המסך המפוצל

סכפ``ש באפי: מנופצת

פרק תשיעי: Smashed

מאת: Nerf

פורסם: 21-07-2003
88 תגובות
גם מותה וגם חזרתה לחיים של באפי שינו את חייהן של כל הדמויות בסדרה. אך בעוד שחסרונה של הקוטלת ליכד את החבורה סביב הצורך להגן על דון ולשמור על סאנידייל שורצת השדים, חזרתה והתגלית מהיכן חזרה, יצרה חיץ ביניהם. לאחר שבשני הפרקים הקודמים נחשפו כל הסודות החבויים בין החברים, מנסות הדמויות להסתגל לשגרה חדשה שלא כוללת את כל הקשרים החברתיים שהיו מנת חלקם בחמש השנים האחרונות.

דון וטארה, הדמויות האחרונות שנכנסו למעגל הסקוביס, הן גם אלה שמצליחות להסתגל לפורמט היחסים החדש שנכפה עליהן בצורה החלקה ביותר. במשך הקיץ האחרון עברו ווילו וטארה לבית סאמרס, ושימשו כהורים חלופיים לדון. כעת, עם פרידתן, דון צריכה לחיות מחדש את ה"גירושים של ההורים". כמו כל הורה דואג, טארה מבהירה לדון, שלפרידה אין קשר אליה ושבעת צרה היא תהיה לצידה.



דמותה של טארה התפתחה במהלך השנתיים האחרונות. בתחילת העונה הרביעית היא היתה מוגדרת בתור "החברה של...", הדמות שנזקקה לטיפול תמידי, אדם כה חסר בטחון עד שהיא העניקה לווילו את היכולת להיות הצד הדומיננטי. עתה היא אישה בזכות עצמה, שמטפלת באנשים אחרים. טארה מספיק חזקה להתעמת עם בת זוגתה לשעבר, כאשר זאת בוחרת להתעלם מאזהרותיה בנוגע לקסם ולתוצאות שלו עליה ועל האנשים שמסביבה. דון מייחלת שווילו וטארה תחזורנה זו לזו, אך לא כופה את רצונה על טארה. נראה שהיא מפחדת לאבד עוד אחד מהאנשים החשובים בחייה, ובהתחשב בכך שרק בשנה האחרונה היא איבדה את אמה ואחותה, זהו יצר מובן.

ווילו, מצידה, בוחרת להתעלם מהבעיות בחייה. ניתן היה לומר שהיא בהכחשה, שהיא איננה מסוגלת להתמודד עם משמעות תלישתה של באפי מגן עדן, או של השימוש המוגזם שלה בקסם, אך הצורה בה היא ממעיטה בחשיבות עזיבתה של טארה, האמירה שאלו היו הדברים הקטנים שהפרידו אותן, מצביעה על עיוות בדרך חשיבתה. היא מודעת למה שקרה, אך קנה המידה שלה לא נכון. אפשר לחשוב שהן נפרדו כי טארה לא סגרה את מכסה משחת השיניים או כי ווילו תמיד זרקה את העיתון לפני שטארה הספיקה לקרוא אותו, ולא עקב כך שווילו ביצעה קסם למחיקת זיכרונה של טארה, או שבפעם השנייה שהיא עשתה זאת, היא כמעט וגרמה למותם של חבריה.

מוזר שהסקוביז לא טרחו עד עתה להעיר לה בנדון, ואפילו עכשיו, כשאניה מתפרצת באחד מהנאומים נטולי הטאקט שלה ומסבירה לה כי הם דואגים, זה נאמר בהקשר ליחסיה עם טארה ולא בקשר לשימוש המוגזם שלה בקסם, וזאת אפילו שזה ברור שאיש מהם לא חש בנוח עם הקלות בה היא בוחרת להשתמש בו כדי לבצע מטלות פשוטות.

רק אחרי שווילו מצליחה לשחרר את איימי מצורתה העכברושית, היא מגלה עד כמה בעצם חסרה לה חברה לקסמים. איימי, שלא כמו טארה, לא חשה עכבות בשימוש בקסמים, על אף שדווקא המקרה שלה - שלוש שנות חיים כמכרסם - מראה עד כמה שימוש פזיז בהם עלול להיות מסוכן.



לאחר הדבקת פערים מהירה בנוגע לחיים שאחרי התיכון ומספר תגליות בנוגע לחבריה לספסל הלימודים ומה קרה לאותו ספסל במהלך טקס הסיום, איימי אומרת מפורשות שהיא לא יכולה להתמודד עם השינויים ורק רוצה למחוק את הזמן שעבר. ווילו מזכירה את הקסם בו השתמשה על טארה ולראשונה מציינת כי היו לו תוצאות שליליות, אך מהר מאוד היא נסחפת חזרה על ידי איימי, שמפתה אותה להשאיר את צרותיה מאחור. כדי לעשות זאת, מנצלת איימי את מה שנשאר מווילו הישנה ואת הזיכרונות שלה מתקופת היותה חנונית תיכוניסטית, שדאגה שתישאר בודדה ולא מקובלת.

בברונז, מצליחה איימי לגרום לווילו לוותר על המעצורים האחרונים שלה בנוגע לקסם. עד עכשיו, רחב ככל שהיה שימושה של ווילו בקסם, היא השתמשה בו רק למטלות, לדברים שהיה צריך לעשותם, בין אם הם דרשו כוח אל טבעי או לא. זו הפעם הראשונה שווילו מנצלת את כוחותיה רק בשביל הכיף. ואם שימוש בקסם כדי לשחק ביליארד נראה מוגזם, מייד מגיע מהלך מסוכן יותר מצד ווילו, כשהיא ואיימי מנצלות את כוחן להעניש שני בחורים שלא היו מנומסים כלפיהן, משנות בכך לחלוטין את פני הברונז. הכל למען השעשוע שבדבר.

כמו ווילו וטארה, גם על באפי נכפה הצורך להסתגל מחדש לשגרה. חבריה, שהיוו חלק כה חשוב בחייה הכפולים ושימשו עבורה גורם מעגן, כבר לא שם כדי לתמוך בה: ג'יילס נטש אותה, ווילו עסוקה בלהתעלם מפרידתה מטארה ולדבוק בדרכי הוויקה, על הנושא החדש שמעסיק את באפי - משיכתה לספייק - היא אינה מסוגלת לדבר עם זאנדר, שיכולתו לקבל בני זוג מתים כבר מוכרת, שלא לדבר על סלידתו האישית לערפדנו המחומצן. לכן נוקטת באפי בשיטת התמודדות משלה - אמנם רע עכשיו, אבל אחר כך יהיה יותר טוב, כי מה עוד יכול לקרות?



אבל דווקא בתקופה שבה באפי עשויה היתה לקבל בברכה איזה שד אימתני שרוצה להשליט טרור כדי שהיא תוכל להוציא עליו את עצביה, היא נאלצת להתמודד מול גנבים אנושיים, בהם היא לא יכולה לפגוע, וגם כאשר היא מתפשרת לעסוק במעט אלימות למען הכיף, ערפד חולה אהבה מזנק "להציל" אותה ומסיים עם מיגרנה.

ואם זה לא מספיק נאלצת באפי להמשיך ולסבול את ההטרדות של חברי הטרויקה מבלי לדעת שהם מעורבים בעניין. לפי מיטב חוברות הקומיקס, ותוך כדי הסיכוי שהם השתמשו ברישומים של מר פריז, בונה השלישייה קרן הקפאה, ובסצנה שנועדה להזכיר את "משימה בלתי אפשרית" (עוד תוכנית הערצה לחנונים ברחבי העולם) הם גונבים יהלום. דרך פעולתם היא גרנדיוזית ומגוחכת בהשוואה לדרכם של נבלים מרושעים באמת. עצם העובדה שספייק הצליח לסחוט מהם מידע בעזרת איום על בובה פט נועדה להראות את קנה המידה המעוות שלהם, ולא רק להצחיק.

ואף על פי כן, או אולי בגלל זאת, באפי וחבריה לא מצליחים לפענח את פשר מעשיהם. ללא ג'יילס ועם דעתה המוסחת של ווילו, נופל המחקר השבועי לידיהם של זנאדר, אניה ובאפי, שמגיעים מהר מאוד למבוי סתום.



לאחר שהאמונה שהכל יסתדר בבוא הזמן הכזיבה אותה, עוזבת באפי את חנות הקסמים ונתקלת בספייק. יהיו מגרעותיו של ספייק אשר יהיו, לפחות עמו באפי לא צריכה להעמיד פנים שהיא אופטימית ומאושרת, וכאשר הוא מרגיז אותה היא מנצלת את ההזדמנות להשתחרר, ומכה אותו. על אף שבאפי יודעת שספייק אוהב אותה, היא לא רואה בו כחבר והיא אינה מתייחסת אליו כאחד, בנוסף לכך היא יודעת שהוא חסר הגנה, דבר שמאפשר לו לשמש כשק איגרוף מעולה, ולכן באפי מאוד מופתעת כאשר הוא מכה חזרה.

בשביל ספייק העניין פשוט יותר, הוא רוצה את באפי והוא לא בוחל באמצעים על מנת להשיג אותה. עד עתה הוא ניסה לעשות זאת בכל הדרכים שהיו פתוחות בפניו ונראה היה שהוא אכן מקבל גמול על מאמציו, אך כאשר באפי מיהרה להכחיש את מה שהיה ביניהם, ובעזרת התגלית החדשה שהוא מסוגל להתגונן נגדה הוא חוזר לדרכיו הישנות - לנהוג באלימות.

חשוב לציין, שכאשר ספייק האמין שהשבב חדל לעבוד, הוא מיהר לנסות את ניביו על עוברת האורח הראשונה שנקרתה בדרכו, על אף שהוא ידע שמעשה כזה לא יעבור בשתיקה אצל באפי וחבריה. יתכן שהניסיון הזה נעשה בכוונה להוציא ממנו את האובססיה לקוטלת.

מאוכזב, כועס, ועם דרך חדשה להביע זאת, ספייק ממהר להטיח בבאפי את התגלית החדשה: כשהיא הוחזרה מהמתים, משהו השתבש. היא לא לגמרי אנושית ועתה הם שוב שווים. לא רק פיזית - שניהם גם תלושים מהעולמות אליהם הם שייכים. רק הם יכולים להבין האחד את השני.



באפי לא שותקת. היא שיחקה מספיק זמן את הילדה החייכנית שמעמידה פנים שהכול בסדר. אם עד עתה היא נאלצה לרסן את מהלומותיה (הפיזיות, לא המילוליות), גם כלפי ספייק, כעת היא יכולה לשחרר כל רסן. הקרב ביניהם מתנהל בסמטה ועובר לבית נטוש, אותו הם משמידים תוך כדי. לשניהם אין מעצורים והם מטיחים האחד בשניה את כל מה שאצרו זה נגד זו בשנה וחצי האחרונים, עד אשר, להפתעתם של צופים רבים, ולשמחתם הרבה של חלקם, הקרב הופך לסצנת הסקס הבוטה ביותר ב"באפי" עד כה.

בשביל באפי זו דרך ליצור חיבור לעולם. עם ספייק היא חווה את הכאן והעכשיו, בניגוד לאותה תחושת ריחוק שמלווה אותה בכל זמן אחר. בשביל ספייק זה הישג. הוא התיש את הקוטלת, שאמנם לא התמסרה אליו מאהבה, אבל בינתיים הוא ייאלץ להסתפק בזה.

הצנזור השבועי לילד
סטאר צנזרו 15 שניות לאחר הנשיקה בין באפי לספייק, שבהן נשמע קולו של רוכסן נפתח, באפי מושיטה את ידה דרומה, שולפת את האלמנט, מתיישבת עליו, ומתחילה בתנועות שאת המשכן סטאר כבר הראו. למה לצנזר? מה, הראו שם משהו?