המסך המפוצל

נפלאות הבוטלג

מה קורה כשמחברים את בריטני עם אמינם? או כשלוקחים את נירוונה ומצמידים אליהם את בוטילישס? דובי שרגא על טרנד חדש יחסית, שנמצא עכשיו ממש בשיאו. מטורף, גאוני ומרשים

מאת: דובי שרגא

פורסם: 05-04-2002
10 תגובות
הפעם אני חורג מהרגלי לכתוב על אתרים ישראליים כדי להפנות את תשומת-ליבכם לז'אנר מוסיקלי יחסית חדש, שנמצא עכשיו בשיאו. רובכם בוודאי שמעתם ברדיו את הראפ של אמינם כשהוא מולבש על הפלייבק של בריטני ספירס (בקטע שנקרא "Oops! The Real Slim Shady Did It Again"). אז זוהי בעצם הדוגמא לז'אנר החדש, שנקרא Bastard Pop. הרעיון פשוט: לקחת להיט מוכר אחד, למצוא שיר אחר שמתאים לו בקצב ובמבנה הבתים שלו, ואז לחתוך, להדביק, והנה - משני שירים שונים לגמרי נוצר לנו שיר חדש (ולכן קוראים לזה Bastard Pop - פופ שההורים שלו לא נשואים... מעתה ואילך נקרא לקטעים האלה "בוטלגים", שזה אומר הקלטות לא חוקיות). נכון, זה לא שיר חדש במובן המקובל של המילה, אבל עדיין, החיבור בין שני השירים, כשהוא נעשה כמו שצריך, יכול להישמע ממש מגניב, וזה מעבר לפרשנות החדשה שאפשר לתת לשירים (כך, למשל, חיברו את אמינם, שידוע שהוא מתעב את בריטני ספירס ודומיה, עם המוסיקה שלה ובכך הביאו לו אותה בהפוכה). כאן גם נכנסת השאלה: האם הבוטלגים האלה חוקיים? והתשובה: בד"כ לא. בד"כ עושים את הדברים האלה בבית, עם ציוד קצת יותר מתקדם ממה שיש לרוב האנשים, אבל כשמדובר בעבודה מקצועית אפשר לשמוע את ההבדל. בכל מקרה, הדרך העיקרית למציאת הבוטלגים האלה היא דרך ה- Audiogalaxy.

הנה כמה דוגמאות לבוטלגים היותר טובים שתמצאו ברשת:


Dr Dre & Eminem Vs The Sugarbabes - Overloaded
michael jackson - Bad vs. Ghostbusters Theme
Missy Vs Metallica Enter The Bitch
Missy vs The Cure - One Minute Cat
Nirvana - Smells Like Missy Elliot
Soulwax - Dreadlock Child
Smells like booty - Nirvana vs Destiny's Child Remix


כפי שאתם שמים לב, יש כמה שמות שחוזרים על עצמם, אבל אלה הבוטלגים הפופולריים, ויש גם שירים פחות מוכרים. בחו"ל מדובר באופנה שלמה, אמנים שמקדישים את כל זמנם להכנת קטעים כאלה ומסיבות שמשמיעות רק את הדברים האלה. נשמע קצת מוגזם אולי, אבל זו אופנה.

האתר הגדול והעיקרי שמוקדש לתופעה הוא boom selection שמעדכן בצורה שוטפת על הקטעים הבולטים החדשים שיצאו והמסיבות הרלוונטיות. שם כדאי להתחיל לחפש.

ועכשיו לחוקיים: פה ושם יש רמיקסים שאישרו חברות התקליטים והאמנים. אחד מהם הוא החיבור בין סטינג והפוליס (Every Breath You Take) ל- Theme From Peter Gunn שכתב הנרי מנסיני (קטע שאתם בטוח מכירים אבל תזהו רק כשתשמעו אותו). החיבור המצויין הזה פותח את הפסקול השני לסדרה "הסופרנוס". דיסק שלם שמכיל חיבורים חוקיים בין שירים שונים יצא ממש לאחרונה ללהקה הבלגית המשובחת Soulwax שהגרעין הקשה שלה הוא שני די.ג'יים. ובהתאמה, נקרא הדיסק שלהם: "2 many djs", והוא מכיל כ-40 שירים בזמן מוקצב של שעה אחת בלבד, שרודפים זה את זה בקצב מטורף ובסגנון הבוטלגים שהכרנו. נכון, זה לא הדיסק הראשון בסגנון של "בוא ניקח את כל השירים שאנחנו אוהבים ונשים אותם במיקס", אבל סולווקס כ"כ טובים שאני בטוח שהדיסק הזה שונה לגמרי. למי שמעוניין אפשר לקנות אותו מהאתר הזה.





ולסיום, הדובדבן שבקצפת. השיא, לדעתי, של אמנות הביטלוג, שייך לאמן בשם Osymyso שלקח את 101 הפתיחות הכי ידועות של עולם הפופ של כל הזמנים ואיחד אותם לטראק אחד באורך 12 דקות. הקטע נקרא Intro-Inspection והוא הדבר הכי מטורף שאי-פעם תשמעו. תחשבו (וזה מזעזע, אני יודע) על בנאדם שכל איבר בגוף שלו לקוח מאיש אחר, כך בערך נשמע הקטע הזה. ברמה הכי ראשונית זה משעשע כמשחק "זהה את השיר" (כשכל שניה צריך לזהות משהו חדש) ובהאזנה שניה ושלישית מגלים את הגאוניות שבחיבור בין הקטעים, ואיך השירה של בריטני מתחברת יפה עם הקצב של הביטלס. גם את זה תוכלו לקנות באותו אתר אם תחפצו.

האזנה נעימה.