המסך המפוצל

עכשיו באים?

השילוב בין דרמת התבגרות, קומדיית נעורים ופנטזיית הרפתקאות-אימה שהיא גם פארודיה על הז`אנר יצרו את אחת הסדרות הטובות ביותר שנוצרו אי פעם. "באפי, ציידת הערפדים" מגיעה סוף סוף לביפ

מאת: assafTV

פורסם: 08-03-2002
14 תגובות

דף זה נטול ספויילרים לכל מי שצפה בבאפי עד העונה השלישית. אלו מכם שמעולם לא צפו בבאפי ייחשפו למידע הנוגע לשלוש העונות הראשונות.




למרות שהאינסטינקט הראשוני - כפי שיעידו תגובותי באתר `ביפ` - הינו לזעוק עד לב השמים "למה רק עכשיו? למה לא בערוץ 2? ואיפה לעזאזל `אנג`ל"?" בשורה התחתונה מדובר בחדשות טובות: באפי חוזרת לישראל!

אמנם מדובר בפרקי העונה הרביעית, מלפני שנתיים וחצי (כאשר בארה"ב נמצאים במחצית השניה של העונה השישית) שהוקרנו כבר בסטאר וורלד (שיקרין החל מחודש מאי את העונה החמישית), אולם מדובר פה על אספקה שוטפת של כל פרקי `באפי, קוטלת הערפדים` ("ציידת" לפי המתרגמים), מתורגמים לעברית, כאשר לאחר סבב העונה הרביעית מובטחים כל פרקי הסדרה מההתחלה וכמובן פרקי העונות החדשות שטרם הוקרנו כאן. הכינו את הקלטות!

למי שכבר שכח על מה המהומה, ולכל המצטרפים החדשים, הנה סיפור המסגרת: באפי סאמרס הינה `הנבחרת`, נערה בעלת היכולת להילחם בערפדים ושאר יצורי האופל. יש נערה אחת כזו בכל דור. ברגע שקוטלת מתה `מופעלת` מחליפתה. אין אפשרות שיהיו שתי קוטלות בו זמנית. (אם כי לכל חוק יש פרצה לחוק). לקוטלת יש `שומר`, `צופה`, המשמש כמדריך המלמד אותה להילחם בכוחות האופל. ישנה `מועצת שומרים` הממוקמת באנגליה. עד כה לא נמסרו פרטים רבים במהלך הסדרה על המועצה, מי הם בדיוק ומי מפעיל אותם בעצם. מה שכן, הם בעלי עוצמה פוליטית לא קטנה. `באפי קוטלת הערפדים` היה במקור סרט כושל מ-1992 עם קריסטי סוונסון כבאפי ולוק פרי כבחור שעוזר לה. בסוף הסרט באפי שורפת את אולם הספורט של בית ספרה כדי להיפטר מהערפדים ששרצו שם. כתוצאה מכך היא סולקה מבית הספר.

הסדרה - למרות שהופקה חמש שנים לאחר הסרט - מתחילה קצת לאחר הנקודה הזו. אנו מוצאים את באפי בת ה-16 עוברת עם אמה (הוריה נפרדו בינתיים) מלוס אנג`לס לעיירה סאנידייל אשר כפי שמתברר בהמשך שוכנת על פי השאול.





בסאנידייל היא פוגשת את השומר החדש שלה, ג`יילס, בריטי `לפי הספר` אך בצעירותו היה דווקא בחור פרוע ואף היה במעין כת עם חברים אשר עסקו בכישוף וכד`. עוד היא פוגשת את זאנדר, החנון שמתאהב בה, כמובן, ואת וילו, חנונית המחשבים שאוהבת בסתר את זאנדר וכמובן: קורדיליה. הביץ` מהגיהנום. כן היא פוגשת זר מסתורי העונה לשם אנג`ל אשר מתגלה כערפד. אולם אנג`ל איננו רע. לפני כמאה שנה (ב-1898) לאחר שרצח נערה צוענייה קיללו אותו בני שבטה והחזירו לו את נשמתו. עקב זאת, מצפונו שב אליו והוא מתייסר על הסבל שגרם במשך מאה שלמה. הוא ובאפי מתאהבים. אלא שהקללה של הצוענים קבעה כי אם אנג`ל יזכה לרגע אחד של אושר טהור נשמתו תאבד והוא יחזור להיות הערפד האכזרי שהיה - אנג`לוס. דרך אחת לזכות באושר הזה הוא לשכב עם אהובתך...

עד כאן, פחות או יותר, תקציר פתיחת הסדרה. עד סוף העונה השלישית באפי תספיק למות; לקום לתחייה; להתאהב בערפד; לשכב עמו; לגרום לו עקב זאת לאבד את נשמתו; להרוג אותו כדי להציל את העולם - בדיוק כשנשמתו חוזרת אליו והוא `טוב` שוב; לפגוש קוטלת חדשה (הרי באפי מתה וכתוצאה מכך `הופעלה` קוטלת חדשה); לצפות בקוטלת הזו נהרגת ע"י ערפדית; לפגוש קוטלת חדשה אשר אוהבת `לחיות על הקצה` ובוגדת בחבריה (למעשה הראו לנו מעין תמונת ראי של באפי. `מה היה קורה אילו`). גם חבריה השתנו. זאנדר, קצת פחות חנון, יוצא עם קורדיליה אשר מצידה הראתה שבחזה דוקא פועם לב אנושי; ווילו מתעסקת בכשפים ואף מתגלה כמוצלחת במיוחד בזה; ואמה של באפי מגלה סוף סוף שבתה קוטלת ערפדים בלילות.

אם זה נראה לכם כמו איזה שילוב גרוע בין זינה, מכושפות ובברלי הילס - אתם לא יכולים להיות יותר רחוקים מהאמת.





מה הופך את `באפי` למיוחדת כל כך? אולי בגלל שהיא פשוט הצליחה ללכוד בצורה מאד ייחודית את תלאות ההתבגרות. באפי נאבקת בערפדים ושדים אבל עדיין החשש הגדול שלה זה שלא יהיה לה דייט ל`פרום`. שכבת עם החבר שלך? עכשיו הוא איבד את הנשמה ומתעלל בך. ועוד שלל דוגמאות שמחמת החשש לספויילרים לעונות מתקדמות יותר לא אפרט.

השילוב בין דרמת התבגרות, קומדיית נעורים ופנטזיית הרפתקאות-אימה שהיא גם פארודיה על הז`אנר יצרו את אחת הסדרות הטובות ביותר שנוצרו אי פעם. באפי היא כל הנ"ל ויחד עם זאת משהו שונה לגמרי.

באפי היא סדרה על החיים. על המוות, יהיה אולי מדויק יותר לומר. בכל פינה המוות מציץ. בעצם יותר ממציץ. באפי נלחמת בערפדים, המתים-החיים; מתאהבת בערפד; חברים, עמיתים ואהובים מתים ועוד. בכל עונה מתגלה איום חדש, גרוע יותר מקודמו. כל עונה היא נסיון נוסף להתמודד עם המוות שרק חוזר לאיים בצורה חדשה ומבהילה כל פעם. ואגב, בדומה לסדרת בית הכלא `אוז`, לא חוששים פה להרוג דמויות - חשובות ככל שיהיו - או `סתם` להפוך את הדמות מ`רעה` ל`טובה`. אם יש דבר כזה אגב. לא הכל שחור ולבן בסאנידייל.






בעונה הרביעית באפי מתמודדת עם שינויים רבים. היא עכשיו בקולג`. אנג`ל עזב את העיר ושם פעמיו ללוס אנג`לס (גם קורדיליה עברה לעיר הגדולה בתקווה לפתוח בקריירת משחק). היא עכשיו גרה במעונות, מחוץ לבית ומרגישה קצת לא שייכת, זנוחה אפילו. אמה הפכה את חדרה למחסן ("באופן זמני "היא אומרת); ג`יילס כבר פחות מאמן אותה; זאנדר לא התקבל לקולג` ועובד בעבודות מזדמנות; ווילו נהנית מחיי הקולג` ומרחיבה את ידיעתה בעולם הקסמים (ומתיידדת עם מכשפה-צעירה). החברים התרחקו להם קמעה אחד מהשני. יש כאלו שטענו שבגלל זה העונה חלשה מהרגיל. לדעתי ג`וס ווידון (היוצר) פשוט רצה להראות מה קורה בחיים שלפעמים דברים משתנים. חברים מתרחקים קצת, מתנסים בחוויות שונות, חלקם עוזבים, אבל חברים טובים תמיד חוזרים לבסוף.

ואם בעונה הרביעית יש שינויים, חכו חכו לעונה החמישית. כל מה שאוכל לומר עליה בשלב זה שהמוות מעולם לא היה קרוב כל כך, מאיים כל כך. באפי תצטרך להתמודד עם הבעיות הגדולות ביותר שעמדו בפניה אי פעם - מבית ומחוצה לו.

דווקא בעונה השישית - אשר מוקרנת כיום בארה"ב ותודות לאינטרנט אני זוכה לעקוב אחריה באדיקות - אפשר לומר שחל מפנה מסויים. לראשונה באפי מתמודדת עם איום גדול יותר מהמוות - החיים.





סדרה מורבידית כל כך, עם דמויות עמוקות כל כך, שסועות כל כך, מורכבות כל כך, איננה סדרה המייעדת את עצמה בלעדית לנוער. חלק לא קטן מצופיה האדוקים של באפי כבר מזמן חצה את העשרים. יש לא מעט שאף את השלושים חצו. אני עצמי משמש כ`ספק` לזוג נשוי בשנות השלושים לחייו אשר מתענגים מפרקים טריים של באפי (וגם מסדרת הבת "אנג`ל").

הסדרה תפסה גם את עיניהם של מבקרי הטלוויזיה בארה"ב אשר הרעיפו עליה שבחים ואף הציבו אותה השנה כמועמדת לסדרה הטובה ביותר בטקס איגוד מבקרי הטלוויזיה לצד `הסופרנוס` ואחרות.

למרות כל זאת הסדרה טרם צדה את עיני חברי האקדמיה לטלוויזיה הקשישים, מעניקי פרס ה`אמי`. ההתייחסות היחידה שלהם עד כה הינה מועמדות של ג`וס ווידון לפרס התסריט הטוב ביותר על הפרק `Hush`, פרק בו מאבדות הדמויות את קולן וברובו לא נאמרת אף מילה.
מדובר - כמעט מיותר לציין זאת - באחד הפרקים המשובחים ביותר בסדרה ובהחלט יצירת מופת טלויזיונית. את הפרק הזה, העשירי בעונה הרביעית, תוכלו לראות ממש בקרוב.

אפשר להמשיך עד בלי סוף בתיאורי מעללי הקוטלת. אבל הדרך הכי טובה היא לשפוט בעצמכם. ההמלצה הטובה ביותר הינה לחכות קמעה עד שיתחילו בשידור הסדרה מתחילתה (להערכתי בחודש מאי עם עליית העונה החדשה של ערוץ `ביפ`). בכלל, `באפי` הפכה לעסק ענק הכולל את הסדרה, סדרת הבת, סדרה מצוירת שתחזור לעסוק בתקופת התיכון של באפי וחבריה, קומיקס עתידני על קוטלת המתרחש בעוד 500 שנה, סדרת בת עם ג`יילס ועוד היד נטויה.

אבל בקיצור: באפי חוזרת! אמנם פחות נגישה מבעבר (אז הוקרנה בערוץ פתוח לכולם וכיום רק בערוץ בתשלום לבעלי ממיר כבלים דיגיטלי) אבל היא כאן, עם תרגום ובשידור כמעט-יומי (ראשון עד רביעי). מי שמכיר ומכור כבר הכין לו בוודאי קלטות (שישכנו ליד הקלטות הלא-מתורגמות שנרכשו בממון רב מאתרים בחו"ל) . מי שטרם התמכר מומלץ לו להמתין מעט עד להקרנת כל הפרקים מההתחלה (כדי שיבין יותר טוב כמובן. זה ישתלם לו).

עכשיו רק תביאו לנו את אנג`ל. (על Ripper עם ג`יילס עוד מוקדם לדבר הא?)





"באפי, ציידת הערפדים", החל מיום ראשון ה-10.3.2002, ימים ראשון עד רביעי, 20:45, ערוץ ביפ בכבלים הדיגיטליים בלבד.