המסך המפוצל

שנדליק נר?

נכון שתחרות האירוויזיון רחוקה מלהיות פסגת היצירה המוזיקלית, אבל בכל פעם היא מגיעה לראש טבלת הרייטינג בישראל. סקירה על התחרות המתקרבת

מאת: עודד אברהם

פורסם: 17-05-2002
8 תגובות
לכל אחד מאיתנו יש "סטייה" טלוויזיונית קטנה, שלעיתים הוא מנסה להכחיש את העובדה שהוא צופה בה. לא, אני לא מדבר על "סרטים כחולים", על "ג'וד לאק" ואפילו לא על "החדר" עם רות קלדרון. אני מדבר על "סטייה", שלמרבה ההפתעה רבים שותפים לה ומסרבים להודות בכך - האירוויזיון. נכון שהתחרות הזו רחוקה מלהיות פסגת היצירה המוזיקלית, אבל בכל פעם שהיא משודרת היא מגיעה לצמרת טבלת הרייטינג הישראלית. אם חושבים על זה לכמה רגעים בדעה צלולה, ניתן להבין את כוח המשיכה שלה על הצופה הישראלי. אנו, העם היושב בציון, שולחים מדי שנה את מיטב בנינו ובנותינו (ובואו נתעלם מדוגמאות כגון שרה'לה שרון ומוטי גלעדי ושרי צוריאל) לייצג אותנו נאמנה מול הגויים (בגילומן של אומות אירופה). הדגל בצבעי כחול לבן מתנפנף ולרגע גם אנחנו קצת אירופאים.

מי שלא התרגש בכל פעם שישראל קיבלה "דוז פואה" (12 נקודות - הציון המירבי בתחרות), שיקום. מי שלא זוכר את דנה אינטרנשיונל שרה את "דיווה" עטוייה בנוצותיהם של עשרות תוכים מסכנים, שירים את ידו. השנה תועבר התחרות האלמותית הזו בשידור ישיר בערוץ הראשון, בשבת, 25 במאי, מטאלין שבאסטוניה. למי שלא מכיר את המדינה האיזוטרית הזו, אני יכול לומר שהיא גובלת בלטביה וברוסיה ונמצאת דרומית לפינלנד. האסטונים מארחים, כמנהג התחרות, לאחר שזכו בשנה שעברה עם שיר קלוקל במיוחד שנקרא "Everybody". על הכבוד לזכות במקום הראשון מתמודדות 24 מדינות, ביניהן ישראל. כדי להקל על כולנו את הצפייה ביותר משלוש שעותיו של האירוויזיון, אני אנסה להביא בפניכם את המדריך המקוצר של תחרות 2002. כך תוכלו לדעת, במה מעניין יותר לצפות ובאילו שירים אפשר לקחת הפסקה להתרעננות. טיפ קטן לפני שנתחיל - מומלץ לצפות באירוויזיון עם כמה שיותר אנשים ולהכין כיבוד רב . אז, קדימה לעבודה:

1. קפריסין - מיוצגת השנה עם השיר "Gimme your lovin". המבצעים הם חמישיית בנים בשם "One", מעין היי-פייב בקפריסאית. השיר קצבי, הבנים חטובים (השמועות אומרות שהם יופיעו בלבוש מינימלי), השמחה גדולה והשיר ??? דרעק ! אבל מה זה חשוב.

2. בריטניה - ג'סיקה גרליק, סוג של בריטני ספירס לעניים, תשיר את "Come Back". התוצאה - בלדה שגרתית ומשעממת למדי, שלדעתי לא תגיע למקום גבוה מידי. זהו זמן מצויין להוציא את הכיבוד ולמהר, לפני שהאורחים יירדמו.

3. אוסטריה - מנואל אורטגה ישיר על בימת טאלין את השיר "Say A Word". הוא בן 22, נראה טוב ומביא שיר אמריקאי לחלוטין. זה מסוג השירים שמי שמאזין להם בטוח שכבר שמע אותם בעבר. בקיצר, שיר חביב, שאם לא היה שייך למדינה שהארופאים לא משתגעים עליה, היה מגיע גבוה בדירוג.

4. יוון - ללא ספק השיר המפחיד של השנה! היוונים כנראה החליטו לוותר מראש על התחרות, אחרת אי אפשר להבין למה לעזאזל נבחר מיכאליס ראקינציס עם השיר "Sagapo". הוא נשמע כמו ארנולד שוורצנגר שמחרב שיר גרוע במיוחד של "דפש מוד". חוץ מקפריסין (וגם זה בעקבות אחווה היסטורית), אני לא רואה מי שיאהב את השיר. לקוראים מעל לגיל 18 מומלץ לשתות קצת במהלך השיר. זה בהחלט עוזר.

5. ספרד - רוסה המבצעת זכתה בתחרות מוזיקלית טלוויזיונית בסגנון "השרדות", מה שהקנה לה את הזכות לייצג את ספרד השנה. השיר "Europe’s Living A Celebration" הוא נוסחה מנצחת של קצב, שורה אחת באנגלית וזמרת שהפכה משמנמנה (בלשון המעטה) לסוג של סינדרלה. ההימור הוא שרוסה תתברג בחמישייה הראשונה, אם האירופאים יצליחו להפסיק לצחוק לשנייה מהניסיון שלה לבטא את המילים באנגלית ללא מבטא כבד.

6. קרואטיה - פצצת מין יפיפייה בשם וסנה פיסרוביץ', שתופיע עם השיר "Everything I want". לגברים הסטרייטים מביננו מובטחת הנאה גדולה מהזמרת ומההופעה. אה, כן, גם השיר לא רע.

7. רוסיה - "Prime Minister", המבצעים של השיר "Northern Girl", הם ללא צל של ספק להקת הבנים המכוערת ביותר עלי אדמות. השיר חביב, התנועות שלהם מגושמות ומביכות. לסיכום, ההנאה מובטחת!

8. אסטוניה - עובדה ידועה בתחרות היא שהמדינה המארחת מגיעה למקום גבוה. גם השנה לא תהיה חריגה מהאקסיומה הזו והזמרת סאלין תגיע עם השיר "Runaway" למקום טוב בעשירייה הפותחת.

9. מקדוניה - קרולינה הזמרת איימה שאם לא יאפשרו לה לשיר באנגלית, היא תחרים את התחרות. בסופו של דבר ולצערם של הצופים, "Od Nas Zavisi" (שבתרגום חופשי אומר ש-"זה תלוי בנו") יושר במקדונית שוטפת. זה זמן טוב לבדוק אם בשלוש הדקות הקרובות משודר משהו מעניין בערוץ הקניות.

10. ישראל - שרית חדד תנסה לשכנע את האירופאים להדליק איתה נר. לטעמי, זה אחד השירים היותר טובים ששלחנו לתחרות אי פעם ובמצב רגוע ואוהד יותר הייתי מהמר על מקום בחמישייה הפותחת. אבל אנחנו ואירופה זה לא רומן רומנטי ואני חושש שהניקוד יהיה בהתאם. אתם מוזמנים לנפנף בדגלי המולדת ולומר את המשפטים "הכל פוליטיקה", "העולם כולו נגדנו", "האירופאים אנטישמים" וכו'. ההימור שלי הוא שאם נהיה בין ה - 14 הראשונות זה יהיה הישג. אם נגיע לעשירייה - סנסציה ואם לחמישייה, אני אישית קופץ לבריכה בכיכר רבין.



11. שוויץ - ישנו קונצנזוס באירופה לגבי השיר הזה. הוא מיועד לאחד מהמקומות האחרונים. פרנסין ג'ורדי תשיר "Dans Le Jarden De Mon Ame" ותספק לכם מספיק זמן להכין משהו חם לשתות. עדיף קפה, כי הדרך עוד ארוכה.

12. שבדיה - שלוש בנות מרכיבות את להקת "Afro-dite", המביאות השנה את פצצת הדיסקו "Never Let It Go". אם לתאר לכם את השיר במשפט אחד אז זו גרסת 2002 ל-"It’s Raining Men". ללא ספק חמישייה ראשונה ואולי אפילו ניצחון שבדי נוסף.

13. פינלנד - מיוצגת על ידי לורה והשיר "Addicted To You". יצויין שזו אחת המדינות הפחות מצליחות בתולדות התחרות. ההימור שלי, לעומת זאת, הוא שהשנה הדודה הפינית יכולה להפתיע במקום סביר ומעלה.

14. דנמרק - המדינה, שזוכה לעדנה אירוויזיונית בשנים האחרונות (ניצחון לפני שנתיים ומקום שני בשנה שעברה), שולחת לטאלין את מלין עם "Tell Me Who You Are".

15. בוסניה והרצגובינה - מדינה ששולחת כל שנה שיר ביזארי אחר שזוכה, למרבה ההפתעה, במקום סביר. אני מקווה שמיה והשיר "Fairytales About Love" יקבלו את המקום הראוי להם - נמוך. אי אפשר שלא לחייך מניסיונותיה של זמרת, הלבושה במיטב אופנת הצנע, לקפץ לצלילי השיר הנורא הזה.

16. בלגיה - סרג'יו, מעין אלי לוזון בלגי, מביא לתחרות את שיר הרוק'נרול "Sister". יש כמה אנשים ברחבי אירופה וגם בארץ שנשבעים שהשיר הבנאלי הזה יגיע גבוה. אם אירופה תעשה את המעשה המטופש הזה, אני הראשון שאמליץ לשלוח שוב את שרה'לה שרון כנקמה.

17. צרפת - רבים מהמרים שכדור השינה הזה יזכה בתחרות. השיר "Il Faut Du Temps" בביצוע סנדרין פראנסואיז מזכיר מחרוזת גרועה במיוחד של כל שירי הסלואו של סלין דיון. אתם מוזמנים לחטוף תנומה קלה ולזכור להתעורר לשיר הבא.

18. גרמניה - רוב הסיכויים הם שקורינה מיי תביא לגרמניה את הניצחון השני בתולדותיה עם השיר "I Can’t Live Without Music". אין מה לומר, להיט אירוויזיוני סוחף. תוסיפו את העובדה שהמבצעת היא עיוורת מלידה, מה שימיס את לב הדודות האירופאיות הטובות והרחומות ויש לנו ווינר. אתם מצדכם, נסו להיות מנומסים ולא לגחך לנוכח מאמציה הנואשים של הזמרת לרקוד.

19. טורקיה - משימתם של להקת "ספיר" היא להחזיר את הכבוד הטורקי האבוד בתחרות. זה לא דבר פשוט היות ויש להם רק שלוש דקות וגרוע מכך הם מבצעים את השיר "Leylaklar Soldu Kalbinde". גם כאן הכוראוגרפיה של השיר היא בגדר "לראות ולא להאמין".

20. מלטה - אירה לוסקו, זמרת עם מבט של ענת עצמון, תשיר שיר חביב בשם "7th Wonder". נו, שיהיה לה לבריאות.

21. רומניה - אוי גיוועלד !!! לא משנה מה תעשו בזמן הקרוב, רק תימלטו מהמוקש הזה. מסתבר שברומניה יש תופעות מתישות יותר מננסי ברנדס. קוראים להם מוניקה אנחל ומרסל פאבל והם אשמים במחדל המשמים שנקרא "Tell Me Why".

22. סלובניה - ואחרי שהתגברתם בהצלחה, מגיע המרענן הרשמי של התחרות השנה. שלושה דראג קווינז הנקראים "Sestre" ("אחיות") יזמרו "Samo Ljubezen" (רק אהבה). תענוג אמיתי לקהל הגייז הצופים בתחרות (ויש הרבה כאלה) ולכל מי שאוהב fun וקאמפ.

23. לטביה - מארי אן מציגה לעולם בלי בושה העתק מדוייק של שיריו הלטיניים של ריקי מרטין. אם יש אלוהים והוא צופה באירוויזיונים, הוא יגרום ל-"I Wanna" להגיע לאחד מהמקומות האחרונים.

24. ליטא - השיר האחרון בתחרות השנה הוא "Happy You", בביצוע הזמר אייווראס. יאללה, תביאו פיצוחים, עוד מעט ההצבעה מתחילה.

אחרי שלוש שעות כל זה יהיה מאחורינו. השתייה תיגמר ומהפיצוחים יישארו רק הקליפות. אתם תוכלו לשוב למחרת לעבודה או ללימודים ולהכחיש שבכלל צפיתם באירוויזיון. אז אל תשכחו להכין לכם מראש תשובה מסודרת להיכן הייתם ביום שבת, 25 במאי בשעה 22:00.