המסך המפוצל

חמש עונות וזהו

היה זה שחר העידן השלישי של המין האנושי, השנה בה המלחמה הגדולה באה על כולנו. כתבה מספר 12 בפרויקט "לפרוש בשיא"

מאת: Shlamko JR

פורסם: 11-10-2003
66 תגובות
סדרות המדע הבדיוני נחשבו מאז ומתמיד כסדרות פולחן, סדרות עם קהל מעריצים נאמן, גם אם אינו גדול במיוחד. סדרה אחת שממחישה את התופעה היא "מסע בין כוכבים", אבל לצד "מסע בין כוכבים" עומדת סדרה אחרת, גאונית ומרתקת: "בבילון 5".

יוצר הסידרה הוא ג'יי מייקל סטרזינסקי, JMS בקיצור. JMS היה אדם מוכר ומוערך בתחום המדע הבדיוני והפנטזיה גם לפני בבילון 5. הוא כתב לסדרות כמו "אזור הדמדומים", "הימן שליט היקום", "שירה נסיכת הכוח", "קפטן פאוור" ו"רצח במשיכת קולמוס", והיה מועמד לפרס גילדת הכותבים עבור העיבוד שלו לד"ר ג'קיל ומר הייד (לפני שזכה בשני פרסי הוגו ובראדבורי אחד על בבילון 5). בין הפרויקטים האחרונים שלו, לאחר סיומה של בבילון 5, ניתן למצוא את הסדרה "ג'רמיה". אבל בבילון 5 הוא הפרויקט שהקנה ל-JMS את שם התואר "גאון".

השנה היא 2248, בני האדם הם גזע מוכר ופעיל בגלקסיה, גזע חוקר וסוחר המנסה ללמוד כמה שיותר על היקום הרחב. לבני האדם מגיעות ידיעות על גזע מסתורי בשם ה"מינברים", והם יוצאים באופן טבעי לחפש את אותו גזע על מנת לפתוח עם המינברים בקשרי מסחר ואולי אף ידידות. מנהיג המינברים יצא לברך את בני האדם בספינת הדגל המינברית, וכאות כבוד פתח את תריסי התותחים של ספינתו. בני האדם פירשו מהלך זה כמהלך התקפי, ירו על הספינה המינברית והרגו את מנהיגם הנערץ. המינברים, אבלים על מנהיגם, פתחו במלחמה עם בני האדם.

המינברים היו גזע מתקדם בהרבה מבני האדם, דבר שגרם למלחמה להסתיים מהר והביאה את בני האדם קרוב להשמדה. בקרב האחרון של אותה מלחמה, "הקרב על הקו", יצאו המינברים להתקפה כוללת אחרונה, על מנת להשמיד את כדור הארץ. במהלך אותו הקרב, לכדו מנהיגי המינברים בשבי טייס אנושי בשם ג'פרי סינקלייר וחקרו אותו, על מנת ללמוד על הגזע אותו עמדו להשמיד. בעקבות גילוי מרעיש על אודות בני האדם, החליטו המינברים להיכנע ובכך נסתיימה המלחמה.



"היה זה שחר העידן השלישי של המין האנושי, עשר שנים לאחר מלחמת כדור הארץ והמינברים. פרויקט בבילון היה חלום שהפך למציאות. מטרתו: למנוע מלחמה נוספת על ידי יצירת מקום בו בני אדם וחייזרים יוכלו לעבוד על ההבדלים ביניהם באופן שליו. נמל מבטחים, בית לדיפלומטים, אנשי מעש, יזמים ונוודים. בני אדם וחייזרים, עטופים בשני מליון וחמש מאות אלף טון של מתכת מסתובבת, לבדה בשמי הלילה. זה יכול להיות מקום מסוכן, אבל זוהי תקוותנו האחרונה והטובה ביותר לשלום. זהו סיפורה של האחרונה מתחנות בבילון. השנה היא 2258. שם המקום הוא בבילון 5".

הסדרה מתחילה 10 שנים לאחר המלחמה עם המינברים, ובמרכזה ניצבת תחנת החלל, "בבילון 5". מפקד התחנה הוא קומנדר ג'פרי סינקלייר (מייקל אוהרה), אותו סינקלייר שנלקח על ידי המינברים בקרב האחרון של המלחמה (תקופה אותה הוא אינו זוכר, ומתייחס אליה כאל "החור במחשבתו"). לצדו ניצבים הקצינה הראשונה סוזן "אלוהים" איבנובה (קלאודיה כריסטיאן), קצין הביטחון של התחנה, מייקל גריבלדי (ג'רי דויל), ורופא התחנה ד"ר סטיבן פרנקלין (ריצ'רד ביגס). בהיותה תחנה דיפלומטית, מאכלסת "בבילון 5" גזעים שונים, ולחלקם ישנם נציגים על גבי התחנה. בין החייזרים שנמצאים באופן קבוע על בבילון 5 ניתן למצוא את השגרירה דלן (מירה פורלן) ועוזרה לניר (ביל מומיי) בני הגזע המינברי, השגריר לאנדו מולארי (פיטר ג'ורסיק) ועוזרו ויר קוטו (סטפן פורסט) בני הגזע הסנטאורי, ויריבו הפוליטי, השגריר ג'קאר (אנדראס קאטסולס) מגזע הנארן. בנוסף להם, שוכן בתחנה השגריר קוש השייך לגזע הוורלון, גזע עתיק ומסתורי, אשר אינו יוצא לעולם מחליפת החלל שלו.

העונה הראשונה שימשה כאקספוזיציה לסדרה, ועסקה בעיקר בהכרת הדמויות והיחסים ביניהם, חשיבותן העתידית של דמויות מסוימות, וסקירה של היקום בו הסדרה מתרחשת, אשר נערכה על ידי שימוש בעלילות הנמשכות על פני פרק אחד. בנוסף, טפטפה העונה הראשונה פרטים מעטים אך חשובים להמשך עלילת הסדרה.

"פרויקט בבילון היה תקוותנו האחרונה והטובה ביותר לשלום. עולם המכלכל את עצמו, באורך שמונה קילומטרים, הנמצא בטריטוריה ניטראלית. מקום מסחר ודיפלומטיה לרבע מיליון בני אדם וחייזרים, מגדלור בוהק בחלל, לבדו בשמי הלילה. היה זה שחר העידן השלישי של המין האנושי, השנה בה המלחמה הגדולה באה על כולנו. זהו סיפורה של האחרונה מתחנות בבילון. השנה היא 2259. שם המקום הוא בבילון 5".

בעונה השניה הוחלף קומנדר סינקלייר, בצעד פתאומי, על ידי קפטן חדש וכריזמטי בשם ג'ון שרידן (ברוס בוקסלייטנר), גיבור מלחמה ממלחמת המינברים. רבים מתושבי התחנה התנגדו למינוי, המינבארים בראשם, ורבים אחרים תהו על פשר ההיעלמות המסתורית של קומנדר סינקלייר. בעונה זו החל הסיפור העלילתי לתפוס תאוצה, וידיעות בנוגע לאויב חדש ומסתורי בעל עוצמה רבה, החלו להגיע לתחנה. באותה שנה עלה לשלטון בכדור הארץ הנשיא קלארק, בעקבות "תאונה" מצערת שקרתה לנשיא הקודם של כדור הארץ בסוף העונה שעברה.

בעונה השלישית נוספה לצוות דמותו של מרקוס קול חביב הבנות (ג'ייסון קרטר), ונחשפו תעלומות וסודות שהפכו את הסדרה לאף יותר מעניינת ממה שהיא כבר היתה. העונה הרביעית הסתיימה בפרק מדהים שגולל את סיפור התפתחות האדם במהלך מליון השנים שלאחר בבילון 5, ונחשב בעיני מעריצים רבים לפרק הטוב ביותר בתולדות הסדרה.



"פרויקט בבילון היה תקוותנו האחרונה והטובה ביותר לשלום. הוא נכשל. אבל בשנת מלחמת הצללים, הוא הפך למשהו גדול יותר: תקוותנו האחרונה והטובה ביותר לניצחון. השנה היא 2260. המקום: בבילון 5".

חלק נכבד מעלילת הסדרה הוקדש ליחסים השונים בין הגזעים בגלקסיה. בראש העלילה עומד הסכסוך המתמשך בין גזע הסנטאורים לגזע הנארן. הסנטאורים שכבשו בעבר את נארן ושיעבדו את תושביה, עזבו רק לאחר שהנארן גירשו אותם מעולמם לאחר מאבק ממושך. במהלך הסדרה חוזרים הסנטאורים וכובשים את נארן, ודרך המאבק הממושך הזה התמודדה הסדרה עם נושאים כגון רצח עם, חירות, עבדות וגזענות.

נושא אחר שנידון בסדרה רבות הוא מלחמת אזרחים. הנושא הועבר בשתי דרכים, על ידי שימוש בגזע המינברים ובבני האדם. מלחמת האזרחים שפקדה את המינברים התאפיינה כדבר רע אשר פגע קשות במינברים. המלחמה היתה מיותרת ותפקידה היה להראות את הפוטנציאל ההרסני שטמון במלחמת אזרחים. מן הצד השני הוצגה מלחמת האזרחים של בני האדם כדבר הכרחי וחשוב. הנשיא קלארק שעלה לשלטון בכדור הארץ, הפך במהרה לרודן אכזר ומשטרו הפך לפאשיסטי וחשוך, עם משטרה חשאית בשם "משמר הלילה". פעולותיו גרמו למותם של אזרחים רבים, ואף היוו סכנה לעתיד הגלקסיה כולה. במקרה הזה הוצגה מלחמת האזרחים בהנהגתו של קפטן שרידן, כדבר הכרחי וצודק. נידונו סוגיות כגון פקודות בלתי חוקיות בעליל, שמירה על זכויות האזרח ופגיעה בחפים מפשע.

"היתה זו שנה של אש. היתה זו שנה של הרס. היתה זו שנה בה לקחנו מה ששלנו. היתה זו שנת לידה מחדש. שנה של עצב רב, שנה של כאב, ושנה של אושר. היה זה עידן חדש. היה זה סוף ההיסטוריה. היתה זו שנה בה הכל השתנה. השנה היא 2261. המקום: בבילון 5".



מה הפך את בבילון 5 לסדרה מוצלחת כל כך?
הסיבה העיקרית שבזכותה נחשבת בבילון 5 לסדרה גאונית, והסיבה לכך ש-JMS נחשב עד היום לגאון, היא המצאת העלילה המתמשכת: בבילון 5 תוכננה במקור על ידי JMS כסדרה שתחזיק חמש עונות. הוא כתב את העלילה הכללית לכל הסדרה עוד לפני שהתחילו לצלם את העונה הראשונה. לכן, בניגוד לסדרות אחרות בהן העלילה מתגבשת ככל שהסדרה מתקדמת, ב"בבילון" כיוון העלילה היה ידוע כבר בפרק הראשון, ו-JMS ידע איך הסדרה תיגמר, לפני שהיא בכלל התחילה. צורת העלילה הזו אפשרה לסדרה לשמור על אותה רמה ואיכות לכל אורכה, ולא לאבד תנופה עד לסיום הסדרה. בנוסף היתה העלילה כל כך גדושה ומרתקת, ולכן ככל שצופים בסדרה יותר ויותר פעמים, כך מתגלים דברים חדשים ומעניינים, עובדה שמקורה, בין השאר, בנטייתו של JMS לשתול בפרקים מוקדמים רמזים אשר יובהרו לעיתים רק לאחר מספר עונות.

בבילון 5 עלתה לאוויר בפברואר 93 ונמשכה 5 עונות. בסוף העונה הרביעית עמדה הסדרה בפני ביטול. JMS, שתכנן את הסדרה לחמש עונות, נאלץ לסיים את העלילה המתמשכת טרם זמנה. כאשר לבסוף, עקב לחץ מעריצים ושינויים של הרגע האחרון, זכתה הסדרה לעונה חמישית, נאלץ JMS לכתוב עלילה חדשה לעונה 5, עלילה אשר רובה לא תוכננה מראש ולכן על פי רוב המעריצים היא נחשבת לעונה הגרועה של הסדרה (לא עזר גם שקלאודיה כריסטיאן עזבה בסוף העונה הרביעית, ובמקומה הובאה טרייסי סקוגינס - בתפקיד קפטן אליזבת לוקלי). אולם חייו של JMS לא היו קלים גם במהלך שאר הסדרה. פעמים רבות הוא נאלץ להיכנע לתכתיבי האולפנים ולבצע שינויים בסדרה, אך למרות הלחצים הרבים הצליח JMS לשמור על עלילה מרתקת לאורך כל הסדרה, וכמעט מבלי לפגוע בחזונו.

דבר נוסף שהפך את הסדרה למוצלחת, היה המגוון הרחב של הדמויות שהשתתפו בה. הדמויות לא רק שהיו כתובות בצורה נפלאה ומרתקת, אלא גם שוחקו על ידי שחקנים מעולים ומוכשרים במיוחד. בנוסף לאפקטים מרהיבים (וב"מרהיבים" אני מתכוון, כמובן, ל"נראים כל כך ממוחשבים שברור מאליו שהם לא העיקר"), מתח, דרמה ולעיתים רבות הומור משובח, קנתה לעצמה הסדרה מהר מאוד מקום חם בלב המעריצים. למרות היותה של "בבילון 5" סדרת מדע בדיוני, היא היתה יכולה בקלות להיות סדרה בכל ז'אנר אחר. המדע הבדיוני שימש לעיתים רק כרקע לדברים אחרים, חשובים ומרתקים, שהוצגו בצורה יוצאת מגדר הרגיל. בבילון 5 היתה סדרה אינטליגנטית, חכמה, לפעמים בעלת מסרים קשים, והפכה לחביבתם של חובבי מדע בדיוני רבים. אם מסע בין כוכבים היא סדרת המדע הבדיוני הפופולרית, בבילון 5 היא הסדרה של האליטה, של אנשים שאוהבים לחשוב. והיא גם היתה הסדרה הראשונה שאת שידורה ליוו ניתוחי פרקים בזמן אמת ברשת האינטרנט שבדיוק התחילה לתפוס אז תאוצה.



בנוסף לחמש עונותיה של הסדרה, הופקו לאחר סיומה גם ארבעה סרטי טלוויזיה, אחד מהם עוסק במלחמת בני האדם והמינברים, שקדמה לה. שניים מהם עוסקים בסיפורים שהיו יכולים בקלות מאוד להוות פרק כפול בסדרה. הרביעי שימש כסרט מקדים לסדרת בת חדשה ל"בבילון 5". הסדרה שנקראה "בבילון 5: קרוסייד", שרדה בקושי עונה אחת. הסיבה לכך היא ששוב לחצו האולפנים על JMS ללכת בדרך מסוימת, אבל הפעם לא היה מוכן JMS להתקפל, והסדרה הופסקה בטרם יכלה להתפתח. קרוסייד היתה אמורה לעסוק בצוות הספינה "אקסקליבר" במשימתו למצוא תרופה למחלה שהושתלה בכדור הארץ ועתידה להתפרץ בתוך 5 שנים. וכמו בסדרת האם, גם קרוסייד היתה אמורה להיבנות לפי עלילה קבועה וידועה שמתפרשת על פני 5 עונות. אחרי כישלון קרוסייד ניסה JMS את כוחו בסדרה חדשה מעולמה של בבילון בשם "בבילון 5: אגדת הריינג'רים". אך לצערו של JMS והמעריצים, הסדרה לא שרדה את הפיילוט.

בבילון 5 נגמרה בדיוק במקום שבו היא תוכננה. למעשה, אלמלא האיום בביטול הסדרה לפני העונה החמישית, השאלה האם בבילון 5 פרשה בשיא היתה לא רלוונטית בכלל - היא נגמרה בדיוק בשנייה הנכונה. הביטול המתקרב, שגרם לדחיסת חלק מהעלילה שיועדה לעונה 5 במהלך עונה 4 והפכה את עונה 5 לעונה פחות טובה מהרצוי מעלה את השאלה האם לא היה רצוי לבבילון להיגמר אחרי העונה הרביעית. אבל עדיין, למרות תכתיבים מצד הרשתות, בסיכום הכללי, 5 עונותיה של בבילון הן בדיוק החזון שהיה ל-JMS. הסדרה לא נגמרה לפני ש-JMS אמר את רוב מה שהיה לו לומר, והיא לא נמשכה גם אחרי שהסיפור המתוכנן שלה נגמר. תכנון הסדרה מראש וההצלחה היחסית בביצוע התכנון המלא גרמו לכך שאם מחפשים דוגמה לסדרה שנגמרה בדיוק בנקודה הנכונה - בבילון 5 היא הדוגמה הראשונה שקופצת לראש.

לא שאנשי הכריש מסכימים עם זה. פחות מ-30% מאמינים שהסדרה מעולם לא קפצה מעל הכריש. מספר נמוך יחסית זה לסדרה טובה כמו בבילון היה יכול להיות הגיוני בהתחשב בעובדה ש-17% מאמינים שהסדרה קפצה בעונה החמישית - ואחרי הכל, JMS תכנן את סוף העונה הרביעית כך שיהווה גם סוף לסדרה - אלא ש-13% מאמינים שהסדרה קפצה בעונה הרביעית. אירועים נוספים אותם יש כאלו שמגדירים כרגעי הכריש: הוורלונים והצללים עוזבים את הגלקסיה (אירוע מרכזי בסיפור העלילה), עלילת המשנה של ביירון והטלפתים (רגע השפל המוצהר של עונה 5), עזיבתה של קלאודיה כריסטיאן (שוב, הכל נובע מהבעיות בין עונה 4 לעונה 5), ומותן של מספר דמויות. מספר האנשים הגבוה יחסית שחושבים שהסדרה קפצה בשלב זה או אחר יכול לנבוע משתי סיבות: או שמצביעי הכריש לא יכלו לעכל את הסדרה, שלפעמים שברה כל כך הרבה חוקים שהרשת היתה חייבת להחזיר אותם ל"תלם"; או שמכיוון שהסדרה היתה מתוכננת עד הפרט אחרון, התיקונים ש-JMS נאלץ לבצע תוך כדי ריצה באמת פגמו בה, אפילו שהרעיון ללכת מראש על חמש עונות בלבד היה חכם, בדיוק כמו הביצוע.


האתר הישראלי של בבילון 5
הסרטים של בבילון 5
חזרה אל פרויקט "לפרוש בשיא"


סייע בהכנת הכתבה: שלמקו GRAS