המסך המפוצל

ניוזון 1, 12/2/08

שביתת התסריטאים שפגעה במשך שלושה חודשים בסדרות של כולנו, עומדת לפני סיום. איזה הסכם הושג ומתי יחזרו הסדרות לפרקים נוספים?

מאת: איתן גשם

פורסם: 12-02-2008
27 תגובות
זהו זה. שביתת התסריטאים עומדת לפני סיום, ולמעשה, נכון לכתיבת שורות אלה, מה שחסר זה רק אישור של חברי ה-WGA לסיום השביתה, ולאחר מכן לאישור ההסכם שהתגבש. האירוע הזה צפוי לקרות היום, כשלושה חודשים לאחר שהחלה השביתה. התסריטאים צפויים לשוב לעבודה כבר מחר.

ראשי ה-WGA מציגים חזית אחידה ומכריזים על ניצחון, והקולות שנשמעים מצד התסריטאים עצמם נשמעים גם הם מרוצים למדי, בסך הכל. אז מה, בעצם, השיגו התסריטאים? מלבד מפגן אחדות מרשים בעוצמתו שהגיע לשיאו בהשבתת "גלובוס הזהב" - עניין שהתברר כקריטי, כיוון שבאמצעותו נשלח מסר למפיקים מה יכול לקרות לטקס ה"אוסקר" אם השביתה תימשך - יש רבים האומרים שהאיום הזה היווה אמצעי לחץ אפקטיבי על המפיקים והשפיע מאוד על המו"מ.

הנה מספר עקרונות חשובים מתוך ההסכם המתגבש:

ההסכם יהיה בתוקף עד ל-1/5/2011.

ל-WGA תהיה הסמכות להיות הגוף הנושא והנותן בכל הנוגע לכתיבה ל"מדיה חדשה" (שהוגדרה כ"אינטרנט או טכנולוגיה סלולארית").

תסריטאי יהיה זכאי להחזר עבור כתיבה ל"מדיה חדשה" אם יעמוד בתנאים מסוימים.

ההסדר של הכתיבה ל"מדיה החדשה" יכלול גם זכויות פנסיה.

התסריטאים יהיו זכאים לקרדיט מלא, אם מישהו מקבל קרדיט.

אם תכנים של "מדיה חדשה" ישודרו גם בטלוויזיה, התסריטאים יהיו זכאים לתשלום כאילו מדובר בשידור טלוויזיה רגיל.

שימוש חוזר בתכני טלוויזיה/קולנוע באמצעות "מדיה חדשה" (לדוגמא: שידור פרקים באינטרנט) יחולק ע"פ הגדרה של "רווחי המפיץ" ולא של "רווחי המפיק".

בשנתיים הראשונות התסריטאים יהיו זכאים לעמלה קבועה עבור כל שימוש חוזר ב"מדיה חדשה" של תכנים טלוויזיוניים/קולנועיים. בשנה השלישית הם יהיו זכאים ל- 2% מתוך הרווח הכולל (מדובר בהישג גדול).

יהיה חלון זמנים בן 17 ימים מיום החתימה על ההסכם שבמהלכו לא יהיו התסריטאים זכאים לרווחים כלשהם (סעיף שעורר קצת מחלוקת בקרב התסריטאים אבל הם כנראה יוותרו).

אלה, בגדול, העקרונות שנראים חשובים. בסה"כ ההישג הגדול הוא הכניסה של התסריטאים לשוק החדש והמבטיח הזה, יצירת הגדרות ברורות של מונחים ומניעת חוסר בהירות, וכן יצירת מנגנונים שבאמצעותם יוכל כל תסריטאי לקבל את המגיע לו.

מה יקרה עם הסדרות שאנו אוהבים?

"24" - העונה השביעית תשודר רק בעונה הבאה.

"אבודים" - שישה פרקים טרם שודרו. ייתכן שיספיקו לצלם עד שישה פרקים נוספים שישודרו עוד העונה.



"בטי" - צפויים להצטלם בין ארבעה לשבעה פרקים לשידור באפריל-מאי.

"גיבורים" - לא יצולמו פרקים חדשים העונה.

"האוס" - יצולמו בין ארבעה לשישה פרקים חדשים לשידור באפריל-מאי.

"אורות ליל שישי" - לא צפויים להצטלם פרקים חדשים נוספים העונה (על כך בהמשך).

"האנטומיה של גריי" - צפויים להצטלם בין ארבעה לשבעה פרקים לשידור באפריל-מאי.

"עקרות בית נואשות" - צפויה להספיק לצלם בין ארבעה לשבעה פרקים לשידור באפריל-מאי.

"סמולוויל" - ארבעה פרקים טרם שודרו. בין שלושה לחמישה פרקים חדשים צפויים להצטלם לשידור באפריל-מאי.

"על טבעי" - שני פרקים טרם שודרו. בין שלושה לחמישה פרקים חדשים צפויים להצטלם לשידור באפריל-מאי.

"רוק 30" - צפויה להספיק לצלם בין חמישה לתשעה פרקים חדשים שישודרו באפריל-מאי.

"סקרבס" - ארבעה פרקים טרם שודרו. ארבעה פרקים נוספים צפויים להצטלם, אבל לא בטוח שלשידור בטלוויזיה דווקא (גם על כך בהמשך).

"המשרד" - צפויים להצטלם בין חמישה לעשרה פרקים חדשים לשידור באפריל-מאי.

"קוראים לי ארל" - צפויים להצטלם בין שמונה לעשרה פרקים חדשים לשידור באפריל-מאי. שני פרקים שצילומיהם היו על סף סיום לפני השביתה יעוכבו וישודרו בסיום העונה (פרק כפול).

"איך פגשתי את אמא" - צפויים להצטלם בין ארבעה לשבעה פרקים לשידור באפריל-מאי.

"בטלסטאר גלקטיקה" - צפויה לשוב לשידור באפריל, אז ישודרו עשרה פרקים שכבר צולמו לעונה הרביעית. ארבעה פרקים נוספים כבר מוכנים לצילום וצפויים להצטלם בחודש מרץ.

"אהבה גדולה" - צילומי העונה השלישית צפויים להתחיל במרץ. תאריך השידור הצפוי לא ידוע.

"בוסטון ליגל" - צפויה להספיק לצלם בין ארבעה לשבעה פרקים חדשים לשידור באפריל-מאי.

"אחים ואחיות" - פרק אחד שצולם לפני השביתה טרם שודר. בנוסף, צפויה להספיק לצלם בין ארבעה לחמישה פרקים חדשים שישודרו באפריל-מאי.

שלוש סדרות ה- CSI: כולן אמורות להספיק לצלם בין ארבעה לשבעה פרקים שישודרו באפריל-מאי.

"מגרש ביתי" - שישה פרקים טרם שודרו. עדיין לא ידוע אם יצולמו פרקים נוספים.

"נמלטים" - שני פרקים טרם שודרו. עדיין לא ידוע אם וכמה פרקים נוספים יצולמו.

"צ'אק" - לא ישודרו פרקים נוספים העונה (כמה חבל).

"Pushing Daisies" - לא יצולמו פרקים נוספים. צפויה לחזור לעונה שניה.

"Gossip Girl" - צפויים להצטלם עד תשעה פרקים חדשים נוספים לשידור באפריל-מאי.

"Samantha Who" - צפויים להצטלם בין שישה לשמונה פרקים חדשים לשידור באפריל-מאי.

"Life" - לא יצולמו פרקים חדשים בעונה זו.

"Moonlight" - לא יצולמו פרקים חדשים בעונה זו.

"Dirty Sexy Money" - לא תצלם פרקים חדשים, אבל ישודרו עוד שלושה פרקים שצולמו לפני שהחלה השביתה.

"Private Practice" - סיכוי קטן שיצולמו פרקים חדשים. תחזור לעונה שניה.

"Reaper" - שלושה פרקים טרם שודרו. לא ברור עדיין אם יצולמו פרקים נוספים.

"האישה הביונית" - כן, בטח, תשכחו ממנה. היא גמורה.

"Terminator: The Sarah Connor Chronicles" - חמישה פרקים טרם שודרו. עדיין לא ברור אם וכמה פרקים נוספים יצולמו.

כמה נקודות חשובות בהקשר הזה:

רשת ABC הודיעה על חידוש תשע סדרות לעונות נוספות. חלק מהחידושים היו פורמאליים בלבד, של סדרות כמו: "האנטומיה של גריי", "אבודים", "עקרות בית נואשות", "אחים ואחיות" ו"בטי" וגם כמה חידושים של סדרות חדשות: "Private Practice",
"Dirty Sexy Money", "Samantha Who" ו-"Pushing Daisies".

יתכן מאד שהפרק ששודר השבוע בארה"ב של "אורות ליל שישי" היה לא רק האחרון של העונה אלא בכלל. הסיכוי שהסדרה תשוב לשידור העונה קלוש ביותר, וזאת לאחר שהרשת כבר הודיעה על הפצת 15 הפרקים ששודרו במארז DVD של העונה השניה. אשר לעונה הבאה - בן סילברמן, האיש החזק של NBC נשמע מאד סקפטי באשר לסיכויי הסדרה לזכות בעונה נוספת ברשת שלו. כשנשאל על סיכוייה, השיב: "תצפו ב'רוק 30'", במקום לענות ישירות לשאלה. פשוט מכוער ומבזה. לאחר מכן, הוא רמז שהרשת אינה מרוצה מכמות הצופים בסדרה. עם זאת, בימים האחרונים מדברים על אפשרות שהסדרה תשודר ברשת אחרת - או רשת ארצית אחרת (CW) או ברשת-בת של NBC בכבלים ("USA" או "בראבו"). נקווה לטוב...

אשר ל"סקרבס" - רשת NBC טרם הודיעה לביל לורנס שהיא בכלל מעוניינת לשדר פרקים חדשים, אם וכאשר יצולמו. עם זאת, לורנס עצמו טוען שיש לו הבטחה שגם אם פרקים כאלה לא ישודרו בטלוויזיה, הם יופקו ישירות ל-DVD. מאחר שזו, כידוע, עונתה האחרונה של הסדרה, הרי שמדובר בפרקים שיחתמו את הסדרה ויהיה מעניין לראות האם המעריצים יזכו לצפות בהם בטלוויזיה או שייאלצו לרכוש את מארזי ה-DVD כדי לראות כיצד החליט לורנס לסיים את הסדרה.



בראיין פולר, יוצר "Pushing Daisies" והמפיק בפועל שלה, טוען שהסיבה שהסדרה שלו לא תצלם פרקים חדשים נוספים נובע מחששה של רשת ABC לשבץ אותה מול "אמריקן איידול".

חדשות נוספות:
מעריצי "משפחה בהפרעה", היכונו. ג'ייסון בייטמן אישר לפני זמן מה בראיון שהשמועה על כך שיתכן שיופק סרט על בסיס הסדרה נכונה, ושהעניין בתהליכי התנעה בימים אלה. גם ג'פרי טמבור נתן אישור דומה. כרגע, מחכים שהשביתה תסתיים, ובעיקר, שהמפיקים הפוטנציאליים יסכימו לדרישות של היוצר מיץ' הורביץ.

חדשות עצובות: רון ליביט, אחד משני היוצרים של "נשואים פלוס" (יחד עם מייקל ג'י מוי) הלך לעולמו השבוע עקב סרטן הריאות, כשהוא בן 60. ליביט היה מעורב בכתיבתם של למעלה מ-150 פרקים של הסדרה, ותרם רבות לעיצובה כאחת הסדרות הקומיות הבלתי נשכחות של כל הזמנים, ולפייבוריטית של כותב שורות אלה.

זוכרים את ג'ושוע ג'קסון? פייסי מ"דוסון" נבחר לגלם את התפקיד הגברי הראשי בסדרה החדשה מבית היוצר של ג'יי ג'יי אברהמס "Fringe" שפרק הפיילוט שלה צפוי להצטלם בקרוב. הסדרה תשודר ברשת FOX ותעסוק בסוכנת FBI שחוברת לאדם נוסף (ג'קסון) ולאביו בניסיון למנוע התפשטות בלתי רצויה של תופעה בלתי מוסברת.

הנה סיפור פיקנטי על אמריקה התאגידית. כידוע, רשת NBC מתכננת להעלות לשידור בעונה הקרובה גרסה מחודשת של "Knight Rider" ("אביר על גלגלים", ישמור השם מהתרגום הזה). הרשת בחרה בקומיקאי וויל ארנט ("משפחה בהפרעה") בתור הקול שמאחורי המכונית המופלאה, אבל אז התברר שהדבר אינו אפשרי. למה? כי ארנט משמש מזה שנים רבות כקריין בפרסומות של "ג'נרל מוטורס", ואילו הרכב של "נייטריידר" הוא מתוצרת "פורד", היריבה המושבעת. ארנט נאלץ, אפוא, לוותר על ההצעה, ומי שיחליף את קולו יהיה ואל קילמר.

גילדת התסריטאים מצאה זמן גם לכבד את כותביה הטובים ביותר. בטקס פרסי ה-WGA שהתקיים השבוע זכתה "הסמויה" בפרס סדרת הדרמה הכתובה באופן הטוב ביותר, ואילו "רוק 30" זכתה בפרס "הסדרה הקומית הכתובה באופן הטוב ביותר". "הסופרנוס" זכתה בפרס "סדרת הדרמה הטובה ביותר", ואילו "המשרד" זכתה בפרס "הסדרה הקומית הטובה ביותר".

שמועה על זוג לוהט חדש בהוליווד: כריסטינה אפלגייט (היום "Samantha who") יוצאת, כנראה, עם זאקארי לוי החמוד, הלא הוא "צ'אק". אגב, מדברים על כך שאולי לוי יופיע בתפקיד אורח בסדרה של אפלגייט, עכשיו שיש לו זמן חופשי עד סיום העונה.

ואם כבר זוגות לוהטים - תומאס דקר (היום ג'ון קונור ב"יומניה של שרה קונור" ובעבר, גילם את זאק, הידיד של קלייר ב"גיבורים") אמר בראיון שלדעתו הזוג החדש מיילו ונטימיליה (פיטר פטרלי) והיידן פנטייר (קלייר בנט) מ"גיבורים" הוא "מגעיל בעיניו". כשנשאל מדוע, הצביע דקר, בן ה-20, על פער הגילאים בן 12 השנים בין שני השחקנים ואמר "זה כמו שאני אצא עם ילדה בת 12".