המסך המפוצל

סכפ``ש אנג`ל: קלבארי

פרק שניים-עשר בעונה הרביעית: Calvary

מאת: עמיצי

פורסם: 02-10-2004
45 תגובות
מרחוק מתקרבת אל הר ק?לב?ארי, שלימים נודע כ"גולגולתא", משלחת גדולה של אנשים. במרכז המשלחת צועד איש ככל האנשים. האיש ממוסמר אל צלב בידיו וברגליו, מה שבוודאי לא משפר את מצב רוחו. נראה כאילו העניינים לא יכולים להיות גרועים יותר, אבל אז מעמידים את הצלב ותולים את האיש. יותר מכך - האנשים לועגים לו. הם אומרים בינם לבין עצמם "הוא הציל אחרים, אבל אפילו את עצמו הוא לא יכול להציל. הוא מלך ישראל! שירד מהצלב עכשיו ואז נאמין בו". האגדה אומרת שמשעת הצהריים בה הוא נתלה ועד לסביבות השעה שלוש, היה ליקוי חמה שלאחריו הוא מת בקראו "אלוהי, איכה עזבתני?".

במערב הישן, מקימים פועלים קו טלגרף חדש, סמל לקדמה שהביאו האנגלים לאמריקה. האינדיאנים, לא כל כך מרוצים מכל הקדמה הזאת שמנשלת אותם מאדמתם, תוקפים עם לוחמים ספורים את הפועלים המוגנים. הפועלים נסים על נפשם, והאינדיאנים רודפים אחריהם ומתכוונים לטבוח בהם. לפתע נשמעת קריאה: "הנה מגיע הק?או?לרי" - יחידת הפרשים המהוללת מגיעה ברגע האחרון להצילם מטבח עקוב מדם.

שתי מילים, Cavalry ו-Calvary, כל כך דומות שקל להתבלבל, כמו אנג'ל ואנג'לוס. שתיהן קשורות למוות בצורה כלשהי, בצורות שונות. בפרק, נראה שמלבד היותם מסוכסכים, הפאנג-גאנג גם מחכים ליחידת הפרשים שתציל אותם, למעין נס שכזה שישיב אליהם את אנג'ל ויתן לו כוח לנצח את "החיה". במקום זאת הם מקבלים את גולגולתא, מקום צליבתו של ישו, שהפך להיות שם נרדף בנצרות לאירוע שגורם הרבה סבל וצער. שם הפרק מתייחס גם לגולגולת שגאן וקונור חופרים ומשמשת עבור הקסם הכושל שנועד להחזיר את נשמתו של אנג'ל אל תוך גופו. ואכן, כך פתאום, כשהכל נראה אבוד, הכוחות שישנם לכאורה שולפים מהכובע את מה שליילה מכנה אותו
"Dead ex machina", משחק מילים על "Deus ex machine", ביטוי שמשמעותו "האל מתוך המכונה" ומתייחס לחלק במחזות היוונים בו העלילה תקועה ומהשמיים מגיעה ישועה כלשהי. בסדרות רבות משתמשים באותו טריק, ואפילו ב"באפי" השתמשו בפתרון הזה לא מעט פעמים, לעיתים בצורה מתוחכמת ולעיתים פחות. בעונה הנוכחית של "אנג'ל" ובמידה מסוימת גם בעונה שעברה, משתדלים הכותבים לשחק כמה שיותר עם המבנים הדרמטיים והנרטיביים הרגילים. בפרקים האחרונים, בכל פעם שנדמה שיש צעד קדימה, יש שניים או שלושה צעדים אחורה.

אנג'לוס
אנג'לוס הגדול. הממ... לא נשמע משכנע. משפט המפתח בפרק שייך לפרד שאומרת לגבי ההצקות של אנג'לוס, "אלה רק מילים", אבל מסתבר שלמילים יש הרבה כוח.



כמו ספייק בפרק "אפקט היוקו" ב"באפי", אנג'לוס מנסה לסכסך בין גיבורינו, אבל הטכניקה והמניעים שלהם שונים. ברוב העונות היתה לספייק אג'נדה, והפעולות שלו תמיד כוונו להשגת מטרה כלשהי שקשורה בדרך כלשהי לרגש האהבה המניע אותו. לעומתו, אנג'לוס פשוט נהנה מהסבל, מהכוח שיש לו לענות אנשים ולהזיק להם. בעוד ספייק השתמש בכל הקשת - מהאמת דרך מגוון חצאי אמיתות ועד שקרים מוחלטים - אנג'לוס משתמש כמעט אך ורק באמת כי הוא יודע שהיא הכי מכאיבה. הוא מסובב את האמת כאילו היתה סכין שמסובבים בתוך בטן - מספיק כדי להכאיב, לא מספיק כדי להרוג.

כדאי לשים לב לכך שאנג'לוס חלש בצורה מיוחדת. בריחת הנשמה והעדר הזנה ראויה החלישו אותו עד כדי כך שגם קורדיליה וגם ליילה מצליחות להילחם בו בהצלחה מרשימה. כוחותיו המנטליים חזקים כתמיד, אבל נראה שהרפלקסים שלו אינם מספיק חדים. אנג'לוס מודע לכך, ולכן אינו נלחם פנים אל פנים מול החבורה כולה ובוחר לתעתע בהם.

ליילה
אם כבר הזכרנו את ספייק, אז ליילה מזכירה בפרק הנוכחי את ספייק של העונות החמישית והשישית בסרקסטיות שלה, בהומור שנטוע ברשע שהוא חלק מאישיותה. כפי שקרה בעבר עם דמויות כמו אניה, ספייק ואנדרו, האחרים מתייחסים אליה בעירוב של חשדנות, שנאה ותיעוב, אבל מתרגלים אליה די מהר ולולא היתה נרצחת בסוף הפרק היתה בוודאי הופכת לאחת מהפאנג-גנג.

קשה להשוות אותה לדמויות אהובות אחרות שנרצחו. היא לא מתקרבת אפילו לרמת העוצמה הרגשית של המוות של טארה. לעומת זאת, אי אפשר להתעלם מכך שהיא ממש מבריקה בפרק, מכל הבחינות. למרות שמעולם לא היתה דמות קבועה בסדרה, הצליחה סטפני רומנוב לקחת את ליילה למחוזות מעניינים ומרגשים. היא היתה הדמות הנשית היחידה שלא נמאסה בשום שלב ושהעניין שלי בה (כדמות! כדמות!) רק גבר. זאת בניגוד לקורדיליה, פרד וקייט שהן דמויות שהתבססו על מניירות בעלות פוטנציאל הימאסות גבוה.

הפרק הזה הוא השיא של ליילה כדמות ששורשיה ברשע אבל הוויתה כולה אנושית, כשהיא מחפה על חולשותיה הפיסיות והנפשיות על ידי שימוש מושכל בשכבות ההגנה שלה. באופן אירוני היא מביאה איתה יסוד של חוזק ועמידה אמיצה שבולט לנוכח החולשה הכללית והמלחמות הפנימיות של חברי "אנג'ל חקירות".

ווסלי, גאן ופרד
ווסלי מושלם, כך אומר אנג'לוס. חכם, יפה, חזק ואפל. הוא התקדם הרבה מהדמות השחצנית וחסרת התועלת שהיה ב"באפי". מעניין לראות שכמה שווסלי מתקדם כמנהיג, כך מתגבר המטען הנפשי שמעיק עליו. פיית', קונור, ועכשיו ליילה - את כולם הוא איבד בצורה כזאת או אחרת.

כמו שבאפי מצאה פורקן מיני אצל ספייק בתקופה האפלה שלה, כך מצא ווסלי פורקן מיני אצל ליילה. בשני המקרים מדובר גם בסוג של תמיכה נפשית, כי בג'וס-וורס מין אף פעם אינו סתם מין אלא אינדיקציה למשהו אחר. כמו באפי, ווסלי היה צריך להסתיר את יחסיו עם ליילה ובאיזשהו שלב גם לחתוך את הרומן.

דווקא עכשיו, כשהיחסים של גאן עם פרד בדעיכה סופית, יש לווסלי הזדמנות (אותה הוא יאבד) לזכות בפרד, בגלל ההתערבות של אנג'לוס. הגילוי לגבי הרומן עם ליילה מזכיר את הדרך שבה מגלה זאנדר שבאפי שכבה עם ספייק. גם כאן יש גילוי וחוסר אמון מצד פרד, אך ווסלי, כמו באפי, אינו מסוגל להכחיש.



לטעמי, ווסלי ופרד אינם מתאימים. בכל סצנה בה מופיעים ווסלי וליילה, גם אם הם במרחק כמה מטרים אחד מהשניה, ניתן לחוש בקשר ביניהם, במתח ובחיבה. לעומת זאת אני לא מרגיש שום רגש אמיתי בין ווסלי לפרד. יכול להיות שמדובר בהעדר כימיה בין שני השחקנים על גבי המסך, אבל בכל מקרה אני לא קונה את היחסים ביניהם. העובדה ששניהם שכלתניים לא בהכרח אומרת שהם מתאימים.

היחסים בין גאן לפרד, לעומת זאת, היו מוצלחים בעיני. איכשהו הצליח גאן להשלים את פרד הנוירוטית וליצור איתה זוגיות רחוקה משלמות, אבל כזאת שמעניקה הרבה כשעובדים עליה. בפרק הזה, גאן ופרד הם החוליה החלשה שאותה קל לאנג'לוס לתמרן. גאן מכבה את המוניטור כשהוא לא יכול יותר לשאת המילים הפוגעניות של אנג'לוס וכמעט מעלה אותו באש אחרי שאנג'לוס מושך אותו במילים כדי לגלות מה קרה באמת בפרק "סופרסימטריה".

מעניין להבחין שמאז שחילצו אותה מפייליאה, פרד ממשיכה להיטלטל מגבר לגבר. אנג'ל לא רצה בה (הוא מעדיף בלונדיניות), גאן והיא התחברו והפכו למעין משפחה אלטרנטיבית עם קונור כבנם, ואחרי רצח קטן היחסים ביניהם הידרדרו. עכשיו היא עומדת על סף מימוש יחסים עם ווסלי וניתוק סופי עם גאן, אולם פרד אינה אמיצה בכל הנוגע למערכות יחסים. היא לא הטיפוס שתוכל להתגבר על מה שעבר על ווסלי. אין לה אהבה כזאת שבגללה היא תוכל להגיד "לא אכפת לי, אני אוהבת אותך כמו שאתה". לעומת זאת, היא עצמה זקוקה לחיזוקים קבועים וקל לשבור אותה.

קורדיליה
בסוף הפרק אנו מגלים שקורדיליה היא בעצם רעה. היא הורגת את ליילה ומגלה ששחררה את אנג'לוס בכוונה. פתאום אנחנו יכולים להבין את מהות השד שהוכנס לתוכה על מנת שתוכל להתמודד עם החזיונות. הרוע שלה שונה מזה של ליילה. לליילה חולשות אנושיות, ורצון עז לנוחות, למותרות. לעומת זאת לקורדיליה הרעה יש אג'נדה ברורה, שאמנם טרם התבררה במלואה אבל היא שם. ניתוח הדיאלוגים של קורדיליה בצפייה חוזרת של הפרק מראה שיש רמזים רבים לכך שהיא בעצם רעה. בהרבה מקרים היא יותר מדי מוטרדת מפיסות המידע שהפאנג-גנג מלקטים.

עכשיו גם ניתן להבין יותר את יחסי המין שלה עם קונור, שהיו ניגוד מוחלט לדמות שלה. לאורך העונות של "באפי", לא נראה שקורדיליה ממש מקיימת יחסי מין. היא יצאה עם הרבה גברים, אבל תמיד נראה כאילו היא יודעת להחזיק אותם קצר. עם זאנדר, על אף מיניות ברורה ביניהם, היא לא שכבה והוא נותר בתול עד בואה של פיית'. ברור שאי שם קורדיליה איבדה את בתוליה, אבל במשך שהותה בלוס אנג'לס לא היו לה ממש חיי חברה סוערים או פעילות מינית כלשהי לבד מאיזשהו משהו לא מוגדר עם רוח הרפאים שלה, וזאת עד בואו של הגרוסלג אותו היא אהבה. מכאן שעל אף לבוש חלקי ודיבור בוטה היא נותנת לבאפי תחרות קשה מבחינת השמרנות בתחום המין.

עכשיו, שאנחנו יודעים שקורדיליה רעה, אפשר לנשום לרווחה ולנסות למחוק את האפיזודה ההיא. אבל רק לנסות. קורדיליה רעה, חזקה ומניפולטיבית ואין לדעת מה תעשה בהמשך.



מיקומה במרכז הפאנג-גאנג ויכולתה להפעיל אותם באמצעות החזיונות שלה גורמת לה להיות מסוכנת כפליים מאויב חיצוני. עם תום הפרק ניתן להסתכל לאחור על האירועים הבלתי מוסברים, ולהבין אותם בצורה חדשה. קורדיליה נשלטת באופן ברור על ידי מה ששולט על "החיה" וקיימת סבירות גבוהה שהיא ביצעה את הרציחות וההעלמות של הפרקים האחרונים כי היתה לה נגישות לכל המידע הרלוונטי.

הפרק ממשיך בכיוון של הפרקים האחרונים בהם המצב הידרדר כמה שיותר. כצופים, אנחנו מחכים לראות מתי החבורה שלנו תרד מהצלב שלה, מתי יתחולל הנס שיציל את המצב, אבל הדימום אינו נפסק והכאב ממשיך אל הפרק הבא.