המסך המפוצל

נס חנוכה

מד"ב, פנטזיה, גיבורי קומיקס. גם yes וגם HOT מכינות לנו חנוכה גדוש בסרטים. מה צפוי לנו?

מאת: assafTV

פורסם: 06-12-2004
45 תגובות
מה שהיה בעבר נחלתם של מביני דבר בלבד, הולך וחודר למיינסטרים. סרטי מדע בדיוני ופנטזיה שוברים קופות וזוכים בפרסי אוסקר, בעוד חובבי הקומיקס כבר לא נתקלים בהרמת גבה מזלזלת בעת שהם מתוודים על אהבתם לדפי הנייר מבית "מארוול" ו"DC". גם אירועים כגון "אייקון" ו"אבק כוכבים" מושכים אלפי אנשים מדי שנה.

בערוצי הסרטים מקדישים את חנוכה לז'אנרים הנ"ל. HOT אקשן יקדיש את תשעת ימי החג (כולל ערב החג) לעיבודים קולנועיים לסיפורי קומיקס מפורסמים. ערוץ yes2 יקדיש את תשעת הימים הללו לסרטי מדע בדיוני ופנטזיה, במובן הרחב של המילה.

אז מה צפוי לנו בחג?
ב-HOT כאמור ישדרו מבחר עיבודים לקומיקס כאשר חמישה סרטים ישודרו בבכורה: "הענק" (המשודר גם ב-yes במסגרת ספיישל המד"ב ופנטזיה), "אקס-מן 2", "ג'נטלמנים מובחרים", "גיבורי הקומיקס: הסרט" וסרט התעודה "סטן לי: מפלצות מוטציות מרוול" (תרגום מעט צולע ל"Stan lee’s mutants, monsters and marvels"), העוסק באחד האנשים החשובים ביותר בעולם הקומיקס, יוצרם של "אקס-מן", "הענק", "ספיידרמן" ועוד רבים, רבים אחרים. בסרט משתתף הבמאי קווין סמית', שמשוחח עם סטן על עבודתו ויצירתו. סמית' הוא חובב קומיקס מושבע ומעריץ לא קטן של סטן לי, שאפילו התארח בסרטו של סמית' "עכברי קניון".

"גיבורי הקומיקס: הסרט" הינו סרט בבימוי ובכיכובו של מארק האמיל, לוק סקיווקר מ"מלחמת הכוכבים". האמיל מגלם מעריץ קומיקס מושבע שנשכר לביים סרט תעודה על גיבורי הקומיקס.



מתוך הביקורת של רד פיש על "אקס-מן 2": בין בני האדם כמוני וכמוכם נמצאים מיליוני מוטאנטים. אנשים שבמקום להיוולד עם רגל שלישית או עם אוזן בעורף קיבלו עיוותים גנטיים מגניבים הרבה יותר, כמו היכולת לשלוט במזג האוויר, היכולת לשנות צורה או האפשרות לגרום לעצי אבוקדו לגדול במהירות גבוהה פי 1.3 מהרגיל. בני האדם, כפי שבני אדם נוטים להיות, מפחדים מהשלב הבא באבולוציה, וכמו שיודה נוהג לומר, פחד מוביל לכעס, וכעס מוביל לשנאה, ולכן המוטאנטים מוצאים את עצמם דחויים בחברה ולא מוזמנים למסיבות של המקובלים. מצב הפופולריות של המוטאנטים לא משתפר כשמוטאנט מסתורי, שנראה חצי מהזמן כמו הומלס ובחצי השני כמו ערפל כחול, מנסה להתנקש בחייו של נשיא ארה''ב. באופן מתבקש להפליא, זה משמש תרוץ מצוין לנשיא ולרשויות כדי לצאת למתקפה נגד כל המוטאנטים באשר הם.

ההישג הגדול של 'X2' הוא שאיכשהו, למרות כל הפיתולים, אין שום בעיה לעקוב אחרי העלילה, ולמרות שהסרט מכיל 12 דמויות ראשיות (ספרתי) ועוד הרבה משניות שרק קוראי קומיקס ידעו לזהות בשמן, הוא לא נראה כמו גירסה מומחזת של ספר טלפונים. הסרט הראשון התרכז בעיקר בוולברין ורוג, ושאר האקסים שימשו כרקע. הפעם כמעט כל אחד מ-?12 המוטאנטים הראשיים מקבל זמן מסך שווה, ובכל זאת רבים מהם זוכים - תוך כמה דקות מסך וכמה משפטים - לאופי ואישיות שגיבורים רבים וטובים לא הגיעו אליהם במשך סרט שלם, ועל כך מגיע לצוות התסריטאים צל''ש הרמטכ''ל החבל''ז, ולבריאן סינגר פרחים.

מתוך הביקורת של רד פיש על "הענק": יש הרבה דברים רעים לומר על "הענק", המוטציה הירוקה המוזרה הזאת, אבל לפחות אי אפשר להגיד עליו שהוא גרוע באופן ההוליוודי הנדוש. הוא מוצא דרכים חדשות לגמרי להיות גרוע, וגם זה שווה משהו. הקומיקס, בלי ספק, היה יותר טוב.

מתוך הביקורת של BS על "ג'נטלמנים מובחרים": קטעי האקשן של הסרט, ברובם, עשויים טוב, וכוללים הפגנות מרשימות למדי של כישורי החבורה. טום סוייר מחורר את יריבו עם שני אקדחים, ג'ון וו-סטייל, מינה הארקר מחוררת את יריביה עם שני ניבים ומר הייד מצליח לשים ללעג את האפקטים המגוחכים של ברוס באנר, הענק הירוק, ברגע בו הוא מתחיל לאבד שליטה. אפילו קפטן נימו מגיח בכמה סצינות על מנת להוכיח שהוא יודע קונג-פו.



סרטים נוספים שישודרו בחג: "באטמן", "דיק טרייסי", "רוקטיר", "ספיידרמן", "גברים בשחור 2", ועוד.

ואם ההיצע של HOT אקשן רק גירה אתכם לחקור עוד ועוד את עולם הקומיקס, אולי תגלו עניין בכנס "קא-בום", שיתקיים ביום חמישי, ה-9/12/04 במתנ"ס "רוזין", ברמת אביב ג' בתל אביב. זהו הכנס הראשון בארץ אשר מוקדש לקומיקס בלבד והוא יוזמה של עמותת אוק"י (אספנים וקוראי קומיקס בישראל). הכנס יתחיל בשעה 12:00 ויסתיים ב-21:00, והכניסה אליו היא חופשית. ההרצאות, ההקרנות והסדנאות הינן בתשלום.

שבוע סרטי קומיקס בחנוכה, שלישי 7/12/04 - רביעי 15/12/04
HOT Action





ב-yes מקדישים את ערוץ yes2 בחנוכה לז'אנר המד"ב והפנטזיה. "מעולמות עתידניים אפלים ואלימים, דרך פנטזיות אנושיות פשוטות ועד סיפורים אפים רחבי היקף", כך מנסחים זאת אנשי הערוץ. לא פחות מ-50 סרטים ישודרו במהלך החג, 12 מהם בבכורה, מהם תשעה בבכורה בלעדית. כמו כן תשודר בשידור נוסף המיני-הסדרה זוכת פרס האמי "מפגשים", אשר הופקה על ידי סטיבן ספילברג.

במסגרת הספיישל תשודר בערוץ גם סדרת האנימציה "איאון פלקס", שהחלה את דרכה כסדרת סרטונים קצרים ב-MTV ובעקבות הצלחתם הופקו עשרת פרקי הסדרה. יוצר הסדרה, פיטר צ'אנג, ביים מאז גם את אחד מסרטוני ה"אנימטריקס" (Matriculated) וכן את סרטון האנימציה של "רידיק". עשרת פרקי הסדרה ישודרו מדי ערב ב-21:30. בשנה הבאה צפוי לצאת לבתי הקולנוע סרט המבוסס על הסדרה בכיכובה של זוכת האוסקר שרליז ת'רון.



מבין הסרטים שישודרו בבכורה בלעדית בערוץ, ניתן למצוא את "דרדוויל" עם בן אפלק וג'ניפר גארנר, את "לוכד החלומות" ע"פ סטיבן קינג, את "שיווי משקל" (אקוויליבריום) עם כריסטיאן בייל, ואת "קיוב 2".

מתוך הביקורת של לונג ג'ון על "דרדוויל": מה אני אגיד לכם - התקשורת עוינת. 'דרדוויל' הוא לא סרט רע כמו שעושים ממנו. יש בו כמה נקודות חיוביות מאוד. למשל: הוא תירוץ מצוין להראות את ג'ניפר גארנר המדהימה ולתת לה סרט משלה.

דרדוויל, הרבה לפני שהפך לסופר-גיבור, היה ילד קטן וחננה, שאיזה תסביך-אב בלתי פתור גרם לו בעקיפין לתאונה מחרידה בה התעוור. כדי לפצות על עוורונו המצער, חושיו הנותרים התחדדו, ואף יצרו את ''החוש השישי'' - מעין ראיית סונאר/רנטגן, המתבססת בעיקר על הקשה-על-מה-שבסביבה (כמו להקת מיומנה) ו/או טיפות גשם.

גם בתחום האפקטים אין בשורות גדולות, שלא לומר - אכזבה. אפקטים ממוחשבים לא צריך לראות. הם צריכים להשתלב בסרט בצורה חלקה, ולהיראות אמיתיים. אז כן, עיני העיוור של מאט קיבלו את העכירות האופיינית לעיניהם של עיוורים והיו אמינות מאוד. אבל שאר האפקטים, שהיו עיקר הסרט (דרדוויל ''רואה'', דרדוויל קופץ, דרדוויל מרחף בשמי העיר, דרדוויל חושף פניו ונראה בול כמו בן אפלק) נראו פלסטיים, בובתיים ומלאכותיים באופן מזעזע.

מתוך הביקורת של רותם על "לוכד החלומות": העלילה הבסיסית של "לוכד החלומות" היא של סרט אימה מסוג ''חייזר פוגש אדם, חייזר מתאהב באדם, חייזר רוצה שאדם יילד את ילדיו, אדם מעדיף לוותר על הורות ולהישאר חי''. אחד הדברים החשובים ביותר לשם כך הוא יצירת אווירה מתאימה בקרב הצופים, אולם מה שאמור היה ליצור אווירה כזו, נראה כמו קטע שנלקח מקומדיה אמריקקית וולגרית ממוצעת, ומשיג את התוצאה ההפוכה לגמרי. לכן כאשר התחיל החלק המגעיל של הסרט, אף אחד בקהל הצופים לא הצליח לקחת אותו ברצינות.

מתוך הביקורת של טווידלדי על "שיווי משקל": לאחר שהתרחשה מלחמה בה הושמד רוב המין האנושי, החליטו השרידים שעדיף לחיות בלי רגשות, מאשר לרצות להלחם כל הזמן. או לפחות, מישהו החליט בשבילם והם לא התנגדו. כל אזרחי העולם מזריקים לעצמם מדי יום מנה של חומר מדכא רגשות. כל גילוי רגש, ולו מינימלי, הוא פשע שדינו מיתה, וכולם הולכים לעבודה על רקע צורת T גדולה המופיעה בכל בניין וחצי.

"אקוויליבריום" מנסה להיות סרט מתח עם ערך מוסף; כל פיפס בסרט אומר, בעדינות או בבוטות, ''יש לנו מה לומר, זה לא סתם סרט''. הסרט מנסה לתאר מסר סטנדרטי למדי (''רוח האדם לא נכנעת'' או משהו כזה), אבל גם להיות, נראה לי, אמירה על המרחק אליו יכולות כוונות טובות להגיע, ועל חוסר התוחלת בניסיונות למצוא ''פתרון'' לבעיות הקשות של החיים, היקום וכל השאר.

וזה עובד. הסרט נראה טוב מאוד, כאילו הופקד בידי הבמאי תקציב גדול הרבה יותר. הסביבה מעוצבת להפליא, ולא במקרה: כל סגנון הבניה של הבניינים בסרט משדר פונקציונליזם מוחלט, אבל גרנדיוזי. כיוון שמינימליזם הוא דבר יפה, בעיני לפחות, העיר נראית יפה ממש. לא שהייתי מוכן לגור שם.

מתוך הביקורת של קיפוד על "קיוב 2": מה לעשות, מה שעבד פעם אחת לא יעבוד שוב, ללא חידוש עקרוני או שינוי מהותי. אז כן, המבוך הפעם אינו סתם תלת-ממדי. הוא בעל ממדים רבים בהרבה, אם כי דבר זה לא מוסיף לסרט עומק. כאשר אתם עוברים מחדר לחדר, ייתכן שאתם זזים גם בזמן, קדימה ואחורה, לצדדים, ולעוד כיוונים מוזרים. אדם יכול להיות במקביל בשני חדרים, או לראות את עצמו יוצא מהחדר אליו הוא נכנס כרגע. למה? כי חשבו שזה מגניב, ואך ורק מסיבה זו. לא משום שזה תורם באופן כלשהו לעלילת הסרט, ולא משום שזה מתיישב עם הגיון עקבי כלשהו בסידורם ותנועתם של החדרים. אם אמנם יש הגיון כלשהו בארגון הרב-ממדי שבסרט, הוא מוסתר באופן כל כך מתוחכם עד שרק דוקטורנטים לטופולוגיה או סתם עתודאי טכניון משועממים לא יתייאשו מלחפש אותו.

סרטים נוספים שישודרו בבכורה במהלך החג: "שר הטבעות: שני הצריחים", "הענק", ו"אחוות הזאבים", פנטזיה המתרחשת במאה ה-17 עם מוניקה בלוצ'י (שלושת הסרטים הנ"ל משודרים גם בכבלים).




כמו כן ישודרו בבכורה בלעדית ב-yes: "נזיר חסין אש" עם יאן-פט צ'או ושון וויליאם סקוט, "ווילארד" עם כריספין גלובר, "שעת אפס" של ג'ון אמיאל, "עולם האופל" עם קייט בקינסייל, וכן סרטים כמו "הצלצול", "שגעון בחלל", "דו"ח מיוחד", "מסע בין כוכבים: נמסיס", "אינטרסטלה 5555", "הנסיכה מונונוקי", "האויב שבפנים", "טווין פיקס - אש הולכת איתי", "סופרמן" ועוד.

חנוכה מד"ב ופנטזיה, שלישי 7/12/04 - רביעי 15/12/04
yes2