המסך המפוצל

הממיר 24/12/06

סיום עונה ב-ER ושל החיים על מאדים, פתיחת עונה של הפמליה, אד ממשיכה להקסים, משמרת שלישית מצוינת, ענייני תרגום ופרומואים

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 24-12-2006
51 תגובות
10. העונה ה-11 של ER שנגמרה בשבוע שעבר בהולמרק הפגינה לכל אורכה חיות, יצירתיות ורעננות שסדרות חדשות וצעירות יותר היו מתקנאות בהן, והתבררה להיות אחת העונות הכי טובות בתולדות הסדרה. אחד היתרונות של סדרה בת 11 שנים הוא הסתמכות על עברה המפואר, דבר ש-ER לא נוהגת לעשות הרבה, אבל היא עשתה זאת לפני כמה שבועות בפרק בו רובדו, פציינט של קרטר לא שוכח לו את מותה של אשתו לפני עשר שנים (בעונה השניה) כשהלה היה מתמחה פעור, למרות שקרטר עצמו לא מזהה אותו. הפרק האחרון לעונה עשה זאת שוב עם ילדה דברנית בת 10 שהתברר כי קרטר הוא שיילד אותה בתחילת דרכו, ועכשיו גם הבנו על שום מה כל הרפרורים האלה לעבר - קרטר עוזב. הסדרה שהתחילה עם בואו לחדר המיון נפרדת מהדמות הרציפה הכי ותיקה שלה, ובכך בעצם חותמת את הגולל על אפשרויות רבות של נוסטלגיה. כי קרטר היה איתנו תמיד, יש לנו הצופים ברית ותיקה איתו, כזו שלא קיימת עם אף דמות אחרת בחדר המיון. הפרידה היתה מינורית, כבדרך כלל ב-ER, עם שלל אפשרויות שלא סביר כי נראה עוד בסדרה: יחסי גומלין עם חולים מהעבר כאמור, תמונות של דאג רוס, מארק גרין, פיטר בנטון וקרול האתאוויי, וקולותיהם של שלושת האחרונים מהדהדים בעוד קרטר פוסע במסדרון. זה לא זורק רק את קרטר אל תקופה שלא תשוב, אלא גם אותנו, שהיינו עם כולם אז, צעירים ויפים. סודק לב (yaddo).

9. פרק סיום העונה הראשונה של "החיים על מאדים" היה (כמעט) כל מה שרצינו לבקש שיהיה - הניסיונות הכושלים של סם לחזור אל החיים הקודמים שלו, המפגש והמאבק עם אביו, פתרון תעלומת הריצה ביער, המפגש עם עצמו כילד. ואם צריך לבחור רגע אחד בעונה המצוינת הזאת שמשקף את הלך הרוח של הסדרה ואת סוד קסמה הרי זה אותו הרגע שבו אביו שואל אותו ביער "מה אתה עושה?" וסם עונה לו בטבעיות האופיינית לו: "I'm a police officer". מצוין. וזה כנראה גם המקום לציין לשבח את המשחק המשובח של פיליפ גלניסטר כבוס הקשוח ג'ין האנט, שכל משפט שיוצא לו מהפה פשוט שווה זהב (וכן, כן, גם ג'ון סים נפלא).

8. "הפמליה" פתחה עונה שלישית בפרק מצוין. אם בעונה הראשונה לא ממש הצלחתי להתחבר אל הסדרה, והעונה השניה בהחלט עשתה לי את זה, הרי שפרק הפתיחה הנוכחי הבהיר לי חד-משמעית שמדובר בסדרה פשוט נהדרת. הסצנה בה ארי עושה כושר, הקטע עם האמהות של ארבעת הגיבורים, ג'יימס וודס בהופעת אורח נפלאה. איזה כיף שסוף סוף קיבלנו את הפרימיירה של "אקווה-מן". עכשיו רק נותר לגלות מה יקרה בדוחק"ו.



7. "משמרת שלישית" היא כנראה הסדרה הטובה ביותר שאתם לא רואים. כבר הזכרנו כאן בעבר את מצבו ההולך ומתערער של דוק, וכבר בפרק הקודם נראה היה שמשהו לא טוב עומד לקרות לו עם כל עניין המסיבה הלא ממש אופייני הזה והשינוי הקיצוני לטובה במצב רוחו. גם היה ברור שמשהו לא בסדר כבר מהקטע שלפני הפתיח בפרק הנוכחי, עם האקדח הנעלם. לרגע היה נדמה לי שהוא פשוט הולך להתאבד, אבל הדבר שהוא בחר לעשות במקום זה ממש הפתיע אותי. התפתחות מאוד מעניינת שהפכה את הפרק לאחד הטובים בעונה הזאת. גם הסיפור של בוסקו והסכנה אליה הוא הכניס את אמו היה מרתק. מעניין היה גם לראות את חוסר הרצון שלו להיענות לבקשתה (או אולי נכון יותר "לדרישתה") של פיית' לחזור לנסוע איתו. מסקרן לראות איך זה יתקדם מכאן, אחרי שבוסקו שיקר לה.

6. "אד" היא פשוט סדרה מקסימה. מעבר לעובדה שאני מצליח לצפות בפרקים ה"חדשים" על בסיס יומי, הרי שכמה מהרגעים בה פשוט מותירים אותי עם חיוך על הפנים: המכתב שקיבל אד מאותה מכרה של אבי סבו, קטע הכנת היין והדריכה על הענבים, תחרות שירי היום הולדת, וורן שמנסה להשיג את סטלה בחג האהבה כשהוא מופיע מחוץ לחלונה - וזוהי רק רשימה חלקית. איזה כיף.

5. כש"ארץ נהדרת" יצאה להפסקת הפרסומות הראשונה, היתה כתובית של "5 פרסומות וחזרנו". בפועל החזרה לתוכנית לקחה יותר מחמש דקות, כי מלבד 5 הפרסומות (שאורך כל אחת מהן היה קרוב לדקה) קיבלנו שלל פרומואים וחסויות. אז אולי לא מדובר על שקר בפרסום, אבל זה לא לגמרי כשר, קשת. ובאותו הקשר כדאי גם להזכיר את העובדה שהתוכנית התחילה עשר דקות מאוחר ממה שצוין בלוח השידורים, לטובת פרסומות ופרומו בן כשלוש דקות ל"נולד לרקוד". עוד מילה בנושא פרומואים - בהמשך.

4. שני ענייני תרגום בעייתיים: קאתי גריפין בתוכנית "שחקנית סוג ד'" צרחה "Fucking Seacrest" בהקשר לסיבות בגינן פוטרה מערוץ !E. הכוונה כמובן לעמיתה לשעבר ראיין סיקרסט, אבל בתרגום התעקשו על "וזה היה כל הסוד". בהמשך תורגם iPod shuffle ל"חבילה"
(okok4).

3. ההחלטה של AXN להפקיע את שעת השידור החוזר של "גולשים בזמן" ב-18:10 לטובת שידור נוסף ולא ממש מתוכנן ל"מי רוצה להיות גיבור על?" היא טיפשות מדרגה ראשונה. מה עם האנשים שהיו רגילים לשידור החוזר הזה של "גולשים"? את מישהו זה מעניין בהנהלת הערוץ? כספיח למעשה הטיפשות הזאת, כדאי לשים לב לפרומואים שעדיין רצים ומדווחים על כך ש"גיבור על" משודרת בימי רביעי ב-22:00. פססט, AXN - כנראה לא שמתם לב, אבל אתם משדרים שם כבר משהו אחר. כאמור - טיפשות.



2. השבוע התפרסמה בגיליון "רייטינג" כתבה שניה בסדרת ראיונות עם האנשים שאחראים על הפרומואים שאנחנו רואים בטלוויזיה. נתחיל דווקא עם המילה הטובה: מדובר בראיונות מעניינים לקריאה עם אנשים שבדרך כלל נמצאים הרחק מאור הזרקורים. אלא שמשהו אחד קטן נורא מפריע לי בראיונות הללו. מדובר בראיונות "נחמדים" מדי. הכל כאילו טוב בממלכת הפרומואים של קשת ורשת. למה אתם לא שואלים אותם על הפופ-אפים המעיקים? על הדברים שקופצים עלינו מכל הכיוונים? על שי אביבי שעולה מתחתית המסך ומרחף לו להנאתו עד למעלה, מפריע תוך כדי כך לתוכן המשודר? על ספיידרמנים שמרחפים מצד לצד? על שעונים שעושים ספירה לאחור לקראת אירועים גדולים? אז נכון, יש כמה קמפיינים מאוד מושקעים, שהם גם יפים ויזואלית וגם מביאים את הקהל לצפות בתוכניות, אבל יש גם המון ביקורת שצריכה להיות מופנית אל האנשים הללו והיא לא נאמרה וזה נורא נורא חבל.

1. והנה מכתב שקיבלנו מגולש בשם איליה: לפני כחודש היתה פסיקה של בית המשפט הפוקדת על ערוץ הספורט לשדר לפחות משחק NBA אחד בשבוע. ערוץ הספורט ביצע זאת במשך שבוע אחד בלבד, ולאחריו באו שלושה שבועות ללא שידורים. השיא הגיע ביום חמישי האחרון: בלוח השידורים היה כתוב שמשדרים את המשחק של דטרויט נגד קליבלנד. כאוהד NBA התעוררתי בשלוש לפנות בוקר רק כדי לגלות שמשדרים שידור חוזר של המשחק בין סיביליה לקורוניה. זהו מחדל נוסף של ערוץ הספורט.


בשולי הממיר
אורחי השבוע ב"אד": סברינה לויד, הלא היא מיס ויייילס מ"גולשים בזמן" הפציעה בתפקיד אורח מתמשך כפרנקי, עורכת הדין התזזיתית; תומאס ווילסון, הלא הוא ביף טאנן מסדרת סרטי "בחזרה לעתיד" הצטרף אף הוא למספר פרקים השבוע כשון נואל, אביו של הנער שמתעללים בו בבית הספר; יום לאחר מכן הגיעו וויליאם סאדלר, השריף ולנטי מ"רוזוול" כעורך דין התביעה במשפט הרצח, ודניאל סנג'טה - פרנקו מ"הצילו" - כדני הנאשם. אתם רוצים להגיד לי שזה מקרי שדווקא בפרק הזה הראו לנו את תחנת הכיבוי בה עובד שון נואל?