המסך המפוצל

מציאות מדומה

אני רוצה שתסתכלו לי ישירות לתוך העיניים ותקשיבו טוב למה שאני אומר. הופ! אתם מהופנטים, עכשיו קראו את הכתבה

מאת: עידו f. כהן

פורסם: 25-11-2006
31 תגובות
שלום לכם קוראים נכבדים! ברוכים הבאים למופע הקסמים של עידוניניו הקוסם! היום אני אדהים את כולכם בקסם הגדול ביותר מאז שדיוויד קופרפילד שכנע את קלאודיה שיפר להתחתן איתו. עכשיו, אני רוצה שתיקחו פתק ותרשמו עליו את השם שלכם... וחיה שמתחילה באות הראשונה של השם שלכם. רשמתם? יופי! עכשיו קפלו את הדף, הכניסו לכיס והסתכלו טוב למסך, ישירות למסך, לתוך העיניים שלי. אתם מסתכלים עלי ואני עליכם. אנחנו מתחברים אחד אל השני, אנחנו הופכים ביחד לישות אחד ועכשיו אנחנו מחוברים יחדיו בתת המודע... זה קיפוד? כתבתם קיפוד, נכון?

טוב, זה בטח לא הרשים אתכם ויתכן שחלקכם אפילו שוקל לשלוח כמה בריונים למשרדים של "המסך המפוצל" במטרה להביא לסיום הקריירה שלי. וזה בהחלט מתקבל על הדעת, כי גם אני חיפשתי בריונים לשלח על אורי גלר אחרי שראיתי את תוכניתו ביום שבת. עמוק ממעמקי הטראש הטלוויזיוני מביאה קשת את הביזאר התורן הבא. אורי גלר וחיפושיו אחר "היורש" שלו, תוכנית ריאליטי בה תשעה קוסמים / יוצרי אשליות / מעריצי ג'וב בלות' מתחרים על התואר המפוקפק - "היורש" של אורי גלר. הפרס למנצח, אם זה בכלל מעניין אתכם, מבטיח לו להיות שוליה ויד ימינו של גלר, שזה אחלה דרך להיות מנצח ומפסידן בו זמנית.

בינינו, הצעד הזה היה בלתי נמנע. קשת ידועה בתור הזכיינית שמצרפת אל שורותיה את האנשים הכי מפורסמים בארץ או שהיא יוצרת אותם במסגרות ריאליטי כאלו ואחרות. ואורי גלר הוא אושיה ידועה בכל בית בישראל, בין אם מדובר באדם דגול עם כוחות על ובין אם בגדול שרלטני העולם, אורי גלר גורר אחריו רייטינג, עם או בלי עצירת שעונים.

גלר בנה לעצמו קריירה מצליחה עוד בשנות השבעים, אז כופף כפיות לתפארת מדינת ישראל ואף הצליח לקחת את כישוריו לארץ הקסם הבלתי נגמר - הוליווד. שם התחבב על מפורסמים כמו סופיה לורן ומייקל ג'קסון (באותם זמנים זה לא היה מסוכן להסתובב ליד ג'קסון) ובנה לעצמו רפרטואר של איש בעל כוחות על-חושיים אמיתי. אבל מצד שני, מדובר בהוליווד, המקום בו אנשים מחדירים מזרקים רווי בוטוקס לגוף וסוגדים לכתביו של ל. רון האברד. כמה שפוי כבר אפשר להיות בהוליווד?

היו לא מעט סקפטיים שפקפקו ביכולותיו של אורי גלר. זכורה ההופעה שלו אצל ג'וני קרסון ב-Tonight Show. גלר הגיע בהנחה שרק יתראיין בתוכנית, אולם קרסון הפתיע אותו כאשר הציג לפניו סט סכו"ם משלו וביקש ממנו לבצע את הטריק עימו הוא מזוהה. גלר סירב בטענה שהוא מרגיש יותר מדי אנרגיות שליליות. חוקר המיסטיקה ומתנגד ידוע של גלר הוא ג'יימס רנדי, אשר ניסה להסביר בדרכו למה גלר הוא לא רב-כוח כמו שהוא אוהב לטעון על עצמו.

ועם זאת, גלר לא נכנע למתנגדיו והצליח להפוך לאחד הישראליים המוכרים ביותר בעולם (הוא אפילו כיכב בגיליון של גיבור העל Daredevil). לאחר שכופף כפיות ברחבי תבל והצליח לעצור אפילו את הביג בן פרש אורי גלר לאחוזתו ביורקשייר, אנגליה, וחי על הממון שעשה בשנותיו. עד שהחליט שהוא חייב למצוא לעצמו יורש.



אז בנו לכבודו במה, הציבו הרבה יותר מדי תאורה ואפילו הכריחו את אלי אילדיס להנחות בספק פחד ספק שעמום את התוכנית, וכל ההילולה מתרחשת סביב הכס המלכותי בראשותו של גלר, אדון האשליות. ומה בתוכנית? לא פחות משלושה חלקים נפרדים מרכיבים את התוכנית - המתכונת הקבועה של תוכניות ריאליטי בקשת - תוכנית התחרות ותוכנית התוצאות - נשמרת, כשאל המשוואה מוסיפים תוכנית שלישית בה מתקשרים אנשים מהבית לספר לאורי גלר על כל הפלאים המפתיעים שקרו להם בזמן הצפייה בתוכנית.

החלק הראשון של התחרות הוא פשוט מאוד אך מלא פאסון. הקוסמים, שניכר כי למדו מגלר את אומנות המבטים הרציניים והתהומיים, עולים בתורם ומבצעים את קסמיהם על אורחים מסכנים. כך זכינו לראות כיצד מפתיעים את שירז טל, גונבים לאורי גוטליב את המחשבות ורק מרגול נשארה המומה כשקוסם חדר לראשה ושלף מתוכו את המספר 39.

החלק השני הוא החלק בו מרכז הבמה עוברת לגלר (לא שהוא לא מקבל הרבה יותר מדי חשיפה בשאר חלקי התוכנית) והוא מסביר באיזה סוג של פאסון מעורב בשעמום למה כל המתחרים לא טובים כמוהו אבל קרובים. איכשהו יש גם מישהו שמפסיד בכל פרק ויוצא מהתחרות. נראה כי מסחטת "להצבעה חייגו למספר X" שעובדת נהדר בכל תוכנית ריאליטי בערוץ 2 ממשיכה גם כאן כאשר לא רק מצביעים לזכות המועמדים המועדפים עלינו אלא גם אורי גלר בעצמו מצהיר שהוא יכול לשדר לתת מודע שלנו סמלים שונים של ריבועים וכוכבים וכל מה שאנחנו צריכים לעשות זה להתקשר למרכזייה ולספר לו שזה בדיוק מה שניחשנו. איזה קטעים פה.

מה שמביא אותנו ישירות לחלק השלישי של התוכנית, בו אורי גלר פונה לשיחות טלפון מהקהל בבית בהן הם מספרים לו איך כפיות קפצו ממקלטי הטלוויזיה, איך בתים נותקו מחשמל וכמה שהוא יפה כשהוא מוריד את המשקפיים ברצינות ומסתכל ישירות לצופים בעיניים. בתוך העיניים ולא מסביב לעיניים.



ואם אנחנו כבר בנושא, כל מי שצפה בתוכניתו של גלר בשבת והיה עד לקפיצת כפית או הפסקת חשמל פלאית מוזמן להגיב כאן ולהעיד, כי אף אחד מהאנשים שאני דיברתי איתם בזמן צפייה בתוכנית לא הצליח למצוא עדות לאנרגיות מיוחדות שעברו אצלם בסלון. אני לא יודע מה איתכם, אבל הכפית הקסומה היחידה שאני מכיר היא של גברת פלפלת. אם אורי גלר יוכל להתכווץ בשידור חי אני אאמין לכוחות העל-טבעיים שלו.

נראה ששאר מדינת ישראל לא חושבת כמוני, שכן הרייטינג של התוכנית בשמיים. הפרק הראשון של "היורש" השיג ממוצע של 34 אחוזים ובשיא התוכנית אף הגיעה לרף של 38 אחוזים ברייטינג. רק לצורך המחשה, גמר "כוכב נולד 4" השיג רק 31 אחוזי רייטינג. תוכנית הגמר של "רוקדים עם כוכבים 2" הניבה רק 29 אחוזים. מפיק התוכנית, אלעד קופרמן (שחתום גם על "השגריר", "אמא מחליפה", "מכל הבנות בעולם" ו"48 שעות") בהחלט יכול להתגאות בתוכנית החדשה שבאמתחתו. פצצת רייטינג כזו לא נראתה בערוץ 2 כבר מזמן, ולחשוב שכל מה שצריך זה ערימה מטורפת של פנסי תאורה ואת מבטו החודר של גלר.

מבחינת כותב שורות אלו, "היורש" הינה תוכנית שנועדה להשיג רייטינג אך ורק מנוכחותו של כוכב אחד שנוי במחלוקת. אין בה תוכן, אין בה עומק, אין בה כמעט תחרות. זאת לא תוכנית מציאות, זו תוכנית של מציאות מדומה.





"אורי גלר מחפש את היורש", ימי שבת, 21:00, ערוץ 2.