המסך המפוצל

נהיה פה חם

ההבדלים בין HOT ל-yes מתמעטים והולכים, ובקרוב יהיה קשה לחובב הסדרות האמריקאיות להחליט איפה כדאי לו להיות. המלחמה החלה

מאת: karmonation

פורסם: 03-01-2005
86 תגובות
מאז שנכנסה חברת yes לשוק הטלוויזיה הישראלי היו ההבדלים בינה לבין הכבלים (HOT, כיום) ברורים מספיק. כל כך ברורים, שכל צופה יכול היה לבצע את הבחירה בין חברה אחת לשנייה על פי העדפותיו. מדובר, כמובן, בבחירה גורלית וחשובה, שתקבע כיצד ייראה זמנכם הפנוי ושיכולה, במקרה של טעות בשיפוט, לאלץ אתכם לשלם מחיר כבד (תרתי משמע) עקב התחייבות לאלפיים שנות גלות טלוויזיוניות אצל החברה שלא מתאימה לצרכיכם.

אותה בחירה, שהיתה עד כה פשוטה יחסית בשל ההבדלים הגדולים בין yes ל-HOT, עומדת להפוך למסכת ייסורים של ממש, שכל אחד מאיתנו יאלץ לעבור בדרכו אל האושר (והעושר) הטלוויזיוני החבוי לו ממש מעבר למסך. מזה מספר חודשים מנסות שתי החברות לתת אלטרנטיבה ולהביס את המתחרה בזירתה שלה, במקום בו היתה היריבה בטוחה בניצחונה מבלי להתאמץ. בעוד כשבועיים, אמורה המלחמה להגיע לשיאה עם השקתו של ערוץ הסדרות החדש של HOT.

החיים הפשוטים
יחי ההבדל הממש לא קטן שהיה בחיינו עד לא מזמן: HOT דאגה לפמפם למוחנו הקט כי היא "הבית של היצירה הישראלית". יצפאן יחכה לכם כל יום ב-22:00 ויצחיק אתכם (או לפחות ינסה), פינס ירכל איתכם על הצלוליטיס של ג'יי לו ויעדכן אתכם במצב בנה של אורנה בנאי, אתם תתרגשו עם פרויקט "ראשון בדרמה" (שאכן מתעלה על עצמו בכל שנה), אתם תבכו מרוב צחוק ותזדהו עם שולמן וחנוכה ב"מ.ק 22" של ביפ, תשבו לראות עוד סרט ישראלי מושקע (עד כמה שסרט ישראלי יכול להיות מושקע) מפרויקט "סרטים מכאן" ועוד המון דוגמאות, שכל אחת מהן תגרום לתחושה שגם לנו יש הוליווד פרטי משלנו. אז נכון, אנחנו עדיין רחוקים כמה שנות אור מהמקור ונכון ש"פאזל" היא לא בדיוק "יצירה", אבל עדיין יש כאן משהו טוב שלאט לאט קורם עור וגידים, ואנו באמת צריכים להודות ל-HOT שקידמה את היצירה שלנו למחוזות אליהם כנראה לא היינו מגיעים, ובמקום זה יתכן שהיינו צופים כיום בספין-אופ של "שמש" בכיכובו של ששי.

גם בעניין הרכש HOT לא איכזבה. עד לפני מספר שנים היה ערוץ 3 הערוץ בו צפו כולם. את "חברים", "הסופרנוס", "ER" וסדרות נוספות, הכרנו לראשונה באמצעות ערוץ "הסדרות הטובות ביותר בעולם", שכיום מצוי במצב של תרדמת (אבל אל דאגה, הוא עוד ישוב במלוא עוזו). במקום הערוץ הגוסס נמצאו תחלופות ראויות כגון: ביפ, שעונת החורף שלו מוכיחה כי מדובר בערוץ שעוד יהפוך למעצמת צחוק טלוויזיונית, אגו, ו-Star World (שרק לאחרונה הצליח למצוא את דרכו גם אל yes).



מנגד, yes, חברה עם טאץ' הוליוודי, הכריזה עוד ביומה הראשון שהיא תביא טלוויזיה שעדיין לא ראיתם. עם סדרות בריטיות מהשורה הראשונה, עם מיטב הלהיטים מארה"ב וכמובן עם הסרטים הטובים ביותר. בקשר לסדרות הבריטיות, אין ספק ש-yes דאגה ללקוחותיה. עד לאחרונה, קובצו כל הסדרות האיכותיות הללו בערוץ אחד העונה לשם yes+ תחת הסיסמא "טלוויזיה יוצאת מן הכלל".

בעניין הסרטים, אין ספק ש-yes שינתה בארץ את חוקי המשחק: לא עוד לחכות לסרטים שנים רבות עד שיגיעו למסכינו. yes הביאה עימה בשורה שהפכה להיות גם סיסמתה: "חוויה קולנועית גדולה מהחיים". מאות סרטים שהפכו את הבית שלכם לקולנוע פרטי. אם רוצים, אפשר למצוא בעניין זה נקודת אור גם אצל HOT, על כך שלמרות התגובה המאוחרת (ויש שיאמרו מאוחרת מדי), נתנה HOT מענה ראוי מבית יסמין טי.וי. בדמותם של ערוצי סרטים ראויים לצפייה.

בעניין הסדרות האמריקאיות, yes החלה ברכישת תכנים גדולה מעט מאוחר. עד להקמתו של ערוץ yes Weekend, היו יכולים צופי yes ליהנות מכמות קטנה מדי של תכנים אמריקאים בלעדיים ראויים.

המלחמה החמה
כל הדברים הללו גרמו לאותה בחירה להיות קלה ונוחה: הצופה אוהב הרכש ימצא את מקומו ב-yes, ואילו זה שמחפש את המוצר הישראלי יבחר ב-HOT. אבל, כמו לכל דבר טוב, גם לזה הגיע הסוף. מלחמת התוכן שצפויה לחולל מהפכה של ממש, לא התחילה לפני כמה שבועות, מדובר במאבק שנמשך למעלה מחצי שנה, אלא שהקרב האמיתי התחיל עם כניסתו של ערוץ yes Weekend, הערוץ שגרם פיק ברכיים של ממש לערוץ 3. כבר לפני חודשים רבים, הרבה לפני השקתו של yes Weekend, החלו פרסומים על כוונתה של yes להקים ערוץ סדרות חדש. ב-yes טענו שהם אינם מרוצים ממצבו של ערוץ 3 מאז הגירושים המתוקשרים עם וורנר. פרסומים, שמועות ודיונים רבים הובילו את yes להקים את הערוץ, שרובו בנוי כראוי ומכיל בתוכו סדרות אמריקאיות חמות מהתנור. זה היה השלב בו הוכרז הניצחון הסופי של yes בגזרה הזו, כשל-yes יש ביד את קלף הסדרות האמריקאיות, שלא היה לה קודם לכן.

אלא שב-HOT לא קפאו על השמרים והחליטו להטיל לזירה פצצה משלהם - ערוץ סדרות חדש שישדר סדרות אמריקאיות טובות במיוחד. אבל האם בכלל נותרו בשוק סדרות שוות? yes לא קנו הכל? אז זהו, שממש לא. HOT רכשה סדרות מצליחות ביותר בארה"ב. הערוץ (מבית יסמין טי.וי), שישודר בפלטפורמה הדיגיטלית יחל את שידוריו ב-16/1/05 ויכיל לוח שידורים מסקרן ומבטיח. בין הסדרות שאפשר למצוא בערוץ: "Lost", כל סדרות ה-CSI, "ורוניקה מארס", "LAX", "ג'ק ובובי", ועוד.



ערוץ זה אמור להחזיר את קלף הסדרות והתכנים האמריקאים הביתה, ל-HOT. אין ספק, שבהנהלת HOT לחוצים מיום השקת הערוץ. מדובר כאן במהלך שכנראה יכריע את גורל החברה המאבדת לקוחות בקצב בו מחליט צביקה פיק לבצע קאמבק. גם התקשורת מחכה ליום גדול זה. שימו לב שלאט לאט מתחיל באזז תקשורתי אדיר סביב עלייתו של הערוץ החדש. עד היום היתה נטייה מסוימת של התקשורת לפאר את yes בהתחדשותה מבחינת תכנים (ובצדק), אבל כל זה עשוי להשתנות. אם HOT תשכיל לשווק את הערוץ הזה בצורה הטובה ביותר עם תכנים טובים באמת, יש סיכוי שהתקשורת תיסוג מעט מאהדתה ל-yes ותתחיל להעריך מעט יותר את HOT, על מאמציה ועל הבאת תכנים ראויים ללקוחותיה.

יתכן שבגלל הקמתו של הערוץ ב-HOT יאלץ yes Weekend להפוך מערוץ סופי-שבוע, המספק לצופיו טלוויזיה מעולה (אם כי יש מקום לשיפור) במינונים נכונים, לערוץ סדרות יומי, והשאלה המתבקשת היא האם יוכל הערוץ לעמוד במעמסה שכזאת? או שמא יהפוך לעוד ערוץ המכיל 2-3 סדרות טובות וכל שאר לוח השידורים שלו יהיה מורכב מתוכניות שהרשתות התחננו שיקנו מהם ומתוכניות המתיימרות להיקרא יצירה ישראלית (מישהו אמר "חשיפה"?).

אין ספק שהמלחמה עומדת להיות רצינית, כשהנפגעים העיקריים מכך הם אותם מנויים שלא יוכלו להרשות לעצמם את התענוג שבהתחברות לשתי החברות, אלא שמדובר במלחמה הכרחית, משום שבסופו של דבר היא תצמיח לנו כמה ערוצים שיהפכו את חיינו לטובים יותר.

משהו קטן שכדאי לשים אליו לב:
ערוץ הסדרות החדש של HOT הוא מבית יסמין טי.וי. שבבעלותו של המנכ"ל לשעבר של ICP (שהפכה להוטויז'ן, שכיום נטמעת לתוך חברת האם HOT) מפיקת ערוץ 3. הוא היה אחראי על הערוץ בימיו הגדולים, והשאלה היא האם הוא יצליח לעשות את מה שעשה עם ערוץ 3 לפני שהפך למה שהוא היום?