המסך המפוצל

מאחורי הקרב 25/1/04

אמריקן איידול מנתצת שיאים ומאיימת על דונלד טראמפ, NBC מתחרפנת, מה אוהבים העשירים לראות? והאם טוב להגיע לסינדיקציה?

מאת: assafTV

פורסם: 25-01-2004
23 תגובות
28,200,000. זה מספר הצופים בתוכנית הראשונה בעונה השלישית של "אמריקן איידול", שעלתה ביום שני האחרון, ה-19/1/04, ברשת FOX. הרשת שיבצה לא פחות משלוש תוכניות בשבוע הבכורה, והן שודרו במשך שלושה ערבים רצופים. ואם חשבתם שזו רק סקרנות של פרק פתיחת עונה, הגיע הרייטינג של התוכניות האחרות שהיה אפילו גבוה יותר, חוצה את קו 29 מיליון הצופים. למעשה, נתוניה של איידול היו כל כך גבוהים, שאם מחברים את נתוני התוכניות ששודרו במקביל ברשתות האחרות יחד, לא מגיעים לנתוניה של איידול.

אין ספק, "אמריקן איידול" חזרה - ובגדול. ואסור לשכוח שמדובר כאן עדיין רק בתוכניות האודישנים, לא בתחרות עצמה. אגב, לשיא הגיעה התוכנית ביום רביעי, בזמן שידור התוכנית השלישית של העונה, שהשיגה 16.2% רייטינג. לשם השוואה, גם בשבוע פתיחת העונה השניה שודרו שלוש תוכניות שונות, שהגבוהה מביניהן השיגה "רק" 14.3% רייטינג.

ההצלחה האדירה של איידול הלחיצה את רשת NBC. סדרת הריאליטי החדשה (והמרתקת!) "השוליה" (“The Apprentice”), בה מתמודדים 16 גברים ונשים על משרת מנכ"ל יוקרתית אצל דונלד טראמפ, שובצה בימי רביעי בשמונה בערב מול איידול. שני הפרקים הראשונים שודרו בימי חמישי והביאו כ-20 מיליון צופים. ביום רביעי האחרון נשארו מול "השוליה" מעט יותר מ-12 מיליון.


בתגובה, החליטה הרשת ש"השוליה" תשודר באופן קבוע בימי חמישי ובימי רביעי ישודר שידור חוזר שלה.

המהלך גרם לשינויים תזזיתיים בלוח של NBC. בימי חמישי תוקדם "וויל וגרייס" ל-20:30; "סקרבס" תעבור לימי שלישי לאחר "פרייז'ר"; "וופי" ו"משפחה מאושרת" תחזורנה לשמונה בערב; "המופע של טרייסי מורגן" הועברה לבית הקברות - הידוע גם כשבת, 20:00; "בוקר טוב, מיאמי" יצאה לחופשה, דבר שלא מהווה סימן חיובי בלוח האמריקאי בכלל ובלוח של NBC לאחרונה בפרט.

הסדרה "השוליה" מופקת ע"י מארק ברנט, מפיק "הישרדות", המשודרת אף היא בימי חמישי, ב-CBS, בשמונה בערב. עקב סעיף "אי-תחרות" בחוזה שחתם עם NBC היא איננה יכולה לשדר את "השוליה" מול הפקות אחרות של ברנט, לכן NBC לא יכולה לשבץ את "השוליה" בין 20:00 ל-21:00 בימי חמישי.

זו הפעם הראשונה מזה 20 שנה שערב חמישי ב-NBC אינו מכיל את בלוק הקומדיות של 20:00-22:00.

הרייטינג של "אמריקן איידול" הזניק מעלה את כל הלוח של הרשת. אפילו נאום הנשיא ששודר ביום שלישי האחרון בארבע הרשתות הגדולות זכה לרייטינג הגבוה ביותר ברשת FOX. ביום רביעי שודר פרק בסדרה ".The O.C" והגיע לאחוזי הצפייה הגבוהים ביותר בתולדותיה. ואפרופו ".The O.C", הסדרה מדורגת במקום הראשון בקרב גילאי 18-34 שהכנסתם השנתית היא מעל 100,000 דולר. או בקיצור: עשירים אוהבים לצפות בעשירים. ומי עוד אוהב עשירים? המפרסמים, כמובן. סדרות נוספות שנמצאות בטופ 10 של הסדרות הפופולריות בקרב הקהל העשיר הן "24", "סקרבס", "וויל וגרייס", "בחור ממוצע" ו - איפה קריאות השמחה? - "אנג'ל". בקרב עשירים בגילאי 25-54 פופולריות "פרייז'ר", "מיס מאץ'" ו"זהות בדויה".


ביום שני האחרון העלתה FOX עוד ריאליטי חדש: "הארוס השמן והדוחה שלי". בתוכנית צריכה רווקה לשטות במשפחתה. היא אמורה לשכנע אותם שהיא פגשה מישהו ושהם מתחתנים בתוך שלושה ימים. אם המשפחה כולה מגיעה לחתונה ואף אחד לא "מפוצץ" את האירוע, היא זוכה בחצי מיליון דולר. כמובן שאסור לה לגלות שזה הכל ב"כאילו". אם היא היתה בוחרת במיועד חתיך - ניחא, אבל זה לא תלוי בה. ההפקה בחרה לה מועמד - גס, מגודל ובקיצור, לא כזה שמביאים הביתה להורים, גם אם מעורבים בעניין חצי מיליון דולר. אלא שלא רק הרווקה עובדת על משפחתה, גם ההפקה. בעוד הרווקה חושבת שמדובר ברווק אמיתי שנבחר כמוה, מתברר שהוא בכלל שחקן שגוייס על ידי ההפקה והוא וחבריו ומשפחתו - שחקנים אף הם. זה לא נורא להביא בחור גס להורים, אפשר לנסות ו"לאלפו", אבל הבחור הזה לא מתכוון בכלל לשפר את דרכיו - להיפך. הרייטינג? דווקא מאכזב. לא שהוא לא היה גבוה - התוכנית שובצה מייד לאחר תוכנית הפתיחה של איידול, הייתם יכולים לשים מצלמה מול אקווריום ועדיין הייתם גורפים רייטינג עצום. אבל במהלך התוכנית חלה ירידה לא קטנה במספר הצופים, נתון לא מעודד במיוחד עבור הרשת. כדי שלא תהיה ירידה דרסטית מדי בפרק הבא, FOX משבצת פרק "אבוד" בלהיט הריאליטי "החיים הפשוטים" עם פאריס הילטון לפני הפרק השני.





כאשר סדרה מגיעה ל-100 פרקים זה הזמן לפתיחת בקבוקי השמפניה בהפקה. כמות כזו של פרקים מאפשרת למפיקים למכור אותה לסינדיקציה, שם היא משודרת בשידורים יומיים, ולגזור קופון שמן. עם ירידתה של "סיינפלד" בזמנה, העריכו מומחים שמכירת הסדרה לסינדיקציה תכניס במהלך העשור שלאחר מכן כחצי מיליארד דולר. ואנחנו מדברים כאן רק על ג'רי סיינפלד והנתח שלו. אלא שמחקר שפורסם לאחרונה מצא שמכירת סדרה לסינדיקציה עלולה להוות את שירת הברבור של סדרות.

הצופים מתחילים להתבלבל בין קווי העלילה של הפרקים הישנים והפרקים החדשים ומואסים אט אט בסדרה. הדבר חמור יותר בסדרות פחות מצליחות. סדרות שלפני השידורים החוזרים רשמו עלייה ברייטינג, החלו לרדת שוב ברייטינג עם תחילת השידורים בסינדיקציה. "הפרקליטים" רשמה עלייה של 14% ברייטינג ולאחר שהחלו שידוריה בסינדיקציה ב-2001 היא ירדה ב-26%. "משפחת סימפסון" רשמה ירידה בת 21% עם תחילת שידוריה בסינדיקציה ב-1994. "סברינה, המכשפה הצעירה" צנחה ב-60% עם תחילת שידוריה בסינדיקציה ב-2000.


דווקא סדרות שלא החלו כלהיט מראות סימני עלייה ברייטינג עם תחילת השידור בסינדיקציה. הסיבה לכך היא שסדרות כגון "סיינפלד", לא החלו כלהיט אך צברו קהל נאמן שעזר להפוך את הסדרה לסיפור הצלחה. צופים שלא צפו בפרקים הראשונים, צופים בהם לראשונה בשידורים החוזרים ומתחילים לצפות גם בשידורים החדשים. לא רק "סיינפלד" נהנתה מעלייה ברייטינג עם תחילת השידורים בסינדיקציה, גם "אנג'ל" רשמה שיפור של כ-17% מאז שהחלו לשדר אותה בסינדיקציה.

"וויל וגרייס" רשמה עלייה בת 10%, כמו "סיינפלד" בשעתה, ואילו אצל הקוטלת, "באפי", נרשמה עם תחילת שידורי הסינדיקציה שלה ב-2001, עלייה של 6%, בהשוואה לעונה שלפני כן, בטרם החלו שידוריה בסינדיקציה.