המסך המפוצל

שובה של הסקאלי

מאלדר? מאלדר? אני בהריון! תצא מהמחבוא שלך ותיקח אחריות כמו גבר! אתה יודע מה? לא צריך, רוברט פטריק כאן

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 09-07-2001
0 תגובות
באיחור לא אופייני עומדת להעלות טלעד את העונה השמינית של תיקים באפלה. למה לא אופייני? כי חלק מהפרקים בעונות הקודמות שודרו כאן באורח פלא שלושה שבועות בלבד אחרי שידורן באמריקה, הפעם מדובר בהפרש של שמונה חודשים. יחי ההבדל הקטן.

אם העונות הראשונות היו שייכות לכת מצומצמת של צופים, הרי שככל שחלף הזמן גדלה והתעצמה האקספיילומניה, הגיעה למימדים מפלצתיים, ובסופו של דבר התפוצצה. לאנשים התחיל להימאס מהסדרה. העלילות היו צפויות מדי, משעממות, מופרכות, או סתם מפחידות או מגעילות מדי. הסוף נראה קרוב מתמיד. צאתו של הסרט לקולנוע רק סימלה את הייאוש של היוצרים, שניסו לסחוף את צופיהם לקולנוע ובכך לסיים בצורה מכובדת את הסדרה.

אבל אז הוחלט לעשות עונה נוספת. ואחריה אפילו עוד עונה, ובניגוד לכל התחזיות הצליחו יוצריה להפתיע ולעיתים אף לשחק אותה בכמה פרקים מצויינים ממש. חלקם היו פארודיות על סרטים ("מועדון קרב", "לקום אתמול בבוקר" בפרק Monday, איזכור לאלאדין ב"משאלות", רמזים למטריקס בפרק המופלא Field Trip), חלקם פארודיות על הסדרה עצמה (הפרק שבו טיה ליאוני וגארי שנדלינג מגלמים את סקאלי ומאלדר בסרט שמספר את סיפורם של צמד הבלשים היה פרק משובח למדי. למעשה גארי שנדלינג "מחזיר חוב" לדיויד דוקובני על שלוש ההופעות המרנינות שלו ב"המופע של לארי סנדרס"), או סתם פרקים עם תסריטים מצויינים (הפרק Rush שתורגם כ"ריגוש", Three of a Kind בו סקאלי סוממה, וכמובן הפרק הגדול מכולם Triangle, משולש, שבו מגיע מאלדר לספינה במלחמת העולם השניה שנושאת כלי נשק שאם ייפול בידיהם של הגרמנים ישנה את גורל ההיסטוריה כולה, פרק עם תסריט, צילום ועריכה גאוניים ממש). כמובן שהיו גם פרקים פחות טובים, ואפילו קצת מביכים (אני מעדיף לא לתת דוגמאות), אבל באופן כללי היו העונות השישית והשביעית טובות.

ועכשיו מגיעה אלינו העונה השמינית, ואיתה הדילמה הרגילה. לראות או לא לראות? יהיה טוב או רע? כזכור לנו, הסתיימה העונה השביעית בכך שמאלדר שלנו נעלם לו (כנראה שגם החייזרים רצו קצת לטעום ממנו) וסקאלי שלנו בהריון (כנראה שגם החייזרים רצו לגאול אותה מבתוליה, או שהתסריטאים החליטו להפוך אותה למריה).



בעונה הקרובה נתוודע לאייג`נט ג`ון דוגט, הלא הוא רוברט פטריק, הלא הוא הרובוט הבלתי-הריג-אלא-אם-כן-מטביעים-אותו-וגם-אז-לא-בטוח משליחות קטלנית 2. דוגט יצטרף כנראה לסקאלי בחיפושיה אחר מאלדר ואחר אבי בנה (בהנחה ההגיונית למדי שזה לא אותו אדם), מאלדר יופיע באורח פלא בחצי השני של העונה, והקנסר-מן ימשיך לרקום מזימות מרושעות במיוחד. לא ראיתי את העונה הזאת אבל מן הסתם מחכים לנו עוד סיפורי חייזרים, קונספירציות ומפלצות, כמו גם תהיות לגבי היעלמותו של חוקר החייזרים הגדול בעולם, תהיות נוספות לגבי מה שהוא השאיר אחריו, סקינר עצבני אפילו יותר מאשר בדרך כלל, ומן הסתם פרקים טובים יותר וטובים פחות. כדאי לראות ולו רק כדי לגלות איך נראית הסדרה היום, ללא פוקס מאלדר והאם אפשר לשחזר את הכימיה המופלאה בין מאלדר לסקאלי.

בספטמבר הקרוב אמורה לעלות בארה"ב העונה התשיעית בסדרה שתהיה ככל הנראה עונה נטולת-דוקובני (וגם בלי אלכס קרייצ`ק, אגב). ג`יליאן אנדרסון כבר הודיעה שהיא לא מעוניינת להמשיך מעבר לתשע העונות הללו, ולא ברור אם הסדרה תימשך גם אחרי לכתם של צמד הכוכבים.



העונה השמינית של תיקים באפלה אמורה להגיע לטלעד ביום שני, 16/7/01.