המסך המפוצל

משחקי תפקידים

"לא הבטחתי לך" עוסקת בתופעת הגבר החדש, שדואג לטיפוח עצמי, ומצליחה לספק דרמה טובה, מצחיקה לפרקים, שלא נופלת לקלישאות

מאת: עידו f. כהן

פורסם: 03-11-2006
38 תגובות
מהי ההגדרה של גבר? ברצינות, מה גורם לנו להסתכל על מישהו ברחוב ולהכריז עליו כעל גבר גבר? האם זה החזה השעיר או הכדורגל והמטקות? או שמא זה בעצם עבר צבאי ודרגות על הכתף? בחנות מתנות לגבר טוענים שאין דבר יותר גברי ממכשיר סיכות כזה, שאתה מכניס את היד שלך ויוצאת צורה של היד שלך בצד השני. כל הכבוד לך, איזה גבר!

פעם, כשהעולם עוד היה צעיר ולא היו ערים ורחובות וטיפולי לייזר, הכל היה נורא פשוט. העולם התחלק לשני מינים בלבד - גבר ואישה. החוקים היו פשוטים, הגבר היה יוצא מהמערה ליער וצד ממותות או נמרים כאלה עם ניבים, חוזר הביתה לאכול, שוכב עם האישה, מנציח הכל על הקיר של המערה והולך לישון. האישה היתה קמה בבוקר, יוצאת החוצה ומלקטת פירות מהאדמה, חוזרת ומבשלת הכל בשביל הגבר שלה, עושה כאילו הוא מספר אחד במיטה והולכת לישון. וכך היו הימים עוברים להם בעצלתיים. פשוט.

אבל מאז העולם רק הסתבך. בשנות השישים התחילו כל מיני דיבורים של שוויון, בשנות השבעים שרפו חזיות, אין לי בכלל מושג מה הלך שם בשנות השמונים ובשנות התשעים כולנו נכנענו לרוחות השינוי וקיבלנו על עצמנו את הפמיניזם ואת כל נספחיו גם יחד. התפקידים התחלפו, וכולם יכולים לשחק.



פתאום הכל מותר - האישה יכולה לצוד ממותה בזמן שהגבר מחכה לה במערה עם סיר מלא פירות. וזאת רק ההתחלה. פתאום הגבר מתחיל להרגיש כל מיני כאבים כאלה, בתוך הבטן, והוא מגלה שהתרופה לכאבים זה חיבוקים עם האישה או אפילו יותר גרוע, לדבר על זה. ובלי ששמנו לב, ממש מתחת לאף שלנו, הגבר נעלם ובמקומו צץ לו יצור חדש העונה לשם מטרוסקסואל.

יוצרי "לא הבטחתי לך", סדרת הדרמה החדשה שתעלה במוצ"ש על מסכי ערוץ yes ישראלי (לשעבר yes 5 ישראלי ולשעבר שעבר ערוץ הקולנוע הישראלי) באים לצפות בתופעת הגבר החדש, זה שדואג לטיפוח העצמי שלו וסופר קלוריות כשאף אחד לא רואה, ולבדוק מה באמת קורה בסביבתו. על-פי התרשמות מפרק הפתיחה ניתן להבטיח כי מדובר כאן בדרמה טובה, מצחיקה לפרקים, שמצליחה לדלג בין תהומות של קלישאות מבלי ליפול.

מעשה בשלושה חברים טובים - אודי (דני גבע) הוא חוקר חרקים שעובד בבית ומגדל את הילד שלו, בעוד אשתו טלי (הילה עופר) מנהלת חיי קריירה משרדיים. תומר (גורי אלפי) הוא גבר ביישן ואדיש שעובד בחברת היי-טק ומתחמק מהעבודה בשביל כיתות כתיבה יצירתית. הוא כל כך ביישן עד שהוא מוצא את עצמו מבוהל מול חיזוריה של אחת מהתלמידות האחרות בכיתה (מיטל דוהן). איציק (אלי פיניש) עובד עם תומר באותה חברה, מכור לטיפולי יופי ומקפיד לעבור טיפולים להסרת שיערות בלייזר כמו גם טיפולי מסכות פנים קבועים אצל אתי (אפרת כהן), המאהבת שלו. לא שלחברה שלו הילה (ריקי בליך) מותר לדעת על קיומה, אבל טוב שיש שתי בנות בארסנל. איתם במשרד נמצאת גם נעמה (רחלי זינדר), המזכירה של תומר שמייחלת שיהיה קצת פחות הבוס וקצת יותר משהו אחר. לחבורה מצטרפת דנה (אפרת בוימולד), בת דודתה של טלי שמגלה יותר מעניין אחד באודי.



הסדרה סובבת בעיקר סביב מערכות יחסים, וכמו סדרה מחושבת של ג'יי ג'יי אברהמס כל העלילות של הדמויות שזורות זו בזו ומצטלבות זו בזו, תוך נגיעה בכל פעם בסוגיית הגבולות החדשים במגדר שבינו לבינה, כשהצד הגברי מקבל זווית ביטוי חדשה. שלושת הגיבורים הראשיים מדלגים בזיג-זג בין פעולות שנחשבות נשיות ובין אלו המקובלות בעולם הגברים, בין טיפולי לייזר לדאבל פסים. וזה מה שמעניין בהשתלשלות האירועים, שמדי פעם אותם גברים פוסט מודרניים חוזרים למקורות.

נדמה שהרעיון ש"לא הבטחתי לך" מיישמת הוא של שבירת מיתוסים. לא עוד סיפורי אהבה גדולים מהחיים בהן האהבה מנצחת וכולם מאושרים. מערכות יחסים יעלו על שרטון, יהיו מריבות וחיכוכים ולא אחת סקס ינצח את הרומנטיקה. וזה בסדר, כי ככה זה בחיים.

עוד ניפוץ מיתוס חביב בא בתוך הדמויות עצמן. דוגמת איציק, שאולי עושה טיפול פנים ואוהב גלידת סויה, אבל ציצים גדולים הוא אוהב יותר. או תומר, שאולי מציג חזות אדישה לכל מה שקורה סביבו אבל ברגע שמעירים לו על יכולותיו במיטה הוא קופץ הישר למגננה כאילו גבריותו תלויה על המאזניים. אחד הרגעים הכי יפים בפיילוט הוא כשהשלושה יושבים בתור במכון להסרת שיער בלייזר והקונוטציה הראשונה שעולה להם לראש היא של שלישיית "אסקימו לימון".

מה שקורה פה בעצם הוא שכל אותם גברים רגישים מגלים שגם מתחת לכל שכבות המייק-אפ הללו עדיין נותר לו בפנים ילד קטן בן 15, שמתעניין רק בסקס. וגם הבנות לא בדיוק חסודות, גם להן מותר לדרוש להיות המין השולט בזוגיות, בין אם זה תלוי בקריירה שלהן ובין אם מדובר בסך הכל בביצועים במיטה. כאמור, זה הכל עניין של משחקי תפקידים.

הקאסט עושה את עבודתו נאמנה. הדיאלוגים בין הבנים מעולים, בפרט מצטיין אלי פיניש כאיציק שחולק מיטה גם עם ריקי בליך וגם עם אפרת כהן, וכל סצנה בכיכובו משודרגת מיידית בזכות דיאלוגים נהדרים. גם גורי אלפי (תומר) מפגין את יכולותיו הקומיות כשהוא הולך ראש בראש מול התלמידות האחרות בסדנת הכתיבה, ובמיוחד מול מיטל דוהן.

מבחינה טכנית הסדרה מצטיינת בכל תחום. הצילום בתוכנית הוא מהטובים שנעשו לסדרות בארץ, שבשילוב עם העריכה המוזיקלית המיוחדת של הסדרה, עוזר להציג תמונה רחבה של המתרחש בסדרה בכמה מישורים, ובכך בעצם רק מעשיר את הצפייה בתוכנית. ועדיין לא נגענו בפתיח, שהוא בלי צל של ספק, הפתיח הכי טוב שנעשה לסדרה בארץ.



ההצהרה המרכזית של "לא הבטחתי לך" היא שאין כזה דבר "תפקיד הגבר". מהיום כולם יכולים לעשות הכל. הנשים יכולות להיות חזקות והגברים יכולים להיות חלשים, אבל זה לא אומר שהם צריכים להפסיק לשחק כדורגל, כי יש משחקים שלא משתנים לעולם.

"לא הבטחתי לך" מגיעה כחלק מהאריזה החדשה של ערוץ yes ישראלי, שעומד על טהרת הפקות המקור הישראליות, חוץ מ"לא הבטחתי לך" צפויות להפציע הפקות מקור נוספות, ביניהן גרסה חדשה ומעודכנת לסיפורי חסמב"ה הקלאסיים; קומדיה חדשה פרי עטם של גל פרידמן ומיכל קופר-קרן על עולם הדייטים ו"מסכים" של עוזי וייל. השבוע כבר עלתה העונה החדשה של "פעם בחיים" ("החיים על פי Y" לשעבר) ובדצמבר צפויה להגיע עונה חדשה של "השיר שלנו", רביעית במספר, מחוזקת בליאור אשכנזי והופעות אורח של דנה אינטרנשיונל וגילה אלמגור.

בחורף הקרוב צפויות לנחות על מסכינו לא מעט דרמות מכל הכיוונים והזכייניות. ניתן רק לקוות שהן תעמודנה באותו רף ש"לא הבטחתי לך" מציבה. ועוד יותר רצוי לקוות שלא מדובר בטרנד חולף ושבאמת צומחת כאן תעשיית טלוויזיה מתוסרטת רצינית.





"לא הבטחתי לך", עולה בשבת הקרובה (4/11/06) בערוץ yes ישראלי, בשעה 22:00. שידור נוסף בימי חמישי ב-22:00. לסדרה 13 פרקים (כולל פרק הפתיחה הכפול).