המסך המפוצל

הקרב על הרייטינג 2004/5

עונת 2004/5 הסתיימה כשבמקום הראשון נמצאת רשת FOX, לראשונה ב-19 שנותיה. NBC במקום הרביעי. וגם: הדירוג העונתי המלא של כל הסדרות

מאת: assafTV

פורסם: 07-06-2005
17 תגובות
לפני 19 שנה הוקמה רשת FOX, אחות קטנה ל"Big Three", שלוש הרשתות הגדולות והוותיקות, CBS, NBC והרשת הצעירה-עד-עכשיו ABC. הרשת נודעה בנועזותה, בבוטות שלה, וגם בחדשנות שלה. עם סדרות כמו "נשואים פלוס", "פרקר לואיס" ו"משפחת סימפסון" הוכיחה הרשת שהיא מסוגלת לעשות טלוויזיה צעירה, בוטה, חכמה ופשוט טובה. מאז המשיכה הרשת לזגזג בקו שבין נועזות פורצת דרכים לבין סדרות בוטות ונמוכות, והיא זו שהביאה למסך האמריקאי תוכניות "איכות" כמו "Celebrity Boxing", "Who’s Your Daddy" ועוד.

עונת 2004/5 החלה אצל הרשת ברגל שמאל. הרשת שהסתמכה על סדרות ריאליטי כמו "הברבור 2" ו"The Rebel Billionaire: Branson's Quest for the Best" גילתה שהקהל מאס מהן. נקודת האור היחידה היתה סדרת הדרמה "האוס". שידורה במשבצת השידור שלאחר "Rebel Billionaire" לא ממש הציב אותה בראש טבלאות הצפייה, אבל אנשי הרשת שמו לב שקהל הצופים גדל בלמעלה ממיליון צופים במהלך הסדרה, מה שלימד אותם שהצופים פשוט מגיעים אליה במיוחד.

כולם ברשת חיכו לינואר, אז "אמריקן איידול" אמורה היתה לשוב. הפסימיות של פתיחת העונה השליכה כנראה על מנהלי הרשת. גייל ברמן, נשיאת הרשת, הודיעה על פרישתה מהתפקיד בחודש מרץ 2005, באומרה שאין היא מצפה לאחוזים גבוהים מתוכנית הכישרונות. בדרך כלל סדרות ריאליטי המגיעות לעונה הרביעית סובלות מירידה באחוזי הצפייה. העונה השלישית של "אמריקן איידול" הצליחה פחות מקודמתה, והאנליסטים צפו שזה יהיה המצב גם בעונה החדשה. כאמור, אפילו נשיאת הרשת נדבקה בתחושת הפסימיות.



עד שהגיע ינואר.

התוכנית פתחה עם סדרת האודישנים ולמעלה מ-30 מיליון צופים נצמדו למסך. רשת FOX החלה לראות את אחוזי הצפייה שלה עולים. "האוס" ששובצה לאחר "איידול" נהנתה אף היא מאחוזי הצפייה הגבוהים ובניגוד לסדרות רבות אחרות ששובצו לאחר איידול וסבלו מירידה חדה באחוזי הצפייה, "האוס" שמרה על אחוז גבוה של צופי "איידול" וניצחה את המתחרות בזכות ולא בחסד. הביקורות הטובות שקיבלה הסדרה בוודאי לא הזיקו לאגו של FOX.

באותו ינואר, חזרה למסך גם הסדרה "24", לאחר היעדרות ארוכה. מדי שבוע שודרו פרקים חדשים בסדרה, והיא רצה במשך כל העונה ללא הפסקות. הסדרה הצליחה להפתיע את הספקנים ומשכה אחוזי צפייה גבוהים גם ללא המשענת של "אמריקן איידול" שהיתה לה בעונה הקודמת. גם במקרה הזה, כמו ב"האוס", הביקורות פרגנו. במהלך רוב פרקי העונה הצליחה להיות הסדרה גורם תחרותי והגיעה למקום השני בקרב גילאי 18-49 בימי שני, כשרק CBS עם "ריימונד" ו"CSI: מיאמי" עוקפת אותה.

עוד מהלך נועז שהשתלם - מעבר הסדרה "The O.C" ליום חמישי מול "הישרדות" ו"ג'ואי". אחוזי הצפייה הכלליים של הסדרה ירדו, אבל אחוזי הצפייה של משבצת השידור זינקו בעשרות אחוזים ובקרב גילאי 18-34 עקפה הסדרה את "ג'ואי" וניצבה במקום השני במשבצת השידור.

ערב האנימציה שהושק בחודש מאי וכלל את התוספת של "איש משפחה" ו"אבא אמריקאי" ללוח נחל הצלחה רבה, שראויה לציון מיוחד בגלל התחרות הקשה עם "עקרות בית נואשות" המשודרת מולן. שתי הסדרות הצליחו להשתחל לטבלת עשר התוכניות הנצפות ביותר בקרב בני נוער, קהל יעד חשוב לרשת.



אצל רשת CBS העניינים כרגיל. אחוזי הצפייה עולים ועולים והרשת סיימה את העונה במקום הראשון בקרב כלל הצופים, נשים 18-49, נשים 25-54 וצופים 25-54. כדי להמשיך ולהגדיל את אחוזי הצפייה בקרב הצעירים, ביטלה הרשת סדרות שזכו לאחוזי צפייה גבוהים אך "מבוגרים" כמו "המשפט של איימי" ו"ג'ואן מארקדיה". נותר רק לראות אם בעונה הבאה מחליפותיהן יזכו לאחוזי צפייה גבוהים או שמקרה "הסניגור" יחזור שוב (הסדרה בוטלה בניסיון למשוך קהל צעיר. הסדרה החדשה "Clubhouse" בוטלה לאחר 5 פרקים לאחר שכשלה לעשות זאת).

הרשת הציגה השנה סדרות חדשות ומצליחות כמו "Numb3rs", לחזק את הצלחתה של "המירוץ למיליון" זוכת האמי ולשבט את הצלחתה של "CSI" עם הספין אוף הניו יורקי החדש, שזכתה להצלחה מתונה יותר, יחסית לאחיותיה הגדולות. יחד עם זאת היא הצליחה לערער את הצלחתה של "חוק וסדר" הותיקה, דבר שאף סדרה לא הצליחה לעשות ב-15 שנות הסדרה.

הרשת נפרדה העונה מ"כולם אוהבים את ריימונד" לאחר תשע עונות. זו הפעם הראשונה מאז "קייט ואלי" מעונת 1983/4 שהרשת אוחזת בסיטקום מספר 1 ברייטינג. הרשת אוחזת גם בסיטקום מספר 2, "שני גברים וחצי", שיחליף בעונה הבאה את "ריימונד" במשבצת השידור. "ללא עקבות" ניצחה את "אי.אר" בקרב כלל הצופים, "פשע מן העבר", ו-"NCIS" ממשיכות לסחוף צופים רבים, ואילו "ג'אג" נפרדה מהרשת לאחר עשר עונות מצליחות.




רשת NBC נאלצה העונה לסבול לא רק את אובדן "חברים", אלא את העובדה שכמעט אף סדרה חדשה שהעלתה בתחילת העונה לא זכתה להצלחה. "LAX", "הוואי", "Father of the Pride", כולן סדרות עתירות כוכבים והשקעה שנבעטו מהמסך לאחר מספר מצומצם של פרקים. גם כאשר נראתה נקודת אור קטנה עם עלייתה של "Medical Investigations", כש-CBS השיקה את "Numb3rs" ניצחה האחרונה את סדרת הרופאים של NBC והרייטינג של זו הלך וצנח.

אפילו על "חוק וסדר" אי אפשר היה לסמוך. "חוק וסדר" הותיקה ספגה פגיעה באחוזי הצפייה מול מתחרתה החדשה "CSI: ניו יורק" ואילו "חוק וסדר: כוונה פלילית" נאלצה להתמודד עם עקרות הבית מוויסטריה ליין. רק "חוק וסדר: מדור מיוחד" היתה היחידה שלא נפגעה ואף רשמה את נתוני הרייטינג הטובים ביותר שלה מזה שנים. באביב אף הושקה "חוק וסדר: נשפט ע"י מושבעים" (Law & Order: Trial by Jury). בקאסט היו ביבי ניוהרט, יוצאת "פרייז'ר", סקוט כהן ("בנות גילמור") וקירק אסבדו מ"אוז". אלא שהמזל הרע נדבק לסדרה. במהלך צילומי הסדרה נפטר ג'רי אורבך, שעבר מ"חוק וסדר" הותיקה לסדרה החדשה. אחוזי הצפייה היו מאכזבים ואפילו שני קרוס אוברים עם "חוק וסדר" ועם "חוק וסדר: מדור מיוחד" לא השביעו רצון. עד כמה שזה נשמע בלתי נתפס, סדרת "חוק וסדר" בוטלה לאחר 13 פרקים בלבד.

רק סדרה אחת הצליחה למשוך אליה קהל. "מדיום" עם פטרישיה ארקט, על אישה העובדת במשרד בתובע המחוזי המשתמשת בכישרונה כמתקשרת עם מתים כדי לפענח פשעים וחקירות.




אצל ABC נרשם מהפך, לאחר דשדוש של שנים במקום הרביעי בין הרשתות, רשמה הרשת את ההצלחות הגדולות ביותר של העונה והעפילה למקום השני בקרב כלל הצופים ולמקום השלישי בקרב גילאי 18-49. "עקרות בית נואשות", "אבודים", "האנטומיה של גריי" ו-"Extreme Makeover: Home Edition" תרמו להצלחת הרשת, לצד הצלחות נוספות כמו "בוסטון ליגל".

הרשתות UPN ו-WB ציינו השנה עשור להקמתן (שתיהן הושקו בינואר 1995), אלא שרק לאחת מהן היתה סיבה לשמוח. אצל ה-WB אחוזי הרייטינג הידלדלו מעט עקב ירידה באחוזי הצפייה של סדרות כמו "סמולוויל" ו"מכושפות", שלמרות הכל היא עדיין הסדרה היחידה שמצליחה למשוך קהל לרשת בימי ראשון. מה שמסביר את חידושה לעונה נוספת, שמינית במספר. סדרות חדשות שהשיקה הרשת השנה כמו "ג'ק ובובי", זכו אמנם לביקורות מפרגנות אך גם לרייטינג אפסי. עדנה מסוימת נמצאה בקרב "הרקיע השביעי", הסדרה המצליחה ביותר של הרשת מזה תשע עונות, שממשיכה לעונה עשירית, ו"בנות גילמור", שלאחר משבר יצירתי מסוים בעונתה הרביעית, שהראה סימניו גם בנתוני הרייטינג, חזרה לעצמה קריאטיבית והחזירה את הקהל שנטש.

אצל UPN לא הכל היה מזהיר. ערב הקומדיות של יום שני שלה רשם ירידה בתחילת העונה, אך התייצב במהלכה, לאחר שסדרות כושלות כמו "Second Time Around" בוטלו והוחלפו באחרות. הלהיט של הרשת המשיך להיות "הטופ מודל הבאה" שהלך והתחזק במהלך העונה. שתי סדרות הדרמה שהרשת העלתה בתחילת העונה "קווין היל" ו"ורוניקה מארס", לא הצליחו לסחוף קהל. "קווין היל" אמנם הצליחה בתחילת העונה לסחוט ביקורות טובות מהמבקרים, ושיבוצה לאחר "הטופ מודל הבאה" הניב לה אחוזי צפייה נאים, אך אלו הלכו וירדו במהלך העונה וגם המבקרים הודו שהסדרה לא שמרה על רמתה. המבקרים היו גם תמימי דעים באשר ל"ורוניקה מארס", אך כאן מדובר היה בשבחים מקיר לקיר ונתינת תארים כ"הסדרה הכי טובה שאתם לא רואים". אחוזי הצפייה של הסדרה היו מזעריים, אבל במהלך העונה נרשמה עלייה, קטנה אמנם אך עקבית, במיוחד בקרב צופות צעירות, קהל נחשק בקרב המפרסמים. הבאז הגדול שנוצר סביב הסדרה בקרב המבקרים שכנעו את אנשי UPN להחזירה לעונה נוספת שתשובץ לאחר הלהיט מספר 1 של הרשת "הטופ מודל הבאה".





טבלאות
נתוני כל סדרות 2004-5 - ממוצע עונתי
רייטינג הרשתות הממוצע (כולל רייטינג 18-49 בעלי הכנסה שנתית של למעלה מ-75 אלף דולר)
פילוח על פי גילאים (עשר התוכניות המובילות אצל הנוער, בגילאי 18-34 ובגילאי 25-54)