המסך המפוצל

פורמט מנצח

הטלוויזיה מתחלקת לשני סוגים שווים בחשיבותם - קומדיות ודרמות. סדרת דרמה אחת שורדת יותר מכולם. זהו סיפורה. "לפרוש בשיא", כתבה חמישית

מאת: טיימר

פורסם: 05-08-2003
45 תגובות
מהי סדרת הדרמה שמשודרת הכי הרבה זמן בטלוויזיה האמריקאית? לא. זו אינה "NYPD". גם לא "ER". זוהי "חוק וסדר", סדרת דרמה שמשודרת כבר 13 שנה ועדיין נראית רעננה כתמיד.

"חוק וסדר" עלתה לראשונה ב-13.9.90 ברשת NBC. הסדרה הביאה קונספט מהפכני (לאותם ימים): סדרה שמורכבת משתי סדרות משנה, האחת משטרתית ("סדר") והשניה משפטית ("חוק"). בכל פרק שני חלקים שווים בחשיבותם (אך לאו דווקא באורכם). בחלקו הראשון מלווה הפרק את הבלשים שחוקרים את הרצח מרגע מציאת הגופה ועד מעצר החשוד העיקרי. בחלקו השני של הפרק אנו מלווים את עוזרי התובע המחוזי בדרכם אל הצדק. ההפרדה בין שני חלקים אלו היא כמעט מלאה, כאשר רק לעתים רחוקות אנו זוכים למעין ועידת פסגה של השוטרים והמשפטנים.

כש"חוק וסדר" עלתה היא הביאה גם למהפך בכל הקשור לסדרות משטרה. באיטייז סבבו סדרות משטרה סביב הרעיון שהטובים מנצחים ושתמיד יימצא הפושע, ייכלא לשנים וצדק לכל. אך "חוק וסדר" שינתה את המחשבה. הפושעים לא תמיד נתפסו וגם אם הם נתפסו, הם הצליחו מדי פעם לחמוק מעונש בגלל סעיף טכני בחוק. לעיתים, למרות הראיות, המושבעים פשוט הזדהו עם הפושע ושיחררו אותו. זוהי גם גדולתה של הסדרה: ההצלחה שלה להציג את מערכת המשפט האמריקאית במערומיה.

גם היום, 13 שנה אחרי, ממשיכה חוק וסדר להצליח. העונה הקודמת שלה, ה-12, היתה העונה הנצפית ביותר בתולדות הסדרה ובעונת 2002-2003 היא דורגה במקום התשיעי בטבלת הרייטינג באמריקה. לשם השוואה: "NYPD" דורגה במקום ה-37, "הבית הלבן" במקום ה-27 ו"24" במקום ה-34.

אז מה הופך את הסדרה הזאת לאפקטיבית אחרי כל כך הרבה זמן?

ב"חוק וסדר" אין שחקנים, יש קונספט שגובר על הכל. לגיבורים בסדרה אין חיים פרטיים, לפחות לא חיים שמוצגים בה. נכון, לני הוא אלכוהוליסט שנגמל; מקוי, העוזר לתובע המחוזי, שכב עם העוזרת הקודמת שלו (מה שכמעט גרם לשלילת רישיונו בעקבות אהבתה אליו); ולפקד ואן ביורן יש שני ילדים, אבל חוץ מזה אנו לא רואים ולא יודעים כמעט כלום על המשפחה של הגיבורים. הדבר גורם לכך שיש תחלופה קבועה בקאסט. כמעט אין עונה בה לא מתחלף שחקן ראשי. אין בסדרה אף שחקן שנמצא בסדרה מיומה הראשון (סטיבן היל - התובע המחוזי אדם שיף - נמצא שם ב-10 העונות הראשונות, ג'רי אורבך - הבלש בריסקו - שורד כבר 9.5 עונות, מאמצע העונה השלישית) והדבר רק מוסיף לעניין בסדרה. בניגוד לסדרות אחרות שבהן המפיקים משלמים מיליונים בשביל שחקנים, ב"חוק וסדר" הדבר לא קיים, לא טוב לך? חפש במקום אחר.



אך למרות הקונספט, הסדרה התפתחה עם הזמן ולא נשארה תקועה במקום. כשהחלה הסדרה שימשה טביעת האצבע כאמצעי הזיהוי הטוב ביותר. היום בלי DNA אתה לא זז. כמו כן, כשהחל שידור הסדרה היה שיעור הפשיעה של ניו יורק מהגבוהים בעולם, בעוד שכיום נחשבת ניו יורק לעיר בטוחה יחסית. עוד שינוי ראוי לציון הוא, שבימיה הראשונים של הסדרה חקרו הבלשים אנשים פשוטי-עם שפשעו כנגד הממסד, בעוד שהיום התהפכה המגמה והממסד ובעלי ההון הם שעומדים למשפט. האדם היחיד שנשאר מאחור הוא בריסקו, שעדיין מסתובב עם אקדח קפצונים ("כששלך יתקע שלי יירה") ורק לפני שנתיים קנה סלולארי.

אפרופו ניו-יורק, "חוק וסדר" היא הסדרה היחידה שמצולמת כולה בניו יורק. NYPD מצולמת בלוס אנג'לס, כשרק צילומי החוץ שלה מתבצעים בניו יורק ואילו סיינפלד "הניו יורקית" צולמה רובה ככולה בלוס אנג'לס. הדבר מוסיף צבע לסדרה כשמילים כמו kosher ו- huzpa (חוצפה) נאמרות בה על בסיס יום-יומי. מלבד האותנטיות, תורם גם הצילום בניו יורק להוזלת עלויות ההפקה, שכן השחקנים והאולפנים בניו יורק הרבה יותר זולים. תודתה של העיר ניו יורק באה לידי ביטוי כאשר בפתיחת העונה ה-11, כאשר עזב התובע המחוזי, אדם שיף, והתובעת המחוזית החדשה נורה לוין (דיאנה ווסט) הצטרפה, הופיע בסדרה ראש העיר, רודולף ג'וליאני, בתפקיד עצמו.

"חוק וסדר" משתדלת להישאר עם האצבע על הדופק. הדבר בא לידי ביטוי בסמול-טוקס בין הגיבורים: בימי מיתון מדברים על המיתון וכשהסנטרל-פארק הפך למקום בטוח, הבלשים מופתעים מהתרחשות רצח במקום כל כך בטוח.

ההצלחה של הסדרה נובעת גם מהקצב המהיר שלה, לפחות בחלקה הראשון. מקרה שבסדרה אחרת היה אמור להיפתר בתוך 40 דקות נפתר כאן בחצי מהזמן. כמות הפרטים שמושמטים ע"י מתרגמי ערוץ 1 בגלל שטף האינפורמציה (ופורמט השורה האחת) היא עצומה. במקרים מסוימים יכול פרט קטן, שניתן כבדרך אגב ונראה במבט ראשון טיפשי ומיותר, להתגלות כפתרון הפשוט לרצח. דווקא חלקה השני, המשפטי, הוא האיטי יותר, אך מרתק גם הוא את הצופה למסך בעזרת איזו תסבוכת משפטית טכנית בלתי צפויה. וכמובן בשביל לדעת אם הטובים ינצחו.

אז מה בכל זאת מפריע לגולשי Jump The Shark?
אחרי 13 שנה יש שוויון היסטורי. קצת פחות ממחצית מגולשי האתר לא חושבים שהסדרה מיצתה את עצמה. נתון יפה למדי. החצי השני מפולג מאד בדעותיו: 14% חושבים שמדובר ברגע שבו הצטרפה לסדרה העוזרת לתובעת המחוזית סרינה סאוות'רלין (אליזבת' רוהם), בעונה ה-12 שהחלה לא מזמן בערוץ 1. קרוב ל-6% חושבים שהדבר קרה כשהבלש לוגן (כריס נות', הידוע יותר בכינויו "מיסטר ביג") עזב בסוף העונה החמישית. 5% חושבים שהדבר קרה כשעוזר התובע המחוזי סטון (מייקל מוריאטי) עזב בסוף העונה הרביעית. 4% חושבים שזה קרה כשהעוזרת לתובע המחוזי אבי קרמייקל (אנג'י הרמון) הצטרפה בתחילת העונה התשיעית. 3% נוספים לא אהבו את הצטרפותה של התובעת המחוזית נורה לוין (דיאן וויסט) בעונה ה-11. עוד דעות של גולשים: עליית סדרות הבת, הופעת האורח של ראש עיריית ניו יורק ג'וליאני ועזיבתם של בנג'מין בראט וג'יל הנסי.



מכיוון שהדמויות ב"חוק וסדר" שטוחות, יש לסדרה יתרון נוסף: היא "פתוחה" לצופים חדשים או לכאלה שפספסו מספר פרקים בדרך. גם אם יש אנשים שנמאס להם (יותר מ-10% חשבו שהסדרה עברה את השיא לאחר העונה החמישית), תמיד יכולים צופים חדשים ומזדמנים ליהנות מהסדרה באותה מידה. נערים בני 19 שהיו בני 6 כשהסדרה החלה יכולים ליהנות מהפרקים החדשים בדיוק כמו שמבוגרים מהם נהנו בתחילת הדרך. כי חוץ מקשר זניח לפרקים הקודמים עומד כל פרק בפני עצמו. זוהי, אגב, סיבה נוספת להצלחת הסדרה - האמריקאים לא אוהבים לזכור מה קרה בפרקים הקודמים (ולא חסרות דוגמאות לסדרות שנכשלו בדיוק בגלל זה).

"חוק וסדר" היתה מועמדת לאמי 11 פעמים. מדובר בהישג שווה רק לשתי סדרות בעבר: "מ.א.ש." ו"חופשי על הבר". "חוק וסדר" זכתה בפרס רק פעם אחת ב-1997. דווקא השנה, לראשונה, היא לא זכתה במועמדות הנכספת. יתכן שזהו תחילתו של הסוף, אם כי נראה שעתידה עדיין ורוד. רשת NBC חתמה עם המפיק, דיק וולף, על חוזה עד לשנת 2005, מה שאומר שהסדרה תגיע לעונתה ה-15 - הדרמה המשטרתית ששרדה הכי הרבה זמן על המסך וסדרת הדרמה השניה באורכה מאז ומעולם.

ההצלחה העצומה של "חוק וסדר" הולידה, בינתיים, שתי סדרות בת. חוק וסדר - מדור מיוחד (SVU) עלתה לראשונה ב-20.9.99 וזכתה אף היא להצלחה רבה. "מדור מיוחד" פיתחה קונספט שונה מעט מזה של "חוק וסדר", אך עם זאת המשיכה לשמור על הגרעין. גם כאן מלווה הצופה את בלשי ניו יורק מרגע גילוי הגופה ועד לפתרון התעלומה, אך בניגוד לסדרת האם, התוכנית לא מחולקת לשני חלקים. את החלק המשפטי (ה"חוק") מגלמת עוזרת התובע המחוזי, אלכסנדרה קבוט (סטפני מרץ'), לה אין חלק נפרד בעלילה. קבוט מהווה חלק אינטגראלי מהיחידה. היא מלווה את הבלשים לאורך כל החקירה. כך "נפטרו" מהחלקים היותר איטיים של "חוק וסדר", חלקים שבעיני רבים היו המעניינים יותר.

כמו "חוק וסדר", גם "מדור מיוחד" לא בנויה על השחקנים. אם בעונה הראשונה עוד זכינו לראות מקרוב את משפחתו של אליוט (בתו אפילו מצאה גופה) הרי בעונות הבאות "נעלמה" המשפחה ומדי פעם אנו שומעים עובדות קטנות על הגיבורים.

"מדור מיוחד" זוכה אף היא לאחוזי צפייה נאים והגיעה בעונתה הרביעית למקום ה-16 בדירוג הצפייה לשנת 2002-2003.

אם סדרת האם היא "חוק וסדר", מיהי סדרת האב? התשובה המתבקשת היא "רצח מאדום לשחור". ג'ון מאנץ' (ריצ'רד בלזר), הדמות שהובאה מ"רצח" ואף מתייחסת לעיתים לאירועים בסדרת המופת ההיא, הוא לא רק מקרה אלא אמירה. סדרת אב נוספת היא, רחמנא ליצלן, "אוז". שני שחקנים מ"אוז" משתתפים בקאסט הקבוע של "מדור מיוחד" - כריסטופר מלוני, קלר ב"אוז", ו-B.D. Wong, האב מוקדה - ושחקנים רבים נוספים מגיעים להופעות אורח - דין ווינטרס (ריאן או'ריילי), רוברט קלוהסי (הסוהר מרפי, שבסצינה אירונית-משהו נחקר ע"י מלוני, שהיה קלר) ועוד.



הבת הטרייה ביותר של "חוק וסדר" היא "חוק וסדר - כוונה פלילית (CI)", שעלתה לראשונה ב-30.9.01. אם "מדור מיוחד" היא הבת היפה, המוכשרת והדומה לאמא, הרי ש"כוונה פלילית" היא הבת הסוררת שמזכירה, אולי, את הסבתא. קיימות, כמובן, נקודות דמיון משותפות עם האחות, אך לא עם האם. ב"כוונה פלילית" אין מעקב אחרי הגופה מרגע מציאתה, ובמקום זה מתחיל הפרק עם חלק מההיסטוריה של משפחת הקורבן ועם האירועים שהובילו לרצח. לעיתים קרובות מפסיק הפרק לעקוב אחר החקירה ומראה "פלאשים" בהם מתוארים מעשיהם של חלק מהחשודים במהלך החקירה. כמו "מדור מיוחד" גם כאן מלווה עוזר התובע המחוזי, רון קרבר, את החקירה לכל אורכה והוא מהווה חלק אינטגראלי מהיחידה. גם כאן סצינות בית המשפט הן מועטות.

לעומת שתי הסדרות האחרות, שבהן לגיבורים יש חשיבות נמוכה ביחס לפורמט, "כוונה פלילית" היא בעיקר הצגה של איש אחד גאון וקצת מוזר. הבלש רוברט גורן. הוא האיש שעל פיו יישק דבר. אם הוא ילך - הסדרה תיפול, וזוהי נקודת התורפה של הסדרה. אפילו באתר הכריש קוראים לשותפתו, הבלשית איימס, סייד קיק. נקודה בעייתית נוספת היא השאלה הנצחית "מדוע מגיעים מקרים דווקא אל המחלקה הזאת?". מטרתה הרשמית של המחלקה היא חקירה של פשעים חמורים במיוחד. אלא שלא פעם מגיעים אליה גם מקרי רצח "רגילים", כאלה שאמורים היו להגיע אל בריסקו וגרין בסדרת האם.

גם "כוונה פלילית" מצליחה מאד בנתוניה והיא הגיעה למקום ה-18 לשנת 2002-2003.

ואם ה"אבא" של "מדור מיוחד" הוא "רצח מאדום לשחור", אפשר לומר שה"אבא" של "כוונה פלילית" הוא בעצם גם המתחרה הגדול שלו - "זירת הפשע". כמו גריסום בלאס וגאס כך גורן בניו יורק - הצגה של איש אחד שיודע הכל ומוביל לפתרון. כמו ב"זירת הפשע" ובניגוד ל"חוק וסדר" המקורית, ב"כוונה פלילית" הסוף הוא כמעט תמיד טוב, כשהפושע נלכד והסדר שב על כנו.



מספר המצביעים באתר עם הכריש הן עבור "מדור מיוחד" והן עבור "כוונה פלילית" הוא נמוך מכדי ללמד על משהו ולכן הנתונים הללו לא מוזכרים כאן.





"חוק וסדר" החלה דרכה בערוץ 3. לאחר שנעלמה לתקופה ארוכה בגלל סכסוכים משפטיים הגיעה לערוץ 1. כיום משודרת העונה ה-12 עם רייטינג ממוצע של 6.5%. כמו כן משודרת העונה השישית בהולמרק.

"חוק וסדר - מדור מיוחד" משודרת מעונתה הראשונה בערוץ 1. כיום משודרת העונה השלישית וגם היא זוכה לרייטינג ממוצע של 6.5%. העונה הרביעית משודרת ב-Star World.

"חוק וסדר - כוונה פלילית" משודרת בערוץ 10. לאחר התעללויות רבות, במסורת ערוץ 10, קיבלה התוכנית שעה קבועה בימי חמישי. כיום משודרת שם העונה השניה.


חזרה אל פרויקט "לפרוש בשיא"