המסך המפוצל

לאהוב באוז

עם כל הכבוד והחיבה שיש לי לטארה, ויש לי, הקטע הזה מוקדש לאוז - הבחור הנפלא, החבר האולטימטיבי, ואחת הדמויות המופלאות ביותר ב"באפי", דמות שנעלמה מחיינו בעונה הרביעית

מאת: Which Witch

פורסם: 05-04-2002
16 תגובות
אוז הוא מן אידיאל של חבר, כזה שלא קיים במציאות. נראה לי שרק מי שלא ראה את שלוש העונות הראשונות של "באפי" יכול לראות את אוז באור שלילי או לא לאהוב אותו בכל ליבו. אמנם מעמדו התערער בעונה הרביעית, כשהוא בגד בווילו עם וורוקה ואפשר לומר שאין תירוץ לבגידה הזאת, (למרות שיש כאלה שחושבים שיש תירוץ… ונגיע לזה), אבל אי אפשר להכחיש שזו הייתה הפעם הראשונה שהוא אי פעם פגע בה, או בכל אחד אחר.

ראשו מחליף-הצבעים של אוז נצפה לראשונה בעונה שניה, בפרק “Inca Mummy Girl". מה היה לנו שם? ווילו בתחפושת האסקימוסית האידיוטית שמכסה כל חלק בגוף שלה, בעוד כל שאר הבנות בסביבה דפקו הופעה. זאנדר רודף אחרי מישהי אחרת (כרגיל), ו-ווילו המסכנה שוב לבד. ומי מביט עליה מעל הבמה ומיד נדלק? אוז.

זו הפעם הראשונה שבה דמות זכרית בסדרה לא עושה זום-אין מיידי על באפי, וזה כה מרענן. אני בטוחה שאין צופה שראה את הקטע הזה, שבו אוז שואל את דבון לגבי "האסקימוסית", שלא אמר לעצמו - סוף סוף! מצאו בחור ראוי לווילו! הקץ לאהבה הבלתי ממומשת לזאנדר! עידן חדש הגיע!

אבל זה לקח זמן. עד שיצא לווילו ואוז להיפגש היו להם כמה פספוסים מכוונים. שני פרקים לאחר תקרית האסקימוסית, בפרק ליל כל הקדושים המופלא, אוז מראה לנו כמה הוא לא מתרשם מבחורות כמו קורדיליה, ומיד נתקל בווילו. היא לבושה בתחפושת רוח הרפאים ולכן הוא לא מזהה אותה, וכל אחד הולך לדרכו. התסכול הוא גדול, אבל סופו של הפרק מביא לנו את אחד הקטעים המענגים ביותר: ווילו חוצה את הכביש בתחפושת הסקסית שלה. אוז מביט אחריה מתוך הוואן, ושואל את עצמו (בפעם השניה): Who is that girl?.

ואם זה לא מספיק מתסכל, אנחנו נאלצים לחכות שני פרקים נוספים עד שנראה את אוז שוב, יושב על הספה ומעיין במגש המתאבנים (יש אומרים שהשאלה:"Canape'`?" הפכה מאז אותו הפרק למשפט-התחלה רישמי). מיד אח"כ מתחיל אוז לבסס את מעמדו כבחור האידיאלי. אחרי אותה השיחה, הראשונה שלהם, בפרק "What’s my line", אוז מציל את חייה של ווילו. כן, מציל את חייה. חוטף כדור בשבילה. יותר מזה??

אז זהו, שכן. בפרק "Innocence", כשווילו מגלה שקורדיליה וזאנדר ביחד, היא פחות או יותר מציעה לאוז לבצע בה את זממו… (“Do you want to make out with me?”). זה, אגב, דבר מאוד מניפולטיבי לעשות - ווילו יודעת שאוז מחבב אותה ומנסה לנצל את זה. אוז מתוודה שהוא מפנטז עליה, ומיד מוותר על ההצעה - הוא רוצה לחכות עד שהיא תרצה אותו באמת (החבר האולטימטיבי כבר אמרתי? הרי אין באמת כאלה בחורים).

כשאוז מגלה שהוא אדם-זאב הוא מנסה להתרחק מווילו, כדי לא לפגוע בה (ובכלל, לאורך כל הסדרה, הפחד הכי גדול של אוז הוא שהזאב ישתלט עליו והוא יפגע בווילו ובאחרים - ראו קטע קורע-לב באמבטיה ב- Fear, itself).

בפרק Lovers Walk. קורדיליה ואוז תופסים את ווילו וזאנדר מתנשקים בלהט. קורדיליה לא סולחת לזאנדר והם נפרדים. אוז מנסה להתרחק מווילו, אבל לא מסוגל. הם חוזרים להיות ביחד, כי אוז מרגיש שלהיות בלי ווילו זה כמו לאבד חצי גוף. אהבת אמת או לא אהבת אמת? ולא לשכוח, ווילו מנסה לכפר על מעשיה ומציעה לו, שוב, לשכב איתה (הפעם ברצינות). אוז רוצה לחכות עד שהיא תרצה באמת, ולא מהרגשת אשמה (למעשה, הם שוכבים רק ב- "Graduation", כשנראה שהם הולכים למות, והרי לא יעלה על הדעת שאוז ימות לפני שהוא היה עם ווילו).

ב- Choices, ווילו היא בת ערובה כנגד הקופסא של ראש העיר. בזמן שכולם בפאניקה, מתווכחים האם להשמיד את הקופסא או להחליף אותה בווילו, אוז קם בשקט שהוא הסמל המסחרי שלו ופשוט מנפץ את הסיר שבעזרתו ניתן להשמיד את הקופסא. בשבילו אין שום אופציה אחרת. והוא עושה מין תנועה קטנה כזאת עם הראש, שהיא לגמרי לגמרי אוז. מסוגל להעביר רגשות שלמים במחווה הכי קטנה, או בהברה אחת (הקרדיט, כמובן, לסת´ גרין הנפלא).



והנה הגענו לעונה הרביעית, שהביאה עמה הרבה דברים קשים לעיכול, וביניהם את וורוקה... וורוקה מסמלת את כל מה שאוז פוחד ממנו - איבוד השליטה על הצד הפראי שלו, טשטוש הגבולות בין האדם שבו לזאב שבו. וורוקה חייה עם ההזדאבות שלה בדיוק ההפך מאוז - הוא כולא את הזאב בכלוב (גם לא מטפורית...), ואילו וורוקה מקפידה להיות משוחררת ולחגוג את הצד הפראי שלה. הפגישה ביניהם הייתה מסוכנת לבאלאנס שאוז מנסה לשמור, והתוצאה ההרסנית לא הפתיעה אף אחד... טוב, אולי את ווילו.

קשה להצדיק את הבגידה עצמה, אבל ניסיתי. באפיקוהולית אחת שאני מכירה אמרה לי שמבחינתה, ברגע שאוז סגר את הכלוב עליו ועל וורוקה, האשמה נפלה עליו. כל מה שאמרתי לה על אינסטינקטים חייתיים, שזה היה בלתי נמנע ברגע ששניהם הפכו לזאבים, וכיוצ"ב, נתקל במבט ציני האומר: "אינסטינקטים חייתיים מיי אס. אוז הוא כמו כל בחור אחר".

אבל אני לא מסכימה עם הקביעה הזאת. כל הרקורד של אוז כסופר-בויפרנד נמחק ברגע אחד של שיקול מוטעה? אני מסתכלת על ההיסטוריה של אוז ו-ווילו, כל מה שהוא עשה בשבילה, על הסצנה במיטה ב- "Wild at Heart", על הדמעות ההן בוואן כשהוא עוזב, ומשהו אומר לי שכשאוז סגר את הכלוב עליו ועל וורוקה, הוא באמת ובתמים רצה לשמור שהיא לא תתרוצץ בסאנידייל ותפגע באנשים.

מבחינתי, אוז היה ונשאר אותו הבחור שכל אחת רוצה: זה שאוהב אותה ממבט ראשון. שמעבר לחדר הומה הוא רואה רק אותה. זה שמוקסם ממנה - גם מהאינטלקט שלה. זה שיחכה לה עד שתהיה מוכנה. זה שמוכן להקריב הכל, גם את החיים שלו, בשבילה.

לא נותר אלא להצטרף לדבריו של זאנדר ולומר:
".I miss Oz"