המסך המפוצל

סכפ``ש באפי: נעלמה

פרק אחד-עשר: Gone

מאת: Nerf

פורסם: 30-07-2003
52 תגובות
ב"באפי" מעולם לא טרחו להציג את התא המשפחתי המוכר (בעל, אישה, 2.4 ילדים) כאידיאל. במקום זה, ראינו כמה וכמה סוגים של משפחות אלטרנטיביות, כאשר המרכזית היתה זו של באפי וחבריה. עתה באפי צריכה לטפל בבני משפחתה - באחותה הפצועה ובווילו, שאחראית לפציעתה של דון, ולתמרן בין השתיים.

דון, שאפשר לתת לה ליהנות מהספק מפאת היותה בת-עשרה פגועה, מתנהגת באנוכיות. היא מסרבת להיפטר מחפצים שעלולים לדרדר את ווילו חזרה לכישוף, גם בגלל ערכם האישי וגם כי היא עדיין כועסת עליה. מוזר עד כמה מהר היא שכחה שזו ווילו שטיפלה בה במהלך הקיץ האחרון. דון לא מסתפקת בלכעוס על ווילו, היא גם כועסת על באפי, האחות שאמורה להגן עליה ומזמן כבר לא מבצעת בהצלחה את התפקיד הזה.

בנוסף לתפקידה כקופי ענאן, באפי נאלצת להתמודד עם ספייק, שממשיך לחזר אחריה למרות חוסר הרצון הבולט שלה להיות איתו, אם כי אין היא מצליחה להתגבר על המשיכה הפיזית אליו. ספייק מנצל זאת לטובתו. הוא מתגרה בה, מחמיא לשערה הזהוב וממשיך במעשיו, למרות בקשתה המפורשת להפסיק. ובכל זאת יש בבאפי פן שנהנה מהתנהגותו האגרסיבית. ברגע שהוא מתחיל היא מתמסרת לחלוטין, היא לא אוהבת שזה מה שקורה אבל הולכת עם זה, עד שזאנדר מגיע ובאפי ממהרת להסתיר את העניין. היא אולי מוכנה לספוג את התנהגותו ואת עלבונותיו של ספייק לעיתים, אך היא לא רוצה לעמוד מול חבריה ולהודות בזאת.

לאחר ריב אחרון עם ספייק (שבא לחפש את המצת האבוד שלו ומוצא אותו בכיסה של באפי, שככל נראה ביקשה לשמור אותו לעצמה כמעין פרס, מזכרת חולנית, שמביעה את הקונפליקט שבה) באפי מחפשת שינוי ובוחרת לגזור את שערה, אותם תלתלים זהובים להם החמיא ספייק. באפי רוצה להתחבא מהעולם, מספייק, מחבריה, והיא נוקטת בשינוי חיצוני על מנת לעשות זאת. גם אם המניע האמיתי היה הרצון העז של שרה מישל גלר בתספורת, הדבר הוכנס לעלילה כהתנהגות טיפוסית של אנשים שחוו טראומות נפשיות.

בינתיים מתכוננים זאנדר ואניה לחתונתם המתקרבת. הגעתה של באפי מאלצת אותם להפסיק בתכנונים. החיים הנורמליים מפנים מקום להתמודדות עם הצרה השבועית וחוזרים למסלולם לאחר מכן, ויכול מאוד להיות שעל פי אותו עיקרון מנחה יתנהלו גם חיי הנישואים שלהם.



בהמשך לשינויים בדינאמיקה של הסקוביס, נראה שזאנדר זוכה להיות כעת האיש השקול ביותר. בולטת העובדה שהוא מוביל את החקירה בנוגע למצבה הבלתי נראה של באפי, ובמקביל בולט חוסר האכפתיות של באפי בנוגע לאותו דבר. היא זכתה למה שיחלה, והיא נהנית. כמו בטבולה ראסה, גם כאן אנו זוכים לראות ניצוץ של באפי מהעונות הקודמות, מעודדת ועם פחות דאגות, ובשני המקרים הדבר נובע מכך שבאותו רגע היא לא לחלוטין עצמה. באפי עוזבת את הזוג המאורס ויוצאת לה לטיול.

זאנדר הולך להוכיח את ווילו על חזרתה לקסמים. קל להבין מדוע ווילו נפגעת מההאשמות של זאנדר, במיוחד לאור ניסיונותיה להתרחק מהקסמים. נוצר מצב אירוני בו שניהם מדברים על מעידתה כביכול של ווילו, אך לא מתכוונים לאותו אירוע. במהלך הסדרה תמיד הדגישו את החברות העמוקה בין זאנדר לווילו, לא זו שנובעת מכך שהם מצילים זה את זו לפי ממוצע שנתי, אלא זו שנובעת מהיכרות של שנים. חברות עמוקה זו אמנם עדיין קיימת, אך מושפעת כעת מתחושות הדדיות של חוסר אמון. יתכן שווילו לא היתה מגיבה בסערת רגשות כזו לולא היה זה זאנדר שמאשים אותה, כי אם הוא לא מסוגל לבטוח בה, אז מי כן מסוגל?

ווילו מצליחה לגלות מספר רמזים בנוגע לתוקפים ללא עזרת קסם, אך הפיתוי נשאר חזק והרצון חלש. מספר פעמים ניתן לראות כיצד היא כמעט נשברת במהלך החיפוש אחר האחראים להיעלמותה של באפי.

נראה שזאנדר שמח לוותר על תפקיד החוקר המוביל ולחזור למצב בו ווילו מורה לו כיצד להמשיך. הוא חוזר לחנות הקסמים לישיבת מחקר נוספת עם אניה. ועל אף שהם לא מוצאים שום דבר מועיל, הם מגלים כי החפצים הנעלמים מתפוררים, ובקרוב גם באפי תהפוך לפירורי פודינג.

בזמן שחבריה מחפשים דרך להשיב את המצב על כנו, באפי משוטטת ברחובות במצב רוח אווילי במקצת ומעבירה את זמנה בהשתעשעות עם העוברים ושבים. מצבה החדש אמנם לא פוטר אותה מהמחויבויות שלה, אך הוא עוזר לה להקל בהן ראש.

באפי מגיעה למשרד הרווחה ובוחרת בדרך הקלה להיפטר מדוריס קרוגר, העובדת הסוציאלית שהגיעה לביתה קודם לכן ואיימה להוציא את דון מחזקתה. הסצנה עצמה מאוד משעשעת, והמחוות ל"הניצוץ" מיטיבים עם הסדרה, אך העיקר בה הוא שבאפי מתעלמת ממצפונה, דבר שמעולם לא עשתה עד עתה אפילו שהיה בכוחה לעשות זאת. בעזרת המצב החדש שלה היא חומדת לצון כלפי אנשים אחרים, זרים, ומאפשרת לעצמה לעשות זאת מאחר שהיא יודעת שהיא לא תיתפס. בעיניה זו לא באמת היא ואם היא לא תצטרך לשאת בתוצאות, היא יכולה לעשות כאוות נפשה.

מכאן היא ממשיכה לביקור אצל ספייק.

ספייק נע בין כמה מצבים קיצוניים של הסקאלה הרגשית בפרק הזה. בתחילת הפרק ראינו אותו מתנהג כשוטה מאוהב, כפי שכבר התרגלנו אליו, מחזר נלהב, כפי שהוא לאחרונה, וערפד עצבני, כפי שהוא בדרך כלל. לעומת זאת, עכשיו מצטייר ספייק כצד הפסיבי. נראה כאילו הוא "ניצח" ובאפי היא זו שמגיעה אליו, ש"נכנעת" לו ומוכנה להגשים איתו את כל הפנטזיות המשותפות שלהם. היא מפתיעה אותו, דוחקת אותו לפינה, מפשיטה אותו באגרסיביות ומבצעת בו את זממה. ספייק, מצדו, מוכן לשחק במשחק שלה וכאשר זאנדר מפתיע שוב, הוא מסתיר את נוכחותה על אף שהיא דווקא מתגרה בו ומנסה לגרום לו להראות תגובה שתעיד על מעשיה באותו הזמן (אוזניו שנעות מעלה ומטה במסתוריות).



אך ספייק מודע לכך שהדבר זמני. היא איתו מאחר והיא 'לא שם', זו הפוגה מהנה בשבילה, בהחלט לא תחילתה של מערכת יחסים. כמו שבאפי כבר אמרה לו, היא משתמשת בו כי הוא שם, כי הוא נוח, ולכן לראשונה זהו ספייק שמסלק את באפי, או מנסה לפחות. מסתבר שכשם שהמשיכה שלה אליו שולטת בה, גם זו שלו שולטת בו.

אבוי, הטרויקה המסכנה שלנו, מסתבר שהשימוש בקרן ההיעלמות על באפי צלה את הצעצוע החדש שלהם, ובזמן שוורן מתקן אותו עסוקים אנדרו וג'ונתן בלשער עד כמה אימתנית היא קוטלת בלתי נראית. וורן מודע לכך שבאפי קרובה למותה ולא נראה שהדבר מציק לו. הוא מוכן לעזור לה רק בגלל התערבותם של חבריו. ג'ונתן הרי חב את חייו לבאפי, שהצילה את חייו יותר מפעם אחת. הוא אמנם פוחד ממנה, אך מעולם לא רצה לפגוע בה.

אנדרו, הפסיבי מבין הטריו, נגרר אחרי וורן או ג'ונתן ובעיקר משמש כמדריך להתייחסויות סטאר-טרקיות וכדומה. לא נראה שהוא אי פעם התעמק בהשלכות הפיכתו לנבל. ג'ונתן ואנדרו אמנם מבקשים לעצמם את הגדולה שמגיעה עם היותם סופר נבלים, אך הם לא מסוגלים לבצע את העבודה השחורה - להרוג אנשים. השלושה תופסים את ווילו, כאשר זו מגלה את מחבואם, ומשתמשים בה כפיתון למשיכת באפי. זהו רגע מאוד גדול בשבילם - בת הערובה הראשונה שלהם. מוואהאהאהא.

באפי מגיעה לביתה ופוגשת את אחותה. היא אינה שמה לב שדון התעלמה מהוראותיה לבוא ישר הביתה ומעדיפה להעביר את זמנה בהשתטות. דון לא מגיבה היטב לאחותה הבלתי נראית והלא אחראית וצווחת עליה שהיא אינה יכולה להתמודד עמה במצב הזה. דון רוצה מבוגר לפנות אליו, מישהו יציב, שיחזיר את הסדר לחיי המשפחה שלה. היא לא מבינה שבאפי לא יכולה להתמודד עם חייה שלה כרגע, ובטח שלא עם האחריות לחייה של דון.

וכדי להעמיס עוד על באפי, היא מקבלת שתי שיחות טלפון. הראשונה מבשרת לה שהיא הולכת למות והשנייה שווילו בשבי הטרויקה. באפי איננה יודעת שהחוטפים של ווילו הם האחראים להיעלמותה, או שכוונתם היא להחזירה למצב צבירה יותר קבוע, ולמרות זאת היא ממהרת לעזור לה. מצד אחד זהו מעשה פזיז, שכן היא לא יכולה להיות בטוחה שזהו אינו תכסיס ושווילו אכן עמם, אך היא מעדיפה לסכן את חייה מאשר את אלו של ווילו.

כדי לקבע עוד יותר את תדמיתם החנונית, הטרויקה נפגשת עם באפי באולם משחקי ווידאו. מסתבר שהשלושה הפכו את עצמם לבלתי נראים ושלוורן תוכניות אחרות בנוגע לבאפי - הוא מבקש להרוג אותה. זוהי כוונת זדון לביצוע רצח בדם קר שמעלה אותו לליגת הנבלים האמיתיים. ג'ונתן ואנדרו מתרעמים על כך ששיקר להם, אך הפחד שלהם מבאפי מאחד אותם כנגדה. לאחר קרב קצר ובלתי נראה חוזרים באפי והטרויקה להיראות על מסך הטלוויזיה, והיא זוכה לבסוף לגלות מי הקשה על חייה בחודשים האחרונים - הלוזרים מהתיכון.



השלישייה נמלטת, ובאפי אינה טורחת לרדוף אחריהם. הגיע הזמן לשיחת סיכום הפרק, ווילו ובאפי מדסקסות את מהלך היום. באפי מעלה את השאלה אם ווילו השתמשה בקסם על מנת לעבור את היום, ו-ווילו מבהירה שלא. זה היה היום הארוך בחייה, אך היא תתמיד בתהליך הגמילה. באפי מעודדת אותה, ומילותיה כנגד מנהגים שליליים שיש להימנע מהם נכונות לגבי ווילו והקסם, אך גם כלפי עצמה וספייק.

הסצנה הזו עומדת בניגוד לסצנת הסיום בפרק שעבר כי היא מראה כיצד ווילו ובאפי תומכות זו בזו. אך אלו רק פני השטח. באפי ממשיכה להסתיר מווילו את יחסיה עם ספייק, ואילו ווילו מגלה שהיא צריכה להתמודד עם חשדות חבריה בנוסף לקשיים האחרים.