המסך המפוצל

בבילון חדש

בשורה משמחת לכל חובבי בבילון 5: השבוע יצאו בארה"ב סרט חדש, חמישי במספר, וכן דיוידי ראשון שמכיל שניים מהסרטים הקודמים. סקירתו של דובי שרגא

מאת: דובי שרגא

פורסם: 23-01-2002
4 תגובות
בשורה משמחת לכל חובבי "בבילון 5": יש סרט חדש, קוראים לו "אגדת הריינג`רס" והוא שודר השבוע בארה"ב (השם המלא של הסרט הוא
Babylon 5: The Legend of the Rangers: To Live and Die in Starlight ). זהו אינו בדיוק המשך ישיר לסאגת "בבילון 5", אלא סיפור חדש שמתרחש שנתיים אחרי סיום הסדרה, עם דמויות חדשות לגמרי (חוץ מאחת), מקומות חדשים וסיכוי חדש לסדרה חדשה שתצמח מהסרט החדש. הכל חדש ונוצץ. אבל קודם הרקע:

לג`יי מייקל סטרז`ינסקי, המוח מאחורי הסדרה, היה ניסיון בטלוויזיה שכלל בין השאר כתיבה ל"רצח במשיכת קולמוס" ו"אזור הדימדומים". את "בבילון 5" הוא הגה ב- 1986, והוא היה צריך לעבוד על הפיילוט לא פחות מ- 7 שנים. בשל האופי המורכב והשאפתני של ההפקה לקח לפרוייקט זמן ארוך להתממש. אבל החזון קרם עור וגידים יוצאי דופן, והסדרה שודרה במשך 5 עונות ובהצלחה רבה בקרב חובבי המד"ב, וגם יצרה תקדים: היא היתה סדרת הטלוויזיה הראשונה בהיסטוריה שתוכננה לפרטיה מתחילתה ועד סופה. הדרך הייחודית בה נכתבה והופקה הפכו אותה, למעשה, לספר שנכתב לטלוויזיה, שיש בו חמישה כרכים (5 עונות), ובכל כרך 22 פרקים (אפיזודות בשפה הטלוויזיונית).

"בבילון 5" סיפרה את סיפורה של תחנת-חלל הממוקמת בחלל ניטראלי החל מהשנה 2258, כעשר שנים לאחר מלחמה איומה עם גזע המינבארים. המלחמה החלה בעקבות אי-הבנה, אך נגררה לכמעט-השמדה של המין האנושי, כי מעצם היותו אחד מהגזעים העתיקים, למינבארים היתה טכנולוגיה מתקדמת יותר מזו של בני-האדם. בקרב האחרון בו היו אמורים המינבארים להכניע סופית את בני-האדם, הם נכנעו במפתיע, וכך שני הגזעים ניסו לשקם את עצמם כשתחנת "בבילון" היא אחת מהדרכים לגשר על ההבדלים בין הגזעים השונים, כשבני-האדם מנהלים את המקום. תחנת "בבילון" היתה תחנה ענקית שהחזיקה מיליוני יצורים, כשכל גזע מיוצג ע"י שגרירים כדי לקיים דיונים ועסקים (בדומה לאו"ם שלנו). הדמויות העיקריות היו צוות בני-האדם המפקדים על התחנה, והשגרירים של הגזעים הגדולים המיוצגים בתחנה. הסיפור של תחנת החלל הזו הוא סיפור מדהים, שלאט לאט חשף מיתולוגיות של גזעים עתיקים ששלטו בגלקסיה ונראו כמו אלים, והגזעים הצעירים כשבני-האדם בראשם, שצריכים להיאבק על העצמאות שלהם ביקום, כדי להוכיח שהם יכולים להיות אדונים לעצמם. זהו גם סיפורם האישי של כמה דמויות בודדות, שבמהלך הסדרה עברו שינויים עצומים, כשהם צריכים לשלם מחירים כבדים על החלטות גורליות.





אך למרות היותה חדשנית בפורמט העלילתי בו הוצגה, האולפנים בהם הופקה הסדרה לאורך השנים תמיד התייחסו אליה כאל מפלצת שאוכלת תקציב ולא מפצה על זה ברייטינג. ומכיוון שלאולפנים יש כוח - הם החליטו להשליט על הסדרה את הרצונות שלהם, גם אם הם פוגעים בחזון הייחודי כ"כ של היוצר שלה. כך למשל, בתום העונה הראשונה, הועזב השחקן הראשי, מייקל אוהרה, ששיחק את קומנדר סינקלר, מי שעומד בראש בבילון 5. ההודעות הרשמיות טענו אז שעזיבתו של אוהרה נתקבלה בהחלטה הדדית של צוות ההפקה והשחקן, אך השמועה גרסה שהאולפנים לא היו מרוצים ממשחקו של אוהרה ולחצו על סטרז`ינסקי להיפטר ממנו. אז במקום מייקל אוהרה הגיע ברוס בוקסלייטנר, שהיה מוכר מסרט מד"ב ישן בשם "טרון", וכך נוצרה דמותו של קפטן ג`ון שרידן, שהיה גיבור הסדרה עד סופה. סטרז`ינסקי טען שלמרות שהסיפור כתוב מראש, הוא יצר מראש אפשרויות להגמיש אותו כדי להתאים את הסדרה למצבים מסוג אלה, והחלפת גיבור ראשי היא אכן אירוע שמשפיע רבות על מהלך הסדרה.

"בבילון 5" נמשכה 5 עונות, להם נוספו 4 סרטי טלוויזיה, וההצלחה היתה גדולה, בעולם שבו שתי המלים העיקריות בשביל חובבי מד"ב הן "סטאר טרק". לכן היה טבעי שלהצלחה יהיה המשך. סרט הטלוויזיה האחרון, "A Call To Arms" תיאר איך גזע בשם דראק מרסס את כדור הארץ בוירוס קטלני שאמור לחסל את האוכלוסיה תוך חמש שנים. כך באה לעולם הסדרה "Crusade" שסיפרה על ספינת-חלל חדישה שמטרתה לתור את הגלקסיה בחיפוש אחר תרופה, כדי להציל את כדור-הארץ. בשלב ראשון הופקו 13 פרקים, אך האולפנים לא היו מרוצים מסגנון הסדרה, הם רצו יותר אלימות ומין. אך אין קשר בין הדברים האלה לעולם המורכב של "בבילון 5", סטרז`ינסקי סרב לשנות את סגנון הסדרה והיא בוטלה. גם "קרוסייד" היתה סדרה מתוכננת מראש והיתה אמורה לכלול הפתעות רבות וטוויסטים מרתקים בעלילה, אך למרות שסטרז`ינסקי כבר הוכיח את עצמו, סרבו באולפנים לתת זמן לפרוייקט החדש, וכך, בגלל טמטום של כמה מנהלים במקומות גבוהים, הפסדנו סדרה (שהיתה אמורה להיות) מעולה.





וכך הגענו להווה, ולמזלנו סטרז`ינסקי לא הרים ידיים והיקום של "בבילון 5" ממשיך לחיות. הסרט החדש מתרחש שנתיים לאחר סיום הסדרה המקורית. בעקבות 3 מלחמות גדולות שקרו בזמן קצר של 5 שנים, בין גזעים שונים ובין בני-האדם ובין עצמם, הוקמה ברית בין-כוכבית חדשה, שמטרתה להשליט סדר בגבולות בין העולמות, ולהגן על עולמות קטנים מהתקפות ופשיטות של טרוריסטים מסוגים שונים. העבודה הזו הוטלה על אירגון שכבר הכרנו בסדרה המקורית, ה"ריינג`רז", שהיו מורכבים עד עתה מבני-אדם וממינבארים בלבד, ועכשיו פותחים את דלתם גם לגזעים אחרים. זהו אירגון צבאי, המורכב מצעירים מוכשרים הנבחרים בקפידה, שעליהם לשלב את ההיי-טקיות של המסע בחלל עם האידיאליזם והכבוד של האבירים של פעם. בסרט החדש הם פוגשים בגזע לא מוכר שלו הכוח הקטלני ביותר שבני-האדם או כל גזע אחר ראה אי פעם. סטרז`ינסקי אומר שאופיו של הסרט (והסדרה שאולי תגיע אח"כ) יהיה יותר הרפתקני בסוגו, בהתאם לגיבורים שהם אנשים שכל חייהם מוקדשים לשמירה על השלום וההגנה על אלה שזקוקים לה. צוות השחקנים מורכב כמעט כולו משחקנים אלמונים יחסית שמשחקים דמויות חדשות לגמרי, אך לשמחת חובבי "בבילון 5" הובאה אל הסרט דמות מוכרת אחת - מי שהיה השגריר של הנארנים בבבילון 5, והיום הוא מכונה "האזרח ג`קאר". את ג`קאר, אחת מהדמויות האהובות ביותר על המעריצים, משחק אנדראס קטסולס, שתפקידו הידוע ביותר הוא האיש בעל הזרוע האחת, הלא הוא הרוצח מ"הנמלט".





וכשהיקום של בבילון 5 מתעורר לחיים, יצא לפני חודש סוף-סוף הדיוידי הראשון של הסדרה, מה שחיכו לו חובבי הסדרה זמן כה רב. למרבה הצער, האכזבה הגדולה. בסדרה שיצרה תקדימים וקבעה שיאים במד"ב הטלויזיוני, היינו מצפים לאריזה מפוארת שתכלול טונות של תוספות מיוחדות, עם מאחורי הקלעים של הסדרה והאפקטים המיוחדים, עם סצנות שנחתכו, עם רצועת-אודיו שתכלול הערות של סטרז`ינסקי ושאר ירקות. ובתמורה קיבלנו: שני סרטים והם בלבד. עלוב ביותר. וגם הבחירה של הסרטים לדיוידי הראשון תמוהה - אחד מהם הוא סרט הפיילוט, וזה הגיוני. אך הסרט השני הוא סרט שאמנם מתרחש כעשור לפני תחילת הסדרה (בזמן מלחמת כדה"א-מינבאר) אך כולל הרבה ספויילרים לארבע העונות הראשונות של הסדרה, כי הדברים שאנו רואים בו מתגלים לצופה לאט לאט במשך 4 העונות הראשונות (ולכן הוא גם הופק והוקרן רק בתום העונה הרביעית). מכיוון שסדרת קאלט כזו יכלה לזכות לחיים נפרדים מהשידורים החוזרים בטלוויזיה (כמו שקרה לפארסקייפ המשודרת ב"יס") ולקנות לה קהל צופים נאמן שהיה קונה את הפרקים בזה אחר-זה ומתלהב בפעם הראשונה, הבחירה בסרט הזה מאכזבת. ואם זה לא מספיק, הרי שאולפני האחים וורנר, שהוציאו את הדיוידי, התנו את המשך הוצאת הסדרה כולה על דיוידי בגרף המכירות של ההוצאה היחידה הזו. זה היה יכול להיות הגיוני, אך בהתחשב בכך שהדיוידי עצמו מאכזב ושהוא לא פורסם בשום דרך מיוחדת, נדמה שגורל הוצאת הסדרה בדיוידי תלוי עתה רק במעריצים שיקנו את ההוצאה הזו. ולנו רק נותר לקוות שזה יספיק.





מי שרוצה כבר לראות את הסרט, יכול כבר לחפש אותו ב- KaZaA. בעתיד יש לשער שהכבלים יקנו אותו לשידור, ואומרים גם שהוא יוקרן בארץ בכנס מד"ב שיתקיים בפסח.

האתר הרשמי של הסרט החדש
אתר לא רשמי של הסרט החדש