המסך המפוצל

מאחורי הקרב, 7/10/04

המדור יוצא מגדרו מרוב שמחה: "Desperate Housewives" מפתיעה את כולם! מקום ראשון ברייטינג!

מאת: assafTV

פורסם: 07-10-2004
26 תגובות
הו, ההתרגשות! אני לא יודע מאיפה להתחיל. אני באמת שמח. שמח ומפוחד. אבל בעיקר שמח. רגע, זה נכון המספרים הללו? זו לא טעות? הם לא הפוכים או משהו? לא התבלבלו עם סדרה אחרת? טוב טוב, רגע אחד, בואו ננשום עמוק ונתחיל מההתחלה.

כולם מעודכנים על מצבה של רשת ABC, כן? הרשת הידרדרה ברייטינג עד למקום הרביעי בדירוג, כשאפילו רשת FOX עוקפת אותה בסיבוב. למעשה, עם סדרות כמו "בנות גילמור", "סמולוויל" ו"הרקיע השביעי", אפילו רשת ה-WB מצליחה להתברג למקום השלישי במשבצת השידור שלה, בקרב גילאי 18-49.

בעוד לרשתות NBC ו-CBS יש סדרות חזקות כ"חוק וסדר" ו"CSI", זיכיונות ריאליטי מצליחים כמו "המתמחה" ו"הישרדות", ואפילו ל-FOX יש את "אמריקן איידול" (התוכנית היקרה ביותר השנה עם מעל ל-600 אלף דולר עבור ספוט פרסום בן חצי דקה) ואת הסדרות המוערכות "משפחה בהפרעה" ו"24", יחד עם "משפחת סימפסון" הוותיקה (שתישאר עמנו עד 2008), ל-ABC אין להיט מזה שנים. שתי התוכניות היחידות של הרשת שהצליחו להתברג לטופ 20 היו משחקי ה-NFL של יום שני ו"הרווק/ה". כאשר משחק הפוטבול ממילא משודר רק עד ינואר ואילו אחוזי הצפייה של "הרווק/ה", נמצאים בירידה. שאר הסדרות של ABC הביאו אחוזים יציבים אמנם, אך לא הלהיבו יתר על המידה. בקיצור, מצבה של הרשת איננו מזהיר במיוחד. מה שחסר במיוחד הוא איזה להיט ענק, כזה שיסחוף את כל הרייטינג של הרשת.

לפני שבועיים, נראה שהלהיט הזה הגיע. הסדרה החדשה מבית היוצר של ג'יי.ג'יי. אברהמס ("פליסיטי", "זהות בדויה"), "Lost" (שנרכשה על ידי HOT), הפתיעה עם רייטינג של 18 מיליון צופים. הפרק השני (למעשה - חלקו השני של פרק הפיילוט) שמר על מרבית הצופים בשבוע החולף ומשך כ-17 מיליון מהם.

וביום ראשון האחרון, הגיע תורו של הלהיט השני, והוא היה גדול יותר ממה שציפו לו.

בתחילת הקיץ, עת הרשתות פרסמו את לוחות המשדרים שלהן לעונה הנוכחית, התחיל הבאזז. הפיילוט של "עקרות בית מיואשות" זכה לשבחים מקיר לקיר. במידה מסוימת זה הזכיר את גל השבחים שקיבלה "משפחה בהפרעה" בשנה שעברה (מבקרי הטלוויזיה בארה"ב יצאו מגדרם מרוב דברי הלל לסדרה). "משפחה בהפרעה" לא הפכה ללהיט ולמעשה היה ספק אם תשוב לעונה נוספת. אבל הרשת החליטה לשמור על הסדרה, צעד שהתגלה כנכון במיוחד בעקבות זכייתה האחרונה באמי.

אלא שביקורות טובות לא מבטיחות רייטינג והשיבוץ של "עקרות בית מיואשות" לא הבטיח אורך חיים. הסדרה שובצה לימי ראשון ב-21:00, משבצת השידור של "זהות בדויה", שעונתה הרביעית נדחתה ע"י הרשת לינואר, על מנת לאפשר ליוצריה פרק זמן ארוך יותר להתכונן קריאטיבית לעונה החדשה וכן כדי לתת את האפשרות לשדרה ברצף, ללא ההפסקות הנהוגות בדרך כלל בטלוויזיה האמריקאית. יותר מהכל, נראתה הסדרה כמעין פילר לסתימת החור בלוח השידורים עד שובה למסך של "זהות בדויה".

והנה, הגיע יום ראשון האחרון, ה-3 באוקטובר 2004. 21:00 בערב. ABC. הפרק הראשון של”Desperate Housewives” משודר.

למחרת, מתפרסמים נתוני הרייטינג: 8.9 אחוזים בקרב גילאי 18-49. 13.6 אחוזים בקרב כלל משקי הבית. 21,645,000 צופים. מקום ראשון ברייטינג של משבצת השידור. מקום ראשון של שידורי ערב יום ראשון. מקום ראשון ברייטינג השבועי של השבוע שבין ה-27/9 ל-3/10.

ווהו!



אם בוחנים קצת לעומק, מגלים שההצלחה, המבורכת יש לציין, של "עקרות בית מיואשות" לא כל כך מפתיעה. רשת ABC ערכה לסדרה מסע קידום מכירות מקיף ביותר. הסדרה פורסמה בכל הרשתות הקשורות ל-ABC, כולל ESPN, וכן בעיתונים, בשלטי חוצות ועל גבי אוטובוסים. הסלוגן של הסדרה "לכל אחד יש כביסה מלוכלכת" הודפס על אלפי שקיות של ניקוי יבש במכבסות ברחבי המדינה. גם "Lost", אגב, זכתה לקמפיין מסיבי. בין היתר פוזרו בחופי הרחצה אלפי בקבוקים שנקברו חלקית בחול. מי ששלף אותם מצא עליהם את הכיתוב "אני אבוד! תוכלו למצוא אותי ב-ABC בימי רביעי החלל מה-22/9". "Lost" נרכשה כאמור על ידי HOT ונותר לנו כרגע להמתין בדריכות למי שירכוש את תפוח האדמה הלוהט העונה לשם "עקרות בית מיואשות".

ההצלחות של "Lost" ו"עקרות בית מיואשות" מעידות על הצמא של הקהל האמריקאי למשהו חדש ומקורי. ההיצע של רשתות השידור מציע בעיקר סדרות משטרה וריאליטי.

ההרפתקאות והמסתורין של "Lost", ואופרת הסבון הסקסית עם המבט האירוני, המתובל בהומור שחור על חיי הפרברים ב"עקרות בית מיואשות" הם הדבר המיוחד בנוף השידורים של הרשתות. סדרות אחרות שהושקו ברשת הצליחו פחות. "המיטיב" (The Benefactor), עם המיליונר מארק קובן, מעין גרסה של "המתמחה" רק בלי המזימות והתככים (קובן מחלק מיליון דולר למי שיוכיח שהוא הכי ראוי לכסף) ואילו "Complete Savages", סיטקום בהפקתו של מל גיבסון, לא הותירו חותם משמעותי בטבלאות הרייטינג. עוד ריאליטי, עוד סיטקום שחוק. היינו, ראינו, נקסט.

לא שהצופים נגמלו לחלוטין מריאליטי. "Wife Swap", הסדרה החדשה של ABC המבוססת על הפורמט הבריטי באותו שם בו שתי אמהות משתי משפחות שונות מחליפות תפקידים ונאלצות להתרגל למשפחה החדשה שלהן, שובצה ביום רביעי ב-22:00, מול מפלצות הרייטינג "חוק וסדר" ו"זירת הפשע: ניו יורק". ברייטינג הכללי ובמספר הצופים הכללי, הסתפקה התוכנית במקום השלישי, אם כי לא בהפרש גדול.

בקרב גילאי 18-49 פתחה התוכנית עם נתונים טובים ומעט מפתיעים: היא הגיעה במשבצת השידור שלה למקום השני במדרוג, אחרי "זירת הפשע: ניו יורק" ולפני, כן - לפני! - "חוק וסדר". עושה רושם שבעונתה ה-15, סימני העייפות ניכרים והסדרה כבר לא חזקה ואיתנה כבעבר. "חוק וסדר" וסדרות הבת שלה כבר לא מובילות את שעות השידור שלהן. דבר שמזיק ל-NBC, שללא "חברים" ו"פרייז'ר" ועם אחוזי צפייה מאכזבים לעונה השנייה של "המתמחה", הידרדרה השבוע אל המקום השלישי בדירוג השבועי הממוצע, ואילו בקרב גילאי 18-49 חלקה את המקום השני עם CBS, מביטה בעורפה של ABC שההצלחות של "עקרות בית מיואשות", "Lost" ו"Wife Swap" העלו אותה למקום הראשון השבוע. כמובן, שהעובדה שפרקים חדשים של "זירת הפשע" ושל "אי.אר" לא שודרו השבוע עקב שידור הדיון הראשון בין המועמדים לנשיא ארה"ב, תרמה אף היא לירידה הגדולה ברייטינג השבועי של NBC ו-CBS.

בעוד CBS מציגה לוח מהודק ויציב ברובו, ABC נהנית מפריחה מחודשת, וגם ה-WB ו-UPN רושמות הצלחה (UPN עם "קווין היל" שמשך מעל 4 מיליון צופים, בנוסף לביקורות ובאזז חיוביים, WB נהנית מהרייטינג הגדל של "בנות גילמור", "סמולוויל" ו"מגרש ביתי"), NBC היא הנפגעת העיקרית העונה.

"ג'ואי" מצליח למדי אבל הוא לא מביא את אותם הנתונים ש"חברים" הביאה בזמנו. "המתמחה" כאמור, מאכזב. השבוע משכה התוכנית 14.6 מיליון צופים. בעונה שעברה היא משכה מדי שבוע כ-18 מיליון צופים וחצתה לא אחת את ה-20 מיליון. "אבי הלהקה" התחילה חזק, יחסית, אך יורדת אט אט ברייטינג. "LAX" ו"הוואי" מגיעות בד"כ למקום השלישי במשבצת השידור שלהן ו"חקירות רפואיות" בימי שישי זוכה אמנם לרייטינג נאה יחסית לערב, אבל סדרה שמצליחה באופן בינוני ביום שישי בערב, היא לא ממש סדרה שסוחפת לוח שלם.



עונת 2004/5 מתחילה בסימן פריחתה המחודשת של ABC ועם מה שנראה כשקיעתה של NBC. אין לדעת בשלב זה אם המומנטום של ABC יימשך ואם NBC תמשיך לשקוע גם בהמשך. מה שכן, די בטוח לומר, שלשים את כל הביצים של NBC בסל שנקרא "חוק וסדר" לא היתה החלטה מניבה במיוחד.