המסך המפוצל

מציאות ממכרת, חלק ב`

על ריאליטי סליזי, ריאליטי ישראלי, ואיך אפשר בלי באפי?

מאת: assafTV

פורסם: 20-07-2004
123 תגובות
סדרות הריאליטי הולכות להיות יותר ויותר איכותיות או יותר סליזיות?
הן הולכות להיות יותר איכותיות. FOX היתה זו שהובילה את הסליזיות, ואז היא חטפה מכה מאוד גדולה. העונה הזאת בכלל, כל מה שלא היה "אמריקן איידול" כשל ברייטינג. FOX תמיד תספק את הסליז, עם כל החיקויים הללו שעולים אצלם, חיקויי "השוליה", הבוקסינג, זה משהו שנראה טוב יותר, שמתוסרט טוב יותר, גם מבחינת הלוק. בכלל, הריאליטי סוחב לכיוון קומי יותר. מדובר בצעד חכם כי הסיטקום די מת כז'אנר. סדרות כמו "משפחה בהפרעה" יכולות להיכנס לנישה הזאת, אבל עד גבול מסוים, כי בכל זאת, אלו סדרות מתוחכמות יותר. סיטקומים לכל המשפחה כמו הריימונדים למיניהן לא חסרים, אז אני חושב שהריאליטי יתלבש על הנישה הזו בקרוב. יש כבר סימנים לזה. אבל עם כל הרצון להיות מתוחכמים, הריאליטי עדיין עובד על Shock Value, על כמה זה יכול להיות יותר אאוטרייג'ס, יותר שוקינג, ובכל פעם צריך לחצות סף מסוים. "Big Brother" זו הדוגמה המחרידה האחרונה.

האלמנט של הסליז עדיין קיים במקומות שבו הוא יכול לגדול בצורה חופשית ללא מעצורים? אין ריסון מסוים?
ב-ABC כמעט לא יעשו סליז כי הם בבעלות דיסני ופונים לכל המשפחה. FOX לדעתי לא יצליחו להחזיק את עצמם הרבה זמן. כבר עכשיו הם עומדים להעלות סדרה בשם "Who’s your Daddy?", אישה אחת, 16 גברים, אחד מהם הוא האבא האמיתי שלה... אבל בסופו של התהליך, יהיה מקום לשניהם, גם לסליז וגם למתוחכם.

אתה לא חושב שזה מדרון חלקלק? למשל, בלי הסדרות איכותיות - לא היינו מקבלים סדרות סליזיות או להיפך?
האמת היא שזה להיפך. קודם העלו את הסדרות היותר מושקעות - "הישרדות" לדוגמא. זה מה ששיחק לטובתן. בתחום הטוק שואוז בארה"ב, למשל, התחילו קודם עם הריקי לייק ועם הג'רי ספרינגר. היום יותר קשה לטוק שואוז סטייל רוזי אודונל ואלן. מצד שני, סדרת ריאליטי אחת באמת יכולה להשליך על כל הז'אנר. לכן אני חושב שזו צריכה להיות אחריות של הרשתות לנסות לא להידרדר. כי כשאתה רואה דברים, וזה יכול להיות littlest groom, או Big Brother, זה יכול לתת צביון כזה גרוע לריאליטי שגם הדברים הבאמת טובים עלולים להיות מושפעים מזה.

אתה חושב שצריכה להיות להם אחריות?
כן, איזושהי אחריות וסוג של צנזורה עצמית. זה קשה, כי הרשתות מחוייבות לרייטינג. קחו לדוגמא את "ג'ו מיליונר" - אז נכון, היה לסדרה קונטסט מאוד נבזי, אבל מצד שני הביצוע שלה היה מאוד מינורי, היא לא היתה נורא סליזית. מבחינה זו "הרווק/ה" הרבה יותר מינית וסקסית. כולם שם נמצאים כל היום עם בגדי ים בג'קוזי. ועדיין לא הגענו לשפל המדרגה. אין לי ספק ש-FOX יכולה להידרדר עוד ועוד. וזו בדיוק הנקודה בה הם צריכים לקחת אחריות. דברים כאלה יכולים להרוג את הז'אנר. בגלל זה הם מתחילים להשתמש בכל מיני מונחים כמו "אנסקריפטד". כי ברגע שאתה מכניס הכל תחת אותה הגדרה, אפשר לקבל רושם מוטעה על כל הז'אנר. למשל, "ג'קאסס" - זה לא ריאליטי! אבל ברגע שאתה קורא לזה ריאליטי, זה מחריד, כי אנשים מציתים את עצמם באש וזורקים את עצמם בתוך הרים של חרא. זו תת-רמה של טלוויזיה. יותר גרוע מטלוויזיה יפנית. פשוט לא ייאמן. ברגע שאתה מכניס את כולם לאותה חבילה אז בטח שזה יידבק. הם צריכים למצוא לעצמם איזו נישה, וברגע שהם ייצאו מההגדרה, כבר לא יקראו לזה ריאליטי וריאליטי יהיה כמו דרמה. כבר היום אין כזה דבר סתם "סדרת דרמה", אלא "סדרת משטרה". ברגע שיגידו על "ריאליטי קומי" שזו "סדרה קומית", נדע שבאמת הריאליטי התפתח לאיזשהו ז'אנר.



אני תמיד מקביל בין ריאליטי לאופרות סבון. כדי שאופרת סבון תהיה טובה היא צריכה להישען על סטורי-ליין טוב ועל פיתוח דמויות טוב. ברגע שיש לך יותר מדי סטורי-ליינז ודמויות מאוד עציציות זה לא הולך, כשיש לך דמויות מאוד טובות אבל לא קורה איתן שום דבר - אתה משתעמם. אותו דבר בריאליטי - צריך שיהיו אנשים מאוד מוחצנים, אבל לא במידה כזו שהם הולכים להיות מגעילים. צריך שיהיה נבל טוב ושיהיה קו עלילתי שיוביל את הסדרה. לתקוע אנשים בבית זה ריאליטי, אבל זה לא מספיק.

מה התוכנית הכי אהובה עליך?
כנראה "המירוץ למיליון". קראתי פעם מישהו שכתב עליה שאין בה אף מאפיין של תוכניות ריאליטי. אין שם את הקונפשנס, לא משפילים אף אחד, לא מכריחים אותם לעשות דברים נוראיים והם עפים אך ורק בגלל היכולת האישית שלהם ולא בגלל פופולריות ו-SMSים. זאת סדרה מאוד פוזיטיבית. המפיקים משתדלים לא להוציא אותם רעים. גם את "רצח בעיירה איקס" (ששודרה בעונה הקודמת) מאוד אהבתי. אל "פרדייז הוטל" התמכרתי. זאת אחת מה"ריאליטי סופ" הראשונות שעשו ואני מאוד אוהב אופרות סבון. המבקרת של "הארץ", רותה קופפר, אמרה שזה איום ונורא. חודש אחר כך היא כתבה שהיא קמה בבוקר ומרגישה אשמה על זה שהיא צופה בזה, אבל היא פשוט לא יכולה להפסיק לראות את זה. יש לפעמים סדרות כאלה, שיש לך את האפקט הזה של "אוי זה כל כך איום ונורא!"

"הברבור" הולכת להיות סדרה כזו
אני מאוד מקווה שהם יגידו "אוי זה איום ונורא". אגב, בעונה השנייה, הם מתכוונים להביא אמהות ובנות. להגיד לך שאוטומטית נקנה גם את העונה הזאת? אם הם יגיעו למצב בו הם הולכים לעשות גלוריפיקציה של הניתוחים הפלסטיים - פה אני מותח את הגבול. האמת היא, שהנשים שיוצאות אחרי המייק-אובר נראות פשוט מזעזע, נורא אמריקאיות. הן יוצאות בובות ברבי מנופחות. ומי זכתה בסופו של דבר? זו שנראתה הכי טבעית אחרי הניתוח שלה. "הברבור" היא סדרה שמייצרת באזז, כבר עכשיו, עם בקשות לקלטות מעיתונאים וכדומה. אני מאוד מקווה שהבאזז לא יאפיל על הסדרה עצמה. אין לי ספק שתהיה על זה ביקורת שלילית.

אז מה זה בעצם ריאליטי?
בארה"ב הכל זה ריאליטי. אפילו את "ג'קאסס" הם משווקים כריאליטי. מחוץ לעולם מגדירים ריאליטי כתוכנית ששמה אנשים אמיתיים בסיטואציה הכי רחוקה. בנאדם לא ינחת על אי בודד או יסתובב מסביב לעולם ויקבל מיליון דולר. הוא גם לא יכיר 25 נשים שיריבו עליו.

"אמריקן איידול", למשל. זה ריאליטי? טלנט שואו?
זה ריאליטי טלנט שואו (צוחק). לא, בגדול אני מחלק את הריאליטי לשלוש קטגוריות: יש את הריאליטי תחרות-הרפתקאות כמו "הישרדות", "המירוץ למיליון" וכדומה. יש את הריאליטי-כישרונות, שזה האיידולים למיניהם, ויש את הריאליטי הרומנטי, "בוא ונכיר לך מישהי". יש גם סוג של ספין על הריאליטי הרומנטי שזה הריאליטי התככני. "פרדייז הוטל" ודומיו. אם זה דוקומנטרי מדי זה אנסקריפטד (צוחק) אבל כל דבר הוא אנסקריפטד, אפילו גיים-שואוז הם אנסקריפטד. גם חדשות. היום אפשר לארוז כל דבר בעטיפה נוצצת ולקרוא לזה ריאליטי.

מה הסדרה שאתה הכי אוהב בעונה הזו?
"אחוזת הטירוף". למה? כי קודם כל הדליק אותי שערוץ הסיי-פיי האמריקאי עושה סדרת ריאליטי. חלק גדול מהסדרות האלו נמצאות ממש בשלב הקונספט כשאנחנו פונים אליהן. זה היה ככה גם עם "ג'ו שמו" ששידרנו בעונה שעברה. הצקנו להם עוד לפני שהפיקו את זה. סיי-פיי צ'אנל הוא הערוץ הכי גיקי עלי אדמות. באמת. אתה נכנס לאתר שלהם ורואה את הגיקיות פשוט נושפת עליך. ברגע ששמעתי שהם הולכים לעשות סדרת ריאליטי אמרתי לעצמי "מישהו פה הולך לשרוף את המועדון". הם קיבלו תגובות זועמות, סדר גודל של 3 מיליון מיילים זועמים מצופי הערוץ, ואני נדלקתי.



חלק גדול מהסדרות העונה הן סדרות כייבלז, שזה היה לי מאוד חשוב.

למה?
כי אני חושב שיש כבר די מיצוי, לא רק בסדרות ריאליטי, כל דבר חדש זה מהכייבלז, אין מה לעשות. תסתכל היום על סדרות דרמה ברשתות, אפילו סדרות כמו "משפחה בהפרעה", "מלקולם באמצע" -הכל הגיע מהכייבלז, HBO.

אפרופו כייבלז, תמיד אומרים בארץ שזה לא טוב כמו ב-HBO
זה הדבר הכי מטופש שיש עלי אדמות. באמת. אם מסתכלים על הלוח של HBO מגלים שיש שם בסך הכל ארבע סדרות. נכון, הן די מצליחות, אבל גם לוקח המון זמן להפיק אותם. "הסופרנוס" חזרו אחרי 15 חודשים. כל יתר הלוח מלא בסרטים. אנשים לא קולטים שבארץ יש את ה-Repeat Factor הכי נמוך שיש לסרט. סרט מופיע בערוצי הסרטים שלנו, גם ב-HOT, פעם בחודש. ב-HBO זה משודר 4-5 פעמים בחודש, כל חודש. מדובר גם בסרטים, בוא נאמר, לא הכי חדשים בעולם. אנחנו די מרוויחים מכך שאנחנו טריטוריה קטנה, שתי חברות.

כל מה שקורה עכשיו עם HOT SPACE. מה אתם חושבים,
שה-Sci-Fi Channel הרבה יותר טוב? הרוב שם זה רירנים משנות ה-60-70-80. אין לך מספיק דברים. בארה"ב התפתחה איזושהי תרבות, יודעים מה זה ערוץ PAY. אני לא מכחיש שבארה"ב חבילת הבסיס הרבה יותר גדולה מחבילת הבסיס בישראל, אבל לשלם 13 דולר בחודש ל-HBO, זה סכום שבארץ אף אחד בחיים לא היה משלם תמורת ערוץ בודד.

יש גם חסרונות לעובדה שאנחנו טריטוריה נורא קטנה. בזמנו היינו באיזה מו"מ על סרטי אנימה מיפן. הם פשוט לא טרחו לענות לנו. רק אחד מהם ענה לנו, שמונה חודשים אחרי ששלחנו לו מכתב. אנחנו בסך הכל 6 מיליון איש, כמה מתוכם מחוברים? אם תשווה את מה שיש פה למה שקורה במדינה כמו איטליה, שהערוצים שלה פשוט נוראיים, אז אני חושב שאנחנו נמצאים במצב ממש טוב. אחוז מאוד ניכר מהפריים-טיים האמריקאי משודר פה בארץ. כמה שאנחנו אוהבים לצחוק על ערוץ 3, הוא משדר לא מעט דברים חדשים וראויים. אני מסתכל על טריטוריות אחרות שמקבילות אלינו בהכנסה, ואפילו כאלה עם הכנסה גבוהה יותר משלנו - אין את העושר התוכני שאתה זוכה לו מהטלוויזיה בארץ. אם כדי לקבל את זה אנשים היו נדרשים לשלם בארץ מה שהם היו צריכים לשלם על מוצר דומה בארה"ב - אף אחד לא היה קונה את זה.

רוב הרכש מארה"ב. מה עם מדינות אחרות, אוסטרליה למשל?
האמת היא שאוסטרליה היא די Uncharted Territory. אתה יודע למה? כי הם אוסטרלים, גם בגישה השיווקית שלהם, הם לא מספיק אגרסיביים. הריאליטי שלהם כל כך נינוח, אין דרמות גדולות מהחיים. ראית "הבלוק" ב"החיים הטובים"? אנחנו משדרים את "בית חלומותיי" של ערוץ A&E האמריקאי, שהוא ערוץ-אם של ערוץ ההיסטוריה, והם משדרים בעיקר דברים איכותיים, דוקומנטרי למשל. כששמעתי על זה בהתחלה, אמרתי "מצוין, משהו גבוה-גבוה". הסדרה מאוד דומה ל"הבלוק". אנשים בונים בית והאחרון שנשאר מקבל את הבית. ג'ורג' וונדט (נורם מ"חופשי על הבאר") מנחה את זה. הם באו בגישה של "אנחנו נשפוט כל אחד על פי איך שהוא תורם לצוות". 10 דקות אחרי שהם הגיעו למקום התחילו התככים. לאוסטרלים היה לוקח עשרה פרקים רק לבחור אריחים.

מה עם ישראל? מה דעתך על הריאליטי בארץ?
נתחיל מזה שכל הריאליטי בארץ מועתק. אני חושב שהבעיה הגדולה בישראל היא שאף פורמט שהעלו פה הוא לא פורמט ריאליטי מקורי. מכיוון שהכל מועתק, נוצר הצורך להכניס כל מיני שינויים כדי שלא יוכלו לבוא ולתבוע אותך. מכיוון שהקונספט האמריקאי הוא טוב, השינויים הופכים את המוצר לפחות טוב. קח לדוגמא את האוסטרלים. חוץ משתי תוכניות שראיתי, הם האומה שמפיקה את הפורמטים הגרועים ביותר עלי אדמות. מצד שני, כל הריאליטי האוסטרלי שמפיקים בהתאם לפורמט המקורי, "Big Brother" האוסטרלי, "איידול", "החפרפרת" - כל אלה פשוט מצויינים. אז אני אומר, אם אתה לא יודע לעשות פורמטים בארץ - תקנה! כי חברת ההפקה עובדת איתך ולא שוכחת גם את הפרטים הקטנים.

לכן, כל הריאליטי בארץ "מומצא". הכל בכאילו. מצד שני, הפרסים בארץ כל כך מינוריים שכל האנשים שמגיעים לזה עושים זאת מסיבה אחת - חשיפה. ואז אתה מקבל בדיוק את אותם האנשים, פשוט כי רוב האנשים לא היו באים אם לא היה מיליון דולר. איזה אנשים לקחו ל"סוף הדרך"? לא כאלה שפנו מיוזמתם. ההפקה פנתה לאנשים, עשו "ליהוק יזום", ומכיוון שהאנשים שם נבחרו בקפידה, כל העסק נראה יותר נורמלי. כי לא מדובר באנשים שבאו בשביל החשיפה. כשאתה רואה תוכנית כמו "המירוץ לדירה" ויש שם אנשים שאומרים "אנחנו לא באנו בשביל הדירה", אז לעזאזל - למה באתם? "באנו בשביל החוויה". אלו גם האנשים הראשונים שיעופו, כי אין להם מספיק דרייב בשביל זה.

לדעתי, הבעיה בארץ היא באמת ליהוקית. שינויים בפורמט עוד יכולים להחזיק איכשהו. אבל יבואו אנשים אקסהיביציוניסטים, כאלה שינסו למשוך תשומת לב. ה-"Big Brother" הבריטי שנעשה עכשיו יצא משליטה - המשתתפים הסתכסכו עם המפיקים ושתקו, אז ההפקה השמיעה להם ברמקולים בכי של תינוקות במשך 24 שעות. אז עכשיו אין יותר פרס גדול ב-"Big Brother". אז מי הגיע? כל מי שחושפות את הציצים למצלמה.

מאוד מעניין אותי מה יקרה עם "פרויקט וואי 2" כי הראשון הצליח בזכות החדשנות שלו.



מה דעתך על העונה הראשונה, הוציאו אנשים בסדר?
כן, היה קטע שלי ירדני אמרה ש"אני חושבת מה אמא שלי היתה אומרת אם היתה רואה את זה" וזה נכון. באיזשהו מקום ההפקה מגינה על האנשים האלה. היו שם אנשים שקיימו יחסי מין בלי שמיכות והסתכלו ממש למצלמה. היה ברור להם שמצלמים אותם. זה דוחה. אחד הדברים הכי בעייתיים בריאליטי בארץ הוא שהרמה של האנשים ממש נמוכה. אין לך את הפיתוי הזה של המיליון דולר. אם היו באים ואומרים לי "בוא, תרעב 40 יום על האי בהישרדות ותקבל מיליון דולר בסוף" זה היה נורא מפתה אותי, אני חייב לציין. גם לרדת במשקל וגם לקבל מיליון דולר (צוחק).

עם כל סדרות הריאליטי, יש עוד סדרות נון-ריאליטי שאתה רואה / אוהב?
האמת היא שאין לי כבר כל כך סדרות לראות. עצוב להגיד, אבל אין שום דבר שמלהיב אותי. לפני כמה ימים עשינו ארוחה אצלי והתחלנו לדבר על 20 הסדרות האהובות בכל הזמנים. שני הדברים היחידים שהיה לי משנות ה-90 היו "רצח מאדום לשחור" ו"באפי". אין כבר משהו מרגש. "Wonderfalls" ריגשה אותי בעונה הקודמת וכמובן שהסדרה עפה אחרי כמה? 4 פרקים? נו. "Dead Like Me" ראיתי, נחמד אבל... אני מאוד אוהב את "בנות גילמור". סיטקומים אני לא אוהב, מצטער שזה לא מצחיק אותי. למעט "משפחה בהפרעה" המצוינת. גם את "מלקולם באמצע" אני משתדל לא להפסיד. אבל זה לא סיטקום קלאסי.

אליאס ("זהות בדויה")?
את "אליאס" אני מתעב, מצטער. את ג'ניפר גארנר לא סבלתי עוד מ"פליסיטי" וכל מה שהיא עשתה אחרי זה. היא בלתי נסבלת בעיני, שחקנית עם הבעה אחת. הסדרה הזו כל כך מופרכת, ואני עוד אוהב להתמכר למופרכות. מאוד אהבתי את "מלרוז פלייס", בתקופתה, אבל "אליאס"... לא. נמאס לי גם באופן רשמי מסדרות משטרה.

"The Jury" ראית?
ראיתי, לא צופה לזה אריכות ימים.

זה אכן בוטל.
מבין הסדרות החדשות, "Desperate Housewives" מאוד ריגשה אותי. יש פוטנציאל. יש מצב שזה יהפוך לקטע לורה פאלמרי כזה.

ואנחנו לא יכולים בלי - באפי?
כמובן! הנה סיפור נחמד, נתתי לבן אדם למות כדי לא להפסיד "באפי" (צוחק): כשהייתי בצבא שודרה העונה השלישית. בתקופה ההיא היו שתי סדרות שהייתי מכור אליהן "באפי" ו"היפים והאמיצים", שהיתה הגילטי פלז'ר שלי. באתי למפקד שלי ואמרתי לו "תקשיב, ברוק ורידג' עומדים להתחתן. באותו יום אני יוצא מפה בשתיים! אני מחכה לזה 10 שנים!". וב"באפי" זה היה ידוע, הייתי יוצא מוקדם. יום אחד נסעתי עם חבר מהבסיס ובדיוק התהפך לידנו אופנוע. אז הוא שאל אותי "נלך לעזור לו?", עניתי לו: "תקשיב, יש באפי, מצידי שימות! הוא נראה די בסדר... בוא, אנחנו צריכים ללכת הביתה, התהפך לא התהפך, זה לא מעניין אותי בכלל! צריך להגיע הביתה ולראות באפי! אין פה בכלל שאלה!".








תודה מיוחדת ל-Slayeret על עזרתה בהכנת הכתבה.





קישורים:

חזרה לחלק א'

אנדמול.
חברה הממציאה ומפיצה פורמטים של תוכניות ריאליטי, בין היתר "אפקט הפחד", "Big Brother".

פרימנטל.
החברה מחזיקה, בין היתר, בזכויות על פורמט "איידול".





ויום הולדת שמח ליקי ז'ק, שחגג ב-19/7/04, אתמול, את יום הולדתו. מזל טוב! עד 120 (ערוצים)!