המסך המפוצל

האוס, עונה 6, פרק 1

פרק פתיחת העונה הכפול, \"Broken\", שודר ביום שני, 21/9/09. ספוילרים לפרק גם בתמונות

מאת: איימס

פורסם: 23-09-2009
37 תגובות

הכותבים של האוס יודעים לכתוב. כשהם רוצים, ומתאמצים, וזה קורה בעיקר בפתיחות וסגירות עונה, התוצאה היא יצירת מופת. כשהם לא, \"האוס\" עלולה להיראות כאוסף של קלישאות. היום הם התאמצו.


העונה שעברה (שנחשבת על ידי רבים, ובעיני בצדק, כעונה החלשה בסדרה) הציגה לנו את תהליך התפוררותו של האוס. לאט לאט בטחונו, כישרונו וקסמו של האוס התפוגגו להם, והוא נותר שבור, Broken, וזקוק לעזרה. אבל האוס, כרגיל, לא חושב שהוא זקוק לעזרה. רק לפתרון פיזי קל ומהיר (כמו Detox), שיחבר בצורה גסה את החתיכות, וישלח אותו חזרה אל הדרך, לרפא אנשים. אבל האוס לא יכול לרפא אנשים לפני שיירפא בעצמו.


מחלקה פסיכיאטרית היא קלאסיקה ספרותית, ולא בכדי. זהו המקום אליו הולכים כל אלו שלא רצינו לראות. אבל גם לאנשים הללו יש פנים, גם הם אנושיים ולכן פשוטים כמונו בבסיסם, רק צריך להוריד את הכיסוי העבה במיוחד של הטירוף. התחפושת הקצת יותר מסיבית משלנו. האוס, מושיע העולם, אוהב את המטורפים הללו, כי הם לעולם לא משקרים. אף פעם לא בכוונה. הם לא מנסים להסתיר משהו בשביל להיות מאושרים, הם סתם אומללים, איש איש בדרכו.


הפרק, לראשונה לא תבניתי, מחולק לשלושה חלקים. 


בראשון, האוס רוצה לעשות צרות. אחרי הסצנה המנדטורית של הצגת הכללים ע\"י המטופל התורן - אותה האוס קוטע, כי זה לא סרט משוגעים רגיל - האוס מנסה לערער את שלוותם של המטופלים האחרים ושל הצוות הרפואי. הוא עושה את מה שהוא רגיל - נוגע בנקודות חולשה, פותח בקטטות, גונב סמים - אבל זה מתברר כלא יעיל. הוא לא הראשון שהולך מכות לרקע סטואי גריפין (הסצנה הפופולרית ביותר מ\"איש משפחה\", כך נראה), וצוות בית החולים לא קונה את ההצגה שלו.


בחלק הראשון הזה הוא פוגש את אלבי, שותפו לפשע, שלא לוקח את התרופות כי הוא מאני, ולכן לא חושב שמשהו לא בסדר אצלו. תמונת ראי להאוס, שחושב שכל עוד הוא מדוכא ואומלל הכל בסדר, ועליו להמשיך עם חייו. הוא פוגש גם את לידיה, מבקרת שפויה לגמרי, שבניגוד לכל ההיגיון, עוזרת להאוס ומשאירה את הפסנתר פתוח עבורו, כדי שיוכל לנגן.



בשני, האוס עדיין עושה צרות, אך מעמיד פני משתף פעולה. \"מה ההבדל בין להעמיד פנים שמשתפים פעולה ושיתוף פעולה\"? כשמעמידים פנים זה לא אמיתי. אי אפשר להשתנות, אי אפשר להרגיש טוב יותר. האוס לא מכיר בתוקפן של דרכי המוסד, הוא לא מכיר בסמכות של רופאיו, הוא חושב, כרגיל, שרק הוא, עם כוחות הפלא שלו יציל את העולם. כשמגיע סטיב, גיבור על אמיתי, כמעט, הוא מוצא בן-ברית ומחליט להראות שאפשר לעזור לו בלי לשבור את הדמות שבנה לעצמו.


הוא מחפש בכוח תעלומה לפתור, כי התעלומה שהיא מצבו הנפשי של האוס עצמו היא קשה מדי לעימות, ולכן האוס לוקח את הפרידום-מאסטר כפרויקט השבועי. בניגוד מוחלט לכל מה שהוא מאמין בו בדרך כלל, הוא משמר כמעט בכוח את הדלוזיה של סטיב. סטיב מאושר רק כל עוד הוא משקר לעצמו. בניגוד לעולם האמיתי של האוס, בו הוא מתעקש לחשוף כל שקר, במחשבה שכנות היא מעל לכל, ושווה גם אומללות, האוס משמר את האשליה.


אבל כמו בעולם האמיתי של האוס, השקר בסופו של דבר פוגע. אם אתה חושב שאתה כל-יכול וקופץ מבנין, או אם אתה חושב שאתה כל-יכול ומשחק בחיים של אנשים, מישהו צפוי להיפגע.



ואז האוס מגיע לחלק השלישי, בו הוא מקבל את העובדה שהוא זקוק לעזרה, ומוכן לקבל עזרה מזרים, מה שלא היה מוכן לעשות מעולם. זה מתחיל מאשמה - בדיוק כמו נקודת הפתיחה של העונה שעברה - אבל בגלל התהליך של העונה שעברה, מגיע מיד ומהר לבקשת עזרה.


ואז האוס עושה את מה שאמרו לו לעשות. הוא מנסה ליצור קשרים עם אנשים זרים ובכך מתקרב עוד יותר ללידיה, עד שהוא מתאהב בה, רגש כמעט זר להאוס. ובניגוד לכל מערכת יחסים שהיתה לו, לידיה נענית לו. היא מעוניינת בו אפילו יותר משהוא מעוניין בה, מה שמשחרר אותו נפשית, מרשה לו להיפתח, וגורם לו לרצות להחזיר את מה שהוא חייב לסטיב (גם אם רק ע\"י התנצלות), ובכך בעקיפין עוזר גם לבחורה השקטה. בסופו של דבר האוס פותר עוד תעלומה, והפעם הוא עושה את זה כשהוא כבר יודע - לא רק חושב או חושד, יודע - שהוא עשוי להיכשל ולגרום יותר נזק מתועלת.


לכל אורך הפרק שזורים המפגשים של האוס עם ד\"ר נולאן (אנדרה ברוור חורך המסך), שקורא את האוס כמו ספר פתוח, רק כדי שהאוס יקרא אותו בחזרה. נולן מציב את המראה שחיכינו משך עונה שלמה שתוצב מול פניו של האוס, שרק זר היה יכול להציב, כי הקרובים אל האוס קרובים אליו מדי. רק הוא יכול לעזור להאוס להירפא, אם האוס רק יתן לו.



בסיכומו של דבר, האוס השתנה. הוא אפילו מנסה לעשות משהו אקטיבי למען אושרו שלו, רודף אחרי לידיה, מקווה לקבל פרס על ההצלחות שלו. אבל החיים הם לא כאלו. האוס המתוקן למחצה לא יקבל צ\'ופר על החטאים שלו רק משום שהניבו סוף טוב. האוס איבד את לידיה, שממשיכה הלאה בחייה, אבל נוכחותה בחייו היתה חלק הכרחי מתהליך ההחלמה.


האם האוס תקין עכשיו? יותר מאי פעם, זה בטוח. אבל מה יקרה כשיחזור לחייו הישנים, עם האשמה, העצב, והאנשים שהוא חב להם יותר משיוכל להחזיר? האם כל השינויים שעשה יוכלו להחזיק מעמד? יש לנו עונה שלמה לגלות, בוא נקווה שהרמה הגבוהה תישמר. ציון: 10.