המסך המפוצל

חייזרים באמריקה

איך נראית האישה הביונית? איפה אפשר למצוא את סטארבק? ומי זה צ`אק? סקירת פיילוטים נבחרים לקראת עונת השידורים 2007/8

מאת: איתן גשם

פורסם: 24-08-2007
11 תגובות


עונת שידורי הסתיו של רשתות השידור הארציות בארה"ב הולכת ומתקרבת והשנה היא צפויה להיות מסקרנת למדי, כשכמות נכבדה של סדרות מתוסרטות חדשות צפויה לעלות לשידור. מנהלי הרשתות יכססו ציפורניים בציפייה לתגובת הקהל לאותן סדרות, מה שיצריך מהם קבלת החלטות מהירה - אילו סדרות להעיף מייד מלוח השידורים, לאילו לתת צ'אנסים ואולי לשנות שיבוץ ומהן הסדרות שיהיו ה"גיבורים" של העונה הקרובה, קרי: להיט היסטרי ישר מקו הזינוק שהופך עד מהרה לעוגן שידור בפני עצמו.

הרבה דוגמאות להצלחה המדהימה של "גיבורים" כנראה לא תהיינה, אבל צפייה בכמה מפרקי הפיילוט מעלה שישנן כמה סדרות בעלות פוטנציאל התמכרות לא רע בכלל.

הסקירה שלפנינו תבחן את הפיילוטים המסקרנים יותר, אבל צריך לזכור שישנם עוד מספר פרקים של סדרות מסקרנות, כגון: "Gossip Girl" המדוברת מבית היוצר של ג'וש שוורץ האיש שהגה את "האו-סי" (וצפוי להיות אדם עסוק מאוד, מאחר שגם הסדרה "Chuck" שעליה יפורט בהמשך נהגתה על ידו) אשר צפויה לעלות לשידור ברשת CW ומנבאים לה הצלחה יחסית, "The Return of Jezebel James" פרי עטה של איימי שרמן-פאלאדינו מ"בנות גילמור" שהיא בכלל סיטקום קלאסי בכיכובן של פארקר פוסי ולוריין אמברוז ("עמוק באדמה") ותעלה לשידור ברשת FOX באמצע העונה, "Back to You" - עוד סיטקום קלאסי שנכתבה ע"י סטיבן לויתן (מ"תהרגו אותי וזהו") שלפחות מבחינת הקאסט יוצר מפגש מסקרן בין קלסי גראמר ("פרייז'ר) לפטרישיה היטון ("כולם אוהבים את ריימונד חוץ מאיתן גשם") שצפויה לעלות לשידור ברשת "Fox", ו-"Dirty, Sexy Money" שצפויה לעלות לשידור ברשת ABC ומבקרי הטלוויזיה שצפו בפיילוט שלה התלהבו ברובם מהתוצאה הסופית (בסדרה יככבו פיטר קראוזה מ"עמוק באדמה", דונלד סאתרלנד הותיק ו-ווליאם בולדווין).

לסדרות בהן דווקא כן צפיתי אין במה להתבייש, כשלפחות אחת מהן מסתמנת כסדרה בעל פוטנציאל אדיר (אם כי ספק אם הקהל האמריקני יתחבר אליה) וגם האחרות הראו סימנים מעודדים וכתיבה חדה. שתי תופעות מעניינות שקופצות לעין אחרי צפייה בפיילוטים האלה: האחת - ברובן המכריע של הסדרות יש שימוש באלמנט על טבעי כלשהו (בדיוני/פנטסטי). האם הרעיונות לכתיבה על חיים "רגילים" ללא מוטיבים על טבעיים נגמרו או שמא דווקא השימוש באלמנטים האלה - כפי שהוכיחה "באפי" - מסייע לכתיבה ריאליסטית יותר או פשוט טובה יותר? השניה - לא מעט שחקניות ממוצא בריטי (ואחת ממוצא אוסטרלי) כובשות את המסך בפיילוטים האלה, ומדברות במבטא אמריקאי (א-לה יו לורי ב"האוס") באופן שבו לא ניתן כלל לזהות את מוצאן ללא מידע מוקדם. אנה פריל, מישל ראיין, לנה הדי - כל אחת יותר מקסימה ומהממת מרעותה.

הנה כמה מחשבות על הפיילוטים הבולטים:



"Pushing Daisies" של ABC
יוצר: בראיין פולר ("מתים במשרה חלקית", "וונדרפולז", "גיבורים").

כוכבים: לי פייס ("וודנרפולז"), אנה פריל (ששיחקה, בין היתר, בסרט "גול!" והופיעה גם בסדרה קצרת הימים "המושבעים"), צ'י מקברייד ("בוסטון פאבליק", "האוס"), קריסטין צ'נוות' ("הבית הלבן", "בטי") וסווזי קורץ ("אחיות").

תקציר העלילה: אופה צעיר בשם נד (פייס) מגלה (כבר כילד) שיש לו כוח מוזר להחזיר לחיים מתים. אבל הכוח הזה מוגבל ועלול לגרום לנזק. חוקר פרטי (מקברייד), שמגלה במקרה את הכוח, "מתלבש" עליו וביחד הם יוצאים לפתור תעלומות רצח באמצעות שימוש בכוחו של נד בתמורה לתשלום כספי. מעבר לכך, יש, כמובן, פן רומנטי שמערב נערה חמודה להפליא (פריל) עם טאץ' טראגי ונוגע ללב.

מה היה טוב: פחות או יותר הכל. כתיבה שנונה וחכמה, משחק מצוין של כולם, שילוב מנצח של קומדיה מוצלחת עם דרמה מרגשת, דמויות צבעוניות, אווירה מיוחדת וכימיה טובה בין כולם. וסיפור האהבה המרכזי של הסדרה מסתמן כאחד המוצלחים יותר והנוגעים יותר ללב שראיתי בטלוויזיה.

מה לא היה טוב: אם ממש מתאמצים אפשר לומר שהקריינות (בקולו הכל כך בריטי של ג'ים דייל הותיק שידוע כמי שמקריין את ספרי "הארי פוטר" בגרסת ה-Audiobooks) אמנם חביבה ותורמת להצגת הדמויות, אבל ספק אם יהיה לה מקום להמשך. מעבר לכך, אפשר רק לקוות שהקהל הרחב יתחבר לטון המיוחד והשונה של הסדרה, ולקונן על כך ש"גיבורים" איבדה את הטוב שבכותביה.

אנקדוטה: איכשהו כל השחקנים בקאסט הגיעו - בדרך זו או אחרת - מרקע של תיאטרון (במיוחד צ'נוות' שידועה כשחקנית תיאטרון מצליחה), כך שיש מצב לפרק מיוזיקל ביום מן הימים, כך אומר פולר עצמו.

השורה התחתונה: אם יש סדרה אחת שכדאי לקוראי הכתבה הזו לתת לה צ'אנס, מה שלא יהיה, זו הסדרה הזו. פיילוט פשוט מושלם, שפותח פתח לאיזון בין עלילות שבועיות רוטיניות לעלילה מרכזית רציפה וארוכה.

ציון: 10.





"Reaper" של CW
יוצרים: שתי תסריטאיות ומפיקות בשם טארה באטרס ומישל פזקאס (שבעברן כתיבה ל"חוק וסדר: מדור מיוחד" ול"אד"). גם מיודענו קווין סמית' ("דוגמה", "עכברי הקניון", "לרדוף אחרי איימי") מעורב ואף ביים את הפרק.

כוכבים: ברט מוריסון ("החיים בלופ" ז"ל), ריי ווייז (לילנד פאלמר מ"טווין פיקס"), מיסי פרגרים (קנדיס מ"גיבורים"). טיילר לביין ("פלישה").

תקציר העלילה: סם (מוריסון), נער צעיר שמגיע לגיל 18, מגלה שהוריו התחייבו למכור את נשמתו לשטן כשיגיע לגיל הזה, ומסתבר שהשטן (ווייז) לא שכח את החוב ובא לגבות אותו. עכשיו סם, בסיוע חברו הטוב "Sock" (לביין) וחבר נוסף צריך למלא את המשימות שמעמיד בפניו השטן המרושע שנראה נהנה מכל רגע. ברקע יש גם, כמו תמיד, חברה טובה שיש לו קראש עליה.

מה היה טוב: בעיקר ההומור. הפרק היה מצחיק מאוד, וההומור עבד בכל המובנים. מוריסון, כצפוי, מגלם את הבחור הטוב שבעל כורחו נגרר לכיוונים הלא רצויים ועושה זאת מצוין. לביין נראה כמו רפליקה של ג'ק בלאק וממלא את תפקיד הסייד קיק היטב, ומעל לכל - ווייז נראה כאילו נולד לגלם את השטן ועושה מטעמים מהדמות.



מה לא היה טוב: לא הרבה, האמת. אפשר לומר שההומור כל כך דומיננטי שלפעמים הדרמה קצת נשכחת או שלפעמים חלק מהבדיחות הרגישו מתאמצות קצת יותר מדי. מעבר לכך, הדמיון בין לביין לבין ג'ק בלאק קצת התחיל להטריד בשלב מסוים ולעורר תהיה למה לא הביאו כבר פשוט את המקור וזהו. כמו כן, הכותבים יצטרכו להיות מאוד יצירתיים כדי שהעלילות השבועיות יעבדו באופן שיחזיק מעמד במשך מספר עונות (אם בכלל הסדרה תשרוד).

אנקדוטה: בפיילוט שהגיע לרשת האינטרנט הופיעה בתפקיד אנדי (החברה הטובה) שחקנית בשם ניקי ריד, אבל היא הוחלפה מאוחר יותר בפרגרים.

השורה התחתונה: נראית כמו סדרה כיפית ומהנה לאללה. אחרי הפיאסקו של העונה שעברה, רשת CW החליטה ללכת על סדרות רעננות יותר שמכוונות לקהל צעיר, והסדרה הזו נראית בינתיים כפוטנציאל לשילוב בין הצלחה לאיכות כתיבה לא רעה.

ציון: 8.5.





"Chuck" של NBC.
יוצרים: ג'וש שוורץ ("האו-סי") וכריס פדאק.

כוכבים: זאקרי לוי ("פחות ממושלמת"), שרה לנקסטר ("אברווד", "סקרבס", "מה עובר על בריאן"), איבון סטרצחובסקי, ג'ושוע גומז ומיודענו אדם בולדווין ("פיירפליי").

תקציר העלילה: צ'אק (לוי) הוא חנון מחשבים שמקבל יום אחד הודעת דואר אלקטרוני מחבר ותיק, וכשהוא פותח אותה מתברר שמאגר מידע שכולל את סודותיה הכמוסים ביותר של ארה"ב הוכנס איכשהו לתוך מוחו. עכשיו הוא מגויס ע"י סוכן NSA (בולדווין) על מנת לנצל את המידע שבמוחו לצרכים פטריוטיים. בינתיים הוא נדלק על בחורה יפהפיה בשם שרה ומנסה לשרוד בין חייו הכפולים כסוכן ממשלתי לחנון, כשברקע יש את אחותו האוהבת (לנקסטר) שמנסה לעזור לו למצוא כלה ואת חברו הטוב מורגן (גומז) שלידו הוא נראה קצת פחות חנון.

מה היה טוב: שילוב טוב בין הומור לאקשן. קצב טוב של הפרק, שלא שעמם לרגע. סצנות האקשן היו מבוימות היטב, ברמה קולנועית ממש. דמויות לא רעות בכלל. סטרצחובסקי מהממת לגמרי ועשויה להוות את אחת מתגליות השנה בטלוויזיה, ובולדווין מצוין כרגיל. לוי הוא בדיוק מסוג השחקנים שנראים כמו חנונים אבל בעצם לא כאלה. והכי חשוב - הפרק שידר כיף, כיף, כיף.

מה לא היה טוב: הפרק היה חביב, אבל לא מבריק. לא כל הבדיחות עבדו. העובדה שהדמות הראשית של הסדרה היא חנון מחשבים עלולה להרתיע חלק מהקהל הרחב, וחבל. חוץ מזה, היו קצת יותר מדי דברים שהייתי צריך לסספנד בפרק הזה.



אנקדוטה: כריס פדאק, שמקבל קרדיט כ"יוצר משותף" עם שוורץ הוא חבר ותיק שלו ולמד עמו בבית ספר לקולנוע. שוורץ טוען שהדמות של צ'אק לא מבוססת דווקא על הדמות של סת' כהן, אלא יותר על פדאק (יחד עם מה שלוי הביא אתו לתפקיד). עמיתו של שוורץ מ- "האו-סי", במאי הקליפים לשעבר מקג'י יהיה אחד המפיקים בפועל.

השורה התחתונה: עוד סדרה שמשדרת "Fun" טהור. נקווה שהקהל יתחבר אליה. בניגוד ל"Reaper" שהרשת שבה היא משודרת מכוונת לקהל הספציפי הזה, ל-"Chuck" צפויים חיים קשים יותר להביא נתח גדול מהקהל לצפות בה.

ציון: 8.5.





"The Sarah Connor Chronicles" של FOX
יוצר: ג'וש פרידמן ("מלחמת העולמות").

כוכבים: לנה הדי ("300", "האחים גרים", "המשחק של ריפלי"), תומאס דקר (זאק מ"גיבורים") וסאמר גלאו ("פיירפליי").

תקציר העלילה: מבוסס, כמובן, על המיתולוגיה של סרטי "שליחות קטלנית", אירועי הסדרה מתרחשים, מבחינה כרונולוגית, בין הסרט השני לשלישי. שרה קונור (הדי) ובנה ג'ון (דקר) מסתתרים להם אי שם בארה"ב, מנסים לחמוק מעיני השלטון, אבל עד מהרה הם מגלים שהשלטון הוא הבעיה הפחות גדולה שלהם, והם יוצאים למסע בריחה מהגורמים העוינים, כשאליהם נלווית קמרון (גלאו), בחורה צעירה שעושה רושם שנמשכת אל ג'ון, ויחד הם מנסים לשרוד ולהשמיד את מערכת ה"סקיינט" הידועה לשמצה.

מה היה טוב: אקשן בכמות מטורפת, וברמה קולנועית ממש. כמו כן, יופי של קאסט! להדי יש כריזמה אדירה, דקר טוב (אם כי לא עשה הרבה בפיילוט) וגלאו גונבת, כצפוי, את ההצגה. לגמרי. חוץ מזה, לא היה רגע אחד משעמם בפרק.

מה לא היה טוב: לא היה הרבה הומור, ועושה רושם שהסדרה תיקח את עצמה ברצינות רבה. אולי מדי. גם הדמויות (במיוחד של ג'ון) לא התפתחו מספיק בפרק. מעבר לכך, כל משחק הזמנים של מתי הכל מתרחש ומי נגד מי היה קצת מבלבל. יכול להיות שכמות האקשן היתה קצת מוגזמת מדי, כי קשה להאמין שלאורך עונה שלמה יהיה להם תקציב לכל כך הרבה אפקטים.

השורה התחתונה: חובבי האקשן ייהנו מאוד. מעריצי סדרת הסרטים - קשה לדעת. בסך הכל נראה טוב. והשאלה המתבקשת: מתי תבוא הופעת האורח של מושל קליפורניה?

ציון: 8.








"Bionic Woman" של NBC
יוצרים: דייויד אייק ("בטלסטאר גאלאקטיקה)", ג'ייסון סמילוביץ ("קארן סיסקו", "Kidnapped" ישמש גם הוא כמפיק בפועל).

כוכבים: מישל ראיין ("ג'קיל", "איסטאנדרס"), מארק שפרד (באדג'ר מ"פיירפליי"), מיגל פרר הותיק ("ג'ורדן" וכמובן הסוכן אלברט רוזנפלד ב"טווין פיקס"), כריס בווארס ("הצילו"), לוסי הייל וקייטי סאקהוף (סטארבק מ"בטלסטאר גאלאקטיקה").

תקציר העלילה: מבוסס על סדרת המד"ב הפופולארית משנות ה-70. ג'יימי סומרס היא ברמנית שמנסה לשרוד ולגדל את אחותה הצעירה. יום אחד היא נפגעת בתאונה קשה, וכשהיא מתעוררת היא מגלה שבגופה הושתלו חלקים ביוניים כחלק מניסוי ממשלתי סודי. עכשיו עליה להתרגל לחיים החדשים ומלאי האקשן שלה ולבחור מה לעשות עם הכוחות האלה, כשברקע חייה הרומנטיים עם אהובה וויל (בווארס) ופיקוח הדוק מצד הרשויות, ובפרט של הסוכן בלדסאו (פרר), שחוששים מכך שגורלה של סומרס יהיה דומה לגורל כלי הניסוי הקודם, שרה קורבוס (סאקהוף), שמרדה בהם והפכה לסכנה לציבור. וויל, מצדו, הוא בנו של יוצר התכנית (שפרד) שיש לו תוכניות משל עצמו.

מה היה טוב: כמה שחקנים ממש טובים וכריזמטיים (סאקהוף, כמובן, פרר ושפרד), כמה רגעי אקשן מבוצעים היטב וברמת הפקה גבוהה מאוד, מישל ראיין יפה עד כאב, הדמות של שרה קורבוס מעניינת מאוד, הדילמות המוסריות (האם להתערב בחוקי הטבע וכו') מראות פוטנציאל לא רע, נשתלו הרבה רמזים לגבי סוגיות מסתוריות שבוודאי ייגעו בהם בהמשך והיו גם כמה בדיחות לא רעות בכלל.

מה לא היה טוב: הקצב לא היה אחיד, השחקנים הכריזמטיים שצוינו לעיל האפילו על ראיין במשחקם באופן מדאיג, האווירה הרגישה לפעמים רצינית מדי וכמות הבדיחות הטובות לא היתה רבה מספיק, לא ברור לאן בדיוק הם הולכים עם הדמות של האחות (הדמות שונתה לגמרי, כפי שיפורט בהמשך), יותר מדי רגעים "מתים". ועוד דבר משונה - המוסיקה שברקע הסצינות (ה- "Score") היתה בדיוק המוסיקה שמשמיעים ב"האוס"! הם לא יכלו למצוא משהו מקורי משלהם?

אנקדוטה: דמות האחות של ג'יימי בפרק שיצא לרשת היא חרשת-אילמת וגולמה ע"י השחקנית מאה וויטמן ("משפחה בהפרעה"). באופן תמוה לגמרי, ואף שוויטמן הייתה טובה מאוד בפרק, החליטו היוצרים לשנות כיוון לגמרי. וויטמן הוחלפה בשחקנית הדי אלמונית לוסי הייל, ואפיון הדמות שונה, כך שהיא עכשיו מוגדרת כ"מומחית למחשבים". דווקא האפיון של החרשות היה מעניין ויצר איזשהו ניגוד מול ג'יימי והיכולות שלה שנובעים מאמצעים מלאכותיים. נקווה שהם יודעים מה הם עושים. עוד דבר חשוב - סאקהוף היתה כל כך טובה, שהיוצרים החליטו להשאיר אותה לתפקיד משנה, כך שהיא תחלק את זמנה בין "בטלסטאר" לבין "האשה הביונית".

השורה התחתונה: יש פוטנציאל, אבל זה עדיין לא זה.

ציון: 7.





"Aliens in America" של CW
יוצרים: דייויד גווארשיו ומוזס פורט (כתבו בעבר פרקים ל"משתגעים מאהבה" ו"תהרוג אותי וזהו").

כוכבים: איימי פייץ ("קרוליין בעיר", "אני איתה"), סקוט פטרסון (לוק מ"בנות גילמור"), דן בירד, לינדסי שואו, אדהיר קאליאן.

תקציר העלילה: ג'סטין טולצ'אק (בירד) הוא נער חנון בן 16 שמתקשה להשתלב חברתית בבית הספר, בניגוד לאחותו קלייר (שואו) שהופכת לפופולארית בן רגע. אמו האוהבת של ג'סטין, פראני (פייץ), מחליטה לצרף את המשפחה לתוכנית חילופי תלמידים מחו"ל, בתקווה שהדבר יסייע לג'סטין להשתלב בבית הספר. אבל אז מתברר שבמקום חתיך אירופאי הם קיבלו - עקב אי-הבנה - נער פקיסטני מוסלמי (קאליאן).




מה היה טוב: הצגת הדמויות ואפיונן היתה חביבה ואפקטיבית, ובדקות הראשונות יש לא מעט רגעים משעשעים. פייץ גונבת את ההצגה ופשוט מצוינת. הדרך שבה מתוארת האכזריות של החברה האמריקנית ושנאת הזרים היתה מעניינת ועוררה סקרנות להמשך.

מה לא היה טוב: לא כל הבדיחות היו מוצלחות, קצת יותר מדי רגעים "מתים" בשביל סדרה קומית, הרעיון הבסיסי של הסדרה קצת ממוחזר ושקוף, והכי גרוע - המבטא של קאליאן מזכיר לי יותר מדי את מוהינדר מ"גיבורים".

אנקדוטה: את דמותו של אביו של ג'סטין, גארי, גילם במקור השחקן הותיק פטריק ברין (ששיחק ב"קווין היל" ובעוד עשרת תפקידי אורח בסדרות מוכרות). ואולם, לאחר הפיילוט - ואף שהוא נראה "תפור" לתפקיד, שונה הליהוק ופטרסון קיבל במפתיע את התפקיד. מה שמעניין הוא שפטרסון עצמו חשף את הסיבה ה"אמיתית" לשינוי - התברר שהיה לו סעיף בחוזה עם רשת CW שאומר שאם "בנות גילמור" לא תמשיך לעונה שמינית, הוא יהיה רשאי לבחור לעצמו תפקיד אחר בסדרה אחרת ברשת. והוא בחר בתפקיד הזה. רק בהוליווד...

השורה התחתונה: במקרה הזה הפיילוט נועד בעיקר לבנות את סיפור המסגרת הבסיסי וקשה מאוד להעריך מה יקרה בהמשך, אבל נראה כי לסדרה יש פוטנציאל לא רע. ואני כבר מאוהב בפייץ שנראית לי שחקנית אדירה.

ציון: 7.