המסך המפוצל

הישרדות, עונה 16, פרקי סיום העונה

הפרקים שודרו ביום ראשון, 11/5/08. זהירות! ספוילר לזוכה!

מאת: bosco

פורסם: 14-05-2008
51 תגובות
טוב, עכשיו זה רשמי. גם מבחינת המעריצים בארה"ב (ואפילו ג'ף אמר אז זה נחשב), ואפשר להכריז קבל עם ועדה - העונה הכי טובה אי פעם.

מתח מטורף שרר בדירה הקטנה בכפר סבא בשעה שעשרות אנשים הצטופפו יחד לצפייה בפרק האחרון. ארבע נשים חזקות וראויות הגיעו לגמר, מי מהן תודח אחרונה? מי תנצח? הרבה השערות הועלו וגם הרבה ויכוחים ודיונים לגבי מי ילך נגד מי, מי יצביע למי,על מי ילך כל מושבע, ומה היא האסטרטגיה הנכונה של כל שחקנית כדי לנצח. מה יקרה אם נטלי תזכה בחסינות? את מי יעיפו שלוש האחרות, את אמנדה? או אולי את סירי? האם השלוש ידבקו יחד גם אם נטלי לא זוכה בחסינות?
יש כאלה שטענו כי אחרי עונה כזו מדהימה, כזו אסטרטגית, ועוד אחרי הפרק הקודם, אין סיכוי שהגמר יהיה כל דבר אחר מלבד אנטי-קליימקטי. הם טעו.

ששש... שקט, זה מתחיל. איזה מתח!

סירי, פרווטי, אמנדה ונטלי חוזרות למחנה מיד אחרי ההדחה של אריק וחוגגות (בצדק) את היותן שולתות!!!1, מגניבות ומוצלחות. למחרת הן ממשיכות וגם מזכירות לנו קצת למה כולן ראויות ואיזה כיף של עונה זו היתה ואיך עבדנו על כולם. אין מה להגיד, צודקות.

אז מגיע הטוויסט הגדול הראשון של הפרק כשהן נשלחות למשימת החסינות יום מוקדם מדי, בלי לעבור דרך הלפידים הכבויים של כל המודחים, בלי המנטרות הרגילות של ג'ף לגבי חסינות אחרונה, ובלי שהאתגר עצמו יהיה כזה של כוח רצון וסיבולת. לנו, הצופים הקבועים של הסדרה, ברור מיד (כבר לפי כתב ההזמנה לאתגר) שאנחנו עומדים לקבל גמר של שניים, כמו בימים הטובים (מישהו שם הקשיב לאיימס, כנראה). ההתרגשות בדירה הקטנה בכפר סבא עצומה. צעקות של "זה לא בסדר!", "זה כן בסדר!" ו"אוף, עד שחישבתי את כל התוצאות האפשריות של גמר בשלושה" מתחלפות מהר בדיונים אסטרטגיים. גמר של שניים משנה את כל התמונה, כביכול. בראש ובראשונה כי די ברור (לפחות בשלב הזה) שעבור כל אחת משלוש הפייבוריטיות, להגיע לגמר מול נטלי, פירושו ניצחון במשחק. כך שכולם מיד מסכימים שמצבה של נטלי השתפר פלאים וכל שנותר זה לראות מי מהאחרות תיקח אותה לגמר ותזכה כך במיליון דולר, מה שגם טורף את הקלפים לגבי כל האסטרטגיות של ההדחה הקרובה. איזה מתח!

אלא שאז קורה משהו לא צפוי ומסתבר שארבע הבחורות הכל כך חכמות ומדהימות האלה, עדיין חושבות שמדובר בגמר של שלושה. עכשיו נתקענו קצת - הרי איך זה יתכן? נגיד ששלוש הפייבוריטיות לא ראו אף עונה של "הישרדות" מלבד זו שהן היו בה והן לא ממש זוכרות את התבניות והסגנון של אתגר החסינות האחרון. לא סביר, אבל נגיד. גם אם זה היה נכון, עדיין יש את נטלי, שהיא מעריצה שרופה של התוכנית. היינו מצפים שהיא תגיד משהו נחרץ בנושא, במיוחד כשהיא אמורה להגיע לאותה המסקנה שאנחנו הגענו אליה, לפיה בגמר של שניים עדיף לאחרות להשאיר אותה במשחק.

אם היינו הולכים לפי תיאורית הקונספירציה שטוענת שהעונה הזו מתוסרטת, היינו קוראים לזה פאק של התסריטאים והתנהגות לא לפי האופי של הדמויות. אבל אנחנו לא עושים את זה ובמקום זה מיחסים את הגליץ' במוח של הבנות לתת תזונה, עייפות והתרגשות מגודל מעמד הגמר.

בתחרות החסינות זוכה אמנדה, לקול תשואות אוהדיה בסלון ("זה לא הוגן! אם זה היה גמר בשלושה היא היתה מנצחת עכשיו!") וקולות בוז משונאיה שבמטבח (גירשנו אותם לשם). נטלי מנסה לשווא להציל את עורה בשיחות עם הבנות. יש אצלנו אנשים שחשבו שזה אולי יעבוד, שיש אינטרס בכל זאת להשאיר אותה, שיש סיכוי שאמנדה ופרווטי יעדיפו להגיע איתה לגמר מאשר עם סירי, כי סירי עלולה לקבל יותר קולות מושבעים ממנה. אבל בסופו של דבר המחיר של בגידה נוספת, בברית כה חזקה כמו של שלוש הפייבוריטיות, עלול לגרום לאמנדה ופרווטי לאבד קולות מושבעים. כך שאין מנוס מלדבוק יחד ולהיפטר סופית מהמעריצה האחרונה. תודה נטלי, תחסרי לנו מאוד. היית מעולה, אבל הן מעולות יותר.



נשארו שלוש, איזה מתח!

הבנות חוזרות למחנה, שם אמנדה מתעצבנת על טוד שהוא גרם לה להיראות רע בפני המושבעים. אה, רגע, דז'ה וו. אמנדה המסכנה נשברת קצת. לא נורא, היא תנצח בסוף.

למחרת בבוקר, ולמרות רמזים עבים וכבדים בטירוף של ג'ף במועצת השבט, הבנות עדיין משוכנעות שמדובר בגמר של שלושה (אוף עם הפאק בתסריט הזה) ומחכות לאוכל שלא מגיע. בסופו של דבר דואר העץ נחשף והן יוצאות למסע של "אההה... אז ככה זה כשיש אתגר חסינות אחרון...", מה שדי מגניב בכל זאת, כי אנחנו שוב נזכרים בפלשבקים איזו עונה מופלאה ונהדרת זו היתה.

איפשהו באמצע גם יש קוריצה ודברים כאלה. בדרך כלל לא הייתי מזכיר את זה אפילו, אבל בגלל שהעונה הזו שודרה במקרה באביב 2008, ההשוואה כל כך מתבקשת וצריך לומר: אם זה היה הישרדות הישראלי, זה היה ההיילייט של הפרק.

אתגר החסינות האחרון, כמו שצריך, דורש כוח רצון וסיבולת וגורם לנו לתהות האם הכול מתוכנן מראש או שקובעים את האתגר רק אחרי שיודעים מי בגמר. בכל זאת, אתגרים של איזון כשמדובר בשלוש בנות (או שלוש בנות ובחור חלש בעונה הקודמת) לעומת אתגרים של כוח פיזי כשהמתחרים בגמר חזקים יותר.

חשוב לי להדגיש את זה כמה שיותר: אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה בחיים שלי הייתי יותר במתח מאשר באתגר האחרון הזה. כולם בסלון עצרו את נשימתם והתיישבו על קצה הכסא.

ניתוח קצרצר של מה שעבר לי בראש בזמן האתגר: "גו אמנדה, תחזיקי מעמד. אוקיי, אם אמנדה זוכה היא לוקחת את פרווטי, יש לה סיכוי טוב יותר מולה מאשר מול סירי - זה ברור. אם סירי זוכה היא לוקחת את פרווטי, יש לה סיכוי טוב יותר מולה מאשר מול אמנדה - זה ברור. אז פרווטי בטוח בגמר. אם פרווטי זוכה, לא ברור את מי היא תיקח. נגד מי יש לה יותר סיכוי? זה משנה בכלל? מה, היא תבגוד באמנדה? טוב, בשביל מיליון דולר אולי. אבל בעצם, אם היא תבגוד באמנדה זה יוציא אותה מרשעת גמורה ואין סיכוי שהמושבעים יצביעו לה, אז היא בטח תיקח את אמנדה איתה. אבל אז היא בטח מאבדת את הקול של סירי. רגע, בכל מקרה מי שזוכה בחסינות הזו מאבד את הקול של מי שהוא מדיח, כי הן כל כך קרובות כולן. אז בעצם, אם פרווטי מגיעה לגמר בכל מקרה, המהלך הכי חכם עבורה זה לא לזכות בחסינות הזו, כי ככה היא זוכה לפחות בעוד קול אחד, הקול של מי שלא תזכה בחסינות ותודח על ידי זו שכן תזכה... הא. פרווטי נפלה מהאתגר. מעניין אם חשבה את מה שאני חשבתי או שזה קרה לה במקרה. או מיי גאד זה אומר שעכשיו אם אמנדה מפסידה היא מודחת ואם סירי מפסידה היא מודחת. יותר מזה, לפי החישובים המוקדמים של התפלגות המושבעים, מי משתיהן שמנצחת היא הזוכה במיליון דולר, כל אחת מהן תנצח את פרווטי בגמר! זה האתגר עבור מיליון דולר! איזה מתח!"

אני חושב שאת כמות הצעקות שנשמעו אצלנו ברגע שאמנדה ניצחה היה אפשר לשמוע למרחק כמה בלוקים. בפיינל פור של מכבי תל אביב לא היתה התלהבות כזו.

בחזרה במחנה כולם יודעים שזמנה של סירי הגיע אבל העורכים בכל זאת מנסים לבנות קצת מתח. אמנדה עצובה. קצת עצובים גם אצלינו, בכל זאת לסירי הגיע לא פחות מלשתיים האחרות, אם לא יותר. היא הפגינה את המשחק האסטרטגי הטוב ביותר האפשרי והיתה היחידה בעונה הזו (ואולי בהיסטוריה של הסדרה בכלל) שלא עשתה ולו טעות אחת לאורך כל המשחק עד הגמר. הודחה מחוסר ברירה, למעשה בגלל הפסד באתגר. בדיוק כמו בעונה הקודמת שלה.

במועצת השבט אמנדה מתחילה לבכות. זעקות שבר נשמעות גם מקרב אוהדיה בקהל: "מה היא עושה?! היא תפסיד!". גלגולי עיניים מצד המושבעים בזמן היבבות של אמנדה רק מחזקים את ההרגשה שאולי הגמר הזה לא כל כך סגור כמו שקיווינו.

שתי הפיינליסטיות חוזרות למחנה ואצלנו מתחילים ההימורים. אוזי וג'יימס בטוח מצביעים לאמנדה. אלייזה בחיים לא תצביע לפרווטי אחרי כל האיבה שהיתה ביניהן, אז זה עוד קול לאמנדה. סירי בטח תצביע לפרווטי. ארבעת האחרים? אין לדעת.

מועצת השבט האחרונה אנמית יחסית לאלה של עונות קודמות. כשיש יחסית הרבה כבוד למהלכים שהמתחרים ביצעו ולעונה שהיתה כל כך חכמה וכל כך אסטרטגית, קשה למצוא שאלות והצהרות שישברו את חלל האוויר עבור כל מושבע ומושבע. זה בסדר, גם נגד יול בעונה של אוזי לא היה יותר מדי מה להגיד.

אז ג'יימס הוא ג'יימס ואריק כל כך חמוד שבא לאכול אותו וג'ייסון טיפש ונטלי קריפית בצורה מטרידה (או מטרידה בצורה קריפית) וככל שהשאלות מתקדמות ניכר שאמנדה לא למדה דבר וחצי דבר מהתצוגה המביכה שלה בעונה הקודמת. אותן הטעויות בדיוק. הצהרות האהבה של אוזי גם הן לא ממש עוזרות (להפך) ועכשיו כבר לא ברור בכלל מי הולכת לנצח.

אחרי שמראים לנו שאריק משום מה הצביע בכל זאת לאמנדה (לילד יש קראש, לדעתי) הוחלט בין כולם כי ככל הנראה אוזי, ג'יימס, אלייזה ואריק הצביעו לאמנדה. סירי, נטלי, ג'ייסון ואלקסיס לפרווטי. העונה הזאת שברה כל שיא אפשרי, זה די הולם שהיא גם תסתיים בתיקו הראשון אי פעם.

אבל אז ג'ף קרא את הפתקים. אלייזה? מה עשית? טוב, אני מניח שלכולם מגיע שיהיה איזה בליינד-סייד אחד בעונה, לא? גם לנו הצופים. וכן, אני יודע, לפרווטי מגיע בדיוק כמו לאמנדה, אפשר גם להתווכח אם יותר, ואני מאוד שמח שהיא ניצחה (באמת), אבל מה לעשות, כשיש לך פייבוריט מהיום הראשון ואתה רץ איתו לאורך כל העונה זה גם נחמד לראות אותו זוכה במשהו בסוף. וב"משהו" אני לא מתכוון באהבה של אוזי.

העונה הכי טובה אי פעם. נתראה בגבון. ציון: 10.