המסך המפוצל

העונה הטובה ביותר אבר

העונה ה-16 של \"הישרדות\", העונה הכי טובה אי פעם, מגיעה מחר ל-yes. אל תחמיצו (הכתבה לא מכילה ספוילרים לעונה החדשה)

מאת: bosco

פורסם: 12-07-2008
54 תגובות
יש משהו בעייתי בהעלאת ציפיות. אתה נהנה הרבה יותר מסרט או סדרה אם הגעת אליה אדיש מאשר כזו שההייפ וההתלהבות סביבה גדול. ככל שההתלהבות גדולה ויותר אנשים אומרים לך "אתה חייב לראות את זה!", כך הסיכוי שתתאכזב גדול יותר. ובכל זאת, למרות שאני עצמי הגעתי לצפייה בעונה הזאת ללא ציפיות, אני לא יכול שלא להתחיל את הכתבה הזו במילים "אתם חייבים לראות את זה".

אתם חייבים לראות את זה, או לפחות לתת לזה צ'אנס, גם אם לא ראיתם "הישרדות" מעולם וגם אם אתם לא מחובבי הריאליטי.

ואם להסתכן באכזבה שנובעת מהעלאת הציפיות, אני מתנצל מראש, אבל אוסיף ואומר כי העונה השש עשרה של "הישרדות" היא לטעמי העונה הטובה ביותר של התוכנית, אם לא העונה הטובה ביותר של כל תוכנית ריאליטי שנעשתה אי פעם.

ולא, אין בעונה הזו שינויים מרחיקי לכת בחוקים (אם בכלל) ואין בה שום דבר מבחינה הפקתית שלא ראינו בעונות הקודמות. מה שכן יש בה, זה ליהוק מבריק שעושה את העבודה. וזה בעצם כל מה ש"הישרדות" באמת צריכה. ככל שהליהוק מוצלח יותר, כך ההפקה יכולה לשבת מהצד ופשוט לתת למשחק להיות משוחק. הטוויסטים, יצירת רגעי "זה מעולם לא קרה בעבר!" ושבירת השיאים כבר יבוצעו על ידי הקאסט. ככל שהליהוק גרוע יותר, כך ההפקה נאלצת ליצור יותר טוויסטים והפתעות משל עצמה. מי שצפה ב"הישרדות - האיים הקריביים", יודע ששום מהלך משמעותי לא בוצע על ידי הקאסט.

אז אמנם ב"הישרדות" האמריקאית לא הגיעו עדיין לרמה של ההפקה הישראלית, אבל גם אצלם העונות לא היו אחידות ברמה. לפעמים רק חלק מהליהוק מוצלח, לפעמים רובו, והרבה מאוד פעמים המזל משחק חלק גדול ביצירת עונה כזו או אחרת. אז היו עונות גרועות, בינוניות ומעולות, אבל אף עונה לא הגיעה לרמה של העונה הזו.

מה יש בליהוק הזה שהופך את העונה הזאת לטובה מכולן? ובכן, אני חושב שהדרך הכי טובה להגדיר זאת יהיה ה"משחק". וב"משחק" אני מתכוון לחלק העיקרי והחשוב באמת של השעשועון הזה (לטעמי): האסטרטגיה. "הישרדות" היא למעשה חוויה רבת רבדים, וזה באמת עניין שתלוי הרבה בליהוק, אבל יש דגש כזה או אחר על הצדדים השונים של המשחק. יש את הפן החברתי, שעוסק במערכות יחסים בין בני אדם שנקלעים לסיטואציה הזו, הניסוי הסוציולוגי אם תרצו. יש את הפן ההישרדותי, של המאבק באיתני הטבע, ההשפעות הפיזיות והנפשיות של המשחק ושל התנאים הקשים על בני האדם. ויש את הפן האסטרטגי, שהוא לב המשחק עצמו. איך לנצח את כל האחרים ולהישאר השורד היחיד.

מורכבות המשחק האסטרטגי גבוהה מאוד. ממש כמו במשחק שחמט, בו כל אחד צריך לחשוב עשרות מהלכים קדימה ולנסות להיכנס אל ראש היריב. אלא שהמשחק הזה מרובה משתתפים, כך שכל אחד צריך לחשוב מה כל אחד מהאחרים יעשה ומה המהלך הכי טוב עבורו. הרבה יותר מסובך. (על מורכבות המשחק האסטרטגי בפירוט ניתן לקרוא כאן)

למי שאוהב שחמט (או כל משחק אסטרטגי מורכב אחר, פוקר למשל), צפייה במשחק של רבי אמן יכולה להיות דבר מרתק ומדהים. אלא שבדרך כלל ב"הישרדות" המשתתפים הם לא בדיוק "רבי אמן" של המשחק אותו הם מגיעים לשחק. לרוב זה בדיוק ההפך. חלק מהם לומדים את המשחק תוך כדי, חלק מהם לא לומדים אותו בכלל. הרבה פעמים, בדיוק בשל כך, החלטות, מהלכים ותוצאות נקבעים על ידי גחמות ורגשות, ללא התיחסות לאסטרטגיה, מה שגרר בהרבה מקרים בעונות קודמות קריאות אל המסך בסגנון "מה לעזאזל אתם עושים?!" ו"אוי נו באמת!". הדגש בעונות האלה הוא באמת יותר על הפן החברתי או ההישרדותי ופחות על הפן אסטרטגי. הצפיה בהן היא פחות כמו צפיה במשחק שחמט מרתק ויותר כמו צפיה בשיחה מעניינת (יותר או פחות, תלוי בעונה) בין אנשים, תוך כדי טורניר דמקה, כזה בו המשחק עצמו לא באמת חשוב, אלא האינטרקציה בין האנשים היא העניין.

מדי פעם מבליחים בעונה כזו או אחרת אסטרטג מבריק אחד או יותר, ואלה הן מן הסתם העונות הכי טובות של "הישרדות". אבל גם בעונות האלה, רוב המשתתפים אינם מומחים של המשחק והגחמות והרגשות עדיין שולטים בתוצאות.

ולמרות שמן הסתם טורניר איקס עיגול בין בחורות שצועקות אחת על השניה "ביץ'!" ישיג בארה"ב יותר רייטינג מאליפות העולם בשחמט, מישהו שם בהפקה החליט שהגיע הזמן להעלות קצת את הרמה. הגיע הזמן לאליפות העולם ב"הישרדות". אז מה עשו? לקחו עשרה חבר'ה שלא סתם מכירים את המשחק, אלא הם מעריצים שרופים של התוכנית, מכירים כל מהלך כזה או אחר שנעשה בכל אחת מהעונות הקודמות, יודעים בדיוק מה צריך לעשות ומה לא צריך לעשות, איך לא לחזור על טעויות העבר, איך לשחק נכון ואיך לנצח. מול האנשים האלה שמו עשרה מהאסטרטגים הטובים ביותר שאי פעם שיחקו את המשחק. ובנוסף, כאלה שסגנונות המשחק שלהם מגוונים ושונים. כל אחד והאסטרטגיה המנצחת שלו.
חבורה של מומחים למשחק מול חבורה של רבי אמן. כך התקבלה העונה הנהדרת הזו. עונה שהיא חגיגה למעריצים הקבועים של התוכנית, עונה של אסטרטגיה טהורה, של משחק מרתק ומתוחכם, כזה שפרופסורים למתמטיקה עוד ירצו עליו ב"תורת המשחקים" באוניברסיטאות.



כשירות לצופים החדשים, או עבור אלה שבטח הספיקו לשכוח, לקראת העונה החדשה, הנה עשרת רבי האמן שנבחרו להשתתף בעונה הזו של "הישרדות" (ספוילרים לעונות בהן השתתפו בפעם הראשונה):

ג'וני פיירפליי (עונה 7, איי הפנינה) - אסטרטג תחמן וכנראה המתמודד הידוע ביותר לשמצה והשנוא ביותר בהיסטוריה של המשחק. בעיקר בזכות "שקר הסבתא", הסיפור שהמציא על כך שסבתו מתה במהלך העונה, שקר אותו הוא סחט בשביל שירחמו עליו ממש עד הסוף. סיים במקום השלישי.
באירועים שאחרי התוכנית גם הספיק להסתכסך קשות עם מנחה התכנית ג'ף פרובסט, שלא ממש סובל אותו.

איימי (עונה 9, ונואטו) - אחת המתמודדות החזקות והחכמות ביותר ששיחקו את המשחק. אסטרטגית מצוינת שהיתה המנהיגה של ברית חזקה של נשים, שבסופו של דבר התהפכה עליה והדיחה אותה. סיימה במקום השישי.

אלייזה (עונה 9, ונואטו) - מהמתמודדות המעצבנות יותר בעונה שלה. הגיעה רחוק במיוחד בזכות כושר חלקלקות והיעדר חיבור רגשי למתמודדים, שאיפשר לה לעבור מצד לצד לנוחיותה. סיימה במקום הרביעי.

סירי (עונה 12, פנמה - אי הגלות) - אחת המתמודדות האהודות יותר של "הישרדות", בעיקר בגלל היצוג שלה את האדם הפשוט מהרחוב, זה שיושב בבית וצופה בטלויזיה ולא באמת בא לתוכניות כאלה. היתה אנדרדוג מההתחלה ובכל זאת הגיעה רחוק מאוד. מתחת למעטה התמים לחלוטין שלה מסתתרת אחת האסטרטגיות הטובות ביותר של המשחק. אף אחד לא מחשיב אותה לעולם כאיום ולכן היא יכולה להרשות לעצמה לשבת מהצד ולתת לדברים להתקדם. כשמשהו לא מתקדם לרצונה היא בוחשת בקלחת מהצד, בלי שישימו לב. סיימה במקום הרביעי.

ג'ונתן פנר (עונה 13, איי קוק) - עוד אחד מהמתמודדים האהובים ביותר והחכמים ביותר. המשחק שלו הרבה פחות חברתי והרבה יותר אסטרטגי. בגד בכל משתתף אפשרי בעונה שלו, מה שלא איפשר לו להגיע רחוק מדי. סיים במקום השביעי.

פרווטי (עונה 13, איי קוק) - האלמנה השחורה של "הישרדות". הדוגמה הקלאסית לבחורה שמשתמשת בגוף שלה ככלי אסטרטגי. מפתה, מפלרטטת, והורגת. סיימה במקום השישי.

אוזי (עונה 13, איי קוק) - אחד המתחרים הכי מרשימים פיזית מכל העונות, מה שהפך אותו לאחד הפופולריים ביותר. שילוב של טרזן ואקווה-מן. גם מבחינה אסטרטגית הוא תחמן לא קטן. סיים במקום השני.

יאו מן (עונה 14, פיג'י) - בעונה חלשה במיוחד יאו-מן היה נקודת האור הבולטת ביותר. למעט ההחלטה האסטרטגית המסוכנת שהובילה למפלתו, שיחק משחק כמעט מושלם, כשהוא מתכנן כל מהלך בקפידה. סיים במקום הרביעי.

ג'יימס (עונה 15, סין) - אולי היוצא מן הכלל בחבורה, במובן שמדובר באחד המתחרים הכי פחות אסטרטגיים במשחק ואולי בדיוק להפך - אחד התמימים ביותר (הודח כשברשותו שני אלילי חסינות). אבל כיוון שהמשחק הפיזי שלו הוא אחד הנפלאים ביותר בהיסטוריה של "הישרדות" ובנוסף הוא אולי הפופולרי ביותר בכל העונות האחרונות, הוא נבחר להצטרף, בתקווה שלמד משהו מהחוויה הקודמת שלו. בעונה שלו סיים במקום השביעי.

אמנדה (עונה 15, סין) - המתחרה האסטרטגית ביותר בעונה שלה, אולי למעט המנצח. ידעה לכוון כל מהלך ומהלך לטובתה ונכשלה בעיקר ברטוריקה של נאומי הגמר. סיימה במקום השלישי.

אז מי ינצח? אחד מהאסטרטגים הנ"ל, עם הנסיון והידע והלקחים שהם צברו? או אולי אחד ה"מעריצים", שמכירים את כל המהלכים ויודעים מה בדיוק צריך לעשות כדי לנצח? מי ישתף פעולה עם מי? איך ג'ף יתמודד עם פיירפליי? ואיך הכול ייגמר?

אל תחמיצו את העונה הטובה ביותר של "הישרדות".





"הישרדות 16", החל ממחר, יום ראשון, 13/7/08, בשידור יומי, בערוץ yes stars real, בשעה 22:30.