המסך המפוצל

דרישת שלוש

ב"הארץ" מדווחים שחברת yes שוקלת להוריד את ערוץ 3 ממסכיה. אנא, שקלו שוב

מאת: assafTV

פורסם: 11-08-2004
65 תגובות
בעיתון "הארץ" פורסמה היום ידיעה לפיה שוקלת חברת הלווין yes להפסיק את ההתקשרות עם חברות הכבלים HOT ולהוריד את ערוץ 3 ממסכי yes. עוד צויין שבחברת הלווין שוקלים להקים ערוץ סדרות מתחרה משלהם. בכבלים כבר מתלוננים שהשמועה על הערוץ החדש שחברת הלווין שוקלת להעלות, הקפיצו - שוב - את מחירי התוכן, והנה השוק שוב עומד בפני מלחמת מחירים שלא תועיל לאף אחד.

עם עליית הלווין, חייבה מועצת הכבלים והלווין את חברות הכבלים למכור לחברה הצעירה את ארבעת ערוצי הבית שלה (ערוץ 3, ערוץ הסרטים, ערוץ הספורט וערוץ הילדים) כדי לעזור ללווין להתבסס בשוק. לפני כשנתיים החליטה חברת הלווין שהיא מוותרת על ערוץ הסרטים והורידה אותו ממסכיה (ערוץ MGM התווסף לחבילת הבסיס כתחליף). חובת המכירה של הערוצים אמנם הסתיימה, אך yes חידשה את החוזה לרכישת ערוץ 3 והוא בתוקף עד סוף 2006.

הסכסוך הנוכחי בין החברות נובע, לטענת yes, ממיתוגו המחודש של ערוץ 3 כ-HOT3, המשייכו למותג HOT של הכבלים. הכבלים טוענים שהמותג המחודש מתייחס רק להפקות המקור, אשר ממילא אינן משודרות ב-yes ואילו yes עצמה ממתגת את הערוץ כ-yes3.



ערוץ 3, בימיו הגדולים, היה ערוץ "הסדרות הטובות ביותר בעולם". סדרות חדשות ומהמובילות בארה"ב, מילאו את הפריים-טיים של הערוץ והדביקו את הצופים המכורים למסך. כיום, ימי זוהרו של הערוץ מאחוריו. הסדרות ה"טובות ביותר בעולם" נפוצו לכל עבר ומשודרות בערוצים 2, 10 ואפילו אצל המתחרים ב-yes. הערוץ נחשף לתחרות גם מבית (ערוצי הסרטים של "יסמין"). למעשה, ערוץ 3 מתמקד כיום בבידור עממי יותר ובהפקות מקור. אך עדיין, מדובר בערוץ עם סדרות ראויות ואף למעלה מזה, כמו "המגן", "אנג'ל", "כולם אוהבים את ריימונד" ועוד. ערוץ 3 איננו רק ערוץ של סדרות פריים טיים. הסרתו ממסכי yes תפגע גם בצופי אופרות הסבון "ימי חיינו" ו"צעירים חסרי מנוח" - שתיים מהסדרות הותיקות והפופולריות ביותר בערוץ.

אני חייב לעצור פה ולסייג את דברי: בכל זאת, כל מה שנאמר כאן מבוסס על הידיעה ב"הארץ". והידיעה הנ"ל, עם כל הכבוד לעיתון "הארץ" המכובד, היא עדיין, ברובה, בגדר שמועה. באותה מידה שיכול להתגלות שהידיעה אכן נכונה, בהחלט ייתכן שמדובר בסוג של ברווז עיתונאי.

בהנחה שהשמועה אכן נכונה ו-yes תקים ערוץ סדרות משלה, הסרת ערוץ 3 לא תשרת שום דבר. בעידן הרב ערוצי כל המרבה הרי זה משובח. הורדת ערוץ והחלפתו באחר - גם אם מדובר יהיה בערוץ עם סדרות חדשות ומשובחות - היא פגיעה בצופים אשר יאבדו את הסדרות שלהם. לא מדובר במקרה דומה להורדת ערוץ הסרטים, עבורם יש תחליף. לסדרות אין תחליף. אם yes כה מעונינת בערוץ סדרות משלה - אדרבה, הקימו אחד כזה והוסיפו אותו למצבת הערוצים שלכם. כאשר הדגש הינו כמובן על להוסיף. לא להחסיר, לא להחליף.



מאז יומה הראשון חרטה חברת yes על דגלה להעניק לצופה חוויה טלוויזיונית אחרת. ערוץ כמו +yes בהחלט עונה על ההגדרה הזו. ערוצי הסרטים של הלווין תמיד היו לפחות צעד אחד אם לא שניים (או חמישה) לפני הכבלים. גם תחומים אחרים, כמו ילדים ונוער וערוצים למגזרים כמו המגזר הרוסי, זכו תמיד ליחס מפנק.

לעומת זאת, אוהבי הסדרות נאלצו להסתפק בהיצע הקיים. ערוץ סטאר וורלד הגיע באיחור תמוה, מביך ומעליב אל מסכי yes (כשבניגוד לכבלים המציעים אותו בחבילת הבסיס, בלווין הערוץ נמצא בחבילת הבידור - עליה יש לשלם תשלום נוסף). ערוץ yesY (לשעבר YTV) אולי שינה את שמו אך היה ועודנו פסולת טלוויזיונית, בטח ובטח בהשוואה לערוץ המקביל בכבלים - ביפ.

+yes היה ונשאר מבצר מבודד של פנינה טלוויזיונית ו-yes REAL אמנם הביא לנו בידור אמריקאי מהנה במיוחד אך לזמן מוגבל. בהנחה ש-yes באמת רוצה להעניק את המוצר הטוב ביותר למנוייה, אדרבה - העלו ערוץ סדרות משלכם ובמקביל השאירו את ערוץ 3 על מסכיכם.

כרגע כאמור, הכל בגדר שמועה. לא נעימה, אך עדיין, שמועה. אם השמועה תתברר כנכונה אזי על חברת yes לשקול מחדש את הנושא. אם מדובר בברווז עיתונאי אזי - א. ב"הארץ" יצטרכו אולי להשקיע קצת יותר בתחקיריהם. ב. ערוץ סדרות נוסף ב-yes? עכשיו זו שמועה שהלוואי ותתגשם.