלא בחור מסתורי שלא ברור מה הסיפור שלו, אבל ברור שהוא מסוכן מאוד. הרי כל אחד שחברת עורכי הדין רוצה בטובתו חייב להיות חדשות רעות, ומעבר לכך יש כמה וכמה אזהרות בפרק עצמו שהמעשה שאנג'ל עושה מסוכן. סקיפ, היצור ששומר על כלא האש (וקיבל את שמו מסקיפ סקולניק - אחד המפיקים של אנג'ל), מציין "יש לך מושג איזה מפלצתי מישהו צריך להיות כדי להישלח לפה?", ומתפלא שאנג'ל, שהוא אחד מהטובים, הגיע לשם כדי להציל את השבוי. יש רגע מצמרר אחד שבו הבחור שולח ידיים מתוך כלא האש שלו ותופס את סקיפ במטרה למשוך אותו לתוך האש איתו, ויש גם הרבה מבטים אפלים ומרוצים שהוא שולח לכיוון אנג'ל לאחר שזה שחרר אותו.

אם כל זה לא מספיק, קורדיליה בעצמה עושה סיכום של העלילה בסוף הפרק, ודואגת לגבי המחיר שאנג'ל שילם כדי להציל אותה הפעם. אנג'ל אומר: "נתמודד עם ההשלכות כשהן תבואנה".

ואם מדברים על השלכות שיש להתמודד איתן, בואו לא נשכח את דרלה. אנחנו לא יודעים מה יש לה בבטן, וגם היא עדיין מנסה לברר מה זה, ואיך נפטרים מזה. רק דבר אחד ידוע: אנג'ל מעורב בזה, ובקרוב יהיה מפגש חוזר בין דרלה לאנג'ל. האם נגזר על כל פתיחות העונה של "אנג'ל" להיות קשורות לדרלה?


ב"אנג'ל", לפחות, קל לזהות את הצנזורים: עדיין אין הורדה של קטעים שלמים, רק מחיקת מילים חריפות מדי. רק מוזר שהמילה dick צונזרה למרות שהייתה משחק מילים על הפירוש שלה כ"בלש פרטי", והמילה bitch לא.