המסך המפוצל

האוס, עונה 5, פרק 20

הפרק \"Simple Explanation\" שודר ביום שלישי, 6/4/09. ספוילרים כבדים לפרק, גם בתמונות

מאת: איתן גשם

פורסם: 10-04-2009
5 תגובות

לכבוד: דייויד שור וקייטי ג\'ייקובס.


הנדון: נו, באמת. 


מר שור וגברת ג\'ייקובס הנכבדים שלום,


כצופה קבוע בסדרה שלכם, ששמר לה אמונים לאורך העונה הנוכחית חרף מפחי נפש חוזרים ונשנים, ראיתי צורך עז לכתוב לכם מכתב זה ולהביע בקול רם את אכזבתי הרבה מכם ומהסדרה שאתם אמונים על כתיבתה, בעקבות הפרק שבנדון, במהלכו אמרנו שלום לדמותו של ד\"ר לורנס קאטנר. 


הבנתי מקריאה באתרי האינטרנט שהשחקן קאל פן ביקש, מרצונו, לעזוב את הסדרה כיוון שקיבל הצעת עבודה מעניינת בבית הלבן. האמת? קשה להאשים את הבחור. עם כמות זמן המסך שהוא קיבל מאז שהצטרף לסדרה לא הייתי מתפלא אם הוא היה מעדיף לעזוב בשביל ג\'וב במפלגת העבודה.


אז מצאתם את עצמכם במצב שבו אתם צריכים לכתוב את הדמות החוצה, וזה באמת לא המצב הכי כיף לכותב בטלוויזיה. היי, אם היה לכם קצת הומור עצמי אולי הייתם דואגים לכך שקאטנר יבקש לעזוב מאחר שהוא לא מרגיש שהוא מצליח לבטא את עצמו באמת בסדרה. זה היה יכול להיות נחמד דווקא. אבל בחרתם בדרך אחרת, לכאורה נועזת יותר ומעניינת יותר, אבל בפועל סתם מעפנה ובמטרה ברורה לעשות סנסציה. ובדיוק כמו כל העונה הזאת - אולי התכוונתם לטוב, אבל יצא רע. ממש רע. ולא מעניין.



הרעיון עצמו לא בהכרח פסול. לקחת דמות קבועה שיום אחד פשוט לא מופיעה לעבודה ונמצאת מתה בנסיבות שמצביעות על התאבדות זה לא רעיון חדש. הוא נעשה בעבר ובצורה מצוינת בסדרה אחרת - \"רצח מאדום לשחור\". גם שם התסריטאים קיבלו \"הנחתה\" מלמעלה (הרשת הודיעה שצריך לפטר את אחד השחקנים כי \"הוא לא מספיק מושך\"), ובחרו לנצל אותה כדי לזעזע את הקהל ובעיקר את הדמויות שלהם. אלא שבעוד כאן אתם נכשלתם כשלון חרוץ, שם הפרק לא רק היה מוצלח, אלא היה אחד הפרקים הכי טובים בתולדות הסדרה.


ולמה שם זה עבד? כי שם זה הרגיש טבעי. שם יצרו סיטואציה חדשה והראו פן חדש של הדמויות. שם יצרו דרמה אנושית אמיתית כששני הבלשים שקיבלו את הקייס רצו בכל מאודם להשתכנע שזו לא התאבדות אבל האינטגריטי שלהם גובר עליהם, כשברקע השותף של הבלש המת מתחנן בפניהם שימצאו משהו שיצביע על קשר לרצח והבלשים האחרים מנהלים דיון מרתק על התאבדות ומה הם חושבים עליה. כל זה יצר פרק פשוט מעולה, עם הרבה סצנות יפות ואמירת \"שלום\" מכובדת מאוד לדמות שהגיע לה יותר ממה שקיבלה בסדרה.


איפה כל זה היה בפרק הזה? אפשר היה לעשות אותו הרבה יותר מעניין. במקום זה קיבלנו שוב את האוס מתחרפן מזה שיש תעלומה שהוא לא מצליח לפצח, פורמן ו- 13 משעממים כרגיל, קאדי מפלרטטת עם האוס ושולחת את ווילסון לעזור לו וכולי וכולי. שלא לדבר על קמרון וצ\'ייס הנוכחים-נפקדים. שום דבר מרגש. שום דבר מעניין. והדרמה האנושית? אפילו הקטע שבו האוס מטיח בהוריו של קאטנר את הדברים הקשים לא ממש הזיז לי. להיפך. הוא רק עצבן עוד יותר.


ואם כבר השוואות - בעונה שעברה נפרדנו לשלום מדמות אחרת, ואיזה הבדל של שמיים וארץ. דווקא ההצלחה בכל מה שנגע למוות של אמבר המחיש את עומק הכשלון כאן. המוות של אמבר נגע בצופים, כי הכותבים הצליחו בחוכמה לגרום לקהל להתחבר אליה - בתחילת העונה כדמות הכי מעניינת מבין ה\"מועמדים\", ובהמשך, בזכות הרומן עם ווילסון שבפועל נמשך רק מספר פרקים, אבל הרגיש כאילו נמשך זמן רב.



קאטנר? לדמות היה פוטנציאל, אבל לא נעשה איתה דבר. אדרבה: מבין כל החבר\'ה ה\"חדשים\" הוא הראה לפרקים חשיבה מקורית ומעניינת מאוד. אפשר היה לפתח את זה. להראות, למשל, שהאוס מעריך את זה אבל כועס עליו על כך שהוא מתנהג כמו מטומטם לפעמים. אפשר היה לתת לו לפתור כמה מקרים בעצמו, ולראות אם זה לא היה עולה לו קצת לראש או לראות אם האחרים מקנאים בו. אפשר היה לעשות הרבה דברים. והנה, בפרק הקודם הוא זה שפתר את התעלומה וקיבל מחמאה נדירה מהאוס. זה היה צריך להיות טריגר לפיתוח הדמות, ובמקום זה השתמשו בזה כטריק עלוב להגיד לה שלום, כי רק רגע לפני שהוא הולך מאתנו הוא פתאום \"מסוגל\" לפתור לבד תעלומה, וגם זה נועד כדי להתייחס יותר לדמות של טאוב. פשוט מרגיז.


מאחר שלא הצלחתי להתחבר למוות של קאטנר, הוא לא נגע בי ולא עשה לי כלום. אולי כן, בעצם - הוא קומם אותי על הדרך הזולה שבה הדבר נעשה (כמו, \"עמוד הזכרון\" שנפתח לו באתר של \"פוקס\". איכס) ועל תחושת ההחמצה הגדולה של הדמות הזאת.


אז עכשיו נשארנו עם 13, פורמן וטאוב. עוד זוגיות משעממת. עוד האנטינגטון. עוד חיי נישואין וקריירה במשבר. יי?


אגב, יש לי תחושה שאתם מנסים לבנות איזה משבר של האוס. הפסיכולוג, קאדי, קאטנר. כל אלה נראים כמו משהו שיתפוצץ לקראת סוף העונה. ובטח שוב נקבל פרק שכולו הזיות פרי מוחו הקודח של האוס ובטח יקרה משהו שירחיק אותו בסוף העונה מבית החולים. אולי תלכו על כיוון אחר ותפתיעו אותי? אמן. כי אם זה ימשיך ככה, אני בספק אם אטרח לצפות בעונה הבאה.


נ.ב. היה גם חולה שבועי, אבל הדבר הכי מעניין שאפשר לומר עליו שזה שמיטלוף שיחק אותו. מה יש לכם מזמרים שרוצים להיות שחקנים? מה השלב הבא: קית\' ריצ\'ארדס יגלם חולה שלא מסוגל למות אבל לא מסוגל לתקשר עם הסביבה? ציון: 3.