המסך המפוצל

לא מציאותי

הסדרות המצליחות ביותר בעונת הטלוויזיה החדשה בארה"ב הן דרמות. האם שיגעון הריאליטי חלף לו? או שמא מדובר בהצלחה מקרית?

מאת: assafTV

פורסם: 10-11-2004
17 תגובות
הסדרה החדשה המצליחה ביותר בארה"ב כרגע היא "עקרות בית נואשות" עם מספרים שלא נופלים מ-20 מיליון צופים בפרק. שתי הסדרות הבאות ברשימה - "אבודים" ו"CSI: ניו יורק" - לא גומרות פרק בלי 15 מיליון צופים מינימום כל אחת. המשותף לכולן? סדרות דרמה, עם במאי, שחקנים והדבר הזה שבלעדיו אין סדרה - תסריט. אבל רגע אחד, לא אמרתם שהדבר הכי לוהט באמריקה זה סדרות ריאליטי, או כפי שמכנים אותן מעבר לים "סדרות לא-מתוסרטות"? על פי אותו היגיון, סדרות הריאליטי צריכות לככב בטבלאות הרייטינג. מה עושות שם סדרות הדרמה?

לבד אולי מתוכניות הטוק שואוז הצהובות, מ"ריקי לייק" ועד "ג'רי ספרינגר", ז'אנר הריאליטי הינו הז'אנר שספג את החיצים הרעילים ביותר מצידם של יוצרי טלוויזיה וצופים אנינים. הם טוענים שהוא רדוד, משפיל, שהוא רומס כל חלקה טובה בטלוויזיה ובגללו שחקנים, תסריטאים, במאים ויוצרים יהפכו למובטלים. יוצרי טלוויזיה בכירים מתייחסים אל הז'אנר בשאט נפש ומשחררים משפטים כמו "מעולם לא עשיתי טלוויזיה מיינסטרימית. אני אוהב הפתעות, וטלוויזיה לא עוסקת בהפתעות, אלא אם כן ההפתעה היא את מי מעיפים מאיזה משהו". כך התבטא ג'וס ווידון, בעקבות ביטולה של הסדרה "אנג'ל".

והנה נפתחה עונת הסתיו בטלוויזיה האמריקאית, ובמה מעדיפים לצפות הצופים? בסדרות דרמה, סדרות מתוסרטות. סדרות ריאליטי חדשות שעלו, נכשלו במשימתן למצוא קהל. "הקומיקאי שעומד אחרון" של NBC ירדה מהמסך עוד לפני תוכנית הסיום. "The Benefactor" של ABC קוצרה והורדה מהמסך. עונה חדשה של "הברבור" משתרכת מאחורי שאר הרשתות במשבצת השידור שלה.



לא צריך להיות בלש כדי לבדוק ולמצוא שהסדרה המצליחה ביותר בשנים האחרונות בארה"ב היא סדרת דרמה - "זירת הפשע". אולי יהיו כאלו שיתווכחו על איכויותיה, אבל אי אפשר להתווכח עם העובדה ש"זירת הפשע", המושכת כ-30 מיליון צופים מדי שבוע היא סדרת דרמה. עם תסריט, עלילה ושחקנים. והיא ניצבת איתנה בפסגה. מי מארחות לה לחברה במורד הטבלה? "ללא עקבות", "אי.אר", "ג'ואי", "וויל וגרייס", "חוק וסדר", "כולם אוהבים את ריימונד", "פשע מן העבר" ועוד. כולן סדרות - דרמה או קומדיה - מתוסרטות. הן מצולמות באולפן, עם שחקנים, וישנו צוות של תסריטאים שדואג לכל מילה שיוצאת מפיהן של הדמויות.

לא שאין סדרות ריאליטי שמושכות מיליוני צופים מדי שבוע. "הישרדות" למשל. גם דונלד טראמפ מצליח למשוך מספר לא מבוטל של צופים. מה שנותן דלק לטיעוני היוצרים, הממשיכים להתלונן שז'אנר הריאליטי הורס כל חלקה טובה בטלוויזיה והרשתות מעדיפות סדרה לא-מתוסרטת על פני סדרה עם תסריט.

לרשתות יש מספיק סיבות מדוע עליהן לבחור בסדרת ריאליטי. העלות שלהן, למשל. בסדרת ריאליטי אין ריי רומאנו. אין פה קאסט של שחקנים שעושים יד אחת ודורשים משכורות מנופחות. סדרות ריאליטי הן גם סוג של אירוע. למחרת כולם ידברו בעבודה על ההוא שעף מהאי, על הרווקה הבוכייה שלא נבחרה על ידי הרווק החתיך והעשיר, ועל בוגר "הארוורד" שפוטר ע"י הדונלד.

אלא שלריאליטי יש גם חסרונות. סדרת ריאליטי היא אירוע חד פעמי. לאחר שכולם יודעים מי עף ומי נבחר, אין טעם לשדר את הסדרה שוב ואין למי למכור את הסדרה ולגרוף רווחים מהסינדיקציה. תוכניות ריאליטי גם מרתיעות לעיתים מפרסמים אשר חוששים מתכנים שנויים במחלוקת ונמנעים מלפרסם בתוכניות, מותירים את המקום למפרסמים נחשבים פחות עם תקציבים בהתאם. שלא לדבר על כך שעל כל "ג'ו מיליונר" יש, ובכן, "ג'ו מיליונר 2".

יש שיגידו, הכל טוב ויפה, אבל רשתות הטלוויזיה מבטלות סדרות מתוסרטות ומשבצות במקומן סדרות ריאליטי, הן משבצות סדרות בימים "מתים" וכך הורגות מראש את סיכויי הסדרה להצלחה כלשהי. אלא שסדרות לא מבוטלות "סתם". אם סדרה בוטלה, ייתכן מאוד - אם כי, זה לא תמיד כך - שהיא פשוט לא סדרה טובה. הסדרה לא הצליחה למצוא קהל, לא התחבבה על מספיק צופים, לא משכה מפרסמים ואז, אין ברירה, היא מובלת לבית הקברות של הטלוויזיה. ולגבי הטיעון השני, של שיבוץ הסדרה ביום "מת", אין מנוס מלהציג שוב את הדוגמה של "זירת הפשע": הסדרה התחילה את מחזור חייה ביום שישי, אותו יום שקבר סדרות כמו "פיירפליי", "וונדרפולס", "בומטאון" ועוד. והנה, היא מצאה קהל, הרייטינג החל לעלות, אנשי הרשת ראו כי טוב והחליטו להעבירה ליום חזק יותר, וההמשך, ובכן, אני מניח שאתם יודעים את ההמשך. גם "תיקים באפילה" החלה את דרכה ביום שישי, התגלתה כהצלחה ועברה ליום ראשון, שם נהנתה מרייטינג גבוה (עד שנמאס לצופים מהקונספירציות).



ומדוע סדרות מבוטלות מוחלפות בסדרות לא-מתוסרטת? קודם כל, זה לא תמיד ככה, וגם כשזה קורה, מדובר במשהו זמני, עד שתהיה סדרה מתוסרטת אחרת מוכנה לשידור. סדרת ריאליטי פשוט זריזה יותר להפקה.

סדרה, כל סדרה, ותהיה זאת סדרה עם או בלי תסריט, צריכה למצוא את הקהל שלה. לעיתים רבות מדובר פשוט במזל. יש סדרות שאינן מוצאות קהל, אך מנהלי הרשת מגלים אורך רוח וממשיכים לשדרן תוך תקווה שהקהל יגלה אותן ויבוא בהמוניו. אף אחד לא צפה ב"סיינפלד" עם עלייתה. יאדה יאדה יאדה, "סיינפלד" חותמת תשע עונות, עם מקום ראשון בטבלאות הרייטינג, משכורות עתק לכוכביה וקהל מעריצים כלל עולמי.

לפעמים לרשת פשוט אין סבלנות והיא מסוגלת להוריד סדרה לאחר מספר זעום של פרקים. רשת FOX ביטלה בעונה שעברה את "Skin" לאחר שלושה פרקים בלבד. ומדובר בסדרה מבית היוצר של ג'רי "זירת הפשע" ברוקהיימר. השנה עלתה באותה משבצת בדיוק הסדרה "North Shore" שהשיגה רייטינג נמוך עוד יותר מ"Skin". למרות זאת הוזמנה מהסדרה עונה מלאה. כנראה שפיתחו סבלנות שם ב-FOX. רשת NBC ניהלה מו"מ מתמשך להחזרתה של "בומטאון" מעוטת הרייטינג לעונה שנייה, רק כדי להורידה לאחר שידורם של שני פרקים בלבד מעונתה השנייה. ולא, היא לא הוחלפה בסדרת ריאליטי. החלטות כאלו הן החלטות שמונעות מפאניקה להציג רייטינג גבוה באופן מיידי, וכשזה לא קורה, נשלף הגרזן והסדרה נידונה למוות מיידי.

"אלו הם חיי" המופתית בוטלה לאחר עונה בת 19 פרקים בלבד. האם גם אז הריאליטי היה אשם בביטולה בטרם עת? לא. ולא רק בגלל שאף אחד עוד לא שמע אז על "הישרדות". הסדרה פשוט לא מצאה קהל. האם הרשת לא השכילה לבנות קהל סביב הסדרה? האם תחרות קשה מסביבה פגעה באחוזי הצפייה שלה? תהא הסיבה אשר תהיה, בעולם הטלוויזיה חסר הרחמים, מדברים במספרים. הבאת מספרים גבוהים? כל הכבוד! המשך להנפיק לנו 42 דקות שבועיות. הסדרה שלך מנוצחת על ידי שידור חוזר של לקט מרדפי שוטרים, חלק 3? פנה ללשכת האבטלה.



הסדרות החדשות שעלו העונה, "עקרות בית נואשות" ו"אבודים", פשוט מילאו צורך שהיה חסר עד מאוד לצופים בשנים האחרונות. הרשתות שרודפות אחר המוכר והלעוס, שכפלו את הצלחות "חוק וסדר" ו"זירת הפשע" ומילאו את המסך בשוטרים, חקירות ופשעים. הצופים מאסו בסדרות משטרתיות (טוב, לא לגמרי, הן עדיין מככבות בטבלה) וסדרה כמו "עקרות בית נואשות", יחד עם סדרה כמו ".The O.C", פשוט מילאה את רעבונם של הצופים ששיוועו לאופרת סבון מתוחכמת, עם דמויות שכיף להיקשר אליהן ותסריט מחוכם שמעורר אמפתיה כלפי הדמויות. "אבודים", בהנחה שיוצריה יודעים את העבודה, יכולה להפוך ל"תיקים באפילה" הבאה, סדרת דרמה על טבעית, עם פוטנציאל קאלט לא מבוטל.

הצלחתן של הסדרות הנ"ל היא כמובן בשורה משמחת. מדובר באותם מקרים שטעם הביקורת, שפינקה את הסדרות הנ"ל, וטעם הקהל, שהגיע בהמוניו לצפות, נפגשים. הצלחה של סדרה טובה היא תמיד מאורע שמח. אך כל מי שחושב שהסדרות הללו הן עוד מסמר בארון המתים של ז'אנר הריאליטי - טועה. ז'אנר הריאליטי, במצבו כיום, הינו ז'אנר שאם לא הגיע לבגרות, הוא בהחלט על הסף. הז'אנר כאן, והוא כאן כדי להישאר. את הז'אנר יובילו סדרות דגל כמו "הישרדות", "המתמחה", ו"המירוץ למיליון", סדרות שמשלבות תחרות אתגרית ויצר הצצה אנתרופולגי, אך אינן באות להשפיל את מתמודדיו. מעת לעת ימשיכו להיות סדרות שישענו בעיקר על טריק כזה או אחר והצלחתן מותנית בכך שיהיו מספיק מקוריות, מעניינות ומשעשעות כדי למשוך קהל.

ומה באשר לסדרות הדרמה? הן ימשיכו כרגיל. הן ישתדלו לעניין אותנו ולרתק אותנו. לא תמיד זה יצליח. וגם אם כן, ייתכן שנהיה בודדים במערכה והסדרה תלך מאיתנו בטרם עת. ככה זה. עולם כמנהגו נוהג.

וזה בעצם הריאליטי האמיתי. המציאות היום-יומית של עולם הטלוויזיה. ההצלחה לרתק מיליוני צופים סביב בית קפה, או סלון משפחתי, או חדר חקירות, או פרבר שקט למראה או אי בודד אי שם באוקיינוס השקט. מי שיצליח לעשות זאת, למשוך מיליוני צופים מדי שבוע יזכה בפרס הגדול: הזכות לרצד על מסכינו למשך 22 שבועות בשנה.