המסך המפוצל

הדמויות

מה סוד הקסם של הדמויות? איך נשמע לובסטר ענק? ומי זה מורבו?

מאת: איימס

פורסם: 12-07-2009
6 תגובות

הקסם של \"פיוצ\'רמה\" טמון בעלילות החזקות ובכתיבה המצוינת, הבאה לידי ביטוי, יותר מכל, באוסף הדמויות המופלאות שמאכלסות את עולם הסדרה. הדמויות, ראשיות ומשניות, קבועות וכאלה שמפציעות רק לעיתים, מאופיינות למופת כבר מהדקה הראשונה, כתובות לעילא, וכמו כל דבר ב\"פיוצ\'רמה\", מצחיקות בטירוף ומלאות רגש.


הסדרה עוקבת אחר דמויותיהם של חברי צוות \"פלאנט אקספרס\":
פיליפ ג\'יי פריי (פריי): בשנת 1999 היה פריי בן 25, עובד כשליח פיצה, ללא השכלה וללא חסכונות. החברה שלו עזבה אותו, ההורים שלו התעלמו ממנו, והוא נמצא בתחתית שרשרת המזון החברתית בניו יורק. הוא לוזר עצלן המעדיף לצפות בטלוויזיה ולשחק במשחקי וידאו על פני עבודה ולימודים (כמו כולנו, לא?), גיק שמכיר בעל פה סרטי מד\"ב, וחולם על חלליות ורובוטים. בערב השנה החדשה הוא הוקפא והתעורר בשנת 3000, עדיין בן 25. פריי מנסה לנצל את ההזדמנות הנדירה שנפלה בחלקו, חולם להיות קפטן חלל כמו הדמויות שהעריץ בילדותו, אבל מגלה שוב ושוב שהוא מעצם טבעו לוזר חביב, ולא גיבור. העתיד מספק לו את האפשרות לקבל את התפקיד הזה באהבה.


בנדר בנדינג רודריגז (בנדר): רובוט שנבנה במטרה היחידה לעקם קורות, עד שהוא מואס בתפקיד הזה, מורד, ומצטרף לצוות החללית של \"פלאנט אקספרס\", וזאת במקום למצוא את מותו האלים בתא-התאבדות (המקבילה של שנות ה-3000 לתא-טלפון. הומצאו בשנת 2008, לפי ההיסטוריה של \"פיוצ\'רמה\"). בניגוד לרובוטים הסיידקיקס שהתרגלנו לאהוב בטלוויזיה, בנדר שותה (הרובוטים של פיוצ\'רמה זקוקים לאלכוהול כדי להניע את המערכות שלהם. אלכוהול או שמן נקי), מעשן, גונב ומקלל. הביטוי החביב עליו הוא \"Bite my shiny metal ass\", והוא שף חובב, למרות שאין לו בלוטות טעם. בנדר מרוכז בעצמו, שונא את כל מי שאינו הוא, והוא גם החבר הכי טוב של פריי.



טורונגה לילה (לילה): כוסית חלל, אסרטיבית, יפהפייה, קשוחה וחובבת צדק, לילה היא אשת חלומותיו של פריי. אה, ויש לה עין אחת. כנראה הציקלופ הכי אטרקטיבי בטלוויזיה. לילה מאמינה שהיא הצאצא היחיד המוכר של זן חייזרים שנטש אותה על כדור הארץ לאחר שנולדה, על מפתנו של בית יתומים מפוקפק, מה שאומר שאין לה קרובים ידועים על כדור הארץ, ובכך היא בעצם קצת כמו פריי - אבודה ובודדה. לילה עבדה מרבית חייה בעבודה שלא עניינה אותה (בעתיד, העבודה שאמורה להתאים לאדם הכי טוב מותאמת לו, ועליו להישאר בה לעד), עד שהגיע פריי, גרם לה להבין שהיא אינה מסופקת מחייה, והפכה לקפטן של ספינת \"פלאנט אקספרס\".


פרופ\' היוברט פרנסוורת\': אחיינו של פריי ובן המשפחה האחרון שנותר לו. הוא בן 150, פרופסור מפוזר של ממש, שממציא על מנת להמציא. הוא מבלה את ימיו בפיג\'מה שלו, ובתור הכנסה צדדית הוא גם הבעלים של ה\"פלאנט אקספרס\". פרופ\' פרנסוורת\' מלמד באוניברסיטת מאדים, שם הוא ממציא את השם הכי ארוך ומאיים לקורס, כדי שאיש לא יגיע. אם מישהו בכל זאת מגיע, הוא ילמד תיאוריות שגויות שהמציא הפרופסור באותו הרגע.


הרמיס קונרד: בעתיד קיימים בירוקרטים, פקידי ממשל שכל תפקידם הוא לחתום על טפסים ולוודא שהעולם מתנהל ביעילות מרבית. הרמיס הוא בירוקרט, אלוף אולימפי בלימבו (שהופך בעתיד לספורט אולימפי, כמו סקס), ובעל קיבעון אנאלי מפואר. כל ייעודו של הרמיס הוא לוודא ש\"פלאנט אקספרס\" עובדת באופן חלק ונקי, מה שלעתים לא מסתדר עם התדמית שיש לנו ממנו, בתור ג\'מייקני חביב וחייכן.


איימי וונג (מהוואנגים של מאדים): עוזרת מחקר של הפרופסור, שנבחרה משום שיש לה את אותו סוג הדם כמו לאחרון. איימי היא בת למשפחת עשירים שרכשה את מאדים מהמקומיים וקנתה את הונה עליו. היא מגושמת ונאה, קלילה ופלרטטנית, מעין אנטי-תזה ללילה. היא מייצגת את הבחורה הבליינית של העתיד, ומגלה לנו הרבה מהסלנג של התקופה (כמו \"גה\" במקום \"דה\")


ד\"ר ג\'ון זוידברג: רופא החברה הוא חייזר בדמות לובסטר ענק. זוידברג הוא מעין טייק-אוף על דמות הפולני הממורמר, שהלך להיות רופא כדי לרצות את הוריו, אבל מעולם לא באמת למד את המקצוע, ולמרות שהוא מתמחה בבני אדם, הוא מתקשה להבין למה הגולגולת מתעקשת להיות בתוך הראש. זוידברג הוא הדמות הדחויה ב\"פלאנט אקספרס\", זה שעושה את העבודה המלוכלכת שאיש לא רוצה לעשות, בזמן שהוא חולם להיות בדרן בהוליווד.


חוץ מהצוות, ב\"פיוצ\'רמה\" דמויות סמי-קבועות רבות:
זאפ ברניגן: קפטן חלל מפורסם, גיבור ושרמנטי, שהוא בעצם גבר פתטי במחוך. מעין דודו טופז של העתיד (אני מקווה שלא יכו אותי על זה).


קלקיולון: כוכב אופרת הסבון המצליחה \"All my circuits\". רובוט שקיבל בעסקה עם השטן את יכולת המשחק המוגזם.



מורבו: מגיש חדשות ערוץ √2 וכן מגיש תוכנית הבוקר, ותוכנית אירוח אינטימית. חייזר שנשלח על ידי גזעו כדי להכשיר את הקרקע לפלישתם וכיבוש כדור הארץ.


ניבלר: חיית המחמד המסתורית של לילה. יצור שאוכל חיות הגדולות ממנו פי כמה, ומחרבן dark matter (שכדור קטן ממנו שוקל כמו מליון שמשות).


רובוט-שטן (דן קסטלנטה [הומר סימפסון]): הגיהינום אמיתי, והוא נמצא מתחת לניו ג\'רזי. טוב, הגיהנום לרובוטים, בכל מקרה. למי שהטביל את עצמו לרובוטולוגיה וחטא, מצפה מפגש עם הרובוט שטן בגיהינום. הרובוט-שטן הוא מטרוסקסואל, נגן וזמר חובב, ונוהג לעשות עסקאות עם אנשים ורובוטים תמימים.


סקראפי: השרת.


את פריי, זוידברג והפרופסור (ועוד שורה של דמויות קבועות, כמו זאפ ברניגן וריצ\'רד ניקסון), מגלם בילי ווסט. ווסט גילם את רן וסטימפי (כן, את רן וגם את סטימפי) בסדרה המצוירת המפורסמת הנושאת את שמותיהם, מה שכבר הופך אותו לאליל במונחים שלי.


במקור הוא לוהק לדבב את זוידברג והפרופ\', אולם לא קיבל את תפקידו של פריי. אחרי עוד כמה אודישנים יוצרי הסידרה התעשתו, ובמזל,  כי פריי של ווסט הוא בחור רגיל, אבל עם המון לב, ולמרות שהוא די טמבל, הוא גם אחד הגיבורים המקסימים על המסך.


הדיבוב של ווסט, וכן של קייטי סיגל (\"נשואים פלוס\", \"ילדי האנרכיה\") שמדבבת את לילה, ג\'ון דימאג\'יו, המגלם את בנדר וכל מדבבי דמויות המשנה הם אלו שלוקחים את הכתיבה המשובחת ואפיון הדמויות ובוראים ממנו עולם חדש, אמין ומופלא.


לא יודעים מאיפה להתחיל? - בחלק השלישי והאחרון.