המסך המפוצל

סכפ``ש אנג`ל: קליע הקסם

פרק תשעה-עשר בעונה הרביעית: The Magic Bullet

מאת: שלמקו GRAS

פורסם: 24-01-2005
26 תגובות
אז מה היא בדיוק ג'סמין, אותה יפהפיה שחומה עם לסת הסוס שהופיעה לפני שני פרקים מתוך בטנה של קורדי?

שאלה חשובה, נכון, אבל לא כל כך מעניין לענות עליה ישירות. אחרי הכל, ג'סמין היא בדיוק מה שהיא אומרת שהיא (הכוח שהיה שבא להגן על בני האדם שלו ובתמורה רוצה רק הערצה עיוורת), או שהיא לא (שד שמשתמש בקסם לקבלת ציות ואהבה מבני האדם על מנת לבצע את תוכניתו המרושעת, תהיה מה שתהיה). מלבד זאת, לאחר שסובבה (על פי דבריה) את כל יקומו של אנג'ל במשך השנתיים האחרונות, התשובה הפשוטה לשאלה "מה היא ג'סמין" כבר לא מספיקה - היא פשוטה מדי. הרבה יותר מעניין ועקרוני לגלות בעקיפין מה היא ג'סמין, על סמך פעולותיה, ובמיוחד על סמך פעולות האנשים שמסביבה. אחרי הכל, האם אדם לא מוגדר על סמך מה שאנשים אחרים חושבים עליו?

במהלך הפרק אנחנו רואים את תגובתם של אנשים שונים לנוכחותה של ג'סמין ואת השפעתה עליהם. בני האדם מחולקים לשלושה: אלו שלא ראו או שמעו את ג'סמין, אלו שאוהבים אותה בכל ליבם, ופרד. והקבוצה השנייה הולכת ותופחת. בסוף הפרק הקודם, ג'סמין שידרה את תמונתה לכל לוס אנג'לס, תופסת בכך גם את אלו שלא בדיוק צפו בטלוויזיה באותו הזמן (ומיד אחר כך הגיעה התלונה "למה לא הכנסתם את ג'סמין לאסור לפספס?"). "קליע הקסם" מתחיל בדיוק היכן ש"אנשים נוצצים קטנים" הסתיים: בלוס אנג'לס, ה"עיר של" ג'סמין. השמש זורחת על פני שורות הדקלים, מוזיקה מתקתקה מתנגנת ברחובות, ואנשים הולכים שמחים ומאושרים ברחובות.



לא נדיר לראות שמש בלוס אנג'לס, לפחות כל עוד אין את "החיה" שתכבה אותה. גם מוזיקה שמחה ומתקתקה היא לא בדיוק משהו יוצא מגדר הרגיל, אם אתה חי בתוכנית טלוויזיה. אבל ההתנהגות של האנשים הנוצצים הקטנים היא זו שמטרידה. זהו לא מחזה נפוץ, לראות את כל האנשים ברחוב שמחים מאושרים ומחייכים. זה מאוד מוזר לראות נהג אוטו גלידה מחלק את כל הסחורה לילדים בלי תמורה, רק בגלל שזה יהפוך אותם למאושרים. וזה לא יעלה על הדעת שנהג יעצור מיוזמתו להולכי רגל על מנת שיעברו את הכביש, ועוד יחייך אליהם. דברים כאלו פשוט לא קורים בלוס אנג'לס האמיתית. זוהי השפעתה של ג'סמין.

ההתנהגות המוזרה ממשיכה במלון, שם אורח מוכן לוותר על הבית שלו רק על מנת לקבל חדר ולהיות קרוב לג'סמין. מאוחר יותר, בערב כישרונות צעירים, נראה עוד מהשפעתה של ג'סמין על בני אדם: היא גורמת לווסלי, שעדיין מדבר על פרד כאדם המאוהב בה, להכריז עליה כעל מפלצת וסירנה שמרחיקה אנשים מג'סמין (ומתחת לפני השטח, ברור שאם ג'סמין היתה אומרת - הוא היה מוכן לחסל אותה); היא גורמת לאוכל להיות טעים בפיו של ילד; היא גורמת לנערה צעירה לבכות בלי שליטה; היא גורמת לרוקיסט ארוך שיער לצעוק "ג'סמין שולתת!!1" ולכל הקהל לחזור אחריו; היא גרמה לאישה זקנה לשנות את שמות שלושים ושבעת החתולים שלה ל"ג'סמין"; היא גורמת לאישה אילמת לחייך בזמן שהיא מדברת על פיצוץ ראשה של פרד; היא גורמת ללורן לשיר ולקונור ולאנג'ל לשיר ביחד את "ג'סמין" - הגרסה החדשה ל"מנדי" (ולכל השאר לאהוב את זה).

אה, כן. ג'סמין גורמת לאנג'ל ולקונור להתחבר. הם שרים ביחד, הם מחפשים ביחד אחרי פרד, והם אפילו משוחחים על ילדותו של קונור בקורטות'. קצת מוזר לראות את אנג'ל וקונור מדברים, אפילו שזו לא הפעם הראשונה שזה קורה בעונה הרביעית. אבל בפעמים הקודמות היו אלה שיחות בין קונור לליאם ("אמת או חובה") או בין קונור לאנג'לוס, אף פעם לא בין קונור לאביו השנוא. השיחה הפעם היא בין קונור לאנג'ל, למרות שהאחד שונא את השני, והיא אחד הדברים המוזרים ביותר שג'סמין גרמה להם. זאת השפעתה של ג'סמין.



את הדוגמא הטובה ביותר להשפעתה של ג'סמין אפשר לראות במוכר הספרים הפרנואידי שאותו פרד פוגשת. לפני ג'סמין, הוא היה מטורף קונספירציות שגרתי, כזה שבחנות הספרים שלו יש ספרים על רוצחים סדרתיים, על שליטה מוחית, על חייזרים, ואת הנובליזציות של "תיקים באפילה". עדיין יש לו חולצה של חייזרים, אבל מאז ששמע את ג'סמין, החיים שלו השתנו. זה לא שהוא הפסיק להאמין בכל מה שקודם הטריד את מנוחתו, פשוט אחרי שג'סמין דיברה אליו כבר לא אכפת לו. הסי-איי-איי עדיין מקשיב לו דרך השתלים שבראשו, אבל עכשיו הוא שמח על כך - כך הם יוכלו לשמוע על אהבתו לג'סמין. הוא פשוט מאושר שאין ביקוש לספרים פרנואידיים בארץ הפלאות האוטופית של ג'סמין, גם אם קשה לראות את זה עליו. הוא אפילו מוכן לשרוף את החנות שלו, שמן הסתם היתה מרכז חייו, בשנייה שבה ג'סמין מבקשת ממנו. הוא מאושר לעשות את מה שג'סמין אומרת (או "מבקשת") לעשות, ולזרוק את חייו בשבילה - היא לא ביקשה ממנו לצאת מהחנות הנשרפת, והוא לא ייצא. הוא מתנהג בצורה מאוד לא אופיינית, וזאת תמצית השפעתה של ג'סמין: היא גורמת לאנשים להתנהג בצורה מאוד לא אופיינית, ולאהוב את זה.

את השפעתה של ג'סמין על אנשים אפשר לתרץ, כפי שהיא מסבירה במלון, בכך שהיא מביטה בליבם (או בפרצופיהם) של האנשים, וכך יודעת בדיוק מה לומר להם ובאיזו שפה (כמה מוזר שג'סמין יודעת סינית, נכון?). אבל השפעתה של ג'סמין היא גם על אנשים שמעולם לא דיברו איתה, שראו אותה רק בטלוויזיה או ששמעו אותה ברדיו. אז מה היא בדיוק?

ההשפעה של ג'סמין מתפתחת במהלך הפרק. אם בתחילתו, היא רק עוררה אהבה באנשים, אהבה שגררה ביטול עצמי אבל עדיין שליטה פאסיבית, עם הזמן מתפתחת גם שליטה אקטיבית באנשים שאוהבים אותה. זה מתחיל מכך שבחיפושה אחרי פרד, היא מסוגלת לראות דרך עיניהם של אנשים, לשים מילים בפיהם ולהרגיש את כאבם (עד כדי כוויה כאשר אחד מהם נשרף, אחרי שעשה את מה שג'סמין רוצה - לדבר עם פרד). בהתחלה, ג'סמין מסוגלת ליצור קשר עם אנשים רחוקים רק באמצעות מגע עם החבורה, אבל ככל שעובר הזמן - היא מסוגלת לשמור על קשר בכוחות עצמה.



לקשר שג'סמין מפתחת עם אוהביה יש השפעה מוזרה גם על חבורת אנג'ל. הם מתחילים לפתח קשר ביניהם, קשר שמתבטא בכך שקונור מצטט שורה של ברברה סטרייסנד היישר ממוחו של לורן. ג'סמין משמשת כמוקד שסביבו מתחיל להתהדק הקשר בין כל חברי אנג'ל חקירות. לו היה להם זמן, הם היו מפתחים את הקשר, ואפשר להאמין שקשר זה היה מתפתח גם מעבר לחברי "אנג'ל חקירות" ולכל האנשים בעולם - זוהי ג'סמין, מקשרת בין כל האנשים שאוהבים אותה.

אבל משהו מפריע לג'סמין לקבל שליטה על כל העולם. פרד. בפרק הקודם, פרד הביטה על ג'סמין וראתה פרצוף מדמם ואכול רימות. כמובן, כשמישהו מכוער הוא אוטומטית רע, ופרד מוצאת את עצמה במנוסה מג'סמין, שמבינה שפרד שאי אפשר לשלוט עליה היא פרד שעלולה להזיק לה, ושולחת את צוות אנג'ל לרדוף אחריה.

פרד רואה עולם הפוך מזה שרואים נאמניה של ג'סמין. זאת לא רק קלישאה, שנובעת מכך שבכל מקום שג'סמין שופעת אהבה כלפי אנשים אחרים, פרד מרגישה שנאה (לפוצץ את ראשה מבפנים, כבר אמרנו). זאת עובדה פשוטה, שנובעת מכך שפרד חיה בעולם נפרד מזה של נאמני ג'סמין. בעוד פני השטח של לוס אנג'לס שורצים בבני אדם, שבמהלך הפרק נהיים יותר ויותר קשורים פיזית לג'סמין, פרד נאלצת לעבור לחיות מתחת לפני השטח, בתעלות הביוב ובמערות של אזור לוס אנג'לס, תעלות ביוב שפעם היו הסימן הרשום של אנג'ל המתבודד ומערות בהן פרד פוגשת בשד שנראה-קורבן-אבל-הוא-לא. לא בכדי פרד כמעט שאינה נראית באור שמש ישיר במהלך הפרק - היא אמנם לא ערפד, אבל היא הוקעה מחיק האנושות, מחיקה החם של ג'סמין.

פרד, שבעברה יש חיבה לקונספירציות (כפי שנרמז ב"אמת או חובה"), מוצאת את עצמה בחנות ספרי הקונספירציה. אבל היא כבר לא יכולה להתנחם בכך שהיא לא המטורפת היחידה - בין שני הביקורים שלה בחנות, המוכר הפך לחסיד ג'סמין. היא פתאום הפכה להיות היחידה שמסתכלת בחשדנות על העולם, היא היחידה שמצבו הנוכחי של העולם מטריד אותה. וכמאמר הפתגם, זה שהיא פרנואידית לא אומר שלא רודפים אחריה. ווסלי וגאן רודפים אחריה. אנג'ל וקונור רודפים אחריה. כל אוכלוסיית לוס אנג'לס רודפת אחריה.



כמובן, יכול להיות שג'סמין צודקת. יכול להיות שפרד באמת חולה, התחרפנה קלות. אחרי הכל, היא ברחה רק בגלל שג'סמין הפכה למכוערת. כל עוד פרד היא בת האדם היחידה שנרתעת ובורחת מג'סמין, היחידה שמוטרדת מהמצב, אי אפשר לקחת את מה שהיא חושבת ברצינות, היא בסך הכל עוד פרנואידית קונספירציות, וג'סמין היא בהחלט הפלא מלא האהבה שכולם רואים. בשביל שנדע בוודאות שיש משהו לא תקין בג'סמין, חייבת להיות עוד נקודת מבט זהה לזאת של פרד, משום שהסיכוי להזיה משותפת של שניים קטן מטירופה של בחורה אחת. פרד צריכה למצוא בן-ברית, מישהו שיראה את מה שהיא רואה.

המאבק עם השד חובב הידיים הוא זה שמפיל לפרד את האסימון. פרד מבינה מהי הסיבה שבגללה ג'סמין נגלתה אליה במלוא כיעורה - מגע דמה של ג'סמין עם דם אנושי שובר את הקסם שבאמצעותו שולטת ג'סמין על אותו אדם. עכשיו נשאר לה רק למצוא את כדור הקסם, כפי שמשתמשים במונח ברפואה - את הדרך שבה היא תוכל להעביר את ה"תרופה", את ה"פתרון" לקסמה של ג'סמין לאנשים אחרים. כדור הקסם של פרד מתברר כקליע אקדח רגיל, אשר נטבל בדמה של ג'סמין וחודר לכתפו של אנג'ל (היחיד מבין חבריה לשעבר של פרד אשר יכול לעמוד בכדור קסם כזה). עכשיו גם אנג'ל משוחרר מקסמה של ג'סמין, ולכך יש שלוש משמעויות:

1. אנג'ל, הערפד, הינו בעל הברית החזק ביותר שפרד יכולה לגייס לצידה, בעל הסיכוי הגבוה ביותר להגן עליה מפני כוחה ההולך וגדל של ג'סמין, וכמובן שהוא לא זר להסתתרות מהשמש.

2. כעת, כשיש לפרד בעל ברית הרואה את ג'סמין באותה צורה, ברור שזוהי צורתה האמיתית של ג'סמין ולא טירופה של פרד.

3. לסדרה, אחרי הכל, קוראים "אנג'ל", ואנג'ל תמיד צודק - ההיגררות שלו אחרי ג'סמין מתבררת כלא טבעית, החל מהרגע בו כרע ברך בפני ג'סמין, ועכשיו, כשהוא חוזר ל"מוטב", ברור לנו מה היא ג'סמין, ושהתחושה הלא טבעית שג'סמין מעוררת בצופים היא אכן, לא טבעית.



מהרגע שבו אנג'ל נדבק בדמה של ג'סמין, הפרק מפסיק להיות תהייה על ג'סמין. עכשיו ברור שג'סמין היא שד, שמסיבותיה שלה הקסימה את כל רואיה (קונור יגלה מאוחר יותר שאחת הסיבות לכך היא התחביב שלה לאכול בני אדם), ויש צורך להיפטר ממנה לפני שכל העולם יהיה תחת השפעתה המיטיבה והמזיקה (על השאלה הבסיסית - למה, לכל הרוחות, למנוע מאוכלוסיית העולם את האושר שבלהיות אנשים נוצצים קטנים - לא נשאר מקום לענות בפרק). עכשיו מתחילות מספר דקות לחוצות, בהן הקסם של ג'סמין מוסר מבין עיניהם של שאר חברי "אנג'ל חקירות" בעזרת דמה של קורדי.

התנהגותם של צוות אנג'ל ושל שאר לוס אנג'לס כבר איננה מעניינת - השקר של ג'סמין נחשף, כל ההתנהגות שלה הופכת לחשודה באופן מיידי. התשובה לשאלה שליוותה את כל הפרק, "מה היא ג'סמין", כבר נענתה, ולנו לא נשאר אלא לחכות שהתשובה תיחשף לשאר גיבורינו. אפילו את הדיכאון שחשים ווסלי וגאן אפשר לתרץ בסממני התמכרות ואין סיבה לנתח. לורן הוא הראשון שאנג'ל ופרד מוציאים לחושך, ואחריו ווסלי וגאן, כאשר קונור הוא האחרון שנחשף לדמה של קורדיליה.

קונור בוגד בשאר חברי "אנג'ל חקירות" ומגלה את נוכחותם. למה? בשביל שיהיה מתח לפני הפרק הבא, זה למה. כי למרות ש"קליע הקסם" מספק לנו תובנות משמעותיות לגבי ג'סמין, תובנות הנובעות מכך שבהשפעתה אף אחד לא מתנהג בצורה נורמלית (בין אם זאת התנהגות לא נורמלית חיובית או שלילית), הוא גם חלק מהעלילה העונתית המסועפת של עונה 4, שהתחילה בחזרתה של קורדי מהשמיים, ובפרק הזה מתקדמת בין פרד הפרנואידית ובין כל חברי "אנג'ל חקירות" שמתעוררים מקסמה של ג'סמין, בין עולם מאוחד באהבתו לג'סמין ועולם המאוחד בשנאתו לחברי "אנג'ל חקירות". עכשיו, כשאנחנו יודעים מהי ג'סמין, אפשר להתמודד נגדה כמו מול כל שד. ויש לי הרגשה שבשביל עולם שלם תחת השפעתה של ג'סמין, יהיה קצת קשה למצוא קליע קסם נוסף.