המסך המפוצל

נא לא להפריע בבקשה

הסדרה החדשה של ג\'וס ואלייזה, שובו של פייסי, סדרת הבת של איש משפחה וסדרה מצוירת של האיש שמאחורי משפחה בהפרעה

מאת: איתן גשם

פורסם: 13-09-2008
19 תגובות
היו ימים - לפני הרבה שנים, מסתבר - בהם רשת FOX נחשבה לרשת הנועזת והחתרנית מבין הגדולות. הימים האלה חלפו להם מזמן, והרשת הזו הפכה מאנדרדוג חביב ולא מזיק לחתול שמן וגרגרן. אחרי שהרשת מיצבה את עצמה כמתחרה שווה לרשת CBS בצמרת טבלאות הרייטינג החליטו מנהלי הרשת לאמץ אסטרטגיה דומה לזו שאימצו מנהלי הרשת המתחרה המצליחה - שמירה על הקיים. או שמא זו רק אשליה?

במהלך עונת הסתיו (שכבר החלה) מעלה הרשת בסך הכל שלוש תוכניות חדשות לאוויר: האחת היא סדרת דרמה מדוברת ("Fringe"). השנייה היא סדרה קומית(?) שלא ממש הצחיקה את מי שצפה בה ("Do Not Disturb") והאחרונה היא שעשועון יפני מצליח שכבר ראינו בארץ ("ראש בקיר", ובאנגלית: "Hole in the Wall")
מאוחר יותר, במהלך עונת החורף (ובאביב שאחריו) תועלינה לשידור 4 תוכניות חדשות נוספות: שלוש סדרות מבית היוצר של שלושה יוצרים טלוויזיוניים מוכרים ("Dollhouse", "Class Dismissed" ו-"The Cleveland Show") כששתיים מהן בכלל מצוירות, ועוד תוכנית ריאליטי "מקורית".

במבט ראשון נראה שהרשת החליטה "ללכת על בטוח", לשמור על התכנים הקיימים ולא להסתכן באובדן בשיעורי הצפייה ובהכנסות. ובכל זאת, הרשת גם נטלה הימור מסוים בכך שביססה - אולי לראשונה בהיסטוריה של רשתות השידור הארציות בארה"ב - חלק נכבד מתכניה על סדרות מז'אנר המדע הבדיוני והפנטסיה. "Fringe", "Dollhouse" ו-"Terminator: TSCC" (שממשיכה לעונה נוספת) - כולן סדרות שאינן מתיימרות להיות ריאליסטיות (ויש שיגידו שגם "24" היא כזו, בעצם) וסיפור המסגרת שלהן מבוסס על אלמנטים פנטסטיים/בדיוניים.

עושה רושם, אפוא, שהרשת החליטה לנקוט בגישה של "שומרים על מה שיש אבל מה שחדש יהיה יחסית שונה מהמתחרים". ועדיין, לא כל התכנים נראים מלהיבים. כך ייראה לוח השידורים החדש של הרשת:

יום שני (החל מה-1/9/08)
20:00 Terminator: The Sarah Connor Chronicles (עונה 2, התחילה ב- 8/9/08)
21:00 נמלטים (עונה 4)

בחורף (החל מינואר 2009)
20:00 - סדרה חדשה
21:00 24 (עונה 7)

שרה קונור וחבריה מסרטי "שליחות קטלנית" ממשיכים לעונה נוספת, שניה במספר, אחרי הצלחה סבירה בהחלט לעונה הראשונה (גם מבחינת המבקרים וגם מבחינת הרייטינג). הפעם תצטרך הסדרה להוכיח שההצלחה שלה לא היתה קשורה רק ליובש שנבע משביתת התסריטאים (הסדרה עלתה לשידור בחורף בשנה שעברה, בשיא השביתה). אחריה, מייקל סקופילד ממשיך לברוח, השאלה היא ממה. מהתבטאויות של וונטוורת' מילר לאחרונה עולה טון של עייפות מהסדרה, ועושה רושם שזו תהיה עונתה האחרונה. ויפה שעה אחת קודם.

בחורף תפתח את הערב הסדרה המסקרנת של ג'וס ווידון בכיכובה של אלייזה דושקו. דושקו תגלם את אקו, חברה בארגון מחתרתי שזכרונם של חבריו נמחק, באופן שבו ניתן "לשתול" להם זהויות חדשות ושונות. מקום משכננו של הארגון הוא במקום המכונה "בית הבובות", שם היא וחבריה הקרובים סיירה (דישן לנשן, "שכנים" האוסטרלית) וויקטור (אנבר גז'וקז', "היחידה") מבצעים משימות בהכוונתה של אדל (אוליביה וויליאמס, "החוש השישי") המנהיגה הדומיננטית שלהם. עוד משתתפים: טאמו פניקט ("הילו" מ"בטלסטאר גלקטיקה") ואיימי אייקר ("אנג'ל").



בינתיים, החדשות מהסט לא נשמעות מלהיבות. פרק הפיילוט המקורי שצולם נדחה והפך לפרק השני, ולאחרונה דווח שההפקה נעצרה למשך שבועיים לצורך "שיוף" תסריטים. אין אלא לקוות שהפרק השני בתולדות ווידון בעבודה מול הרשת יהיה מוצלח בהרבה מקודמו, כי הצלחה של הסדרה הזו תהיה ברכה להשקעה של יוצרים ברמתו של ווידון. עוד בינואר: העונה החדשה והמתעכבת של עלילותיו של ג'ק באוור במלחמתו העיקשת נגד ההיגיון העלילתי וטרוריסטים רצחניים. חודשיים לפני פתיחת העונה ישודר סרט באורך של שני פרקים שיקדים את העונה החדשה ויניח את הבסיס לאירועיה.

יום שלישי (החל מה-9/9/08)
20:00 האוס (עונה 5, החל מה- 16/9/08)
21:00 - סדרה חדשה

בחורף (החל מינואר 2009)
20:00 אמריקן איידול 8
21:00 Fringe

את הערב פותח הרופא הנרגן והאהוב בעונה חמישית במספר, וסביר להניח שהסדרה תמשיך במגמה החיובית והראויה להערכה של הצלחה גם אצל המבקרים וגם אצל הצופים. אחריה, הסדרה החדשה והמדוברת מבית היוצר של ג'יי ג'יי אברהמס, יחד עם שותפיו רוברט אורקי ואלכס קרצמן ("משימה בלתי אפשרית 3").

אוליביה דאנהם (אנה טורב האלמונית יחסית) היא סוכנת מיוחדת של ה- FBI שחוקרת התרסקות מסתורית של מטוס. כשחברה לחיים, הסוכן המיוחד בעל השם הנדיר ג'ון סקוט (מארק ואלי, "בוסטון ליגל") נפגע ומצוי בסכנת חיים מיידית, דאנהם יוצאת לחפש את האדם היחיד שיכול להציל את חייו, ד"ר וולטר בישופ (ג'ון נובל, "שר הטבעות"). על מנת להגיע אליו היא יוצרת קשר עם בנו פיטר, בחור ציני ומרדן אך בעל יכולות משלו (ג'ושוע ג'קסון, שחוזר לתפקיד ראשי בטלוויזיה לראשונה מאז הימים בהם היה פייסי ב"דוסון קריק"). החקירה מובילה, כמובן, לתוצאות מפתיעות, ושיתוף הפעולה בין שלושת אלה בחקירת תופעות על טבעיות שונות מהווה את הבסיס לסדרה.



התגובות של צופים רבים לפרק הפיילוט לא היו נלהבות כלל, והרייטינג של הפרק היה מאכזב מאוד. יהיה מעניין לראות האם בפרקים הבאים הקהל של "האוס" יישאר לסדרה החדשה ויגדיל את הרייטינג. יהיה גם מעניין לראות אם הרשת תעמוד מאחורי אברהמס ואנשיו ותפעל לשיפור הליקויים (ויש לא מעט כאלה) או שתפנה גב לסדרה, כדרכה בעבר. בחורף, תחליף את "האוס" מחלבת הרייטינג של "איידול", ותשמור - ואף תשפר בוודאי - את נתוני הרייטינג הגבוהים של הסדרה.

יום רביעי (החל מה-3/9/08)
20:00 Bones (עונה 4)
21:00 עד המוות (עונה 3, החל מ- 10/9/08)
21:30 - סדרה חדשה (החל מ- 10/9/08)

בחורף (החל מינואר 2009)
20:00 האוס (עונה 5)
21:00 אמריקן איידול 8 - התוצאות

מעלליהם של סילי בות' וד"ר ברנן פותחים את הערב. מסתבר שסדרות "פרוצדוריאליות" (כך מכונות מרבית הסדרות של CBS, בנוסח "CSI") על זיהוי פלילי ותעלומה שבועית מצליחות לשמור על קהל קבוע ועל רייטינג טוב יחסית למרות הבינוניות הטבועה בהן. מסתבר ש"Bones" לא שונה מהן והיא מצויה כבר בעונתה הרביעית, כשהיד עוד נטויה. אחר כך, הסדרה שאפילו "בינונית" היא הגדרה מחמיאה עבורה - "עד המוות" - תמשיך לשעמם את הצופים למוות, אבל לפי מה שאומרים על הסדרה שאחריה, "עד המוות" היא ממש בית ספר לטלוויזיה איכותית.

"Do Not Disturb" היא סדרה קומית שמתרחשת בבית מלון ניו יורקי, כשמאחורי הקלעים מתנהל "מאבק" על העיצוב והרוח של המקום, בעיקר בין המנהל ניל (ג'רי או'קונל, "גולשים בזמן", "ג'ורדן" וגם "Carpoolers" המוצלחת-אך-כושלת) - טיפוס אגואיסטי, סטייליסטי ומתוחכם-עלק, לבין רונדה (נייסי נאש, "רינו 911") האחראית על משאבי האנוש, בחורה כנה וישירה עד כאב שמנהלת את ענייניה בעצמאות ולא דופקת חשבון. ברקע נמצא גם הבעלים הכריזמטי, ג'יי. אר (רוברט ווגנר). מבקרים וצופים שצפו בדבר הזה טענו שמדובר במשהו מזעזע שלא עורר אפילו עווית של חיוך. נו, ועוד אמרו שהסיטקום המסורתי מת. אז אמרו...



וואו, איזה יום מעפן זה. למה שמישהו ירצה לפתוח את הטלוויזיה ביום כזה? מזל שמתישהו יגיע החורף, ואז דווקא תהיה סיבה להעביר ל-FOX כדי לראות את "האוס" שמחליפה משבצת שידור. אחריה, תוכנית התוצאות של "איידול". אגב, ב-21:30 תשובץ בעתיד סדרה קומית כלשהי, שזהותה עדיין לא ידועה.

יום חמישי (החל מה-4/9/08)
20:00 - שעשועון חדש (החל מה-11/9/08)
21:00 Kitchen Nightmares (עונה 2)

בחורף (החל מינואר 2009)
20:00 מטבחי הגיהינום (עונה 5)
21:00 - תוכנית חדשה

יום חמישי נחשב תמיד כיום שבו הרשתות שולפות את ה"תותחים הגדולים" והרשת בחרה שלא לשבץ סדרות כתובות ביום הזה, אלא ללכת על שעשועונים/ריאליטי. את הערב פותח השעשועון היפני המוכר כבר בארץ בשם "ראש בקיר" (עם שי ודרור), שהוא בהחלט חביב ולא מזיק ויהיה מעניין לראות אם הקהל האמריקאי יתחבר אליו. אחריו, עונה שניה לתוכנית הריאליטי העוקבת אחר ניסיונותיו של השף גורדון רמזיי "להציל מסעדות כושלות". החידוש הפעם: לא יהיה מדובר רק במסעדות ניו יורקיות אלא גם במסעדות ממדינות אחרות, כגון: איטליה ומקסיקו. באמת חסרות מסעדות גרועות בלוס אנג'לס שצריך לחפש בחוץ?

בחורף, הרשת נוקטת במהלך מתוחכם. שימו לב: במקום תוכנית ריאליטי משעממת על מטבחים שמבוסס על נוסחה בריטית, שובצה... תוכנית ריאליטי משעממת על מטבחים שמבוססת על נוסחה בריטית! גאוני! הפעם, במקום לעקוב אחר השף, זוהי תחרות בין צוותים (נו, כמו בארץ). אחר כך, ב-21:00, תאמינו או לא, תוכנית ריאליטי חדשה ומשעממת שמבוססת על פורמט בריטי מצליח! והפעם: מיליונרים שעוזבים את העושר הפרטי שלהם ועוברים לגור באופן סודי בשכונות עוני למשך עשרה ימים תמימים(!!!). התוכנית עוקבת אחר ניסיונותיהם להשתלב בסביבה החדשה, להתמודד עם העוני לראשונה בחייהם ובלה בלה בלה.

יום שישי (החל מ- 5/9/08)
20:00 האם אתה חכם יותר מתלמיד כיתה ה'?
21:00 Don't Forget The Lyrics! (החל מ- 12/9/08)

בחורף (החל מינואר 2009)
20:00 Bones
21:00 עד המוות
21:30 Do Not Disturb

אל הערב שנחשב כ"בית הקברות" הטלוויזיוני של השבוע שולחת הרשת שני שעשועונים: האחד, בו מתחרים המתמודדים מול ילדים בכתה ה' ומפסידים בחיוך והשני שעשועון חביב בהנחיית וויין בריידי ("של מי השורה הזאת בכלל?") בו נדרשים המתמודדים לזכור במדויק מילים משירים. בחורף, החלטה מעניינת של הרשת שבחרה פשוט להעביר את התוכניות המעפנות של יום רביעי ליום שישי, בתקווה ששם אף אחד לא ישים לב אליהן. מבריק!

שבת (החל מ- 6/9/08)
20:00 Cops
21:00 America's Most Wanted

שינויים יכולים להיות ב-FOX באמצע השבוע, אבל לא בשבת. כמדי שנה, הרצועה הזו נותרת קבועה - שני פרקים רצופים של התוכנית שעוקבת ב"זמן אמת" אחר ביצועיהם של שוטרים ברחבי אמריקה, ואחריה המקבילה של "בשידור חוקר".




יום ראשון (החל מה-28/9/08)
19:00 THE OT (סיכום משחק פוטבול) / בחורף: שידורים חוזרים של קומדיות.
20:00 משפחת סימפסון (עונה 20)
20:30 המלך היל (עונה 13) / באביב: - סדרה חדשה
21:00 איש משפחה (עונה 7)
21:30 ? אבא אמריקאי (עונה 4) / באביב: - סדרה חדשה

גם כאן אין הרבה שינויים, ו"בלוק המצוירים" שכולל את המשפחה הכי ותיקה בטלוויזיה, המלך של הגבעה, איש המשפחה והאב האמריקאי ממשיך לעונה נוספת. באזור מרץ-אפריל יהיה קצת יותר מעניין, כששתי סדרות מצוירות חדשות תעלינה לאוויר ותחלפנה, לפחות זמנית, שתיים מהסדרות המשודרות.

"Class Dismissed" (שנקראה תחילה "Sit Down, Shut Up") היא סדרה מצוירת פרי עטו של מיץ' הורוביץ (המוח שמאחורי "משפחה בהפרעה"). הסדרה מתמקדת בחייהם של שמונה מורים ומורות בבית ספר קטן: מאבקי הכוחות, ההתאהבויות, האינטרסים האישיים וכו', כשברקע התלמידים, כמובן. לא מעט קולות מוכרים בקרב המורים והמורות, בעיקר יזהו אותם חובבי "סטורדיי נייט לייב": הדמות הראשית מדובבת בקולו של קינן תומפסון, את סגן המנהל סטיוארט פרוזאקיאן מדבב וויל פורטה, קולה של שרי אוטרי מלווה את דמותה של הספרנית הלן קלנץ' וקולו של וויל ארנט ("משפחה בהפרעה") מלווה את אניס הוטפרד, אחד המורים בבית הספר. עוד שמות מוכרים: ג'ייסון בייטמן ("משפחה בהפרעה", "ג'ונו") הוא הקול שמאחורי לארי סלימפ המורה להתעמלות והנרי ווינקלר (פונזי מ"ימים מאושרים", "משפחה בהפרעה") הוא הקול שמאחורי ווילארד דויטשבוג, המורה לגרמנית.

"The Cleveland Show" היא סדרת בת של "איש משפחה", מבית היוצר של סת' מקרפלן, שאט אט הופך לאחד האנשים היותר עסוקים בתעשייה. העלילה מתמקדת בקליבלנד בראון, אחת הדמויות המוכרות ב"איש משפחה". מסתבר שלקליבלנד (קולו של מייק הנרי) היתה אהבת נעורים בשם דונה, לה הבטיח בזמנו שהיא אהבת חייו ושאם בעלה יעשה משהו רע היא תוכל תמיד לחזור אליו. כשבעלה של דונה עוזב אותה עבור אישה אחרת, דונה פונה אל קליבלנד שמממש בשמחה רבה את הבטחתו, ועובר לגור עם אהובתו בעיר סטולבנד יחד עם בנו קליבלנד ג'וניור. אלא שהוא לא יודע מה מחכה לו שם...




בסתיו הן לא ישובו חזרה
בין הסדרות שבוטלו, ניתן למנות כישלונות מפוארים כ-Back to You (שודרו 14 פרקים שלמים!), New Amsterdam (שמונה פרקים), Canterbury's Law (שישה פרקים), Unhitched (שישה פרקים), The Return of Jezebel James (שלושה פרקים תמימים).


אויב על גלגלים - הסדרות החדשות של NBC
שבוע גרוע - הסדרות החדשות של CBX
חלקים מכתבה זו מפורסמים גם ב"עכבר העיר אונליין".