המסך המפוצל

שמות מוזרים, חלק ב\'

גאפר? בסט בוי? גריפ? בומן? מה הוא עושה? איך אפשר לקרוא את זה?

מאת: נעמי וינר

פורסם: 08-07-2009
22 תגובות

לחלק הראשון


גאפר (מאנגלית: Gaffer. מבוטא: גָא-פֶר).
התאורן הראשי, ראש מחלקת התאורה ואף החשמלאי הראשי על הסט. זאת, אף על פי שדווקא עוזרי התאורה, עוזר הצלם והגריפ עוסקים לרוב בחשמל. אולם, הם עושים זאת, לכאורה, תחת עינו הפקוחה של הגאפר, ואם הם מתחשמלים, הרי שזו הבעיה שלו. בין השאר, כיוון שקשה להשיג עוזרי תאורה טובים חדשים. על אחת כמה וכמה אם גונבה שמועה לאוזניהם על מקרה התחשמלות בסט.
מקור השם, לפי האגדה האורבנית המקובלת, הוא בביטוי הבריטי \"גאפר\", בוס של עובדים מהמאה ה-19.
הגאפר בונה את התאורה, פיזית, בסיוע הבסט בוי ועוזרי התאורה (ראה להלן) ולעיתים אף הגריפ (ראה להלן). באופן תיאורטי, הוא אחראי גם על האספקט הקונספטואלי של מנעד האורות בפריים, אם כי זאת הוא עושה בשיתוף עם הצלם הראשי, הבכיר ממנו בדרגה ולעיתים נדירות אף מנשל אותו מכל החלטה אומנותית.


- \"שמשון, טוס לקרוא לגאפר, הצלם רוצה לסגור איתו תאורות לנקסט שוט ואנחנו כבר באיחור מסיבי\" 


- \"האם אתה הגאפר על הסט הזה?\"
- \"גאפר? אח שלו, אני התאורן, הבסט בוי וכל עוזרי התאורה על הסט הזה. למה איפה אתה חושב שאתה, בלוס אנג\'לס?\"

בסט בוי (מאנגלית: Best Boy. מבוטא בֶּ-סְטְ בּוׁי)
עוזר התאורה הראשי, יד ימינו של הגאפר (ע\"ע), ראש וראשון לעוזרי התאורה, המפקח עליהם ועל עבודתם. לרוב, אדם המבקש לקדם קריירה אישית כתאורן ראשי. ה\"בסט בוי\" הינו תפקיד נפוץ בארצות בעלות-תקציב, אולם בארץ ניתן לאתרו רק בסטים של סדרות וסרטים גדולים ומעלה. זאת, כיוון שלרוב קיימים עוזרי תאורה בודדים על הסט, ואין צורך לקבוע היררכיה ביניהם או לפקח עליהם ועל עבודתם. באותן ארצות תיאורטיות אף קיימים שני סוגים שונים של בסט בוי, בסט בוי אלקטרישן, שהוא אותו בסט בוי המתואר עד כה, ובסט בוי גריפ, יד ימינו של הגריפ (ראה להלן) הראשי. אולם, אלא אם צוין אחרת במיוחד, במדינתנו קרדיט כ\"בסט בוי\" מתיחס אך ורק לבכיר בניה (או בנותיה, כפי שראיתי לראשונה בהפקת דרמה השנה) של מחלקת התאורה.


- \"שמשון, טוס לקרוא לבסט בוי, הגאפר רוצה לסגור איתו תאורות לנקס שוט ואנחנו כבר באיחור מסיבי\"


- \"אז מה אתה עושה על הסט של \'סדרה סדרתית\'?\"
- \"אני בסט בוי\"
- \"יפה לך בסט בוי! למה מה, יש טונות עוזרי תאורה?\"
- \"נראה לך? אח שלו, אני הבסט בוי וכל עוזרי התאורה שלו, למה איפה אתה חושב שאתה, לוס אנג\'לס?\"



super boy

גריפ (מאנגלית: Grip. מבוטא גְרִיפּ)
בהעדר דרך אחרת להגדיר את הגריפ בביטוי בודד או משפט אחד, ניתן לכנותו \"איש שבונה דברים שקשורים לצילום ותאורה על הסט\".
בראש מעיניו של הגריפ עומדת הדולי, מעין משטח-עגלת-רכבת בזעיר אנפין עליה נוסעת המצלמה (לרוב, עם הצלם), שיש לבנות את מסילותיה ולפלס אותן, להרכיב עליהן את הדולי עצמה ולנהוג בה ביד בטוחה ובקצב מדויק לחלוטין.
פרט לדולי, מרכיב הגריפ ומתפעל כל פריט על הסט הזוכה לשם \"מתקון\": \"מתקון רכב\" המחבר את המצלמה לרכב, \"מתקון טופ שוט\" התולה את המצלה על מוט ברזל בין שני מעמדים, ומאפשר לצלם הישר מלמעלה כלפי מטה (\"טופ שוט\"), מתקון של טלוויזיה פלסמה הכבדה מכדי לעמוד על זרוע ברקן וכן הלאה. כאשר מובאים אל הסט מתקוני צילום מתקדמים, כגון קריין (מעין מנוף המאפשר למצלמה \"לרחף\" ונפוץ בעיקר באולפנים), הגריפ הוא המסייע לבנותם.
האגדה מספרת, כי בארץ המיתית ושופעת הזהב \"לוס אנג\'לס\" על כל סט קיימים קי-גריפ, הווה אומר גריפ ראשי, בסט-בוי גריפ, הווה אומר יד ימינו והמפקח על עובדי הגריפ, דולי-גריפ, הווה אומר בנאי ונהג של דולי, וגריפ, הווה אומר עובד גריפ פשוט. באותה מדינה קסומה, הקמת מתקני תאורה נופלת בתחום תפקידיה של מחלקת הגריפ הנרחבת, בעוד באירופה, כמו גם בארץ ישראל עצמה, נפרדת מחלקת הגריפ ממחלקת התאורה, פרט למחוות סיוע הדדיות. על כן, תיאורי הזמר בשיר המוכר \"חידלו מלשאלני את השאלות\" נכונים רק לארץ מולדתו האגדתית, ואינם אלא מטעים בעולם האמיתי.


- \"שמשון, טוס לקרוא לגריפ, הגאפר רוצה לסגור איתו תאורות לנקס שוט ואנחנו כבר באיחור מסיבי\"
- \"שהגריפ ירים תאורה? למה איפה אתה חושב שאתה, לוס אנג\'לס?!\"


בומן (מאנגלית: Boom-man. מבוטא בּוּם-מֶן)
מפעיל מוט מאחז-מיקרופון טלסקופי, המכונה בלעז \"בום\". ה\"בום\" הינו מוט קל משקל, המסוגל לשאת עליו מיקרופון רגיש, שיש להעמידו קרוב ככל הניתן למתרחש בסצינה, במטרה להקליט את הצליל באיכות הגבוהה ביותר. לשם כך, עומד מפעיל הבום - הבומן - מחוץ לגבולות הפריים, ומקרב את המיקרופון אל השחקנים ככל הניתו, לרוב מלמעלה אך לעיתים גם מלמטה. במדינת ישראל נטולת תקציב ההפקה, במקרים רבים לאין ספור, הסאונדמן, מקליט הצליל, הוא גם הבומן, וכך מחלקה שלמה (הקלטה) מגולמת באדם אחד. אולם, במקרים המאפשרים זאת, עובד מקליט הצליל עם מפעיל מיומן שרכש את אמונו, או סתם סטודנט.
בניגוד לעבר, קיימות כיום מפעילות של מוט הבום ממין נקבה. במעין הלחם חסר פשר, אשת מקצוע כזו נקראת בעגת הסט הישראלית \"בומנית\".
כאשר נכנס קצה המיקרופון לפריים המצטלם, צועקים הצלם, הבמאי ו/או מנהלת התסריט, לעיתים שלושתם ביחד, \"בום בפריים\", על אף שבפריים ביקר המיקרופון ולא הבום הנושא אותו. זאת, על מנת לרמז לבומן להסיט את המיקרופון מהתחום המצטלם.
כאשר חוזים הצופים בסרט קולנוע בקצהו של מיקרופון בראש מסך הקולנוע, סביר להניח כי קרה אחד משני מקרים:
1. מדובר בסרט ישראלי, ככל הנראה סרט סטודנטים, ואיש לא שם לב בעריכה שהיה \"בום בפריים\".
2. מדובר בסרט אמריקאי או קנדי, שבו מקובל כי שולי הפריים התחתונים והעליונים הם אזור בטיחות המצטלם ואינו משודר. המקרין, הישראלי, שאינו מודע לכך, מקרין את המסך במלואו ולא רק את החלק שעליו להקרין.


- \"שמשון, טוס לקרוא לבומן, הפריים עומד והסאונדמן רוצה להדריך אותו, ואנחנו כבר באיחור מסיבי\"
- \"אח שלו, הסאונדמן בפיצול אישיות קשה? אין בומן נפרד! למה איפה הוא חושב שהוא, בלוס אנג\'לס?\"