המסך המפוצל

דינוזאור מנצח לא מחליפים

עם הדרמה והסיטקום הכי מצליחים באמתחתה ומקום ראשון בכל הקטגוריות, כל ש-CBS צריכה לעשות בשנה הבאה הוא לשמר את שלטונה

מאת: yaddo

פורסם: 31-05-2005
68 תגובות


קל לשנוא את CBS. קל וגם כיף. כבר כמה שנים שמלכות הריק שולטת שם באדיבות ג'רי ברוקהיימר, שאוהב לפרק לגורמים מקרי פשע ולהכניסם אל תוך לועותינו כשהם מרוסקים היטב בתוך כפית נוצצת ("זירת הפשע", עדיין הדרמה הכי נצפית בארה"ב, "CSI: מיאמי" "CSI: ניו-יורק", "פשע מן העבר", "ללא עקבות"). מבט חטוף בלוח השידורים של CBS עד כה יגלה אישיות מסוכסכת משהו, המורכבת מחיבה פטישיסטית לפשע, בדיחות קלושות, הפקות ריאליטי בוהקות, והכל - או לפחות הרוב - תוך תחכום מזערי ככל הניתן, שלא להכביד מדי על מוחה של מסעודה מקוצ'וקה, ארקנסו.

עם הדברים הללו שולטת CBS ביד רמה בטבלאות הרייטינג. אחרי שנים של כרסום צופים בערב חמישי על חשבון NBC המידרדרת - ששלטה בו ללא עוררין בעיקר בעזרת "חברים", עליה השלום, ו-"ER", עדיין הדרמה הכי חזקה שלה - כעת, בהיעדר השישייה הניו-יורקית, ניכסה לעצמה CBS כליל את הבכורה של ערב השידורים וניצחה את NBC במגרש שלה. CBS לוקחת הן במספר הצופים הכללי והן בקרב גילאי 25-54. אבל, כמובן, זה לא הכל.

על זה צריכה CBS לשמור בעונה הבאה, והפעם, עם לוח שידורים נטול "ריימונד". כולם אהבו את ריימונד, הוא היה הסיטקום הכי נצפה בשנה החולפת, ופרק הסיום שלו משך בשבוע שעבר 32 מיליון צופים. אמנם NBC כבר לא ממש נספרת (וקשה להאמין שההיצע שלהם בשנה הבאה ישנה במשהו), אבל ABC מתעצמת ובסיעתא ד"אמריקן איידול" מנקזת אליה FOX יותר מדי בני 18-49, הפלח האהוב על המפרסמים (להלן, 18-49), ולראשונה זה 19 שנים נמצאת במקום הראשון העונתי ע"פ המפתח הזה. בעונה הבאה המטרה העיקרית של CBS היא יצירת פער לטובתה אצל אותו פלח נחשק, דבר שלפחות על פניו משמעו ניסיונות מעט יותר נועזים, והשבח לאל, גם יותר מעניינים.

קורבן לגישה החדשה הוא "המשפט של איימי", המבוטלת על אף רייטינג טוב ויציב שרשתות אחרות, נניח NBC, היו מתענגות עליו. ככה זה כשאת הרשת מספר אחת, טיראנוזאורוס רקס המביט על כולם מלמעלה, אפשר להרשות לעצמך להיות בררנית. דבר דומה אירע גם לפני שנה, כאשר "הסניגור" בוטלה אחרי שלוש עונות למרות מספריה הנאים. "Clubhouse" תפסה את מקומה והתבררה די מהר ככישלון מביך. קארמה, קוראים לזה, ו-CBS מקווה להתחמק ממנה הפעם. מבוטלות נוספות העונה: "ג'אג", שהגיעה אל קצה כעבור עשר עונות (יותר מדי), "ג'ואן מארקדיה", שאיבדה מכוחה בעונה השניה, "Center of the Universe", הסיטקום הכושל של ג'ון גודמן, ו-"Listen Up", הסיטקום הכושל (הנוסף) של ג'ייסון אלכסנדר.




ככה זה הולך להיראות:

שני
20:00 מלך השכונה (עונה 8)
20:30 - סדרה חדשה
21:00 שני גברים וחצי (עונה 3)
21:30 - סדרה חדשה
22:00 CSI: מיאמי (עונה 4)

סנדוויץ נאה יצרו כאן CBS, כששני הסיטקומים החדשים שלהם העונה דחוקים ברוב נוחות בין שני סיטקומים חזקים ומבוססים. "מלך השכונה" חוזרת לימי שני אחרי גלות בימי רביעי. בעברה היתה שם, בימי שני, להיט גדול, ואין סיבה שלא תהיה כזו שוב ותהווה בכך מקפצה לאליסון אהובתנו. תראו, תראו אותה בתמונה הזו. לא לאכול? היא משתתפת ב-"How I Met Your Mother", ולמרבה הצער לא בתפקיד גדול במיוחד, כך נראה. היא מגלמת גננת, כמה יאה, שמתמסדת עם חברה, מרשל. חברו של מרשל, טד, לוקח קשה את בשורת התיישבות חברו, ומחליט לתור אחר האחת והיחידה שלו. בכך עוזר לו חברו הטוב, בארני (ניל פטריק האריס, הוא "דוגי האוזר"), שהגישה שלו לגבי מערכות יחסים מעט שונה. הבשורה בסדרה הזו היא שהיא מסופרת מהעתיד, כשההווה הוא בעצם פלאשבק. בוב סאגט (דני "צער גידול בנות") מהווה את טד העתידי ומקריין את העניין. מי שכבר צפה, לא התלהב במיוחד.

על משבצת 21:00, מקום משכנה של "כולם אוהבים את ריימונד" המנוחה, תנחת "שני גברים וחצי", הסיטקום הכי מצליח כרגע בארה"ב (והרכש החדש של yes Weekend), ותנסה וגם תצליח לעמוד בכבוד במשימה מול הרשתות האחרות. כך יהיה סיכוי ל-"Out of Practice", קומדיה על משפחת רופאים שמלבד מקצועם חולקים מעט מאוד במשותף. כריסטופר גורהם ("ג'ייק 2.0", "אודיסיאה 5", "פופיולר") מגלם את בן צ'ייס, שבהיותו יועץ זוגי - כלומר, לא רופא אמיתי - מהווה את הכבשה השחורה של המשפחה, בעוד שלמעשה, כמה מפתיע, הוא השפוי והיחיד שרואה את הדברים לאשורם.

הקאסט, בניגוד לתקציר העלילה, מרהיב למדי: את הוריו של בן מגלמים הנרי ווינקלר (דה פונז, כמובן, והעו"ד הסוטה של משפחת בלות' ב"משפחה בהפרעה") וסטוקרד צ'נינג (הגברת הראשונה של "הבית הלבן"), וגם פולה מרשל ("קופידון", היועצת ב"ורוניקה מארס") נמצאת כאן. צוות ההפקה הוא אותם אלה שעמדו מאחורי "פרייז'ר", ובמאי פרק הפיילוט הוא לא אחר מאשר קלסי גרמר.



שלישי
20:00 NCIS (עונה 3)
21:00 המירוץ למיליון (עונה 8)
22:00 - סדרה חדשה

ביום שלישי מצטרפת תוכנית חדשה אחת ללוח. אחרי "NCIS" - שריד להזכיר לנו את "ג'אג" המנוחה, וע"פ הביקורות גם טובה ממנה בהרבה - שגורפת מספרים מאוד נאים מדי שבוע, ו"המירוץ למיליון", מגיעה ב-22:00 "Close to Home", עוד סדרה של אותו ג'רי ברוקהיימר בלתי נלאה. כאן, לא פחות ולא יותר, הוא גם נמצא עם אנשיו מהפלופ "Skin", שב-2003 שודרו שלושה פרקים שלה ב-FOX, זכו לרייטינג מעציב (אם כי תלוי את מי שואלים) ועפו מהלוח עוד בטרם הספיק מישהו להגיד "דמי אבטלה". הפעם לא מדובר בסופר-סואופ, השבח לאל, אלא בדרמה על תובעת (ג'ניפר פיניגן, שלאחרונה שיחקה בסיטקום המצחיק אך כושל, "Committed") המלהטטת בין עבודתה לבין הקושי בלהיות אם טריה. תחום התמחותה הוא פשעי אלימות במשפחה, והתיאור של הסדרה קורץ ישירות אל 25 מיליוני הצופים הקבועים של "עקרות בית נואשות": "בפרברים ברחבי אמריקה, מאחורי גדרות כלונסאות לבנים, שורים האפלים שבסודות". הבונוס: כריסטיאן קיין, לינדסי מ"אנג'ל", מגלם את אישה?!



רביעי
20:00 עדיין ביחד (עונה 4)
20:30 כן, מותק (עונה 6)
21:00 - סדרה חדשה
22:00 CSI: ניו יורק (עונה 2)

מבין כל זירות הפשע, "CSI: ניו יורק" היא היחידה שלא שולטת בשעת השידור שלה - "חוק וסדר", המשודרת מולה ב-NBC, לא מאפשרת לה ניצחון נקי, כשהיא גונבת לה את אותם 18-49 נחשקים. על כן תנסה CBS לחזק את הזירה הזו עם "Criminal Minds", סדרת פשע חדשה שתשודר לפניה ותיצור בלוק שאמור לקסום לאותו קהל יעד. הבעיה היחידה: באותה שעה, 21:00, משודרות "אבודים" ב-ABC ו"אמריקן איידול" ב-FOX, מה שקצת מחרב את סיכוייה ליצור שם משהו. אבל מי יודע, לפעמים לכולם יש מקום.

הסדרה עצמה דווקא נשמעת מעניינת, מותחן המתרחש ב-BAU, יחידת ניתוח התנהגותי של ה-FBI. מנדי פטינקין האהוב ("שיקגו הופ", "מתים במשרה חלקית") מככב כאן, לצדו תומס גיבסון, הוא גרג מ"דארמה ו-", והשאר פחותי ערך. חשובים יותר החברים בצוות ההפקה: ג'יג'י קוואלו-באנון למשל, אמנם לא רמת דרג אבל עבדה בסדרות כמו "חלום אמריקני" ו"קרניבל" הזצ"ליות. מעליה המפיק מארק גורדון, שגם אם נכשל השנה בצדק עם "LAX", באמתחתו השתתפות בהצלחות קולנועיות כמו "להציל את טוראי ריאן", "הפטריוט" ו"ספיד".



חמישי
20:00 הישרדות (עונה 11)
21:00 זירת הפשע (עונה 6)
22:00 ללא עקבות (עונה 4)

סוס מנצח וגו', גם אם "ללא עקבות" לא מצליחה למשוך אליה את 18-49 שמעדיפים באותה שעה את "ER", לפחות במספר הצופים לוקחות העקבות.

שישי
20:00 - סדרה חדשה
21:00 - סדרה חדשה
22:00 Numb3rs (עונה 2)




"Numb3rs", דרמת פשע (נוספת) שהטוויסט בה הוא העובדה שהמקרים נפתרים בעזרת נוסחאות מתמטיות, הגיעה באמצע העונה החולפת וכבשה די במהירות את המקום הראשון של הערב בכל הקטגוריות. כדי לבסס יותר את מעמדה, משבצת CBS שתי סדרות חדשות בעונה הבאה, הממחישות שגם CBS לא נותנת לטרנד העל-טבעי החדש (בחסות "אבודים") לפסוח עליה, כי זה מה שהחייבר'לך הצעירים אוהבים. מאיזושהי סיבה, את הראשונה, "הלוחשת לרוחות", הם עושים עם ג'ניפר לאב יואיט - שכאילו להוסיף חטא על פשע, ממשיכה גם פה להסתובב עם פוני - המגלמת בחורה שזה עתה התחתנה ומדברת עם המתים, שזה מעניין, כי פטרישה ארקט עושה את אותו דבר ב"מדיום", אחת ההצלחות הבודדות של NBC בעונה החולפת. צוות ההפקה כולל אנשים שכבר התעסקו בדברים האלה בסדרות קודמות שלהם, "פרופיילר", למשל, וגם משהו שנקרא "המתים יגידו". נשמע כפיקסציה.

עיישה טיילר, שנדנדה לרוס ב"חברים" ועכשיו היא סתם קוץ בתחת בעונה הרביעית של "24", נמצאת פה גם, יחד עם דיוויד קונראד, שאחרי הכישלון של "אהבה ויחסים אחרים" ו"מיס מאץ'", החליט כנראה שדרמדיות רומנטיות מביאות לו את המנחוס ונחת כאן.

במעבר חלק מגיעה אחריה "Threshold", שכבר נשמעת יותר מעניינת ואף כוללת את קרלה גוג'ינו האהובה, נקודת פתיחה מעולה. היא מגלמת אנליסטית מטעם הממשלה, המובילה מדענים ואנשי צבא להגיב לאיום של צורת קיום חוצנית מיסתורית. אך הולם שברנט ספיינר, דייטה מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא", מצוי אף הוא בקאסט. ברנון בראגה, עם רזומה עשיר בסדרות "מסע בין כוכבים", יושב על כסא המפיק, מה שמבטיח לחובבי המד"ב תו איכות מהדרגה הראשונה בז'אנר.




שבת
20:00 Crimetime Saturday
22:00 48 Hours Mystery

קצת משעשע לקרוא לתוכנית "Crimetime" בשעה שיותר מחציו (!) של הפריים-טיים השבועי שלך מוקדש לסדרות פשע. כך, מכל מקום, עושה CBS ומשאירה את השבתות שלה ללא שינוי וללא מאמץ - השעתיים הראשונות מוקדשות לשידורים חוזרים של זירות פשעים מן העבר למיניהן וב-22:00 מגזין התחקירים הוותיק.

ראשון
19:00 60 דקות
20:00 פשע מן העבר (עונה 3)
21:00 סרט השבוע

גם יום ראשון נותר כשהיה, כשהשעה 21:00 מרימה ידיה מראש בפני "עקרות בית נואשות".





שתי סדרות מייעדת CBS להוות תחליף באמצע העונה, אחת דרמה ואחת קומדיה. הראשונה, , היא אחד הדברים הכי מבטיחים בעונה הבאה: שון ריאן, יוצר "המגן", ודיוויד מאמט, מהכותבים והמפיקים העסוקים ביותר בארה"ב (שגם ביים פרק של "המגן" בעונתה השלישית), חברו יחדיו לשם יצירת הסדרה הזו. לא יודע מה אתכם, אבל לי המידע הזה מספיק כדי שאתייצב כמו ילד טוב לפרק הראשון. אפשר לסמוך עליהם שזה יהיה מרתק, שלא לומר משלהב.

אם זה בכל זאת לא מספיק למישהו, הרי שגם הקאסט נראה מצוין. בין השאר נמצאים פה דניס הייסברט (פרזידנט דיוויד פאלמר ב-"24"), איימי אקר (פרד מ"אנג'ל") סקוט פולי (נואל מ"פליסיטי") ורוברט פטריק (אייג'נט דוגט מ"תיקים באפלה"), בדרמה על חייהם של אנשי יחידה מובחרת ומשפחותיהם. אפשר להתחיל ללקק את האצבעות.

השניה היא , סיטקום המשיב את ג'נה אלפמן (דארמה) אל מסכי טלוויזיותנו ונשמע בנאלי. היא מגלמת מזכירה עם כמה מטרות פשוטות: למצוא אהבת אמת, קריירה מרגשת ולהסתדר עם אבא. אבל בעולם בו הגברים הם מה שהם, היא חוששת ששאיפותיה עשויות להיות אמביציוזיות מדי. פרד בארון, שיצר את "קרוליין בעיר", הוא המפיק, מה שגם לא מבטיח תחכום יתר.

האם כל ההיצע הנ"ל ישמור על CBS חזקה? האמת, CBS כיום היא קצת כמו ערוץ 2 - לרוב מה שתשדר יש סיכוי טוב יותר מאשר ברשתות אחרות, מין ערוץ הבית ליותר מדי צופים ש-CBS מנסה להימנע מלהפחיד אותם, למרות שהיא קצת רוצה. לכן דומה כי השינויים שלה נעשים בהדרגה, ולצד כמה דברים שבאמת נשמעים מסקרנים, היא עדיין מזמינה את אותו דשן נוח לעיכול. לגיטימי, האמת, אבל השאלה הגדולה היא אם תצליח הרשת בעונה הבאה לבקוע סופית את חומת ה-18-49, לתפוס פער על FOX ולהיגמל מאפיל אחוזת-ראשונים שלה. אם בדרמה ניכר אצלה לפעמים הרצון לעשות דברים מעט שונים, הרי שאגף הסיטקומים שם מדיף ריח עז במיוחד של נפטלין - בעוד שכנותיה מנסות ומתנסות עם סיטקומים שמקדימים את זמנם כ"סקרבס" ו"משפחה בהפרעה", CBS מסרבת לעשות כן ונדבקת לסיטקום הקלאסי. כי עם כל הרצון לחדש, אם יש משהו שדינוזאורים ממש פרנואידים לגביו, זה היכחדות.

הנכחדות
Center of the Universe
Clubhouse
dr. vegas
כולם אוהבים את ריימונד
ג'אג
ג'ואן מארקדיה
המשפט של איימי
Listen Up