המסך המפוצל

עצור! אתה שמנמוד!

קודם הטלוויזיה פיטמה אותנו עם תוכניות בישול, עכשיו היא תפנה אצבע מאשימה אל הכרס שלנו. על שמנים, רזים וכל השווארמה שביניהם

מאת: עידו f. כהן

פורסם: 30-06-2004
73 תגובות
כולנו שמנים, לפחות בעיניים שלנו. כאשר אנו מתבוננים במראה אנו תמיד יכולים למצוא איזה צמיג קטן שמסתתר לו שם, שלא לדבר על פנצ'רייה שלמה שתפסה לה זיכיון על אזור הבטן שלנו. אנחנו אומה של ממורמרים ששמים לעצמנו מטרה שהבטן שלנו תידבק לגב ושיהיו לנו ריבועים בבטן משל היינו מציל ב"משמר המפרץ", ושבר רפאלי תהיה האופציה שלנו מהצד.

או במילים אחרות, כולנו שמנים.

ובדיוק בקו המחשבה הזה פועלים כל אותם מפיקים בערוצי הטלוויזיה, שבחרו להתעלל ברגשי הנחיתות הגוערים בנו והנחיתו את רולטת הטרנדים השבועית על תוכניות דיאטה לשמנים.

אם המשפט "כולנו חכמים, כולנו צדיקים, כולנו יודעים את התורה" נשמע לנו הגיוני, אז הגרסא של "כולנו שמנמנים, כולנו פיצה אננס בולסים, כולנו מחפשים קפלים במראה" כרגע נשמעת כמו מנטרה לערוצי הברודקאסט הישראליים, שבחרו להעלות רצף של תוכניות על שמנים ועל רזים ועל כל השווארמה שביניהם.

הטרד את הטרנד
טרנדים היו ותמיד יישארו פתח לעולם שכולו רע ומבחן הזמן קבע והוכיח זאת. זה התחיל עם שעשועוני המיליון, אז הכל עוד היה בסדר - במקרה הכי גרוע מישהו היה זוכה במיליון ש"ח. "מי רוצה להיות מיליונר" "הכספת" ו"הפיתוי" היו וחלפו להן. אח"כ היה זה תורן של הטלנובלות להשתלט על המסך, זה התחיל עם "לגעת באושר" והידרדר ל"לחיי האהבה", "סיטי טאוור", "משחק החיים" ו"אהבה מעבר לפינה" וזה ממשיך ככה עד היום. ואם זה לא מספיק גרוע, אז צצו להן תוכניות הריאליטי, וכמו פטריות אחרי הגשם הופיעו להם אנשים מהרחוב שהפכו לשם שנאמר בכל בית כמו נינט טייב, שי גבסו, שרון אילון, ופיראס חורי.

הטרנד הנוכחי - תוכניות דיאטה, נובע לדעתי האישית לפחות, כטרנד-אוף (ספין-אוף אבל לטרנדים) של ז'אנר תוכניות הבישול שנחת עלינו לפני שנתיים בערך. קודם הטלוויזיה פיטמה אותנו עם שלל תוכניות הבישול שלה (שבקרוב יזכו גם לערוץ משלהם תודות לקשת) ועכשיו היא תפנה אצבע מאשימה לכיוון הכרס שלנו ותרזה אותנו בכוח. אפילו אם זה דורש התערבות של מירי בלקין.

שמנמודים היינו, שמנמודים נהיה
אותה מירי בלקין, יחד עם מיקי חיימוביץ' ובקרוב גם רפי גינת, הם נציגי הטרנד התורן. שלושת אלו יבואו אלינו למסך מדי שבוע ויסבירו לנו כמה שאנחנו שמנים וכמה שאנחנו צריכים להרזות.

נתחיל דווקא בתוכניתה של מירי בלקין. לאלו מכם שלא ניסו את שיטות ההרזייה השונות שמנסים למכור לקהל הרחב - השם 'מירי בלקין' אומר ממש מעט. אבל בעצם, מדובר באחת מגדולות שיטות ההרזיה הבטוחה בישראל, עומדת בגאווה לצד "מרזי מורית" ותה טיבטי. אלו שביקרו בסדנת ההרזיה של בלקין מעידים על כך שבעצם מדובר בחצי שעה עד שעה בה אותה בלונדה מזדקנת קוראת לקהל בחיוך רחב "שמנמודים", "דביבונים" ושלל שמות תואר חייתים אחרים כאילו היתה דודה מירה מהצפון שבאה לבקר בסוף שבוע. לא ממש ברור לי טיב השיטה ואיך העובדה שקוראים לך "שמן" בוריאציות שונות יכולה לעזור לך לרזות, אבל מילא, נבליג.

בתוכניתה, "מירי לא חסה", מדגימה בלקין את אותה שיטה מפורסמת לקהל בבית. כך שאם ישבתם בסלון ביום שישי בערב והעברם לערוץ 2, כדאי שתצפו לכל מיני "שמונמולדות" ו"שמנמודים" שיבליחו על מסכי הטלוויזיה (מדובר בתענוג שנחסך מאיתנו, בעקבות חילופי הימים בין הזכייניות).



התוכנית היתה יכולה בקלות להיקרא "הקרנבל של מירי", שכן כל התוכנית נראית כאילו מישהו בקשת היה חייב טובה לגברת, ולכן הוחלט לתת לה את חצי השעה שלה באור הזרקורים. התוכנית כולה מורכבת ממונולוגים של בלקין על השיטה שלה להרזות ומכל מיני אורחים שכביכול הצליחו לרזות בזכותה, והם לא נותנים לנו לשכוח את זה.

צפייה בתוכנית זו מראה בדיוק איך טלוויזיה לא צריכה להיראות. כל הקונספט הוא בעצם פרסומת אחת גדולה לבלקין, שגם טורחת ומדגישה את העובדה שאנו שמנים ומקפידה לדבר בטון שמזכיר מאוד את דמות ה'הילר' של אסי כהן מ"שידורי המהפכה", שהיתה צועקת לאורחים "עצור! אתה הומו!". לא נראה לי שהעלבת הקהל שלך הוא צעד חכם.

לסיכומו של עניין, מירי בלקין לא חסה, והיא גם לא נחמדה במיוחד.

מסביב לעולם ב-80 קלוריות
מצידו השני של הממיר ניצבת מיקי חיימוביץ' בתוכניתה "על המשקל" שמשודרת בימי שני בערוץ 10. זוהי הפעם הראשונה של חיימוביץ' מחוץ לאולפן החדשות של ערוץ 10 והיא סוף סוף מקיימת את הבטחתה לצופים ולעצמה שהמעבר שלה לערוץ 10 יהיה להפקות שהן הרבה יותר מחדשות. מאז עברו הרבה מים בירקון ומיקי חיימוביץ' החליפה את דימוי הדודה מערוץ 2 למשהו קצת יותר אטרקטיבי וצעיר, והנה הגענו לרגע בו ההבטחה הזו של חיימוביץ' מתממשת. מדובר בתוכנית על דיאטות במסווה של תוכנית תחקירים. מיקי מטיילת לה ברחבי הגלובוס (עם דגשים על Fat of the land בארצות הברית ואנשי הסושי ביפן) ובודקת למה פה אנשים רזים ולמה פה הם שמנים ואיך אנחנו קשורים למצב הזה.

חיימוביץ', שלא כמו בלקין, לא מנסה לתת איזשהו שואו בתוכניתה, היא באה מעולם חדשות ויש לה התנהלות של כתבת חדשות ודיבור של כתבת חדשות. לא תזכו לראות אותה ממלמלת למישהו "שמנדוזה" בתוכנית.

אם השווינו את מירי בלקין להילר של אסי כהן, את חיימוביץ' אפשר להשוות למגישי החדשות שניר ושניר, שהטיבו להגיש קומדיה במסווה של חדשות, בעוד שמיקי חיימוביץ' מטיבה להגיש חדשות במסווה של תוכנית דיאטות.



הערך הבידורי ב"על המשקל" הוא נמוך מאוד. ובמקרה של הז'אנר המדובר, זה דווקא דבר טוב. "על המשקל" לא מנסה להטיף לנו מוסר או להבהיל אותנו, היא מביאה פרשנות קונקרטית על בעיית המשקל בארץ ובעולם, כאשר היא מוצגת וערוכה כתוכנית חדשות עולמית ולא יותר. במקרה של מיקי חיימוביץ' עוד יש מקום להסכמה כלשהי בנוגע לאיכותה של התוכנית. אבל גם פה יש גבול דק בין איכותי למעיק.

שתי אלו, בלקין וחיימוביץ' הן הסנוניות הראשונות שמביאות עימן את הבשורה - לרזות ועכשיו! זה הטרנד. אליהן יצטרף גם רפי גינת עם תוכנית בת ארבעה פרקים - "מדינה על המשקל" שתשודר ברשת במהלך חודש יולי. בתוכנית זו יפנה גינת אצבע מאשימה כלפינו וידרוש מאיתנו לרזות למען שלום המדינה. קצת קשה להפנים מידע כזה מאיש בסדר גודל של רפי גינת, לכן הוא עצמו נרתם למאבק ובמהלך התוכנית ינסה אף הוא להשיל כמה קילוגרמים עודפים מגופו, לא שחסרים לו כאלה.

סופרים את הקלוריות, סופרים את המזומנים
שלוש התוכניות הללו, העוסקות בבעיית המשקל, כל אחת בדרכה שלה, מסתכנות בעצם בעיוות העובדה שאין פיתרון ברור להרזיה בטוחה. כלומר יש, אבל הוא תובעני ודורש הרבה אופי מבן אדם, וברוב המקרים, אנשים שסובלים מבעיות משקל, סובלים גם ממחסומים פסיכולוגיים שונים שמקשים עליהם להרזות. כך שלהפוך את הנושא לדיון יומיומי בפריים-טיים עלול להיות עסק מסוכן ביותר.

מה גם שנורא קל ליצור תמונה בראש כיצד מפיקי התוכניות הנ"ל עושים זאת בידיעה המוחלטת שהם מנצלים חולשות של בני אדם ושמים קהל מאוד מסוים ללעג, אפילו שהלעג כאן סמוי. אנחנו סופרים את הקלוריות, והם את המזומנים.

לסיכומו של עניין, הקיץ הביא עימו טרנד תורן שכמו קודמיו יהפוך חיש קל למעיק, טורדני ולא חינני כלל. ואלו מכם שבאמת רוצים לרזות, מומלץ לוותר על התוכניות האלו, לכבות את הטלוויזיה, לצאת החוצה מהבית ולרוץ קצת. קצת הרבה.





"מירי לא חסה" עם מירי בלקין, ימי ראשון, 18:45, בערוץ 2 (שידורים חוזרים).
"על המשקל" עם מיקי חיימוביץ', ימי שני, 21:00, בערוץ 10.
"מדינה על המשקל" עם רפי גינת, ימי שלישי, 21:30, בערוץ 2.