המסך המפוצל

באמת קשה

אתה רוצה קונה לובה, מקבל רוסי זה-זועם ב-9.90? ולדי דבוייריס צוחק מהטירוף של לובה, אך מתעצבן מהסטריאוטיפ

מאת: ולדי דבוייריס

פורסם: 09-01-2004
71 תגובות
עוד מעט קט תסתיים לה העונה של "ארץ נהדרת", והתוכנית תתחיל לצבור אבק בין מדפי ארכיון "קשת", יחד עם עוד הברקות שנועדו לקשט לנו את ליל שישי. בניגוד לכל אותן תוכניות, "ארץ נהדרת" הצליחה למשוך אליה צופים, ואני מודה שאף נאלצתי לתאם את היציאות שלי בליל שישי, כך שלא תתנגשנה חס ושלום עם מרכבה פלדמן, אורי בן-דוד פדרבוש, רודריגו, שלי יחימוביץ' וכמובן, לובה.

רבות כבר נאמר על לובה, רבות עוד יותר על טל פרידמן. בהיותי צופה אדוק של האיש עוד מימי "טל ומשה" ו"שערורייה", והמשך ביוזמותיו המשותפות עם אייל קיציס - אוכל לומר שהוא מצחיק, אם כי מצליח בעיקר בזכות היות ההומור שלו מכוון אל הקונצנזוס. והקונצנזוס, בישראל לכל הפחות, הוא המשתנה הבעייתי במשוואת הרייטינג של ערוץ 2, והוא מאלץ את הכותבים, הבמאים, המפיקים והשחקנים לרדת למכנה משותף נמוך מאוד.

כך באה לעולם לובה. כי הרי מה מצחיק יותר מרוסייה שעובדת בקופה של הסופר, ומסכימה להעביר לא יותר מ-5 מוצרים? אולי רק רוסיה שפורסת 100 גרם "סלאמי זה-קוניאק" במעדניה...



אני מודה שצחקתי, ועודני ממשיך לצחוק בכל פעם שאני רואה את לובה על מסך הטלוויזיה שלי. אף טרחתי והורדתי קטע או שניים למחשב. אני מודע היטב לעובדה שלחצי מיליון לפחות מתוך מיליון העולים מברית-המועצות יש בעיות שפה קשות, ושהם אינם עובדים במקצוע - בתוך עמי אני יושב, בסך-הכל. ואני יודע שזה מצחיק אתכם. עושה לכם טוב על הלב לספר לחברה ש"שכרתי לילדים שלי אחלה מטפלת ב-20 שקל לשעה, והיא היתה רופאת ילדים ברוסיה", או שמהנדס אטום מטאטא לכם את המשרד והמאבטח שבא בלילה הוא לא אחר ממנהל מרכז השיגור של טילי ה"סויוז". כל אשמתם של האנשים האלה היא בכך שהם עושים את אותם העבודות שאתם לא רוצים לעשות. בינינו, האם תטפלו בילדים צווחנים ומפונקים של מישהו תמורת 20 ש"ח לשעה, או תעדיפו לקבל את הכסף הזה כאבטחת הכנסה?

אז כאן העניין, ככל הנראה. בכך שהגיעו כמה מאות אלפי אנשים עם מוסר עבודה מפותח, שהולכים לעבוד במה שיש, ולא במה שהם רוצים - ובזכות זה אתם יורדים לחייהם, ומחנכים את הילדים לדעת שקופאית בסופר, פועל בניין ומאבטח הם עבודות של פועלים זרים, או רוסים - היינו הך. ואם ההומור של המדינה הזאת הגיע לרמות הללו - אהיה אובייקטיבי ואומר שזה לא מצחיק אותי. למרות שגם אני צוחק מלובה, ויודע לקחת את זה בפרופורציה הנכונה.

מי שזה ממש לא מצחיק אותה היא אמא שלי. גם לה קוראים לובה, וראו זה פלא - היא מהנדסת! ולו רק הייתם יודעים כמה נשבר לה לשבת בין השרטוטים המאובקים שלה, ולשמוע כל היום מישהו שמבקש בצחוק לפרוס לו "קבנוס חינם-חינם". כן, היא עובדת. לא יודעת איך נראית לשכת עבודה מבפנים. והיא יודעת עברית, והיא מהנדסת ואם בישראל - אבל הסטריאוטיפ הכה-מוצלח על העדה שלי, שבין רגע הפכה מעדה של זונות ומאפיונרים לעדה הרבה פחות מזיקה של קופאיות ומאבטחים - משפיע עליה גם משפיע. והיא חושבת ברצינות לעברת את שמה - כי מה שלא הצליחו לעשות 12 שנות עלייה, עשה טל פרידמן אחד עם כמה מערכונים, מצחיקים ככל שיהיו.

ולי רק נותר לקוות שמחר לא יופיע איזה מאבטח בשם ולדי בטלוויזיה. אחרת עוד יפתחו לי תיקים בלי שאבקש...


תמונות: אתר קשת