המסך המפוצל

ארבע על-טבעי

עונת השידורים הנוכחים באמריקה הביאה עמה ארבע סדרות מד\"ב חדשות, שתיים מהן נוחתות השבוע אצלנו. זמן טוב להיכרות ראשונית

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 04-03-2006
61 תגובות
ספטמבר 2004. שלטונה של NBC בטבלאות הרייטינג באמריקה נמשך, אבל זוהי תחילת הסוף, סופו של עידן. על המסך עולות שתי סדרות חדשות ב-ABC שישנו את מראה הטלוויזיה באמריקה לשנים הקרובות. האחת, "עקרות בית נואשות", סוחפת איתה את כל 50 המדינות ונותנת קרב אמיתי למומחי הזיהוי הפלילי של CBS. השנייה נראית מאוד מוזרה במבט ראשון: מטוס שהתרסק, הרבה דמויות ראשיות, ויש גם מפלצת. לא הרבה זמן לאחר מכן מתברר ש"אבודים" היא הצלחה נוספת של ABC, הצלחה שלא רק משפרת בצורה משמעותית את מספריה של ABC ובמקביל תורמת להידרדרותה של NBC, היא גם מצליחה לשנות משהו מהנוף הטלוויזיוני באמריקה.

שנה מאוחר יותר, כמו שקורה בדרך כלל, צצו על המסך כפטריות אחרי הגשם (או כסיטקומים על שישה חברים בניו יורק אחרי "חברים"), מספר סדרות שמשלבות בתוכן דרמה עם אלמנטים על טבעיים. בפריים-טיים. ברשתות המרכזיות. אפשר להתווכח כמה מהסדרות החדשות של עונת 2005-06 אכן ניסו לרכב על גל ההצלחה של לוק, ג'ק, קייט וחבריהם, אבל אנחנו לא נעשה את זה, ובמקום זה נתמקד בארבע סדרות העל-טבעי הבולטות ביותר, ננסה לבדוק - בלי ספוילרים - מה ההבדלים ביניהן, במה הן דומות זו לזו, מי מהן מוצלחת ומי פחות, ומה סיכויי ההישרדות שלהן.

תעודת זהות
"Surface" של NBC
"על טבעי" של ה-WB (בקרוב ב-CW)
"פלישה" של ABC
"Threshold" של CBS

מצב צבירה
"Surface" - חמישה-עשר פרקי העונה הראשונה כבר שודרו. ב-NBC עדיין לא החליטו בנוגע לעתידה של הסדרה. לא מדובר בלהיט, אבל בהחלט לא בכישלון. ללא יותר מדי פרסום ובאז סביבה היא הצליחה להביא נתונים נאים. פרק סיום העונה אף הגדיל את מספר הצופים בלמעלה ממיליון מהפרק שלפניו. נקווה שעד מאי יחליטו ברשת לתת לסדרה הזדמנות נוספת.

"על טבעי" - הסדרה הפכה ללהיט מיידי ומושכת הן את הקהל הנשי הקבוע של הרשת וכן קהל גברים צעירים שבדרך כלל צופים פחות בשידורי הרשת. עתידה ברשת ה-CW מובטח כמעט בודאות.



"פלישה" - הסדרה משודרת לאחר "אבודים" ומחזיקה פחות ממחצית מצופי הסדרה. למרות ביקורות טובות (ה"טי.וי. גייד" בחר בה כסדרה החדשה הטובה ביותר העונה) ולמרות שקהל חובבי המד"ב גם אוהד ברובו את הסדרה, עם נתונים כאלה קשה להאמין שהסדרה תזכה לעונה נוספת.

"Threshold" - לאחר שידורם של תשעת הפרקים הראשונים החליטו ב-CBS לבטל את הסדרה בגלל חוסר שביעות רצון בנתוני הרייטינג. יתר הפרקים שצולמו - ארבעה במספר (עבודה על פרק נוסף למעשה החלה, אך נעצרה באמצע) - שודרו ברשת SKY הבריטית.

מתי אצלנו?
אף גוף שידור לא הודיע עד כה על רכישתה של "Surface".
"על-טבעי" נרכשה ע"י yes ותשודר בערוץ yes stars החל מיום שני הקרוב, 6/3/06.
"פלישה" נרכשה אף היא ע"י yes ותשודר בערוץ yes stars החל ממחר, יום ראשון, 5/3/06.
"Threshold" - נרכשה ככל הנראה לשידור ע"י הערוץ הראשון. עדיין לא נקבע מועד לשידורה.

מי נגד מי?
"Surface" - כל מיני אנשים ברחבי העולם נתקלים ביצורים ימיים שמעולם לא נראו עד כה על פני כדור הארץ. ילד אמריקאי אחד מאמץ ביצה של יצור כזה אליו הביתה, מדענית אמריקאית אחת נתקלת ביצור כזה במעמקי האוקיינוס, צולל אמריקאי אחר זוכה לחוויה לא נעימה במיוחד. מאיפה הגיעו היצורים הללו? מהחלל החיצון? מה הם רוצים?
"על טבעי" - שני אחים פוצחים במסע ברחבי ארה"ב בחיפוש אחר אביהם שנעלם ובחיסול כל מיני שדים ורוחות רפאים עוכרי-שלווה כאלה ואחרים.
Invasion - סופת הוריקן עזה מהווה הזדמנות עבור חייזרים מהחלל החיצון לפלוש לכדור הארץ.
"Threshold" - זן אחר של חייזרים לא נזקק להוריקן כדי לפלוש אל כדור הארץ. הוא משחרר אות חייזרי כזה או אחר כדי לבצע שינויים מיסתוריים בגופם של בני האדם שצפו באות הזה.

זה שווה משהו?
"Surface" - כן, בהחלט. כל פרק חושף פרט נוסף על היצורים המסתוריים הללו, והתעלומה הכללית הולכת ומתבהרת - והיא מעניינת. השחקנים הראשיים - לייק בל ("מיס מאץ'", "בוסטון ליגל") כמדענית הנחושה בדעתה לפתור את התעלומה ולהביא את המידע לידיעת הציבור הרחב וקרטר ג'נקינס כנער המאמץ את הביצה - עושים עבודה טובה ומכניסים נשמה לסיפור המעניין-ממילא הזה.
"על טבעי" - מדובר בסדרה חביבה, מהנה לצפייה, ומשעשעת לפרקים. צמד הדינים מהווים מוקד משיכה לא קטן לסדרת העל טבעי הלא רעה הזאת. העלילה הראשית מעניינת, אבל חלק מהעלילות החד-פעמיות שבכל פרק לא מספיק מקוריות ולעיתים קרובות יש הרגשה שהעסק קצת חוזר על עצמו.
"פלישה" - סדרה מ-ש-ע-מ-מ-ת. העניינים מתקדמים שם בקצב איטי במיוחד. העלילה הראשית קצת מרתיעה, וקצת מזכירה את זו של...
"Threshold" - שעושה את זה קצת טוב יותר, למרות שגם כאן העלילה הראשית קצת מרתיעה. ועדיין - השחקנית הראשית (קרלה גוג'ינו, "קארן סיסקו") מענגת, ניכרת התקדמות מהירה יותר בעלילה הראשית והפרקים עצמם מעניינים (לפחות בחלקם). הביטול המוקדם במקרה הזה, קצת מצער.



קצב
"Surface" - הסדרה זורמת ומעניינת כמעט כל הזמן.
"על טבעי" - בדרך כלל, הקצב מהיר והדיאלוגים חביבים. לעיתים, יש כמה חלקים נמרחים.
"פלישה" - קצב? כאן לא שמעו על זה כל כך. תקראו לנו כשתמצאו את קרליטה.
"Threshold" - מהיר, לא "הבית-הלבן"-מהיר, אבל מהיר.

הקשר ל"תיקים באפלה"
"Surface" - אין. ואם קיים, אז הוא קלוש.
"על טבעי" - סאם ודין כמאלדר וסקאלי צעירים יותר, שיוצאים לפתור תעלומות לא מוסברות ולכסח ליצורים עוינים את הצורה.
"פלישה" - חייזרים פלשו אל כדור הארץ מהחלל החיצון. אוקיי, אז הם לא חטפו את הבת של מאלדר (או שכן?).
"Threshold" - ד"ר מולי קאפרי (קרלה גוג'ינו) היא ראש צוות ה"Threshold" שעוסק באיתור ובמיגור ניסיונותיהם של החייזרים.

הקונספירציה
"Surface" - "האם יש סוג כלשהו של קונספירציה?" היא אחת מהשאלות שעולות במהלך הסדרה ועל כן לא נרחיב עליה.
"על טבעי" - לפחות כרגע, לא נראה שיש גורם שיודע על כל העניין ומעדיף להחביא אותו. אולי בהמשך נגלה שטעינו.
"פלישה" - סימני קונספירציה נראים כמעט מהשנייה הראשונה. עושה רושם שהצבא או גוף אחר כלשהו, משתף פעולה עם החייזרים.
"Threshold" - אין קונספירציה. או שיש. בעצם, אין. נראה כאילו יוצרי הסדרה עדיין לא החליטו בנדון. היינו מעדכנים בהמשך, אלא שהסדרה בוטלה.

ההמשכיות
"Surface" - התעלומה מתחילה עם הפתיחה ונמשכת ונפרשת - כאמור - עד לפרק סיום העונה.
"על טבעי" - שני אירועים ראשיים שמתרחשים בפרק הראשון (אחד מהם הוא היעלמות האב) נשזרים כחוט השני לכל אורך הסדרה, אך מקבלים התייחסות מועטה במהלך הפרקים עצמם.
"פלישה" - היתה פלישה, היתה השתלטות על אנשים - לאן ממשיכים מכאן? או במילים אחרות: כן, יש המשכיות, אבל זה לא כל כך מעניין. ד"ש לקרליטה, אגב.
"Threshold" - האות החייזרי המסתורי ששינה מספר מצומצם של אנשים, גורם להם לנסות ולהמשיך את המשימה בעצמם, בדרכים שונות ומעניינות.



מוטיב המים
"Surface" - היצורים חיים במים - המים הם חלק מרכזי בסדרה.
"על טבעי" - מלבד פרק שלם שמרכזו באגם, אין יחס מיוחד אל המים בסדרה.
"פלישה" - סופת ההוריקן שבמרכז הפלישה מביאה עמה גשם. אירועים מרכזיים נוספים בפרקים הראשונים מתרחשים בסביבה של אגמים קטנים. עוד דברים הקשורים במים עלולים להוות ספוילר למי שמעוניין, בכל זאת, לצפות בסדרה.
"Threshold" - האות החייזרי שבפתיחת הסדרה נצפה בעיקר ע"י אנשי צוותה של ספינה ששטה לה בים. משם - הכל התחיל.

קשרים בין הסדרות
לא, לא מדובר בקרוס-אוברים, אבל אפשר בהחלט לראות קווי דימיון בין הסדרות.
1. גם ב"פלישה" וגם ב"Threshold" קורה אירוע חד-פעמי בפרק הפתיחה שהאפקטים שלו ממשיכים קדימה ומהווים את התמה המרכזית של הסדרות. בשתי הסדרות הללו יש אלמנט של השתלטות על האנשים ה"מודבקים" והוא אחד האלמנטים המרכזיים בהן.

2. גם ב"Threshold" וגם ב"על טבעי" מקבלים אנשים מסוימים כוחות מיוחדים. בסדרה הראשונה אלו ה"מודבקים" שמקבלים תגבור לכוח הפיזי שלהם, למשל. בסדרת רוחות הרפאים זה קורה בכל פעם למישהו אחר. גם במקרה הזה, הרחבה בנושא עלולה להרוס, ואנו נימנע מכך.

3. הפתיח של כל הסדרות מורכב מהשם שלהם בגרפיקה כזו או אחרת. מה, כולן רוצות להיות Lost? (התשובה: כן)

בעלי חיים
"Surface" - היצורים החדשים הם בעלי החיים של הסדרה. אה, ויש גם איזה כלבלב.
"על טבעי" - אין. אלא אם כן, מסתכלים על סם ועל דין ככאלה.
"פלישה" - קרליטה! קרליטה! קרליטה!!
"Threshold" - למולי יש כלב (בולדוג? פיטבול? זה לא ממש חשוב, כי רואים אותי בפרק וחצי בדיוק).

ציון כללי לסדרה
Surface - 9
7 - על טבעי
2 - פלישה (וגם זה בחסד)
Threshold - 6