המסך המפוצל

חשופות בצריח

על הדמויות הנשיות המרכזיות ב\"חשופים\"

מאת: נורית הוראק

פורסם: 06-06-2009
13 תגובות


העונה השניה של \"חשופים\" הסתיימה לא מכבר בסוף מתקתק הסוגר את כל הקצוות, והייתה מלאה לא רק בביקורת חברתית על עולם התקשורת, אלא גם השכילה לחזק את הדמויות הנשיות שלה. שתי העונות של הטלנובלה לקחו את העובדה שהז\'אנר הוא ז\'אנר נשי בעיקרו לקצה ואיכלסו את התוכנית בנשים חזקות, מצחיקות ומעניינות. הנשים ב\"חשופים\" היו מרכז העלילה, כשהגברים היו רק דמויות משנה, רקע לתככים, למזימות ולהתפתחויות אותן הובילו הנשים. הנשים היו המניעות, הפועלות והיוזמות, והגברים היו ברוב המקרים קישוט נאה ונקלעו במקרה או שלא במקרה לכאוס הנשי. אבל לא היו שם רק נשים זוממות. \"חשופים\" הציגה גם נשים מאוהבות, חברוּת נשית חזקה, כוח נשי והצטיינות בקריירה, ובניגוד לטלנובלות אחרות למעשה לא היו נשים ממש רעות בסדרה (גם בין הגברים לא הייתה דמות רעה טהורה, יש לציין). בכך שיקפה הסדרה את המגמה של הפיכת תחום התקשורת לנשי יותר, ואת המעבר מהממלכתיות של חיים יבין לאישה צעירה ומצליחה כמו יונית לוי.



אז כדי להיפרד, דקה לפני דיבורים על עונה שלישית - כן או לא, הנה סקירה של הדמויות הנשיות המרכזיות של \"חשופים\":

ה\"מרי סו\": גלי ארזי (יעל בר זוהר)
מלבד טעם לא ברור לעיתים בגברים (ולראייה עמוס ירדן), שום דבר שעשתה גלי ארזי לא הצליח להכתים את דמותה הבלונדינית. לא סמים בשידור חי, לא גירושים מתוקשרים, ובסופו של דבר אפילו לא גילוי על המזימה להפלת מירב בה הייתה שותפה (עד לפרק האחרון אף אחד לא היה מודע למעשיה בעונה החולפת). במקום זאת היא זכתה לתוכנית בפריים טיים ולבסוף גם בבחור אותו גנבה מחברתה הטובה ביותר. טיפ למרי סו המתחילה: לא מזיק להיות יעל בר זוהר. 

האישה שטן: מירב בן בסט (צופית גרנט)
מירב הייתה הבאד גאי של העונה בלי בכלל להיות כזו. ההערות הפוגעות שלה היו בעיקר משעשעות, השררה שיצרה מסביבה הזכירה לכל מי שעבד אי פעם במשהו שמתקרב לתקשורת את שיגעון הגדלות של העוסקים במקצוע, וההיאחזות העיקשת שלה בתפקיד הייתה בעיקר אנושית. בתחום האישי מירב לא כל כך הצליחה. בת לאב שלא מכיר בה כי היא לא אחיה המת, ואשת גבר שבגד בה זמן קצר לאחר נישואיהם. טיפ לאשת השטן המתחילה: קבעי ראיון עם גל אוחובסקי והכל ייסלח.

הממי: סמדר גורן (טלי אורן)
סמדג\' היא החברה שכל אחד מהצופים היה רוצה לעצמו ואחת הדמויות היותר טובות שבלטו על מסך הטלוויזיה הישראלית שלנו בשנים האחרונות. היא נעה בין סטוץ רגעי שמכניס אותה להריון, למין בשלישייה ולמערכת יחסים עם אימפוטנט, וכל זה עם חיוך גדול על הפנים. תמיד נכונה לעזור, אהובה על כולם, עד שהיא מעלה את השאלה האם יש לה עתיד בתפקידים בכירים יותר בתקשורת עם טוב לב כזה. צריך לזכור שכל מירב בן בסט הייתה פעם עוזרת הפקה... טיפ לממי המתחילה: נצלי הזדמנויות ונפילות של אחרים במקצוע לקידומך האישי.

הזוג המוזר: תחיה קריסטל (אודליה מרון מטלון) ומלכה לב ארי (חלי גולדנברג)
בצד האחד אינטלקטואלית שמאלנית יפת נפש וצבועה, בצד השני רכלנית רדודה. בצד אחד האימא מהגיהנום, מלכה לב ארי, שדוחפת את הבת שלה למירוץ קרייריסטי ואת החבר של הבת לזונות, מצד שני תחייה קריסטל, אימא שמתביישת בבת הבתולה שלה שמבינה באופרות יותר מאשר בסקס. שתי הנשים הללו, שחייהן קשורים אלו לאלו לא רק בגלל אירוע מיני מעברן, אלא גם בגלל אחד שרמנטי עימנואל הלפרין, מתכתשות במשך שתי עונות רק כדי לגלות בסוף העונה השניה שהן החברות הכי טובות, ושאם הן לא יהיו אחת בשביל השניה אף אחד אחר לא יהיה שם בשבילן, כי לכל השאר די נמאס מהן. טיפ לחברוּת הנשית: שכנעי את החברה לחזור בתשובה וסללי את דרכך חזרה אל האקס המשותף.



הלא מובנת: שירה מזור (נעמה שנדר)
שירה מזור, שהיוותה ציר מרכזי בעלילה של העונה הראשונה, הפכה לצל חיוור של עצמה בעונה השניה, וחבל. לא ברור איך בחודשים מהם נפרדנו מהגיבורים של \"חשופים\", הם הספיקו לסלוד כל כך מהעילוי, אחרי שכל כך התלהבו ממנה, ונדמה שהתחושות האלה נועדו רק לקדם עלילה ולא היו מגובות בהסבר הגיוני. גם בתור ביג באד היא החווירה מול מירב. חוץ מלהוציא כמה משפטי נקמה טובים מיב\"ז ונשיקה לסבית אחת לצלילי באפי המיוזיקל, כמעט לא נשאר דבר ממנה בעונה השניה. טיפ ללא מובנת המתחילה: לבשי שמלות תקופתיות.

הסקסית המסוכנת: מירי לביא (מרינה מקסימיליאן בלומין)
לפי השמועות התפקיד הזה נתפר במיוחד למקסימיליאן בלומין. כך או כך, מירי לביא היא הבחורה המוכשרת בטירוף, החכמה, היפה והכי אחלה גבר שאפשר, שבטח הייתה מקבלת תוכנית בפריים טיים אם רק הייתה רזה יותר. מירי היא זו שאנחנו, כלומר כל אלה שחולמות על אנחל בונני אבל יודעות שאף פעם לא נזכה בו כי אתמול שוב זללנו המבורגר, הכי נהנות להזדהות איתה ולנקום יחד איתה. הבעיה היא שבסוף, מכל התשוקה והאהבה הגדולה, שוב הגיעה הבלונדינית, הרסה לה את התוכניות, גנבה ממנה את הבחור והוציאה אותה רעה. טיפ לסקסית המסוכנת: אל תסמכי על חברות.

האחות הטובה: ריקי יוספי (אילנית בן יעקב) / האחות הרעה: אלה יוספי (ליטל רוזנצוויג)
- אלה.
- מה ריקי?
- לפעמים נדמה לי שהחיים שלנו הם טלנובלה.
- מה פתאום, למה את אומרת את זה, זה בגלל הבגדים שלי?
- תראי איך פעם את למעלה ופעם אני למטה.
- מותק, בדרך כלל את למטה, חוץ מזה אין לי בעיה בתנוחות.
- אבל איך יוצא תמיד שאני האחות המכוערת והחכמה, שבחור אחד הרגתי, השני ברח ממני וגם נפצעתי בתאונה ובכלל אני נורא מסכנה ותראי איך את...
- מה? החמודה, היפה, שכל הבחורים רוצים?
- לא. התכוונתי להגיד דרך המיטה משיגה הכול...
טיפ לאחיות: אל תריבו על בחורים, עדיף להתחלק.